Wzmocnienie autobusu 109
Edycja Budżet Obywatelski 2024 Projekt lokalny - Dzielnica VII Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.
Lokalizacja
Główna lokalizacja: Wydłużenie trasy kursowania linii 109 o następujące przystanki: Bielany-Muzeum Narodowe (dotychczasowa trasa) + Teatr Bagatela + Dworzec Główny
Dodatkowe lokalizacje: JW
Krótki opis projektu
Zwiększenie częstotliwości kursowania autobusu nr 109 w godzinach szczytu wraz z wydłużeniem trasy do Dworca Głównego.
Opis projektu
Zwiększenie częstotliwości kursowania linii autobusowej nr 109 do 4 kursów w godzinach szczytu (7:00-9:00; 15:00-18:00) i 2 godzinach poza szczytem w dni robocze oraz do 2-3 kursów na godzinę w soboty i niedzielę oraz wydłużenie jej stałej trasy do przystanku Dworzec Główny poprzez dodanie 2 przystanków do jej dotychczasowej stałej trasy: Teatr Bagatela, Dworzec Główny - co pozwoli mieszkańcom zdecydowanie szybciej dostać się do ścisłego centrum Krakowa bez konieczności przesiadki, a poprzez ograniczenie liczby przystanków w centrum miasta pozwoli uniknąć przepełnienia autobusu podróżującymi wyłącznie 1-2 przystanki w centrum miasta.
UZASADNIENIE PROJEKTU
Mieszkańcy Bielan, którzy na co dzień podróżują komunikacją miejską borykają się z wieloma problemami. Choć wiele linii obsługuje przystanek "Bielany" to większość z nich - autobusy podmiejskie jadące w godzinach szczytu - są przepełnione tak bardzo, że nie da się do nich wsiąść. Kolejnym powodem potrzeby realizacji zaproponowanego pomysłu wzmocnienia i wydłużenia trasy kursowania linii autobusowej nr 109 jest fakt, że pomimo tego, że przez Bielany przejeżdża wiele linii autobusowych to bardzo często w rozkładzie jazdy wszystkich autobusów występują "dziury", autobusy nie jeżdżą nawet przez pół godziny w dniach roboczych w godzinach szczytu (ostatnio jeden z autobusów nie przyjechał w zaplanowanym czasie przez co od 8:30 do 8:58 w dniu roboczym nie przejechał przez Bielany żaden autobus), a weekendy to jest nawet 1,5 godziny. Dochodzi do tego brak bezpośredniego połączenia z centrum miasta, co sprawia, że dojazd do Rynku Głównego w Krakowie musi się zawsze odbyć z przesiadką i zajmuje 40-50 min (dla przykładu sąsiednie osiedle Olszanica jest obsługiwane zarówno przez linię 192, która dojeżdża przez Aleję 3 Wieszczów do Dworca Głównego, jak i 152, która przejeżdża przez Teatr Bagatela i warto tutaj dodać, że oba autobusy jeżdżą przeważnie 4 razy na godzinę w godzinach szczytu, 3 poza godzinami szczytu, a 109 jeździ 2 razy w godzinach szczytu a przeważnie 1 raz na godzinę co rodzi pytanie "skąd ta dysproporcja?"). Równie ważny jest fakt, że Bielany to osiedle, któremu z roku na rok przybywa mieszkańców, powstają nowe osiedla z zabudową wielorodzinną (Książęce Bielany, osiedle "Na Wirach" itd.) i należy zapewnić jej mieszkańcom odpowiedni dojazd do centrum publicznymi środkami transportu, tak, aby wszyscy nie podróżowali do centrum samochodami (już obecnie jedyna dojazdowa ulica Księcia Józefa jest bardzo zakorkowana). Jeśli nie zaproponujemy mieszkańcom lepszej alternatywy ten problem będzie się tylko pogłębiał.