Projekty 2024 rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Projekt lokalny - Dzielnica VII NR 22:

Wzmocnienie autobusu 109

Projekt odrzucony: Funkcjonowanie linii 109 objęte jest obecnie Umową z Operatorem Mobilis sp. z o.o. Jednocześnie, od dnia 19 października 2024 roku rozpocznie obowiązywanie nowa Umowa z Operatorem Mobilis sp. z o.o., która będzie zakładać stawkę 13,57 zł netto za przejechanie 1 km przez każdy autobus na linii. W przypadku przedłużenia trasy linii 109 w rejon Dworca Głównego, autobusy musiałyby kończyć trasę na pętli Dworzec Główny Wschód. Jest to jedyne miejsce, gdzie znajduje się punkt socjalny dla prowadzących, który wymagany jest obecnymi przepisami prawa krajowego. Uwzględniając powyższe stawki przewozowe, wydłużenie trasy oraz zwiększenie liczby kursów zawarte w projekcie, różnica w funkcjonowaniu linii 109 na wydłużonej trasie w stosunku do normalnej trasy i normalnego rozkładu jazdy w okresie od 1 września 2025 roku do 30 czerwca 2026 roku, oszacowana została na kwotę 2 755 239,37 zł netto. Dodatkowo, stawka przewozowa co pół roku podlega waloryzacji, więc podana kwota może ulec zmianie. Obecnie nie można określić, ile dokładnie będzie wynosić waloryzacja. W związku z tym założono 20% wzrost stawki przewozowej, co daje kwotę 3 306 287,25 zł. Biorąc pod uwagę kwotę 863 370,88 zł, jaką może wynieść maksymalna wartość jednego projektu dla Dzielnicy VII Zwierzyniec, wnioskowany projekt w sposób znaczący przekracza dopuszczalny limit. Projekt zostaje więc odrzucony ze względu na § 17 pkt. 1.2 Regulaminu budżetu obywatelskiego Miasta Krakowa. Dodatkowo, w przypadku pozostawienia linii 109 na nowej trasie i przy zwiększonej częstotliwości kursowania po okresie finansowania w ramach Budżetu Obywatelskiego Miasta Krakowa, roczny koszt utrzymania przekraczałby 20% wartości projektu. Dlatego, projekt zostaje również odrzucony ze względu na § 17 pkt. 1.3 Regulaminu budżetu obywatelskiego Miasta Krakowa. Nadmieniamy również, że w przypadku skierowania linii 109 do pętli Dworzec Główny Wschód, konieczne byłoby zabranie stamtąd jeden z linii obecnie kończących tam trasę, ze względu na konieczność wygospodarowania miejsca dla nowego autobusu. Takie rozwiązanie byłoby więc niekorzystne dla innych pasażerów.

Edycja Budżet Obywatelski 2024 Projekt lokalny - Dzielnica VII Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.

339 500,00 PLN
kwota potrzebna do realizacji

Lokalizacja

Główna lokalizacja: Wydłużenie trasy kursowania linii 109 o następujące przystanki: Bielany-Muzeum Narodowe (dotychczasowa trasa) + Teatr Bagatela + Dworzec Główny

Dodatkowe lokalizacje: JW

Krótki opis projektu

Zwiększenie częstotliwości kursowania autobusu nr 109 w godzinach szczytu wraz z wydłużeniem trasy do Dworca Głównego.

Opis projektu

Zwiększenie częstotliwości kursowania linii autobusowej nr 109 do 4 kursów w godzinach szczytu (7:00-9:00; 15:00-18:00) i 2 godzinach poza szczytem w dni robocze oraz do 2-3 kursów na godzinę w soboty i niedzielę oraz wydłużenie jej stałej trasy do przystanku Dworzec Główny poprzez dodanie 2 przystanków do jej dotychczasowej stałej trasy: Teatr Bagatela, Dworzec Główny - co pozwoli mieszkańcom zdecydowanie szybciej dostać się do ścisłego centrum Krakowa bez konieczności przesiadki, a poprzez ograniczenie liczby przystanków w centrum miasta pozwoli uniknąć przepełnienia autobusu podróżującymi wyłącznie 1-2 przystanki w centrum miasta. 

UZASADNIENIE PROJEKTU

Mieszkańcy Bielan, którzy na co dzień podróżują komunikacją miejską borykają się z wieloma problemami. Choć wiele linii obsługuje przystanek "Bielany" to większość z nich - autobusy podmiejskie jadące w godzinach szczytu - są przepełnione tak bardzo, że nie da się do nich wsiąść. Kolejnym powodem potrzeby realizacji zaproponowanego pomysłu wzmocnienia i wydłużenia trasy kursowania linii autobusowej nr 109 jest fakt, że pomimo tego, że przez Bielany przejeżdża wiele linii autobusowych to bardzo często w rozkładzie jazdy wszystkich autobusów występują "dziury", autobusy nie jeżdżą nawet przez pół godziny w dniach roboczych w godzinach szczytu (ostatnio jeden z autobusów nie przyjechał w zaplanowanym czasie przez co od 8:30 do 8:58 w dniu roboczym nie przejechał przez Bielany żaden autobus), a weekendy to jest nawet 1,5 godziny. Dochodzi do tego brak bezpośredniego połączenia z centrum miasta, co sprawia, że dojazd do Rynku Głównego w Krakowie musi się zawsze odbyć z przesiadką i zajmuje 40-50 min (dla przykładu sąsiednie osiedle Olszanica jest obsługiwane zarówno przez linię 192, która dojeżdża przez Aleję 3 Wieszczów do Dworca Głównego, jak i 152, która przejeżdża przez Teatr Bagatela i warto tutaj dodać, że oba autobusy jeżdżą przeważnie 4 razy na godzinę w godzinach szczytu, 3 poza godzinami szczytu, a 109 jeździ 2 razy w godzinach szczytu a przeważnie 1 raz na godzinę co rodzi pytanie "skąd ta dysproporcja?"). Równie ważny jest fakt, że Bielany to osiedle, któremu z roku na rok przybywa mieszkańców, powstają nowe osiedla z zabudową wielorodzinną (Książęce Bielany, osiedle "Na Wirach" itd.) i należy zapewnić jej mieszkańcom odpowiedni dojazd do centrum publicznymi środkami transportu, tak, aby wszyscy nie podróżowali do centrum samochodami (już obecnie jedyna dojazdowa ulica Księcia Józefa jest bardzo zakorkowana). Jeśli nie zaproponujemy mieszkańcom lepszej alternatywy ten problem będzie się tylko pogłębiał.

powrót