Projekty 2024 rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Projekt ogólnomiejski NR 84:

MPK daje przykład - rowery do obsługi autobusów

Projekt odrzucony: Celem zgłoszonego projektu jest wymiana części taboru technicznego Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji na rowery e-rowery i e-rowery cargo oraz promocja i popularyzacja komunikacji rowerowej, poprzez dawanie przykładu praktycznego zastosowania tego typu rozwiązań. Projekt polegać ma na zakupie floty 8 rowerów, rowerów elektrycznych i elektrycznych rowerów cargo dla miejskiej spółki MPK S.A. które to rowery miałyby zastąpić część pojazdów samochodowych do zadań przewozu pracowników i materiałów, które nie wymagają przewozu samochodem. Taka flota powinna umożliwić pracownikom MPK sprawne poruszanie się po mieście, oraz umożliwić redukcję eksploatowanego samochodu co pozwoli na znaczne oszczędności oraz zwolnienie miejsca zajmowanego przez samochody. Zgodnie z § 17 ust.1 pkt. 1 Regulaminu budżetu obywatelskiego Miasta Krakowa stanowiącego Uchwałę Nr LI/1410/21 Rady Miasta Krakowa z dnia 13 stycznia 2021 r, w ramach procedury budżetu obywatelskiego nie mogą być realizowane projekty których efekty nie spełniają kryterium ogólnodostępności. Zgodnie z Regulaminem budżetu obywatelskiego Miasta Krakowa ogólnodostępność projektu definiowana jest jako umożliwienie wszystkim albo ogółowi mieszkańców nieodpłatną możliwość korzystania z efektów realizacji projektu wybranego w ramach budżetu obywatelskiego. W przypadku projektów infrastrukturalnych, remontowych lub polegających na zakupie sprzętu lub urządzeń w wymiarze co najmniej 25 godzin tygodniowo, pomiędzy godz. 6:00-22:00, z uwzględnieniem w miarę możliwości soboty lub niedzieli. Z uwagi na fakt, iż projekt nie spełnia kryterium ogólnodostępności zgodnie z paragrafem z § 17 ust.1 pkt. 1 Regulaminu jest opiniowany negatywnie. Dodatkowo informujemy, że Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A. w Krakowie przekazało negatywne stanowisko dla przedmiotowego wniosku cyt. poniżej. Praca pogotowia technicznego opiera się w znacznej mierze na szybkiej i sprawnej reakcji na zaistniałe nieprawidłowości i zagrożenia występujące w pracy przewozowej. Żaden rower, również wspomagany elektrycznie, nie dorówna prędkością pojazdowi technicznemu. Należy również podkreślić, że mimo ocieplającego się klimatu nadal zdarzają się okresy o bardzo niskiej temperaturze i dużych opadach śniegu. W takich warunkach „rowerowe pogotowie” staje się bezużyteczne. Waga części zamiennych koniecznych do realizacji napraw w pojazdach komunikacji miejskiej znacznie przekracza możliwości ładunkowe wskazane we wniosku. Specyfika wyposażenia pojazdu pogotowia technicznego, dla jego zdolności operacyjnej musi uwzględniać i gwarantować wszechstronność, bezpieczeństwo pracy i przewozu oraz umożliwiać mechanikowi na miejscu zdarzenia drogowego (uszkodzenie, awaria, kolizja) szybką diagnozę uszkodzenia i dysponowanie takim zasobem technicznym, które umożliwi naprawę pojazdu komunikacji miejskiej. W przypadku konieczności likwidowania dwóch lub więcej zdarzeń drogowych nie zachodzi konieczność kilkukrotnego kierowania samochodu pogotowia do warsztatu znajdującego się w Stacjach Obsługi zlokalizowanych w kilku miejscach miasta po inne niezbędne narzędzia i części. Pozwala to na oszczędność czasu, zasobów ludzkich kierowanych do zdarzenia oraz możliwość natychmiastowej reakcji na zaistniałe zdarzenie.

Edycja Budżet Obywatelski 2024 Projekt ogólnomiejski Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.

115 000,00 PLN
kwota potrzebna do realizacji

Lokalizacja

Główna lokalizacja: Całe miasto

Krótki opis projektu

Celem jest wymiana części taboru technicznego Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji na rowery e-rowery i e-rowery cargo oraz promocja i popularyzacja komunikacji rowerowej, poprzez dawanie przykładu praktycznego zastosowania tego typu rozwiązań.

Opis projektu

Projekt polegać ma na zakupie zestawu rowerów, rowerów elektrycznych i elektrycznych rowerów cargo dla miejskiej spółki MPK S.A. które to rowery miałby by zastąpić część pojazdów samochodowych do zadań przewozu pracowników i materiałów, które nie wymagają przewozu samochodem.
MPK posiada flotę lekkich pojazdów dostawczych, “pogotowia technicznego” do przewozu narzędzi i części zamiennych do naprawy pojazdów w terenie oraz flotę radiowozów, na bazie samochodów osobowych.
Część zadań realizowanych przez pogotowie techniczne może być z powodzeniem realizowane przy udziale rowerów cargo. Rower taki, z powodzeniem zmieścić może na przykład kompletne koło zamienne do autobusu, podnośnik, klucz do śrub oraz inne narzędzia. Ładowność takiego roweru może wynosić 100kg i więcej. Dzięki elektrycznemu wspomaganiu jazda z ładunkiem nie wymaga nadmiernego wysiłku. W razie potrzeby drugi serwisant może drugim zwykłym rowerem lub rowerem elektrycznym a w przypadku potrzeby przewiezienia większej ilości narzędzi lub części, może jechać drugim rowerem cargo. Dodatkowo, nie trzeba każdorazowo przewozić całego wyposażenia. Wyposażenie byłoby zgromadzone w bazie a każdorazowo na wyjazd zabierane były by jedynie części i narzędzia potrzebne do konkretnej akcji.
Podobnie w przypadku radiowozów inspektorów ruchu. W przypadku cześci zadań, nie potrzeba dojazdu samochodem, rower, lub rower elektryczny może skutecznie zastąpić samochód.
Projekt zakłada zakup 3 elektrycznych rowerów cargo typu Long-john (z przestrzenią ładunkową z przodu), dwóch elektrycznych rowerów cargo typu Long-tail (z przedłużonym bagażnikiem z tyłu) z zestawem sakw bagażowych, jednego roweru elektrycznego oraz dwóch zwykłych rowerów miejskich.
Jako że nie ma złej pogody na rower, jedynie złe ubranie, projekt zakłada również zakup 8 zestawów odzieży na deszcz i 8 zestawów rowerowej odzieży zimowej, oraz 8 kasków rowerowych.
Zakupy miałyby być przeprowadzone na zasadzie konkursu ofert, lub przetargu.
Ze względu na duże zamówienie, istnieje szansa uzyskania atrakcyjnej oferty.

UZASADNIENIE PROJEKTU

Wraz z postępem cywilizacyjnym, rozwojem e-mobilności i  mikro mobilności, ważnym jest, aby miejskie spółki zaczęły same dawać przykład i dołożyły działań w celu popularyzacji tego typu rozwiązań.
Dodatkowo częściowe przejście na rowery pozwoli zwiększyć sprawność działania w MPK, obniży koszty operacyjne, wpłynie pozytywnie na zdrowie i kondycję pracowników, pozwoli zastąpić część pracowników osobami o niższych kwalifikacjach (bez prawa jazdy), pozwoli zwolnić miejsce zajmowane dotąd przez parkujące samochody. Na koniec powinno zachęcić to przedsiębiorstwo, do wymiany kolejnych pojazdów na rowery.

Załączniki

powrót