MPK daje przykład - rowery do obsługi autobusów
Edycja Budżet Obywatelski 2024 Projekt ogólnomiejski Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.
Lokalizacja
Główna lokalizacja: Całe miasto
Krótki opis projektu
Celem jest wymiana części taboru technicznego Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji na rowery e-rowery i e-rowery cargo oraz promocja i popularyzacja komunikacji rowerowej, poprzez dawanie przykładu praktycznego zastosowania tego typu rozwiązań.
Opis projektu
Projekt polegać ma na zakupie zestawu rowerów, rowerów elektrycznych i elektrycznych rowerów cargo dla miejskiej spółki MPK S.A. które to rowery miałby by zastąpić część pojazdów samochodowych do zadań przewozu pracowników i materiałów, które nie wymagają przewozu samochodem.
MPK posiada flotę lekkich pojazdów dostawczych, “pogotowia technicznego” do przewozu narzędzi i części zamiennych do naprawy pojazdów w terenie oraz flotę radiowozów, na bazie samochodów osobowych.
Część zadań realizowanych przez pogotowie techniczne może być z powodzeniem realizowane przy udziale rowerów cargo. Rower taki, z powodzeniem zmieścić może na przykład kompletne koło zamienne do autobusu, podnośnik, klucz do śrub oraz inne narzędzia. Ładowność takiego roweru może wynosić 100kg i więcej. Dzięki elektrycznemu wspomaganiu jazda z ładunkiem nie wymaga nadmiernego wysiłku. W razie potrzeby drugi serwisant może drugim zwykłym rowerem lub rowerem elektrycznym a w przypadku potrzeby przewiezienia większej ilości narzędzi lub części, może jechać drugim rowerem cargo. Dodatkowo, nie trzeba każdorazowo przewozić całego wyposażenia. Wyposażenie byłoby zgromadzone w bazie a każdorazowo na wyjazd zabierane były by jedynie części i narzędzia potrzebne do konkretnej akcji.
Podobnie w przypadku radiowozów inspektorów ruchu. W przypadku cześci zadań, nie potrzeba dojazdu samochodem, rower, lub rower elektryczny może skutecznie zastąpić samochód.
Projekt zakłada zakup 3 elektrycznych rowerów cargo typu Long-john (z przestrzenią ładunkową z przodu), dwóch elektrycznych rowerów cargo typu Long-tail (z przedłużonym bagażnikiem z tyłu) z zestawem sakw bagażowych, jednego roweru elektrycznego oraz dwóch zwykłych rowerów miejskich.
Jako że nie ma złej pogody na rower, jedynie złe ubranie, projekt zakłada również zakup 8 zestawów odzieży na deszcz i 8 zestawów rowerowej odzieży zimowej, oraz 8 kasków rowerowych.
Zakupy miałyby być przeprowadzone na zasadzie konkursu ofert, lub przetargu.
Ze względu na duże zamówienie, istnieje szansa uzyskania atrakcyjnej oferty.
UZASADNIENIE PROJEKTU
Wraz z postępem cywilizacyjnym, rozwojem e-mobilności i mikro mobilności, ważnym jest, aby miejskie spółki zaczęły same dawać przykład i dołożyły działań w celu popularyzacji tego typu rozwiązań.
Dodatkowo częściowe przejście na rowery pozwoli zwiększyć sprawność działania w MPK, obniży koszty operacyjne, wpłynie pozytywnie na zdrowie i kondycję pracowników, pozwoli zastąpić część pracowników osobami o niższych kwalifikacjach (bez prawa jazdy), pozwoli zwolnić miejsce zajmowane dotąd przez parkujące samochody. Na koniec powinno zachęcić to przedsiębiorstwo, do wymiany kolejnych pojazdów na rowery.
Nazwa | Opis | Koszt |
---|---|---|
3x Rower elektryczny cargo long-john | Elektryczny rower cargo typu long-john (z przestrzenią ładunkową z przodu) 3 sztuki | 60 000,00 PLN |
2x Rower elektryczny cargo long-john | Elektryczny rower cargo typu long-tail (z przestrzenią ładunkową z tyłu) 2 sztuki | 40 000,00 PLN |
1x Elektryczny rower miejski | Elektryczny rower miejski | 5 000,00 PLN |
2x Rower miejski | rower miejski z bagażnikiem i sakwami 2 sztuki | 5 000,00 PLN |
8x Kask rowerowy | Atestowany kask rowerowy x8 | 1 600,00 PLN |
8x odzież zimowa | Odzież zimowa na rower (kurtka + spodnie) x8 | 2 800,00 PLN |
8x odzież na deszcz | Odzież na deszcz (spodnie + peleryna) x8 | 600,00 PLN |
115 000,00 PLN |
Nazwa | Opis | Data |
---|---|---|
Wprowadzenie rowerów do eksploatacji | Zakup rowerów, wprowadzenie na stan MPK, zastąpienie pojazdów samochodowych | 01.02.2025 |