Projekty 2024 rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Projekt ogólnomiejski NR 85:

Urzędy Miasta Krakowa dają przykład - Urzędnicy na rowery

Projekt odrzucony: Projekt BO.OM.85/24 -"Urzędy Miasta Krakowa dają przykład - Urzędnicy na rowery". Uzasadnienie dla opinii NEGATYWNEJ. Zgłoszony projekt polega na zakupie floty 16 rowerów różnego typu, dla urzędu miasta, oraz dla urzędów miejskich: Zarządu Transportu Publicznego, Zarządu Zieleni Miejskiej, Zarządu Inwestycji Miejskich, Zarządu Dróg Miasta Krakowa tak, aby urząd i jednostki miejskie mogły zrezygnować z przynajmniej 2 samochodów. Taka flota powinna umożliwić urzędnikom sprawne poruszanie się po mieście, oraz umożliwić redukcję ilości samochodów eksploatowanych przez urząd o przynajmniej dwa, co pozwala na znaczne oszczędności oraz zwolnienie miejsca zajmowanego przez samochody. Zakup taki, powinien pozwolić każdemu z urzędów do redukcji floty samochodów osobowych każdego o jeden. Zgodnie z § 17 ust.1 pkt. 1 Regulaminu budżetu obywatelskiego Miasta Krakowa stanowiącego Uchwałę Nr LI/1410/21 Rady Miasta Krakowa z dnia 13 stycznia 2021 r, w ramach procedury budżetu obywatelskiego nie mogą być realizowane projekty których efekty nie spełniają kryterium ogólnodostępności. Zgodnie z Regulaminem budżetu obywatelskiego Miasta Krakowa ogólnodostępność projektu definiowana jest jako umożliwienie wszystkim albo ogółowi mieszkańców nieodpłatną możliwość korzystania z efektów realizacji projektu wybranego w ramach budżetu obywatelskiego. W przypadku projektów infrastrukturalnych, remontowych lub polegających na zakupie sprzętu lub urządzeń w wymiarze co najmniej 25 godzin tygodniowo, pomiędzy godz. 6:00-22:00, z uwzględnieniem w miarę możliwości soboty lub niedzieli. Z uwagi na fakt, iż projekt nie spełnia kryterium ogólnodostępności zgodnie z paragrafem z § 17 ust.1 pkt. 1 Regulaminu jest opiniowany negatywnie.

Edycja Budżet Obywatelski 2024 Projekt ogólnomiejski - dotyczy całego obszaru Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.

160 400,00 PLN
kwota potrzebna do realizacji

Lokalizacja

Główna lokalizacja: Całe miasto

Krótki opis projektu

Celem jest wymiana części samochodów Urzędu Miasta Krakowa i urzędów na rowery

Opis projektu

Projekt polega na zakupie floty rowerów różnego typu, dla urzędu miasta, tak, aby urząd mógł zrezygnować z przynajmniej 2 samochodów, oraz rowerów dla urzędów miejskich: Zarządu Transportu Publicznego, Zarządu Zieleni Miejskiej, Zarządu Inwestycji Miejskich, Zarządu Dróg Miasta Krakowa.

Dla urzędu miasta dwa zwykłe rowery miejskie, cztery elektryczne rowery miejskie, Jedną riksze rowerową w wersji ze wspomaganiem elektrycznym oraz jeden elektryczny rower cargo typu long-tail (z przestrzenią ładunkową z tyłu).
Taka flota powinna umożliwić urzędnikom sprawne poruszanie się po mieście, gdyż jak wiadomo, rower to najsprawniejszy środek transportu na terenach miejskich. Flota rowerów powinna umożliwić redukcję ilości samochodów eksploatowanych przez urząd o przynajmniej dwa, co pozwala na znaczne oszczędności oraz zwolnienie miejsca zajmowanego przez samochody.
Dodatkowym bonusem byłaby poprawa kondycji i zdrowia urzędników oraz oczywiście poprawa jakości powietrza w mieście.

Dla urzędów (ZTP, ZZM, ZIM, ZDMK) projekt zakłada zakup po jednym rowerze elektrycznym, typu miejskiego oraz po jednym rowerze elektrycznym cargo, typu long-tail (z przestrzenią ładunkową z tyłu). W sumie 8 rowerów. Zakup taki, powinien pozwolić każdemu z urzędów do redukcji floty samochodów osobowych każdego o jeden.
Rowery, będące najszybszym środkiem transportu w środowisku miejskim pozwolą na zwiększenie efektywności pracy urzędników w terenie, przyczynią się do poprawy ich stanu zdrowia oraz kondycji fizycznej. Dzięki przesiadce na rowery, zmniejszy się ilość miejsca potrzebnego na parkowanie samochodów pod urzędami. Zmniejszy się ilość emitowanych zanieczyszczeń, w tym emisii wtórnej, pyłów wzbudzanych itp…

Dodatkowo, projekt zakłada zakup wyposażenia, dla rowerzystów: Jako że nie ma złej pogody na rower, jedynie złe ubranie, projekt zakłada również zakup 16 zestawów odzieży na deszcz i 16 zestawów rowerowej odzieży zimowej, oraz 18 atestowanych  kasków rowerowych (po jednym rower +2 dla pasażerów rikszy).

Projekt pozwala zrezygnować z 6 samochodów osobowych utrzymywanych przez miasto, co pozwala na ogromne oszczędności finansowe już w pierwszym roku.
Najważniejszym celem projektu jest jednak praktyczne pokazanie mieszkańcom miasta, że silnie promowana komunikacja rowerowa, zamiast samochodów indywidualnych jest w praktyce możliwa i realizowana przez zarządzające miastem instytucje.

UZASADNIENIE PROJEKTU

W ostatnich latach bardzo silnie promowane jest poruszanie się po mieście inaczej niż samochodem. Brak jednak przykładu takiego działania ze strony urzędników administrujących miastem. Do tego miasto boryka się z problemem zadłużenia i deficytu budżetowego.
Projekt odpowiada na te problemy, przesadzając część urzędników na rowery, tak, by mogli dać praktyczny przykład korzystania z promowanego przez siebie środka transportu, pomaga również w oszczędzaniu pieniędzy publicznych, umożliwiając redukcję floty kosztownych pojazdów samochodowych.

Kosztorys
Nazwa Opis Koszt
1x Riksza rowerowa Riksza rowerowa, ze wspomaganiem elektrycznym. Pasażerowie przewożeni są na ławce z przodu, rowerzysta siedzi z tyłu. 50 000,00 PLN
5x Rower elektryczny cargo long-tail Elektryczny rower cargo typu long-tail (z przestrzenią ładunkową z tyłu), 5 sztuk 75 000,00 PLN
8x Elektryczny rower miejski Elektryczny rower miejski, 8 sztuk 20 000,00 PLN
2x Rower miejski rower miejski z bagażnikiem i sakwami, 2 sztuki 5 000,00 PLN
18x Kask rowerowy Atestowany kask rowerowy, 18 sztuk (po jednym na rower + 2 dla pasażerów rikszy) 3 600,00 PLN
16x odzież zimowa Odzież zimowa na rower (kurtka + spodnie), 16 sztuk 5 600,00 PLN
16x odzież na deszcz Odzież na deszcz (spodnie + peleryna), 8 sztuk 1 200,00 PLN
160 400,00 PLN
Harmonogram działań
Nazwa Opis Data
zakup rowerów Zakup rowerów, wprowadzenie na stan urzędów, Rozpoczęcie procesu sprzedaży/zakończenia finansowania pojazdów samochodowych które rowery zastąpią. 01.03.2025
powrót