Projekt lokalny - Dzielnica XVI
NR 21:
BEZPIECZNE PLANTY BIEŃCZYCKIE MONTAŻ MONITORINGU
Projekt odrzucony:
Dla obszaru wskazanego w projekcie wykonano analizę bezpieczeństwa za okres od 2023 do marca 2024 r.Obszar charakteryzuje się małą ilością przestępstw w przestrzeni publicznej. W 2023 r. odnotowano łącznie 7 przestępstw, do marca 2024 r nie odnotowano żadnego przestępstwa. W analizowanym obszarze obserwuje się małą ilość wykroczeń. W roku 2023 odnotowano 12 wykroczeń natomiast do marca 2024 roku żadnego wykroczenia. Do Miejskiego Centrum Profilaktyki Uzależnień z analizowanego obszaru nie przewieziono żadnej osoby.
Zastrzeżenia merytoryczne do projektu:
Pomysłodawca zadania w budżecie obywatelskim jako uzasadnienie wskazuje, że w rejonie tym dochodzi do częstych awantur, bójek pseudokibiców, wielu rozbojów oraz niszczenia infrastruktury mieszkalnej i komunalnej. Tezy te nie znajdują odzwierciedlenia w statystykach, które przywołano powyżej.
Trzeba mieć na względzie, że lokalizacja kamer monitoringu wizyjnego w Krakowie opiera się na dokładnie sprecyzowanych zasadach. Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa ingerencja w prywatność obywateli musi być oparta o obiektywne przesłanki dlatego każdorazowo przed przystąpieniem do rozbudowy systemu monitoringu analizie podlega stan bezpieczeństwa w danym rejonie w oparciu o dane pochodzące z oficjalnych rejestrów Policji, Straży Miejskiej Miasta Krakowa oraz Miejskiego Centrum Profilaktyki uzależnień w Krakowie. Jeżeli ze splotu wskazanych powyżej danych wynika, że na danym obszarze istnieje zagrożenie dla bezpieczeństwa i porządku, którego innymi środkami nie można zażegnać, dopiero wtedy podejmowana jest decyzja o rozbudowie monitoringu.
Zastrzeżenia prawne: do projektu:
Obowiązująca ustawa o samorządzie gminnym – art. 9a ust 1 stwierdza, że monitoring wizyjny należy stosować „(…) jeżeli jest to konieczne do zapewnienia porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli lub ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej”. Z kolei ustawa o finansach publicznych nakłada na organy samorządu obowiązek celowego i oszczędnego wydatkowania środków publicznych, z zachowaniem zasad uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów i optymalnego doboru metod i środków służących osiągnięciu założonych celów. Wreszcie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych (ogólne rozporządzenie o ochronie danych RODO) w 39 punkcie preambuły wskazuje, że „(…) Dane osobowe powinny być przetwarzane tylko w przypadkach, gdy celu przetwarzania nie można w rozsądny sposób osiągnąć innymi sposobami”.
Dodatkowo wskazać należy stanowisko Europejskiej Rady Ochrony Danych Osobowych ( European Data Protection Board ), która w przygotowanym opracowaniu „Wytyczne w sprawie przetwarzania danych osobowych przez urządzenia wideo” jednoznacznie wskazuje, że nie należy montować systemów nadzoru wizyjnego w miejscach służących rekreacji i rekonwalescencji, bez absolutnie uzasadnionej przyczyny.
W budowie bezpieczeństwa w przestrzeni publicznej wyważyć więc należy troskę o bezpieczeństwo z równorzędnym prawem do prywatności osób przebywających na danym terenie. O ile troska o bezpieczeństwo może być przyczyną do tak dalekiej ingerencji w prawo do prywatności obywateli jakim jest instalacja kamer monitoringu, to jednak musi ona być reakcją na stałe i niedające się usunąć zagrożenia.
Przy okazji warto zwrócić uwagę, że przeprowadzane rokrocznie przez niezależny podmiot badawczy badania opinii publicznej mieszkańców Krakowa w obszarze poczucia bezpieczeństwa wykazują, że prawie 79% mieszkańców tej dzielnicy uważa ją za bezpieczną.
Rozbudowa systemu monitoringu w obrębie Plant Bieńczyckich jest w planach, jednak kamery zlokalizowane będą w miejscach, w których dochodzi do stwierdzonej kumulacji czynów zabronionych tj. w rejonie Bieńczyckiego Placu Targowego, oraz rejonu plant pomiędzy Rondem im. Generał Maczka i Rondem Hipokratesa. Wydanie 500 000 zł na monitoring zgłaszanej w projekcie przestrzeni, nie obarczonej szczególnym zagrożeniem, jest również nieuzasadnione z ekonomicznego punktu widzenia.
Uwzględniając powyższe argumenty zadanie należy ocenić negatywnie. Zdaniem Wydziału do zapewnienia bezpieczeństwa i porządku publicznego wystarczające są regularne patrole Straży Miejskiej Miasta Krakowa i Policji. Ingerencja w prawo do prywatności osób przebywających na tym terenie w postaci kamer monitoringu wizyjnego nie jest uzasadniona poziomem czynów zabronionych. W związku z powyższym przedstawiony Projekt Budżetu Obywatelskiego opiniujemy negatywnie.
Edycja Budżet Obywatelski 2024
Projekt lokalny - Dzielnica XVI
- dotyczy całego obszaru
Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.
500 000,00 PLN
kwota potrzebna do realizacji
Lokalizacja
Główna lokalizacja: Planty Bieńczyckie
Krótki opis projektu
Projekt zakłada montaż kamer monitoringu wzdłuż Plant Bieńczyckich oraz ewentualne podłączenie do istniejącego już systemu monitorowania Rady dzielnicy XVI oraz Staży Miejskiej. Projekt zakłada zwiększenie bezpieczeństwa mieszkańców Dzielnicy XVI.
Opis projektu
Projekt zakłada montaż kamer monitoringu wraz z nagrywarką , wzdłuż Plant Bieńczyckich oraz ewentualne lecz nie konieczne podłączenie do istniejącego już systemu monitorowania Rady dzielnicy XVI oraz staży miejskiej. Projekt zakłada zwiększenie bezpieczeństwa mieszkańców Dzielnicy XVI. Aby nie zwiększać kosztów nadzoru całodobowego przez dodatkowe zatrudnianie pracowników projekt zakłada montaż nagrywarki całodobowej dzięki której będzie można z odtworzenia zidentyfikować ewentualnych sprawców przestępstw lub wykroczeń. Pozwoli to zachować koszty eksploatacji na niezmiennym poziomie oraz nie będzie potrzeby zatrudniania dodatkowych osób do całodobowej pracy. Jeżeli będą jednak istniały możliwości techniczne system może zostać podłączony do ogólnomiejskiej sieci monitoringu z którego na bieżąco będzie mogła korzystać Straż Miejska oraz Policja.
UZASADNIENIE PROJEKTU
Planty Bieńczyckie to najbardziej znany ciąg spacerowo rekreacyjny Dzielnicy XVI z którego korzystają mieszkańcy całej dzielnicy. Jest to również miejsce zabaw dzieci na okolicznych Placach zabaw. Jest to jednak miejsce które w szczególności w godzinach wieczornych po zapadnięciu zmroku staję się jednym z najbardziej niebezpiecznych miejsc ze względu na częste awantury oraz Bójki pseudo kibiców. W godzinach nocnych dochodzi również do wielu rozbojów oraz niszczenia infrastruktury mieszkalnej i komunalnej poprzez malowanie graffiti na elewacjach budynków , lub niszczenie ławek oraz urządzeń zamontowanych wzdłuż całego ciągu. Projekt zakłada montaż kamer monitoringu wraz z nagrywarką , wzdłuż Plant Bieńczyckich oraz ewentualne lecz nie konieczne podłączenie do istniejącego już systemu monitorowania Rady dzielnicy XVI oraz Staży Miejskiej. Projekt zakłada zwiększenie bezpieczeństwa mieszkańców Dzielnicy XVI. Aby nie zwiększać kosztów nadzoru całodobowego przez dodatkowe zatrudnianie pracowników projekt zakłada montaż nagrywarki całodobowej dzięki której będzie można z odtworzenia zidentyfikować ewentualnych sprawców przestępstw lub wykroczeń. Pozwoli to zachować koszty eksploatacji na niezmiennym poziomie oraz nie będzie potrzeby zatrudniania dodatkowych osób do całodobowej pracy. Jeżeli będą jednak istniały możliwości techniczne system może zostać podłączony do ogólnomiejskiej sieci monitoringu z którego na bieżąco będzie mogła korzystać Straż Miejska oraz Policja. Realizacja Projektu w sposób znaczący przyczyni się do poprawy Bezpieczeństwa Mieszkańców.
Kosztorys Nazwa | Opis | Koszt |
montaż kamer wraz z nagrywarką | zakup sprzętu audio wideo montaż kamer wraz z nagrywarką wzdłuż Plant Bieńczyckich | 500 000,00 PLN |
| | 500 000,00 PLN |
Harmonogram działań Nazwa | Opis | Data |
przeprowadzenie procedury ofertowej | przeprowadzenie procedury ofertowej wybór wykonawcy realizacji zadania | Styczeń - Luty 2025 |
Montaż instalacji monitorującej | Montaż instalacji monitorującej tj. Kamer oraz nagrywarki przez wykonawcę zadania | Marzec - Sierpień 2025 |
odbiór realizacji zadania | odbiór realizacji zadania i zakończenie projektu | Wrzesień 2025 |