Ignacy zaprasza - bezpłatne koncerty dla mieszkańców
Edycja Budżet Obywatelski 2024 Projekt lokalny - Dzielnica II Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.
Lokalizacja
Główna lokalizacja: Park Strzelecki
Dodatkowe lokalizacje: Miejsce realizacji projektu to Park Strzelecki, który został udostępniony mieszkańcom Krakowa do użytkowania. Teren Parku jest administrowany i utrzymywany przez jednostki Gminy Miejskiej Kraków.
Krótki opis projektu
Kraków jest miastem wielokulturowym. Swoją kulturę kultywują i rozwijają tu mieszkańcy równych narodowości. Namiastkę tej kultury warto byłoby zaprezentować mieszkańcom Krakowa.
Opis projektu
Wiosenno-letnie niedzielne, comiesięczne koncerty przy pomniku Ignacego Jana Paderewskiego w Parku Strzeleckim.
Kraków jest miastem wielokulturowym. Swoją kulturę kultywują i rozwijają tu mieszkańcy różnych narodowości. Częściowo znana jest ich kultura dzięki zespołom folklorystycznym i folkowym działającym przy domach kultury, uczelniach, konsulatach. Namiastkę tej kultury warto byłoby zaprezentować mieszkańcom Krakowa.
W Krakowie działają, zawodowe i amatorskie, zespoły prezentujące muzykę regionu bałkańskiego, romską, żydowską, ukraińską, ale również folklor góralski czy krakowski. Warto poznać ich repertuar oraz ciekawe tradycje. Koncerty miałyby wymiar edukacyjny – prowadzący przerwy pomiędzy kolejnymi utworami wypełnią opowiadaniem ciekawostek związanych z prezentowanymi kompozycjami oraz dotyczącymi wybranych kultur. Podczas realizacji projektu przewidziana jest również współpraca z instytucjami, szkołami czy organizacjami reprezentującymi różne narodowości, aby jeszcze bardziej uwypuklić koncepcję wielokulturowości.
UZASADNIENIE PROJEKTU
Park Strzelecki został udostępniony mieszkańcom Krakowa do użytkowania. Administracją i utrzymaniem zajmuje się jednostka miejska Zarząd Zieleni Miejskiej. Jednakże Miasto nie organizuje żadnych imprez dostępnych dla mieszkańców tej części miasta.
Projekt ma szansę zaspokoić potrzeby kulturalne mieszkańców tej części Dzielnicy, a jednocześnie ocenić jak muzyka i tradycja łączy oraz wzmacnia relacje międzyludzkie. Tego typu prezentacje adresowane są szczególnie do osób, które z przyczyn ekonomicznych, zdrowotnych (np. z powodu niepełnosprawności) nie korzystają z oferty kulturalnej w jednostkach kultury Krakowa. Stwórzmy możliwość poznania i zaspokajania potrzeb kulturalnych w miejscu zamieszkania, blisko domu. Jednocześnie tego typu spotkania pozwolą na poznanie kultur mieszkańców Krakowa, często naszych sąsiadów. Koncert jest również okazją do wspólnej zabawy. Organizacja wydarzeń artystycznych, koncertów przyciągnęłaby nie tylko lokalną społeczność, ale również turystów, co w znacznym stopniu uatrakcyjniłoby Park Strzelecki jako miejsce aktywności i działalności kulturalnej, służące okolicznym mieszkańcom.
Dzięki realizacji zadania - kultura dla każdego „blisko – bez barier – bezpłatnie” mieszkańcy:
- uzyskają łatwy, bezpłatny dostęp do oferty kulturalnej w miejscu zamieszkania, obiekt znajduje się na terenie Dzielnicy II, w pobliżu znajduje się parking oraz podjazdy dla osób z niepełnosprawnościami. Również mieszkańcy innych dzielnic mogą łatwo dotrzeć komunikacją miejską, gdyż przystanki tramwajowe i autobusowe znajdują się nieopodal parku;
- będą mieli możliwość obcowania z różnorodnością kultur dzięki wysokiemu poziomowi artystów i odpowiednio dobranemu, wartościowemu repertuarowi;
- zdobędą wiedzę na temat kultur rożnych narodowości zamieszkujących Kraków;
- rozwiną w sobie potrzebę kontaktu z kulturą;
- zbudują lub wzmocnią kompetencje odbioru treści kulturalnych poprzez cykliczność koncertów;
- odkryją znaczenie wartości niematerialnych i estetycznych w życiu człowieka;
- mają szansę na integrację społeczną wokół Parku jako ośrodka przekazywania kultury.
Realizacja koncertów odbywałaby się w niedzielne popołudnia w godzinach 15.00 lub 16.00. Czas trwania każdego koncertu to 1-1,5 godziny.
Zespoły, w zależności od liczby wykonawców, będą występowały na podeście lub na wybrukowanej części Parku. Nie jest przewidziane zadaszenie. W przypadku niesprzyjającej pogody możliwe jest poszukanie alternatywnej przestrzeni – miejsce będzie ustalone w trybie roboczym na etapie realizacji projektu. Publiczność będzie mogła skorzystać z parkowych ławek oraz dostawionych krzeseł i leżaków.
Charakterystyka długoterminowych skutków
Realizacja projektu poszerzy ofertę kulturalną, pozytywnie wpłynie na promocję i kontakt z kulturą, zachęci mieszkańców do częstszego korzystania z takiej formy spędzania czasu wolnego. Projekt organizowany jest pod hasłem „blisko – bez barier – bezpłatnie” co spowoduje skorzystanie z tej oferty i ofert podobnych przez osoby z niepełnosprawnością oraz osoby o niższym statusie ekonomicznym.
Projekt zakłada wykorzystanie dla wszystkich mieszkańców dzielnicy Parku jako kulturalnego centrum tego okręgu dzielnicy II Grzegórzki, pozwoli rozwinąć mieszkańcom potrzebę kontaktu z kulturą, a poprzez cykliczność wydarzeń mieszkańcy zbudują i wzmocnią kompetencje odbioru treści kulturalnych. Dodatkowym atutem jest naturalne otoczenie parkowe miejsca koncertowego.
Nazwa | Opis | Koszt |
---|---|---|
Koszty promocyjne | promocja wydarzenia, w tym: kreacja graficzna wydarzenia, fotograf, druk plakatów, dystrybucja plakatów, kampania w mediach i mediach społecznościowych | 25 000,00 PLN |
Koszty produkcyjne | nagłośnienie (sprzęt, realizacja), obsługa techniczna, podest (rozmiar 8x6 m), energia elektryczna, wynajem leżaków i krzeseł, zabezpieczenie medyczne, sprzątanie, ochrona, ewentualny wynajem innej przestrzeni na wypadek deszczu (x5 koncertów) | 147 000,00 PLN |
Koszty artystyczne | wynagrodzenie artystów, ZAIKS, wynagrodzenie konferansjera/prowadzącego (x5 koncertów) | 67 000,00 PLN |
239 000,00 PLN |
Nazwa | Opis | Data |
---|---|---|
Przygotowanie | dokonanie wizji lokalnej, zebranie grupy projektowej, zebranie podwykonawców, przygotowanie umów, uzyskanie odpowiednich i wymaganych zgód dotyczących szczegółowego miejsca realizacji wydarzenia (zajęcia terenu) | luty – marzec 2025 |
Przygotowanie programu artystycznego | wybór zespołów muzycznych, przygotowanie umów z artystami, przygotowanie harmonogramu koncertów, nawiązanie współpracy z wybranymi instytucjami kulturalnymi | marzec – kwiecień 2025 |
Promocja wydarzenia | przygotowanie kreacji graficznej, zaprojektowanie kampanii informacyjnej i promocyjnej, wydruk materiałów, kampania, promocja | kwiecień – wrzesień 2025 |
Realizacja koncertów | realizacja koncertów w cyklu: jeden miesięcznie, od maja do września (5 koncertów) | maj – wrzesień 2025 |
Podsumowanie | ewaluacja projektu, podsumowanie, rozliczenie wydarzenia | październik 2025 |