Projekt ogólnomiejski
NR 196:
Wielcy Krakowianie - poznaj ich dzięki tramwajom!
Projekt odrzucony:
Podstawowy element projektu zakładający umieszczenie grafik na pojazdach stoi w sprzeczności z obowiązującym Zarządzeniem nr 2387/2020 Prezydenta Miasta Krakowa z dnia 25 września 2020 r. w sprawie przyjęcia zaktualizowanej Księgi Identyfikacji Wizualnej (KIW) Pojazdów wykonujących przewozy w ramach Komunikacji Miejskiej w Krakowie (KMK). Pojazdy wykonujące przewozy w ramach KMK powinny być zgodne ze schematem malowania oraz oznakowania przedstawionym w KIW, więc w sprzeczności z Zarządzeniem byłoby umieszczenie fotografii oraz biogramów w formie malowania pojazdów. Do prezentacji tego typu treści na tramwajach można wykorzystać jedynie reklamy całopojazdowe lub modułowe, które stosowane są wyłącznie na określonych typach pojazdów (wagon pojedynczy E1, C3; podwójny skład E1+C3; wagon przegubowy N8; wagon przegubowy NGT6, EU8N). W projekcie nie wskazano jednak typów oraz liczby pojazdów, na których umieszczone byłyby grafiki stąd niemożliwa jest ocena na ile jest to możliwe oraz jaki jest koszt ekspozycji takich reklam. Należy również zaznaczyć, że zasady umieszczania reklam na pojazdach KMK są regulowane przez zapisy umów przewozowych zawieranych z operatorami. Określają one lokalizację reklam – w przypadku autobusów dopuszczone jest ich stosowanie na tylnej ścianie pojazdu.
Jeśli chodzi o umieszczanie informacji w gablotach wiat przystankowych to w projekcie nie podano ich planowanej liczby oraz lokalizacji. Oznacza to, że nie spełniono § 10 ust. 1 pkt 6 regulaminu BO, wskazującego na konieczność wskazania miejsca realizacji projektu. Ze względu na brak proponowanej listy przystanków, na których miałyby znajdować się informacje, niemożliwa jest ocena możliwości ich umieszczenia i obliczenie ewentualnych kosztów związanych z wykorzystaniem powierzchni reklamowej. Warto także podkreślić, że na wielu przystankach gabloty są w niemal maksymalnym stopniu wykorzystane przez informacje wymagane prawnie, które należy prezentować w pierwszej kolejności, takie jak np.: rozkłady jazdy oraz informacje taryfowe. Co więcej, w przypadku długotrwałej ekspozycji reklam w wielu pojazdach i na wielu przystankach istnieje ryzyko, że po realizacji projektu generowałyby on roczne koszty utrzymania wyższe niż 20% wartości projektu, co jest niezgodne z § 17 ust. 1 pkt 3 Regulaminu BO.
Należy również podkreślić, że gabloty wiat przystankowych oraz wyświetlacze wewnętrzne w pojazdach wykorzystywane są do przedstawiania aktualnych wiadomości, które eksponowane są tylko przez krótki czas. Informacje przewidziane w projekcie powinny być prezentowane w długim okresie, stąd zasadne byłoby wykorzystanie innego nośnika. Zgodnie z Zarządzeniem nr 2260/2022 Prezydenta Miasta Krakowa z dnia 10 sierpnia 2022 r. w sprawie wprowadzenia Systemu Informacji Miejskiej (SIM) dla Krakowa wprowadzono jednolite pod względem wizualnym, architektonicznym i konstrukcyjnym nośniki przekazujące informacje o charakterze miejskim. Wśród nich znajdują się moduły informacyjne, które przeznaczone są do umieszczania
informacji miejskich m.in. na temat patronów ulic i ważnych postaci historycznych. Przedstawiają one zdjęcie danej postaci, imię, nazwisko, daty życia oraz ich opis. Oznacza to, że zgodnie ze wskazanym Zarządzeniem do prezentacji informacji zaproponowanych w projekcie przewidziano inne nośniki, a wprowadzenie dodatkowych nie wpisuje się w aktualną politykę miasta polegającą na minimalizacji liczby nośników w terenie.
W związku z powyższym, przedstawiony projekt nie jest zgodny obowiązującymi w mieście politykami i zarządzeniami Prezydenta, co stanowi złamanie § 17 ust. 1 pkt 4 Regulaminu BO, a także nie zawiera istotnych informacji, takich jak liczba i lokalizacja przewidzianych w projekcie elementów, co jest wymagane zgodnie z § 10 ust. 1 pkt 6 Regulaminu BO i uniemożliwia przeprowadzenie dokładnej analizy merytoryczno-prawnej projektu.
Dnia 17 kwietnia br. skontaktowano się telefonicznie oraz wysłano wiadomość e-mail do Wnioskodawcy projektu opisując dlaczego projekt wymaga modyfikacji. Wnioskodawca nie dokonał korekty w ciągu 14 dni, co oznacza, że projekt nie może być realizowany w ramach BO.
Edycja Budżet Obywatelski 2024
Projekt ogólnomiejski
- dotyczy całego obszaru
Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.
850 000,00 PLN
kwota potrzebna do realizacji
Lokalizacja
Główna lokalizacja: Grafiki edukacyjne mogłyby być umieszczone na zewnątrz tramwajów (i autobusów) jako malowanie, ale także wyświetlane jako ciekawostki na ekranach komunikacji miejskiej w Krakowie. Gdyby była taka możliwość, możnaby umieszczać grafiki także na przystankach.
Krótki opis projektu
Przybliżmy mieszkańcom postaci historyczne związane z Krakowem! Projekt zakłada prezentowanie infografik w komunikacji miejskiej i w gablotach wiat przystankowych, a także umieszczenie ich wizerunków na zewnątrz tramwajów.
Opis projektu
Projekt ma na celu zainteresowanie mieszkańców postaciami historycznymi związanymi z Krakowem poprzez prezentację ich osobowości w komunikacji miejskiej. Nasze miasto ma bogatą historię tworzoną przez wielkich ludzi, którzy przyczynili się do świetności Stołecznego i Królewskiego Miasta Krakowa. Jest ono kojarzone głównie z epoką średniowiecza i nowożytności, kiedy na Wawelu urzędowali królowie. Tymczasem bohaterowie okresu rozbiorów, Wielkiej Wojny, dwudziestolecia międzywojennego i II Wojny Światowej są o wiele mniej rozpoznawalni. Obywatele stolicy Małopolski zasługują na przypomnienie, że mieszkają w kulturowym sercu Polski, i że mimo upływu czasu, obfituje ona w niezwykłe wydarzenia, a więc i ludzi kreujących je.
Prezentowany projekt Budżetu Obywatelskiego służy popularyzacji lokalnych bohaterów wspomnianego okresu. Aby jak najwięcej Krakowian rozpoznało wyselekcjonowane niżej postacie, należy wykorzystać przy jego realizacji przestrzeń najbardziej rzucającą się w oczy, zauważalną i dynamiczną — tramwaje! Ten klasyczny element krajobrazu grodu Kraka doskonale nada się do promocji sylwetek jego nie aż tak dawnych mieszkańców. Stworzone zostaną infografiki, na które składać się będą przede wszystkim fotografie naszych bohaterów, podkreślone nazwiska oraz króciutkie biogramy, w pierwszej kolejności zawierające informację o związku z Krakowem.
Poszczególne grafiki znajdować się będą na tramwajach (np. na tramwaju nr 52, przejeżdżającym ulicą im. Józefa Dietla, umieszczony zostanie jego wizerunek — niech wielki Prezydent przygląda się ulicy poświęconej swojemu imieniu!), a także w gablotach wiat przystankowych. W tym celu można wykorzystać przystanki będące własnością miasta, ale także wynajmować do kwoty przyznanych na projekt środków gabloty na prywatnych przystankach w historycznym centrum miasta (jest to szczególnie ważne dla zaistnienia projektu w świadomości mieszkańców). Można również stworzyć treściwe animacje przedstawiające życiorysy tych postaci, które wyświetlane będą na ekranach w środkach transportu komunikacji miejskiej. Kraków liczy sobie bez mała 18 dzielnic, do każdej z nich zawitać powinien tramwaj z przynajmniej jedną z wybranych postaci. Historyczni Krakowianie zasługują na wspomnienie!
UZASADNIENIE PROJEKTU
Kraków jako miasto posiadające niezwykle barwną historię powinien opowiadać ją swoim mieszkańcom. Można dokonać tego zamieszczając ciekawostki edukacyjne w przestrzeni publicznej. Niezwykłe życiorysy historycznych postaci związanych z naszym miastem porwą mieszkańców i przechodniów, zachęcą ich do głębszego poznania dziejów miasta.
Projekt kierowany jest do mieszkańców wszystkich dzielnic miasta. Wszystkie połączone są liniami komunikacji miejskiej, a więc każdy obywatel skorzysta z oferty edukacyjnej tej propozycji. Ponadto pomoże to spopularyzować historię Krakowa wśród turystów, których rzesze przyjeżdżają, by zwiedzać nasze piękne miasto.
Zadanie jest również podyktowane troską o jakość treści w przestrzeni miejskiej: zastąpienie przestrzeni reklamowej przestrzenią edukacyjną. Wszak Kraków pełen jest banerów, bilbordów, krzykliwych haseł — teraz czas na zmianę!
Kosztorys Nazwa | Opis | Koszt |
Prezentacja treści | Wynajem przestrzeni reklamowej od prywatnych właścicieli wiat, wykonanie malowań pojazdów, umieszczenie materiałów w gablotach przystankowych | 800 000,00 PLN |
Przygotowanie merytoryczne | Zatrudnienie osób odpowiedzialnych za merytorykę i grafikę. Konsultacje z MPK. | 50 000,00 PLN |
| | 850 000,00 PLN |
Harmonogram działań Nazwa | Opis | Data |
Przygotowanie merytoryczne | Opracowanie merytoryczne i graficzne materiałów | I-III 2025 |
Prezentacja treści | Umieszczenie materiałów na pojazdach i przystankach MPK, wyświetlanie ich na monitorach w MPK | IV-XII 2025 |
Załączniki