Projekt lokalny - Dzielnica IX
NR 18:
Monitoring z Pętli autobusowej do ul. Jagodowej/os.Żywieckie
Projekt odrzucony:
Dla wyznaczonego na mapie obszaru wykonano analizę bezpieczeństwa. Ze względu na wskazane w projekcie informacje, że monitoring miałby obejmować przejście od pętli autobusowej, obszar analizy jest większy niż tylko dwie wskazane działki nr 17/19 oraz 17/18 obręb P-44, Kraków-Podgórze. Analiza obejmuje 2023 rok oraz dane od stycznia do marca 2024 roku. W charakteryzowanym obszarze od 2023 roku do marca 2024 roku zarejestrowano 8 przestępstw w przestrzeni publicznej, z czego 3 dotyczyło kradzieży z włamaniem, popełniono 2 przestępstwa rozbójnicze oraz dwie kradzieże, jedno zdarzenie dotyczyło niszczenia rzeczy cudzej. Biorąc pod uwagę samą liczę przestępstw obszar analizy jest bezpiecznym terenem. Przeanalizowaliśmy także liczbę wykroczeń zarejestrowanych w analizowanym obszarze.Straż Miejska Miasta Krakowa w 2023 roku zarejestrowała 498 wykroczeń, a w 2024 (styczeń-marzec) 121 zdarzeń. Spośród 619 odnotowanych czynów zabronionych 44% wykroczeń dotyczyło Ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Kolejną najbardziej liczną grupą wykroczeń były Wykroczenia przeciwko obyczajności publicznej (23%). Strażnicy miejscy odnotowali 121 incydentów dotyczących naruszenia prawa z Ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych, co stanowi 19,5% wszystkich zdarzeń od 2023 roku.
Z obszaru analizy do Miejskiego centrum Profilaktyki uzależnień od 2023 roku do marca 2024 roku odwieziono 63 osoby, z czego 59 interwencji dotyczyło osób leżących. Zastrzeżenia merytoryczne do projektu:
Biorąc pod uwagę powyższą analizę należy stwierdzić, że teren charakteryzuje się małą liczbą przestępstw w przestrzeni publicznej. Straż Miejska Miasta Krakowa zarejestrowała natomiast znaczną liczbę wykroczeń, należy jednak zaznaczyć, że skupisko tych zdarzeń jest przy ul. Orzechowej, gdzie już od kilku lat funkcjonuje kamera monitoringu miejskiego. W 2024 roku jest planowana dalsza rozbudowa monitoringu wizyjnego w okolicy ulicy Orzechowej o dwie kamery. Natomiast działki wskazane przez wnioskodawcę do lokalizacji monitoringu charakteryzują się brakiem zarejestrowanych przestępstw oraz wykroczeń. Zdaniem Wydziału, lepszym rozwiązaniem w celu poprawy komfortu mieszkańców, będzie lepsze doświetlenie terenu.
Wnioskodawca musi mieć świadomość, że lokalizacja kamer monitoringu wizyjnego w Krakowie opiera się na dokładnie sprecyzowanych zasadach. Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa ingerencja w prywatność obywateli musi być oparta o obiektywne przesłanki dlatego każdorazowo przed przystąpieniem do rozbudowy systemu monitoringu analizie podlega stan bezpieczeństwa w danym rejonie w oparciu o dane pochodzące z oficjalnych rejestrów Policji, Straży Miejskiej Miasta Krakowa oraz Miejskiego Centrum Profilaktyki uzależnień w Krakowie. Jeżeli ze splotu wskazanych powyżej danych wynika, że na danym obszarze istnieje zagrożenie dla bezpieczeństwa i porządku, którego innymi środkami nie można zażegnać, dopiero wtedy podejmowana jest decyzja o rozbudowie monitoringu.
Obowiązująca ustawa o samorządzie gminnym – art. 9a ust 1 stwierdza, że monitoring wizyjny należy stosować „(…) jeżeli jest to konieczne do zapewnienia porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli lub ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej”. Z kolei ustawa o finansach publicznych nakłada na organy samorządu obowiązek celowego i oszczędnego wydatkowania środków publicznych, z zachowaniem zasad uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów i optymalnego doboru metod i środków służących osiągnięciu założonych celów. Wreszcie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych (ogólne rozporządzenie o ochronie danych RODO) w 39 punkcie preambuły wskazuje, że „(…) Dane osobowe powinny być przetwarzane tylko w przypadkach, gdy celu przetwarzania nie można w rozsądny sposób osiągnąć innymi sposobami”.
W budowie bezpieczeństwa w przestrzeni publicznej wyważyć więc należy troskę o bezpieczeństwo z równorzędnym prawem do prywatności osób przebywających na danym terenie. O ile troska o bezpieczeństwo może być przyczyną do tak dalekiej ingerencji w prawo do prywatności obywateli jakim jest instalacja kamer monitoringu, to jednak musi ona być reakcją na stałe i niedające się usunąć zagrożenia.
Uwzględniając powyższe argumenty przedstawiony Projekt Budżetu Obywatelskiego opiniujemy negatywnie.
Edycja Budżet Obywatelski 2024
Projekt lokalny - Dzielnica IX
Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.
110 000,00 PLN
kwota potrzebna do realizacji
Lokalizacja
Główna lokalizacja: Działka nr 17/ 19 oraz nr 17/ 18, obręb-P-44, Kraków Podgórze, Dzielnica IX Borek Fałęcki
Krótki opis projektu
Projekt zakłada zamontowanie monitoringu, w ciągu przejścia od pętli autobusowej do ul. Jagodowej/ os. Żywiecki. Monitoring zostanie podłączony do sieci monitoringu miasta Kraków. Monitoring zwiększy bezpieczeństwo.
Opis projektu
Projekt zakłada montaż monitoringu na szlaku drogowym pomiędzy pętlą autobusową Borek Fałęcki, a zabudowaniami mieszkalnymi przy ul. Jagodowej, Goryczkowej, Żywieckiej, Jagodowej, Kępny w Krakowie. Monitoring będzie zamontowany na odcinku, który stanowi własność Gminy Kraków. Szlak drogowy jest już wytyczony i stanowi utwardzony chodnik wraz latarniami o bardzo słabej mocy. Wzdłuż istniejącego szlaku drogowego są latarnie z zasilaniem miejskim co powoduje, iż projekt będzie miał dostęp do mediów i kanałów do położenia okablowania monitoring. Wykonany monitoring zostanie włączony do miejskiej sieci monitoringu miasta Kraków, który jest już obecny w większości miejsc Krakowa. Monitoring będzie mógł być obsługiwany przez Policję, Straż Miejską i tworzyć wspólny obraz dla już istniejących kamer w pobliskim przejściu podziemnym.
UZASADNIENIE PROJEKTU
Projekt został złożony ze względu na fakt, iż każdego dnia wskazanym szlakiem drogowym porusza się kilkuset mieszkańców m.in. dzielnicy IX. Mieszkańcy wybierają wskazany szlak drogowy ponieważ prowadzi on do pętli autobusowej oraz pętli tramwajowej, z których dojeżdżają każdego dnia do pracy, szkoły itp. Mieszkańcy korzystający ze wskazanego szlaku drogowego często wracają już po zmroku, który w okresach jesienno-zimowych pojawiaj się już od godz. 16:00. Podczas wieczornych powrotów część mieszkańców nie czuje się bezpiecznie. Istniejące oświetlenie nie zapewnia wysokiego komfortu bezpieczeństwa. Mieszkańcy czuliby się bezpieczniej, gdyby został zainstalowany monitoring pozwalający rejestrować wszelkie niepokojące zdarzenia. Zainstalowany monitoring będzie stanowił również element prewencji przed potencjalnym nieodpowiednim zachowaniem. W mieście Kraków istnieje już monitoring w bardzo wielu miejscach, a zatem objęty odcinek monitoringu winien zostać podłączony do istniejącej sieci monitoringów, co pozwoli na szybkie wykonanie projektu i natychmiastowe zwiększenie poczucia bezpieczeństwa mieszkańców podróżujących każdego dnia wskazanym szlakiem drogowym.
Kosztorys Nazwa | Opis | Koszt |
Projekt. | Sporządzenie projektu. | 10 000,00 PLN |
Wykonanie monitoringu. | Zakup materiałów i wykonanie monitoringu. | 100 000,00 PLN |
| | 110 000,00 PLN |
Harmonogram działań Nazwa | Opis | Data |
Projekt i zgody. | Sporządzenie projektu oraz pozyskanie wszelkich zgód na wykonanie / instalację / położenie urządzeń monitoringu. | I-III kwartał 2025 |
Wykonanie. | Zakup materiałów, montaż monitoringu, przyłączenie monitoringu do istniejącego systemu monitoringu miasta Krakowa. | IV kwartał 2025 |
Galeria