Ścieżka rowerowa przez skwer wzdłuż Alei Trzech Wieszczów
Edycja Budżet Obywatelski 2024 Projekt ogólnomiejski Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.
Lokalizacja
Główna lokalizacja: Centrum (32.8088708, -96.8083067)
Krótki opis projektu
Celem jest zbudowanie ścieżki rowerowej na pasie zieleni na Alejach od Jubilata do Nowego Kleparza. Dziesiątki rowerów jeżdżą tam chodnikami gdyż po jezdni nikt się nie odważy. Wszystkie ścieżki w dzielnicy biegną tylko w kierunku wschód-zachód.
Opis projektu
Celem jest zbudowanie ścieżki rowerowej biegnącej środkiem skweru przez Aleje Trzech Wieszczów i w końcu łączącej pozostałe ścieżki w sensowną sieć. W ramach tego projektu każdym skrzyżowaniu dodane będą też urządzenia umożliwiające wjazd na ścieżkę. Skrzyżowania to Kościuszki/Zwierzyniecka, Piłsudskiego/Focha, Reymonta, Czarnowiejska, Karmelicka, Łobzowskia, Krowoderska, Długa. Na każdym skrzyżowaniu będą ulokowane przejazdy umożliwiające jazdę umożliwiając kontynuację jazdy ścieżką wzdłuż Alei (kosztem nieznacznego przesunięcia linii czerwonego światła dla samochodów jadących w poprzek Alei i znajdujących się już na skwerze) Dodatkowe przejazdy umożliwiające wjazd na ścieżkę zostaną dodane w miejscach gdzie to konieczne (okazuje się, że tych miejsc nie jest wiele, gdyż rowery będą mogły wjeżdżać na ścieżkę z przecznic, wykorzystując zielone światło dla ruchu w poprzek Alei).
UZASADNIENIE PROJEKTU
Wszystkie ścieżki po zachodniej stronie miasta biegną tylko w kierunku wschód-zachód. Rowerem nie można (inaczej niż z Rynku Głównego) zgodnie z przepisami dojechać na przykład w rejon krakowskich uczelni (AGH, Uniwersytet Rolniczy, Akademia Pedagogiczna, Fizyka UJ i wiele innych). Podobnie jest z innymi miejscami zlokalizowanymi w rejonie drugiej obwodnicy - dla rowerów dostępne są one tylko w osi Rynek Główny - peryferia. Co prawda istnieje ścieżka idąca przez ulice Włóczków i Oleandry (jako jedyna - w dobrym kierunku), ale w praktyce ścieżka ta nie istnieje, choć figuruje oficjalnie na planie ścieżek. Jedyny jej widoczny fragment to przejazdy rowerowe w rejonie Focha i 3 Maja, zaś przebieg (według planu) jest bardzo nieregularny i potrafi prowadzić ludziom przez podwórka zamiast przez przestrzeń publiczną (np. przejazd z Ulicy Włóczków na Senatorską). Dziesiątki rowerów przeciskają się więc po Alejach wąskimi chodnikami przed pierzeją kamienic, bo nikt nie będzie ryzykował życia jadąc pasem drogowym, gdzie limit prędkości 50 km/h jest mocno teoretyczny. Wykorzystanie skweru na budowę ścieżki nie będzie wymagało wielkich nakładów finansowych. Teren jest pusty i płaski (można ominąć nasadzoną roślinność nie niszcząc jej). Dodatkowo w zupełności wystarczy tu ścieżka asfaltowa z podkładem z kruszywa, a na znacznym odcinku można wykorzystać już biegnący środkiem (za szeroki i raczej pusty) chodnik (okolice ulicy Łobzowskiej i Krowoderskiej). Trzeba domalować przejazdy rowerowe i dorobić do nich światła zsynchronizowane z przecznicami Alei lub przejściami dla pieszych (i tak już w kilku miejscach takie przejazdy są). Ponadto po zrealizowaniu zadania system ścieżek w rejonie skrzyżowania Kościuszki/Zwierzyniecka lub Czarnowiejskiej w końcu będzie spójny. Obecnie przejazdy rowerowe kończą się tam "w powietrzu" - czyli na chodniku, gdzie rowerem już jechać nie wolno. Budowę można przeprowadzić bez ingerencji w obecne samochodowe pasy ruchu (bez utrudniania ruchu na Alejach) podczas wprowadzania zmian. Zmiany na jezdniach będą dotyczyły wyłącznie oznakowania poziomego, ewent. korekt krawężników.
Nazwa | Opis | Koszt |
---|---|---|
Budowa ciągu ścieżki rowerowej | Realizacja prac związanych z wytyczeniem, utwardzeniem i położeniem nawierzchni ścieżki rowerowej. Naniesienie oznakowania poziomego ścieżki rowerowej | 900 000,00 PLN |
Modyfikacja skrzyżowań z ulicami poprzecznymi | Wykonanie najazdów przez pasy zieleni, przebudowa krawężników | 150 000,00 PLN |
Modyfikacja sygnalizacji świetlnej | Dodanie sygnalizatorów dla ścieżki rowerowej (system sterowania ten sam, bo połączone ze światłami dla samochodów) ) | 100 000,00 PLN |
Projekt infrastruktury związanej z planowaną ścieżką rowerową | Wykonanie projektu inwestycji | 25 000,00 PLN |
Oznakowanie pionowe | Montaż znaków pionowych | 50 000,00 PLN |
1 225 000,00 PLN |
Nazwa | Opis | Data |
---|---|---|
Budowa ciągu ścieżki rowerowej | Realizacja prac związanych z wytyczeniem, utwardzeniem i położeniem nawierzchni ścieżki rowerowej. Naniesienie oznakowania poziomego ścieżki rowerowej. | 2025 |
Modyfikacja skrzyżowań z ulicami poprzecznymi | Wykonanie najazdów przez pasy zieleni, przebudowa krawężników | 2025 |
Modyfikacja sygnalizacji świetlnej | Dodanie sygnalizatorów dla ścieżki rowerowej (system sterowania ten sam, bo połączone ze światłami dla samochodów) ) | 2025 |
Projekt infrastruktury związanej z planowaną ścieżką rowerową | Wykonanie projektu inwestycji | druga polowa 2024 |
Oznakowanie pionowe | Montaż znaków pionowych 40 | 2025 |