Projekty 2024 rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Projekt ogólnomiejski NR 147:

Ścieżka rowerowa przez skwer wzdłuż Alei Trzech Wieszczów

Projekt odrzucony: Zadanie odrzucone na podstawie §17 ust. 1 pkt. 2 Regulaminu budżetu obywatelskiego Miasta Krakowa. Uzasadnienie: Z uwagi na bezpieczeństwo ruchu oraz konieczność zapewnienia efektywności układu komunikacyjnego nie jest możliwe pozytywne zaopiniowanie projektu. Poprowadzenie drogi dla rowerów w szerokim pasie dzielącym generowałoby szereg problemów, m in. nawrotki dla pojazdów przez które standardowo nie projektuje się przejść czy przejazdów dla rowerzystów. Przejazdy dla rowerzystów przez skrzyżowania wyposażone w sygnalizację będą miały wpływ na zmniejszenie powierzchni akumulacji dla pojazdów, należy spodziewać się konfliktów pomiędzy rowerzystami a pojazdami relacji poprzecznych do Alei Trzech Wieszczów. Pojazdy skręcające w lewo z Alei Trzech Wieszczów wejdą w kolizję z ruchem rowerowym przy niekorzystnych warunkach wzajemnej widoczności i niestandardowej lokalizacji punktów kolizyjnych. Zaproponowany projekt jest zadaniem złożonym, wielowątkowym i wiąże się z koniecznością gruntowej przebudowy całego ciągu Alei Trzech Wieszczów, niesie za sobą koszt znacznie przewyższający kwotę 1 520 000,00 zł przeznaczoną w Budżecie Obywatelskim na jedno zadanie ogólnomiejskie. Należałoby najpierw opracować koncepcję przebudowy całego układu geometrycznego Alei Trzech Wieszczów, w tym przebudowy skrzyżowań, liczby pasów ruchu, infrastruktury dla niechronionych uczestników ruchu. Dla porównania orientacyjny koszt budowy ścieżki rowerowej na odcinku o takiej długości jak w opiniowanym projekcie to ok 10 mln zł. Zaznaczyć należy, że Aleje Trzech Wieszczów są jedną z głównych osi komunikacyjnych Miasta Krakowa i bezpośredni wpływ na nią będzie mieć domknięcie trzeciej obwodnicy, co umożliwi potencjalne zmiany w geometrii całego ciągu Alei Trzech Wieszczów, również w zakresie ruchu rowerowego. Odnosząc się do ww. wnioskowane zadanie nr BO.OM.147/24 opiniuje się negatywnie.

Edycja Budżet Obywatelski 2024 Projekt ogólnomiejski Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.

1 225 000,00 PLN
kwota potrzebna do realizacji

Lokalizacja

Główna lokalizacja: Centrum (32.8088708, -96.8083067)

Krótki opis projektu

Celem jest zbudowanie ścieżki rowerowej na pasie zieleni na Alejach od Jubilata do Nowego Kleparza. Dziesiątki rowerów jeżdżą tam chodnikami gdyż po jezdni nikt się nie odważy. Wszystkie ścieżki w dzielnicy biegną tylko w kierunku wschód-zachód.

Opis projektu

Celem jest zbudowanie ścieżki rowerowej biegnącej środkiem skweru przez Aleje Trzech Wieszczów i w końcu łączącej pozostałe ścieżki w sensowną sieć. W ramach tego projektu każdym skrzyżowaniu dodane będą też urządzenia umożliwiające wjazd na ścieżkę. Skrzyżowania to Kościuszki/Zwierzyniecka, Piłsudskiego/Focha, Reymonta, Czarnowiejska, Karmelicka, Łobzowskia, Krowoderska, Długa. Na każdym skrzyżowaniu będą ulokowane przejazdy umożliwiające jazdę umożliwiając kontynuację jazdy ścieżką wzdłuż Alei (kosztem nieznacznego przesunięcia linii czerwonego światła dla samochodów jadących w poprzek Alei i znajdujących się już na skwerze) Dodatkowe przejazdy umożliwiające wjazd na ścieżkę zostaną dodane w miejscach gdzie to konieczne (okazuje się, że tych miejsc nie jest wiele, gdyż rowery będą mogły wjeżdżać na ścieżkę z przecznic, wykorzystując zielone światło dla ruchu w poprzek Alei).

UZASADNIENIE PROJEKTU

Wszystkie ścieżki po zachodniej stronie miasta biegną tylko w kierunku wschód-zachód. Rowerem nie można (inaczej niż z Rynku Głównego) zgodnie z przepisami dojechać na przykład w rejon krakowskich uczelni (AGH, Uniwersytet Rolniczy, Akademia Pedagogiczna, Fizyka UJ i wiele innych). Podobnie jest z innymi miejscami zlokalizowanymi w rejonie drugiej obwodnicy - dla rowerów dostępne są one tylko w osi Rynek Główny - peryferia. Co prawda istnieje ścieżka idąca przez ulice Włóczków i Oleandry (jako jedyna - w dobrym kierunku), ale w praktyce ścieżka ta nie istnieje, choć figuruje oficjalnie na planie ścieżek. Jedyny jej widoczny fragment to przejazdy rowerowe w rejonie Focha i 3 Maja, zaś przebieg (według planu) jest bardzo nieregularny i potrafi prowadzić ludziom przez podwórka zamiast przez przestrzeń publiczną (np. przejazd z Ulicy Włóczków na Senatorską). Dziesiątki rowerów przeciskają się więc po Alejach wąskimi chodnikami przed pierzeją kamienic, bo nikt nie będzie ryzykował życia jadąc pasem drogowym, gdzie limit prędkości 50 km/h jest mocno teoretyczny. Wykorzystanie skweru na budowę ścieżki nie będzie wymagało wielkich nakładów finansowych. Teren jest pusty i płaski (można ominąć nasadzoną roślinność nie niszcząc jej). Dodatkowo w zupełności wystarczy tu ścieżka asfaltowa z podkładem z kruszywa, a na znacznym odcinku można wykorzystać już biegnący środkiem (za szeroki i raczej pusty) chodnik (okolice ulicy Łobzowskiej i Krowoderskiej). Trzeba domalować przejazdy rowerowe i dorobić do nich światła zsynchronizowane z przecznicami Alei lub przejściami dla pieszych (i tak już w kilku miejscach takie przejazdy są). Ponadto po zrealizowaniu zadania system ścieżek w rejonie skrzyżowania Kościuszki/Zwierzyniecka lub Czarnowiejskiej w końcu będzie spójny. Obecnie przejazdy rowerowe kończą się tam "w powietrzu" - czyli na chodniku, gdzie rowerem już jechać nie wolno. Budowę można przeprowadzić bez ingerencji w obecne samochodowe pasy ruchu (bez utrudniania ruchu na Alejach) podczas wprowadzania zmian. Zmiany na jezdniach będą dotyczyły wyłącznie oznakowania poziomego, ewent. korekt krawężników.

Podsumowując: To jest druga próba zgłoszenia tego projektu w konkursie. Poprzednio urzędnikom nie chciało się zająć sprawą. Projekt został odrzucony z powodów "formalnych" z absurdalnymi argumentacjami typu "tak się nie projektuje". A jego realizacja jest pilnie potrzebna. Skoro zbudowana została bezużyteczna ścieżka rowerowa na ulicy Przegorzały (obok na wale przeciwpowodziowym Wisły idzie równolegle druga), blokując przy okazji na dziesięciolecia możliwość rozbudowy zachodniego wyjazdu z miasta do drogi czteropasowej, to tym bardziej powinien zostać zrealizowany ten projekt. Autorzy informują, że jeżeli znów przez lenistwo urzędnicze projekt nie zostanie dopuszczony, to sprawa skończy się grubszą aferą. Lista poparcia została już dostarczona uprzednio.

powrót