BEZPIECZEŃSTWO PIESZYCH NA ŁĄCZNIKU AL. POKOJU
Edycja Budżet Obywatelski 2024 Projekt lokalny - Dzielnica XIV - dotyczy całego obszaru Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.
Lokalizacja
Główna lokalizacja: 126103_9.0054.9/17
Dodatkowe lokalizacje: Aleja pokoju, 31-564 Kraków
Krótki opis projektu
WNIOSKUJEMY O ZMIANY WPROWADZAJĄCE POPRAWĘ BEZPIECZEŃSTWA PIESZYCH NA DRODZE ŁĄCZĄCEJ AL. POKOJU Z UL. SOŁTYSOWSKĄ ( OD RONDA Z UL. CENTRALNĄ) POPRZEZ INSTALACJĘ WYNIESIONYCH PRZEJŚĆ DLA PIESZYCH KTÓRE SKUTECZNIE WYMUSZĄ CZUJNOŚĆ KIEROWCÓW.
Opis projektu
Konstrukcja wyniesionych przejść dla pieszych z nawierzchnią asfaltową stanowi najskuteczniejszą i najtrwalszą metodę kontroli prędkości, daje bezpieczeństwo pieszym oraz promuje świadome zachowanie kierowców.
Obecnie zastosowane progi zwalniające wywołują dwa typy reakcji.
- Po pierwsze, po dwuletnich obserwacjach ruchu pojazdów, stwierdzono, że generują one obniżenie prędkości do minimalnego poziomu (około 20-30 km/h) i powolne pokonywanie progu, a następnie przyspieszenie do prędkości około 40-60 km/h i gwałtowne hamowanie przed kolejnym progiem. Takie spowolnienie nie przyczynia się w istotny sposób do poprawy bezpieczeństwa pieszych ani nie wpływa na ogólną bezpieczeństwo na drodze. Z braku przejść dla pieszych piesi często przechodzą przez ulicę w przypadkowych miejscach, często bez zatrzymywania się i sprawdzania nadjeżdżających pojazdów. Rozpędzanie i hamowanie pojazdów niesie za sobą wymierny efekt hałasu który w okresie letnim jest trudny do wytrzymania.
- Po drugie, istnieje grupa kierowców, którzy wiedzą, jak pokonać próg zwalniający, nie hamując w ogóle. Zazwyczaj są to kierowcy, którzy przejeżdżają przez łącznik z prędkością około 50-70 km/h poza godzinami szczytu. Takie zachowanie stwarza dodatkowe zagrożenie, zwłaszcza w nocy i dla pojazdów generujących znaczny hałas, takich jak samochody sportowe.
- zdecydowana większość progi ignoruje, pokonuje je z maksymalną prędkością w wielu przypadkach poza limitem prędkości drogi jakim jest 30km/h
Budowa przejść dla pieszych przyniosłaby mieszkańcom osiedla większy komfort, umożliwiając bezpieczne przekraczanie ulicy, dostęp do punktów usługowych oraz zwiększając bezpieczeństwo wszystkich użytkowników drogi poprzez promowanie przestrzegania przepisów ruchu drogowego które wymuszane będą na kierowcach notorycznie nie stosującymi się do obowiązywania przepisu, i de facto zwolnieni z odpowiedzialności za pieszych których w większym odcinku tej drogi być nie powinno ( wyjątek stanowi jedynie środek drogi gdzie zgodnie z prawem można przejść przez ulice ponieważ odległość od oznakowanego przejścia wynosi więcej niż 100m.
Warto przypomnieć, że zgodnie z przepisami drogowymi, kierowcy zobowiązani są ustąpić pierwszeństwo pieszemu przechodzącemu przez przejście dla pieszych. Budowa wyniesionych przejść zwiększyłaby bezpieczeństwo pieszych i zachęciłaby kierowców do przestrzegania do zatrzymania przed przejściem celem przepuszczenia pieszego. Budowa przejścia i jego podniesienie skutecznie pozwoli na wyeliminowanie przeskakiwania przez próg, ponieważ przy znacznej prędkości przejechanie przez przejście będzie gorsze w skutkach dla pojazdu niż punktowe przejechanie przez przeszkodę.
Jeżeli przegłosujemy wniosek o budowę przejść dla pieszych, my mieszkańcy osiedla zyskamy komfort, że wchodząc na ulicę zwolnimy ruch, włączymy myślenie i odpowiedzialność oraz zwiększymy swoje bezpieczeństwo, wykonując ten manewr przejścia w legalnym miejscu, które stanowi czerwone światło dla nadjeżdżającego pojazdu. Obejście przepisów i ryzykowne przechodzenie przez ulicę w niedozwolonych miejscach niesie za sobą potencjalne zagrożenie i może prowadzić do wypadków, co było niestety potwierdzone incydentem w 2023 roku. Dlatego też, popierając ten wniosek, dbamy nie tylko o nasz własny komfort, ale także o bezpieczeństwo wszystkich mieszkańców naszego osiedla.
UZASADNIENIE PROJEKTU
Projekt budowy wyniesionych przejść dla pieszych na odcinku łączącym aleję Pokoju z rondem przy ulicach Centralnej i Sołtysowskiej jest kluczowy dla poprawy bezpieczeństwa mieszkańców oraz poprawy jakości życia na naszym osiedlu. Realizacja tego zadania ma na celu zminimalizowanie ryzyka wypadków drogowych oraz stworzenie bardziej przyjaznego dla pieszych i mieszkańców środowiska.
- Poprawa bezpieczeństwa: Istniejące progi zwalniające nie są wystarczająco skuteczne w kontroli prędkości pojazdów. Budowa wyniesionych przejść umożliwi skuteczniejsze zwolnienie ruchu i zwiększenie widoczności pieszych, co przyczyni się do zmniejszenia liczby potencjalnych wypadków.
- Dostępność dla pieszych: Brak przejść dla pieszych utrudnia dotarcie do pobliskich punktów usługowych, przystanków komunikacji miejskiej oraz innych istotnych miejsc na osiedlu. Budowa nowych przejść ułatwi pieszym poruszanie się po okolicy, co zwiększy ich mobilność i wygodę.
- Zgodność z przepisami drogowymi: Budowa wyniesionych przejść promuje przestrzeganie przepisów ruchu drogowego. Umożliwia to kierowcom i pieszym bezpieczne poruszanie się po drogach, co przyczynia się do poprawy ogólnej kultury drogowej na osiedlu.
- Planowana rozbudowa osiedla: Planowane budowy parku oraz przewidywane zwiększenie ruchu drogowego na osiedlu wymagają dodatkowych środków bezpieczeństwa. Wyniesione przejścia dla pieszych będą stanowiły istotny element infrastruktury drogowej, zapewniając bezpieczne przekraczanie ulicy w nowych warunkach.
- Bezpieczeństwo w związku z większym ruchem: Wraz z planowaną rozbudową osiedla i budową parku można oczekiwać zwiększenia ruchu zarówno pieszych, jak i pojazdów. Budowa wyniesionych przejść dla pieszych będzie niezbędna do zapewnienia bezpiecznego poruszania się wszystkich użytkowników drogi.
Wnioskodawcy zaznaczają, iż propozycja tego rozwiązania jest umowna, chcielibyśmy wypracować jednoznaczne rozwiazanie które będzie skuteczne, bezpieczne dla kierowców i pieszych. Które w sposób zdecydowany poprawi komfort mieszkańców, ich bezpieczeństwo. Ten łącznik stał się jedną z bardziej uczęszczanych dróg w dzielnicy, bez prawa pieszych i generujący prędkości drogowe dla aut, pomimo bezskutecznych progów zwalniających.
Nazwa | Opis | Koszt |
---|---|---|
Opracowanie projektu organizacji ruchu i montaż wyniesionego przejścia | Projekt + realizacja przejścia 1 | 200 000,00 PLN |
Opracowanie projektu organizacji ruchu i montaż wyniesionego przejścia | Projekt + realizacja przejścia 2 | 200 000,00 PLN |
Opracowanie projektu organizacji ruchu i montaż wyniesionego przejścia | Projekt + realizacja przejścia 3 | 200 000,00 PLN |
600 000,00 PLN |
Nazwa | Opis | Data |
---|---|---|
Audyt i konsultacje | Spotkanie z zarządami i mieszkańcami osiedla oraz wnioskodawcą projektu, przekazanie wytycznych do projektanta. | 2024 |
PROJEKT | Projekt przejść dla pieszych oraz otrzymanie koniecznych zezwoleń na ich budowę | 2024 |
REALIZACJA | Budowa 3 przejść dla pieszych z podniesieniem i nawierzchnią asfaltową wraz z oznakowaniem poziomym i pionowym | koniec 2024 |