Projekty 2024 rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Projekt lokalny - Dzielnica XIV NR 34:

BEZPIECZEŃSTWO PIESZYCH NA ŁĄCZNIKU AL. POKOJU

Projekt odrzucony: Zadanie odrzucone na podstawie §17 ust. 1 pkt. 4 i 6 Uchwały Rady Miasta Krakowa nr LI/1410/21 z dnia 13 stycznia 2021 r. w sprawie „Regulaminu budżetu obywatelskiego Miasta Krakowa”, tj: 4) które w dniu zgłoszenia stoją w sprzeczności z obowiązującymi w mieście planami, politykami, strategiami, programami i innymi uchwałami Rady i zarządzeniami Prezydenta; 6) które naruszałyby obowiązujące przepisy prawa, w szczególności przepisy miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, prawa osób trzecich, w tym prawa własności; Uzasadnienie: Wnioskodawca w ramach wniosku budżetu obywatelskiego pn.” Bezpieczeństwo pieszych na łączniku al. Pokoju” wskazał zakres polegający na budowie 3 szt. wyniesionych przejść dla pieszych w al. Pokoju – bocznej ( droga łączy al. Pokoju z ul.Sołtysowską). Wskazane lokalizacje zostały negatywnie zaopiniowane przez Wydział Miejskiego Inżyniera Ruchu, jako zarządzającym ruchem na przedmiotowej ulicy. Zgodnie z pozyskaną opinią przejścia dla pieszych zlokalizowane w miastach należy wyznaczać w zasadzie tylko przez ulice układu podstawowego uznane za trasy z pierwszeństwem. Przez pozostałe ulice dopuszcza się wyznaczanie przejść w rejonach szkół i innych obiektów, do których uczęszczają dzieci, lub zakładów przemysłowych, gdzie występuje duża koncentracja ruchu pieszych. Jednocześnie, zgodnie z przepisami Ustawy Prawo o ruchu drogowym przechodzenie przez jezdnię poza wyznaczonym przejściem dla pieszych jest dozwolone, gdy odległość od przejścia przekracza 100 m. W związku z tym każde przekraczanie jezdni w odległości mniejszej niż 100 m od przejścia dla pieszych stanowi wykroczenie. Ma to szczególne znaczenie w rejonach gęstej zabudowy mieszkalnej jaka występuje w omawianej lokalizacji, gdzie piesi przekraczają jezdnię w różnych lokalizacjach, a w wypadku wprowadzenia dodatkowych przejść nie byłoby możliwości przechodzenia przez ulicę poza przejściami dla pieszych. Dodatkowo przedmiotowa ulica jest objęta strefowym ograniczeniem prędkości do 30 km/h, a celem wymuszenia na kierowcach stosowania się do tego ograniczenia zastosowane zostały dwa progi zwalniające oraz wyniesienie znajdujące się przy skrzyżowaniu z Al. Pokoju. W związku z powyższym, biorąc pod uwagę charakter zabudowy, klasę drogi, a także obowiązujące ograniczenie prędkości oraz progi zwalniające występujące na drodze łączącej Al. Pokoju z ul. Centralną wyznaczenie dodatkowych przejść dla pieszych nie znajduje uzasadnienia. Niemniej jednak po konsultacji z Wydziałem Miejskiego Inżyniera Ruchu oraz przedstawicielami Rady Dzielnicy XIV ustalono, że na wskazanym odcinku drogi istnieje możliwość wyznaczenia jednego przejścia dla pieszych na wysokości nr 81a-81d. Będzie ono realizowane w ramach środków Rady Dzielnicy XIV, która uchwałą nr VIII/114/2024 z dnia 23.05.2024 r. przeznaczyła środki finansowe na jego budowę na lata 2024-2026 ( bez wyniesienia z kostki). Ponieważ zakres będzie realizowany w ramach środków Rady Dzielnicy XIV negatywnie zaopiniowano możliwość jego realizacji w ramach budżetu obywatelskiego.

Edycja Budżet Obywatelski 2024 Projekt lokalny - Dzielnica XIV - dotyczy całego obszaru Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.

600 000,00 PLN
kwota potrzebna do realizacji

Lokalizacja

Główna lokalizacja: 126103_9.0054.9/17

Dodatkowe lokalizacje: Aleja pokoju, 31-564 Kraków

Krótki opis projektu

WNIOSKUJEMY O ZMIANY WPROWADZAJĄCE POPRAWĘ BEZPIECZEŃSTWA PIESZYCH NA DRODZE ŁĄCZĄCEJ AL. POKOJU Z UL. SOŁTYSOWSKĄ ( OD RONDA Z UL. CENTRALNĄ) POPRZEZ INSTALACJĘ WYNIESIONYCH PRZEJŚĆ DLA PIESZYCH KTÓRE SKUTECZNIE WYMUSZĄ CZUJNOŚĆ KIEROWCÓW.

Opis projektu

Konstrukcja wyniesionych przejść dla pieszych z nawierzchnią asfaltową stanowi najskuteczniejszą i najtrwalszą metodę kontroli prędkości, daje bezpieczeństwo pieszym oraz promuje świadome zachowanie kierowców. 

Jest  to rozwiązanie niezbędne na odcinku łączącym aleję Pokoju z rondem przy ulicach Centralnej i Sołtysowskiej.
Obecnie zastosowane progi zwalniające wywołują dwa typy reakcji. 
  • Po pierwsze, po dwuletnich obserwacjach ruchu pojazdów, stwierdzono, że generują one obniżenie prędkości do minimalnego poziomu (około 20-30 km/h) i powolne pokonywanie progu, a następnie przyspieszenie do prędkości około 40-60 km/h i gwałtowne hamowanie przed kolejnym progiem. Takie spowolnienie nie przyczynia się w istotny sposób do poprawy bezpieczeństwa pieszych ani nie wpływa na ogólną bezpieczeństwo na drodze. Z braku przejść dla pieszych piesi często przechodzą przez ulicę w przypadkowych miejscach, często bez zatrzymywania się i sprawdzania nadjeżdżających pojazdów. Rozpędzanie i hamowanie pojazdów niesie za sobą wymierny efekt hałasu który w okresie letnim jest trudny do wytrzymania. 
 
  • Po drugie, istnieje grupa kierowców, którzy wiedzą, jak pokonać próg zwalniający, nie hamując w ogóle. Zazwyczaj są to kierowcy, którzy przejeżdżają przez łącznik z prędkością około 50-70 km/h poza godzinami szczytu. Takie zachowanie stwarza dodatkowe zagrożenie, zwłaszcza w nocy i dla pojazdów generujących znaczny hałas, takich jak samochody sportowe. 
    • zdecydowana większość progi ignoruje, pokonuje je z maksymalną prędkością w wielu przypadkach poza limitem prędkości drogi jakim jest 30km/h
Analiza sytuacyjna: 
 
Łącznik ten sprzyja szybkiej jeździe kierowców od ronda przez łuk w kierunku alei Pokoju, nie zapewniając jednocześnie przejść dla pieszych. Brak tych przejść, pomimo licznych skarg mieszkańców o skuteczne zabezpieczenie interesów pieszych, stanowi ciągły problem w obszarze zamieszkiwanym przez ponad 1000 rodzin w okolicznych blokach. 
Planowana rozbudowa osiedla o hotel oraz zamknięcie ulicy Na Łąkach od strony ulicy Nowohuckiej w niedalekiej przyszłości mogą dodatkowo zwiększyć natężenie ruchu drogowego. Zdecydowanie tak się stanie. 
Budowa przejść dla pieszych przyniosłaby mieszkańcom osiedla większy komfort, umożliwiając bezpieczne przekraczanie ulicy, dostęp do punktów usługowych oraz zwiększając bezpieczeństwo wszystkich użytkowników drogi poprzez promowanie przestrzegania przepisów ruchu drogowego które wymuszane będą na kierowcach notorycznie nie stosującymi się do obowiązywania przepisu, i de facto zwolnieni z odpowiedzialności za pieszych których w większym odcinku tej drogi być nie powinno ( wyjątek stanowi jedynie środek drogi gdzie zgodnie z prawem można przejść przez ulice ponieważ  odległość od oznakowanego przejścia wynosi więcej niż 100m. 
Warto przypomnieć, że zgodnie z przepisami drogowymi, kierowcy zobowiązani są ustąpić pierwszeństwo pieszemu przechodzącemu przez przejście dla pieszych. Budowa wyniesionych przejść zwiększyłaby bezpieczeństwo  pieszych i zachęciłaby kierowców do przestrzegania do zatrzymania przed przejściem celem przepuszczenia pieszego. Budowa przejścia i jego podniesienie skutecznie pozwoli na wyeliminowanie przeskakiwania przez próg, ponieważ przy znacznej prędkości przejechanie przez przejście będzie gorsze w skutkach dla pojazdu niż punktowe przejechanie przez przeszkodę. 
Jeżeli przegłosujemy wniosek o budowę przejść dla pieszych, my mieszkańcy osiedla zyskamy komfort, że wchodząc na ulicę zwolnimy ruch, włączymy myślenie i odpowiedzialność oraz zwiększymy swoje bezpieczeństwo, wykonując ten manewr przejścia w legalnym miejscu, które stanowi czerwone światło dla nadjeżdżającego pojazdu. Obejście przepisów i ryzykowne przechodzenie przez ulicę w niedozwolonych miejscach niesie za sobą potencjalne zagrożenie i może prowadzić do wypadków, co było niestety potwierdzone  incydentem w 2023 roku. Dlatego też, popierając ten wniosek, dbamy nie tylko o nasz własny komfort, ale także o bezpieczeństwo wszystkich mieszkańców naszego osiedla.

UZASADNIENIE PROJEKTU

Projekt budowy wyniesionych przejść dla pieszych na odcinku łączącym aleję Pokoju z rondem przy ulicach Centralnej i Sołtysowskiej jest kluczowy dla poprawy bezpieczeństwa mieszkańców oraz poprawy jakości życia na naszym osiedlu. Realizacja tego zadania ma na celu zminimalizowanie ryzyka wypadków drogowych oraz stworzenie bardziej przyjaznego dla pieszych i mieszkańców środowiska.

  • Poprawa bezpieczeństwa: Istniejące progi zwalniające nie są wystarczająco skuteczne w kontroli prędkości pojazdów. Budowa wyniesionych przejść umożliwi skuteczniejsze zwolnienie ruchu i zwiększenie widoczności pieszych, co przyczyni się do zmniejszenia liczby potencjalnych wypadków.
  • Dostępność dla pieszych: Brak przejść dla pieszych utrudnia dotarcie do pobliskich punktów usługowych, przystanków komunikacji miejskiej oraz innych istotnych miejsc na osiedlu. Budowa nowych przejść ułatwi pieszym poruszanie się po okolicy, co zwiększy ich mobilność i wygodę.
  • Zgodność z przepisami drogowymi: Budowa wyniesionych przejść promuje przestrzeganie przepisów ruchu drogowego. Umożliwia to kierowcom i pieszym bezpieczne poruszanie się po drogach, co przyczynia się do poprawy ogólnej kultury drogowej na osiedlu.
  • Planowana rozbudowa osiedla: Planowane budowy parku oraz przewidywane zwiększenie ruchu drogowego na osiedlu wymagają dodatkowych środków bezpieczeństwa. Wyniesione przejścia dla pieszych będą stanowiły istotny element infrastruktury drogowej, zapewniając bezpieczne przekraczanie ulicy w nowych warunkach.
  • Bezpieczeństwo w związku z większym ruchem: Wraz z planowaną rozbudową osiedla i budową parku można oczekiwać zwiększenia ruchu zarówno pieszych, jak i pojazdów. Budowa wyniesionych przejść dla pieszych będzie niezbędna do zapewnienia bezpiecznego poruszania się wszystkich użytkowników drogi.
W rezultacie, realizacja projektu budowy wyniesionych przejść dla pieszych ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa mieszkańców, poprawy jakości życia oraz integracji społecznej na naszym osiedlu. Wzywamy do poparcia tego wniosku, aby razem działać na rzecz naszego bezpiecznego i przyjaznego dla wszystkich otoczenia.

Wnioskodawcy zaznaczają, iż propozycja tego rozwiązania  jest umowna, chcielibyśmy wypracować jednoznaczne rozwiazanie które będzie skuteczne, bezpieczne dla kierowców i pieszych. Które w sposób zdecydowany poprawi komfort mieszkańców, ich bezpieczeństwo. Ten łącznik stał się jedną z bardziej uczęszczanych dróg w dzielnicy, bez prawa pieszych i generujący prędkości drogowe dla aut, pomimo bezskutecznych progów zwalniających. 

Galeria

powrót