Projekty 2024 rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Projekt lokalny - Dzielnica VI NR 26:

BĄDŹMY BEZPIECZNI! Rozbudowa sieci defibrylatorów AED

Edycja Budżet Obywatelski 2024 Projekt lokalny - Dzielnica VI Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.

104 000,00 PLN
kwota potrzebna do realizacji

Lokalizacja

Główna lokalizacja: 10 lokalizacji na terenie Bronowic

Dodatkowe lokalizacje: Sugerowane okolice instalacji urządzeń AED: Pętla Bronowice Małe 2. ul. Lindego przy kompleksie sklepów 3. Plac u zbiegu ulic Rydla, Jadwigi z Łobzowa i Młodej Polski 4. Młynówka Królewska przy ul. Piastowskiej 5. Na osiedlu między ulicami Na Błonie a Jabłonkowską 6. Skrzyżowanie ul. Tetmajera i Pod Strzechą 7. Skrzyżowanie ul. Lea i Zarzecze 8. ul. Balicka przy Klubie Kultury Mydlniki 9. Skrzyżowanie ul. Balickiej i Armii Krajowej 10. ul. Balicka na wysokości Uniwersytetu Rolniczego. Finalne miejsca instalacji defibrylatorów AED zostaną uzgodnione przez Gminę, Koordynatora merytorycznego Programu Krakowska sieć AED – Impuls Życia i podmioty zarządzające daną lokalizacją.

Krótki opis projektu

Celem projektu jest zwiększenie bezpieczeństwa i przeżywalności w najczęściej spotykanych stanach zagrożenia życia, dzięki instalacji Automatycznych Defibrylatorów Zewnętrznych (ang. AED) z zestawami do tamowania krwotoków na terenie Bronowic oraz organizacji szkoleń z pierwszej pomocy.

Opis projektu

Celem projektu jest zwiększenie przeżywalności i poczucia bezpieczeństwa w najczęściej spotykanych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, a w szczególności nagłego zatrzymania krążenia i krwotoku zewnętrznego wśród mieszkańców Bronowic.

Projekt zakłada zakup zestawów ratujących życie, w skład których wchodzić będą: automatyczne defibrylatory zewnętrzne AED, akcesoria do resuscytacji krążeniowo–oddechowej i zestawy do tamowania krwotoków (opatrunki uciskowe, opaski zaciskowe) oraz szkoleń z użycia ww. sprzętu

Defibrylator AED (ang. Automated External Defibrillator), czyli automatyczny zewnętrzny defibrylator to urządzenie umożliwiające analizę rytmu serca oraz wykonanie wyładowania elektrycznego u poszkodowanego. Możliwie szybkie dostarczenie wyładowania pozwala wielokrotnie zwiększyć przeżywalność osób poszkodowanych [1].

 

Projekt zakłada zakup:   

10 urządzeń AED wraz z ogrzewaną oświetloną i oznaczoną kapsułą,

10 pakietów do zaopatrzenia krwotoków,

10 zestawów akcesoriów do resuscytacji krążeniowo–oddechowej,

Usługi szkoleniowej w zakresie pierwszej pomocy.

 

Zakup urządzeń AED stanowiłby wsparcie istniejącego programu „Krakowska sieć AED – Impuls Życia” [2].

Projekt jest zgodny z polityką miasta w zakresie upowszechniania dostępu do defibrylacji.

UZASADNIENIE PROJEKTU

Nagłe zatrzymanie krążenia (NZK) definiowane jest jako „ustanie lub znaczne upośledzenie mechanicznej czynności serca”. Roczna zapadalność na pozaszpitalne zatrzymanie krążenia wynosi od 67 do 170 osób na 100 000 mieszkańców, z czego dla Polski jest największa z odnotowanych, czyli 170 na 100 000 mieszkańców [1]. W Krakowie (stan na 30.06.2021) mieszka 780 796, a co za tym idzie problem NZK może dotyczyć nawet 1 300 krakowian rocznie [3].

Stosowanie automatycznych defibrylatorów zewnętrznych (AED) wciąż jest na niskim poziomie – w Europie tylko w średnio 28% przypadków pozaszpitalnych NZK (zakres 3,8%–59% w zależności od kraju) wykorzystywany jest AED. Wskaźniki przeżycia przy wypisie ze szpitala wynoszą średnio 8% i są zróżnicowane (od 0% do 18%) [1].

Żeby zwiększyć szanse na przeżycie osób, które doznały nagłego zatrzymania krążenia należy dążyć do zwiększenia dostępności AED. Im bliżej od osoby wymagającej pomocy znajduje się to urządzenie tym szybciej będzie ono dostarczone do miejsca zdarzenia. Działania te dają szansę na przyspieszenie wykonania wyładowania, a w konsekwencji zwiększenie przeżywalności pacjentów.

Obok wczesnej defibrylacji, tamowanie zagrażającego życiu masywnego krwawienia zewnętrznego to kluczowe działanie w pierwszych kilku minutach zdarzenia przed przybyciem Zespołu Ratownictwa Medycznego. Hipowolemia powodowana przez masywne krwawienie należy także do potencjalnie odwracalnych przyczyn nagłego zatrzymania krążenia.

Projekt nie stoi w sprzeczności z Uchwałą NR LXVIII/895/09 Rady Miasta Krakowa z dnia 15 kwietnia 2009 r. w sprawie ustanowienia programu zdrowotnego "Poprawa stanu bezpieczeństwa zdrowotnego mieszkańców Miasta Krakowa w zakresie dostępności pomocy przedmedycznej", którego celem jest budowa i utrzymanie sieci automatycznych defibrylatorów zewnętrznych AED w oparciu o kryteria wynikające z Uchwały Nr XX/264 Rady Miasta Krakowa z dnia 12 września 2007 r., lecz jest jej uzupełnieniem. Nowe urządzenia stanowiłyby części wykazu lokalizacji miejsc publicznych, które spełniają kryteria wymagane do umieszczenia zestawów AED na terenie Krakowa. Taki projekt mógłby istotnie wpłynąć na szanse przeżycia mieszkańców Bronowic w sytuacji wystąpienia stanu nagłego zagrożenia życia.

 

Piśmiennictwo:

  1. European Resuscitation Council Guidelines 2021: Systems saving lives, [adres: https://www.cprguidelines.eu/assets/guidelines/European-Resuscitation-Council-Guidelines-2021-Ep.pdf]
  2. Krakowska sieć AED – Impuls Życia, [adres:

https://www.krakow.pl/nasze_miasto/3990,artykul,krakowska_siec_aed___impuls_zycia.html]

  1. Liczby o Krakowie, [adres: https://www.krakow.pl/biznes/1140,artykul,liczby_o_krakowie.html]

Kosztorys
Nazwa Opis Koszt
Szkolenia z pierwszej pomocy Przeszkolenie z zakresu pierwszej pomocy pracowników podmiotów, w których AED zostanie zamontowane 10 000,00 PLN
Automatyczny defibrylator zewnętrzny (AED) 10 sztuk 60 000,00 PLN
Kapsuła ochronna na defibrylator AED (ogrzewana i podświetlana, dostępna 24h) 10 sztuk 30 000,00 PLN
Zestaw akcesoriów do resuscytacji krążeniowo–oddechowej 10 sztuk zawierających m.in.: rękawiczki jednorazowe, maskę do RKO Pocket Mask, nożyczki ratownicze. 2 000,00 PLN
Pakiet do zaopatrzenia krwotoków i innych ran 10 sztuk zawierających m.in.: opaskę zaciskową, materiały opatrunkowe i folię izotermiczną 2 000,00 PLN
104 000,00 PLN
Harmonogram działań
Nazwa Opis Data
Ustalenie lokalizacji i zakup sprzętu wytypowanie lokalizacji oraz przeprowadzenie zapytania ofertowego i zakup sprzętu I półrocze 2025
Zawarcie umów z podmiotami i montaż urządzeń Organizacja szkoleń z pierwszej pomocy równolegle z montażem urządzeń w wybranych lokalizacjach II półrocze 2025
Charakterystyka długoterminowych skutków: Projekt zakłada zakup i montaż 10 zestawów automatycznych defibrylatorów zewnętrznych AED na terenie Dzielnicy VI Bronowice w miejscach ogólnodostępnych wraz z akcesoriami do resuscytacji krążeniowo oddechowej i do zaopatrzenia krwotoków oraz przeprowadzenie szkoleń z zakresu pierwszej pomocy dla pracowników podmiotów, w których AED zostanie zamontowane. Nagłe zatrzymanie krążenia (NZK) jest to ustanie mechanicznej czynności serca, które wymaga podjęcia natychmiastowej interwencji przez świadków zdarzenia, tj. powiadomienie systemu ratownictwa medycznego, podjęcie resuscytacji krążeniowo-oddechowej oraz zapewnienie dostępu do wczesnej defibrylacji. Defibrylacja wykonana w ciągu 3-5 minut od utraty przytomności może zapewnić przeżywalność na poziomie 50-70%. Rozmieszczenie urządzeń AED w miejscach publicznych przynosi korzystne efekty w poza szpitalnym nagłym zatrzymaniu krążenia (odnotowuje się poprawę wartości wskaźnika przeżywalności w przypadku NZK). Rozbudowa miejskiej sieci AED o dodatkowo zakupione w ramach środków z budżetu obywatelskiego 10 urządzeń AED może przyczynić się do ograniczenia liczby zgonów spowodowanych nagłym zatrzymaniem krążenia na terenie Dzielnicy VI Bronowice. Szacowany łączny koszt realizacji zadania wynosi: 104 000 zł. Realizacja tego zadania w ramach budżetu obywatelskiego nie powoduje konsekwencji finansowych dla Gminy Miejskiej Kraków w kolejnych latach. W związku z powyższym Wydział Polityki Społecznej i Zdrowia pozytywnie opiniuje zgłoszony w ramach budżetu obywatelskiego projekt pn.„BĄDŹMY BEZPIECZNI! Rozbudowa sieci defibrylatorów AED”. Projekt ten został skorygowany w ten sposób, aby jego założenia pozostawały w zgodzie z przedmiotowym programem polityki zdrowotnej.
powrót