Projekty 2024 rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Projekt lokalny - Dzielnica VIII NR 54:

Piknikowo - sportowy zielony zakątek na Dębnikach

Edycja Budżet Obywatelski 2024 Projekt lokalny - Dzielnica VIII Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.

100 000,00 PLN
kwota potrzebna do realizacji

Lokalizacja

Główna lokalizacja: Teren zielony przy Szkole Podstawowej nr 110 i Przedszkolu nr 67 przy ulicy Skwerowej 3, Dębniki

Krótki opis projektu

Zamieńmy przyszkolny teren zielony w mini-park, w którym będziemy mogli spędzić aktywnie czas w otoczeniu przyrody. Usiądźmy przy stołach piknikowych, zagrajmy w ping-ponga, i poznajmy przyrodę ze wspólnie zaprojektowanych tablic edukacyjnych.

Opis projektu

Chcemy zamienić przyszkolny teren zielony w mini-park, w którym okoliczni mieszkańcy Dębnik i uczniowie będą mogli aktywnie spędzić czas w otoczeniu pięknej przyrody. 

 
Przestrzeń przy przy Szkole Podstawowej nr 110 służy sąsiadom i całej społeczności szkoły oraz przedszkola nr 67, ale czujemy, że jej potencjał nie jest w pełni wykorzystany. 
 

Proponujemy uzupełnienie infrastruktury terenów przyszkolnych o następujące elementy:
  1. 4 komplety stołów plenerowych z ławami. Stoły mogą posłużyć jako miejsce weekendowego, czy popołudniowego pikniku, rozegrania partii szachów w plenerze, a dzieciom szkolnym, jako zielona klasa do przeprowadzania lekcji na świeżym powietrzu. Stoły uzupełnione byłyby planszami do gry w szachy. 
  2. Plenerowy stół ping-pongowy. Infrastrukturę sportową przyszkolnych terenów zielonych uzupełni stół do ping-ponga, w ciągu dnia służący uczniom i pracownikom szkoły, a popołudniami mieszkańcom Dębnik i sąsiadom. 
  3. Zestaw tablic kreatywnych i edukacyjnych.W pobliżu stołów chcielibyśmy zamontować specjalnie zaprojektowane tablice z miejscem do tworzenia kredowych rysunków, przestrzenią do ekspozycji prac dzieci ze szkoły, oraz tablicami edukacyjnymi o przyrodzie zaprojektowanymi przez dzieci podczas warsztatów. Jedna z tablic będzie służyła sąsiedzkiej wymianie ogłoszeń i tym samym będzie sprzyjała integracji lokalnej społeczności.

Tablice będą uzupełnieniem ogrodu społecznego z kuchnią błotną, który powstał z zaangażowaniem rodziców i nauczycieli Szkoły Podstawowej 110, z wykorzystaniem materiałów z odzysku. Tablice będą kolejnym elementem edukacji ekologicznej. 
 
Pozostałe elementy projektu:
 
Warsztaty przyrodnicze. 
Chcielibyśmy zorganizować warsztaty, których celem będzie:
- włączenie uczniów w proces aktywnego i świadomego współtworzenia przestrzeni przyszkolnej, 
- okazja do twórczej ekspresji
- integracja lokalnej społeczności
- popularyzacja wiedzy z dziedzin przyrodniczych. 
 
W czasie warsztatów dzieci wspólnie zaprojektują tablice edukacyjne przedstawiające faunę i florę żyjącą na przyszkolnym terenie. Następnie tablice zostaną wykonane na podstawie projektu i zamontowane w pobliżu szkoły.

UZASADNIENIE PROJEKTU

Jako społeczność szkolna, zainicjowaliśmy proces stworzenia kompleksowego projektu zagospodarowania terenu przyszkolnego. Chcemy, żeby powstał on partycypacyjnie, z zaangażowaniem społeczności szkolnej i okolicznych mieszkańców. 

 
Dzięki współpracy z Wydziałem Gospodarki Komunalnej i Klimatu Urzędu Miasta Krakowa, udało się uzyskać wsparcie Politechniki Krakowskiej, której studenci stworzą koncepcyjne projekty na podstawie warsztatów z różnymi grupami beneficjentów. 
 
Elementy, które zaproponowaliśmy w ramach tego projektu były już wielokrotnie zgłaszane przez przedstawicieli szkolnej społeczności i wynikają z bezpośrednich potrzeb użytkowników tej przestrzeni. Zadbamy o to, aby zostały one uwzględnione w całościowym projekcie zagospodarowania terenu i w przypadku realizacji projektu ze środków budżetu obywatelskiego - będą stanowiły 1 etap docelowych prac. 

Teren przyszkolny jest bardzo chętnie wykorzystywany w ciągu dnia przez uczniów Szkoły Podstawowej nr 110 oraz Przedszkola Samorządowego nr 67. Po południu i w dni wolne teren jest otwarty i korzystają z niego mieszkańcy Dębnik, grając w gry zespołowe na boiskach. Ich stan nie jest jednak zadowalający. Dyrekcja szkoły ze wsparciem rodziców zabiega intensywnie o remont tego terenu. Mamy jednak świadomość, że to duża inwestycja, która będzie rozłożona na etapy i wiele lat. Instalacja stołu ping-pongowego stworzy okazję do kolejnej sportowej aktywności już w przyszłym roku.

Popołudniami i w weekendy ze stworzonej przez społeczność szkolną kuchni błotnej korzystają rodzice z dziećmi. Bardzo potrzebnym uzupełnieniem tej przestrzeni będą stoły z miejscami do siedzenia, z których będzie można skorzystać, żeby coś zjeść, poczytać książkę, czy odrobić lekcje. 

Niektóre ze stołów będą wyposażone w szachownice, co stworzy też możliwość aktywnego spędzania czasu przez kolejne grupy okolicznych mieszkańców. 

Bardzo ważnym aspektem terenów zielonych w mieście, w tym przyszkolnych jest edukacja ekologiczna, nauka przez działanie i edukacja w terenie. Dlatego chcemy uzupełnić mini-park o tablice/instalacje edukacyjne. 
 
Przestrzeń przyszkolna ma unikatowe walory. Bardzo cenimy ją za ilość zieleni i kameralną atmosferę. Chcemy wzmocnić jej potencjał reagując na potrzeby jej wszystkich użytkowników. 

Załączniki

Charakterystyka długoterminowych skutków: Według Wnioskodawcy projekt zakłada zamianę przyszkolnego terenu zielonego w mini-park, w którym okoliczni mieszkańcy Dębnik i uczniowie będą mogli aktywnie spędzić czas w otoczeniu pięknej przyrody. Społeczność szkolna chce, żeby powstał on partycypacyjnie, z zaangażowaniem uczniów szkoły i okolicznych mieszkańców.
powrót