Projekty 2024 rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Projekt lokalny - Dzielnica X NR 24:

Trening Umiejętności Społecznych dla dzieci z dzielnicy 10

Edycja Budżet Obywatelski 2024 Projekt lokalny - Dzielnica X Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.

35 000,00 PLN
kwota potrzebna do realizacji

Lokalizacja

Główna lokalizacja: teren szkół samorządowych zlokalizowanych w dzielnicy X, które będą zainteresowane udziałem w projekcie

Krótki opis projektu

Projekt polega na zorganizowaniu cyklu warsztatów Trening Umiejętności Społecznych dla dzieci ze szkół samorządowych w dzielnice Swoszowice.

Opis projektu

Projekt polega na zorganizowaniu pilotażowych warsztatów Trening Umiejętności Społecznych dla dzieci i młodzieży w samorządowych szkołach podstawowych, zlokalizowanych w dzielnicy X, które zgłoszą chęć do udziału w zajęciach podczas procesu naboru do projektu (na terenie dzielnicy Swoszowice zlokalizowanych jest 5 szkół samorządowych).  Celem warsztatów TUS jest budowanie kompetencji społecznych u dzieci i młodzieży, w tym: umiejętności zarządzania emocjami, współpracy w grupie, rozwiązywania konfliktów, pokonywanie trudności w angażowaniu się w obowiązki szkolne, radzenie sobie ze stresem, asertywność, etc. W ramach projektu planowane jest zorganizowanie łącznie 5 cykli warsztatów (każda grupa max 10 osób) –każdy cykl obejmujący po 10-12 spotkań ( ostateczna liczba spotkań uzależniona od decyzji osób prowadzących). Warsztaty zostaną zorganizowane na terenie szkół z dzielnicy - SP nr 14, SP nr 43, SP nr 97, SP nr 134. Nabór dzieci do grup warsztatowych powinien być zorganizowany w ścisłej współpracy z psychologiem/pedagogiem szkolnym, od opinii których zależeć będzie wybór: 1. grup wiekowych dla których będą zorganizowane warsztaty (znajomość specyfiki problemów każdej z grup wiekowych pozwoli na ocenę które grupy wiekowe w danym momencie potrzebują wsparcia w postaci warsztatów) 2. wybór konkretnych osób do udziału w warsztatach (znajomość trudności z jakimi borykają się poszczególne osoby pozwoli na skierowanie wsparcia tam, gdzie będzie ono najbardziej potrzebne i efektywne)

Kluczowe jest, aby prowadzący warsztaty TUS mieli nie tylko przygotowanie do prowadzenia warsztatów TUS, ale żeby byli to również psychologowie/psychoterapeuci. Łączna liczba grup warsztatowych zorganizowanych w ramach projektu to 8 grup.

W sytuacji, jeżeli nie wszystkie szkoły samorządowe zlokalizowane na terenie Swoszowic będą zainteresowane udziałem w projekcie, dodatkowe grupy warsztatowe mogą zostać zrealizowane w pozostałych szkołach – decydować będzie kolejność zgłoszeń. Zajęcia TUS mogą być organizowane w ciągu dnia bądź popołudniami - w zależności od indywidualnych ustaleń organizatorów z dyrektorami szkół.

Projekt ma charakter pilotażowy. W razie dużego zainteresowania udziałem w warsztatach, planowana jest jego kontynuacja.

 

 

UZASADNIENIE PROJEKTU

Wg raportu opracowanego na zlecenie Fundacji "Dajemy Dzieciom Siłę" (2022 r) stan zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży w Polsce staje się coraz poważniejszym problemem. Przedstawione w raporcie statystyki pokazują, że sukcesywnie rośnie liczba dzieci i młodzieży objętych specjalistyczną pomocą psychologiczną i psychiatryczną. Izolacja wywołana pandemią COVID-19 pogłębiła istniejące problemy zdrowia psychicznego u młodych, co jest bardzo zauważalne zarówno w gabinetach psychologów i pedagogów szkolnych, jak i poradniach psychologiczno-pedagogicznych. 

 
Jednym z istotnych elementów zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży jest ich zdrowie emocjonalne, które odgrywa kluczową rolę w ich ogólnym rozwoju i sukcesie w życiu. Trudności emocjonalne nie tylko wpływają negatywnie na zdrowie czy tworzenie i utrzymywanie zdrowych relacji z rówieśnikami, ale również na wyniki w nauce. Takie trudności mogą mieć również długoterminowe skutki dla rozwoju dziecka, zwiększając ryzyko wystąpienia problemów w dorosłym życiu, takich jak bezrobocie czy ubóstwo. Badania pokazują, że zaburzenia emocjonalne w dzieciństwie i okresie dojrzewania są związane ze zwiększonym ryzykiem rozwoju zaburzeń zdrowia psychicznego w wieku dorosłym, co podkreśla znaczenie wczesnej identyfikacji  i interwencji.
 
Jednym ze sposobów wspierania zdrowia emocjonalnego u dzieci i młodzieży są treningi umiejętności społecznych (TUS), podczas których uczą się efektywnie zarządzać swoimi emocjami, komunikować, współpracować i budować zdrowe relacje z innymi ludźmi. W ramach warsztatów TUS uczestnicy trenują umiejętności takie jak - komunikacja werbalna i niewerbalna, empatia, rozwiązywanie konfliktów, asertywność oraz zdolność do angażowania się, współpracy i negocjacji, dzięki czemu uczą się budowania dobrych i zdrowych relacji oraz przygotowują do przyszłych wyzwań zawodowych i życiowych. 
 

Kosztorys
Nazwa Opis Koszt
Koordynacja projektu Działania organizacyjne związane z naborem szkół do projektu, rekrutacja uczestników, współpracą ze szkołami, dokumentacją, etc. 5 000,00 PLN
Koszty organizacyjne Koszty związane z organizacją warsztatów w szkołach, w tym m.in.: koszt udostepnienia sali, media, sprzątanie i śr czystości, ochrona etc. (rozliczane ryczałtem – 1000 zł/szkołę) 5 000,00 PLN
Przeprowadzenie warsztatów TUS Przeprowadzenie 5 cykli warsztatów TUS (każdy cykl 10-12 spotkań, każda grupa max 10 osób) dla szkół samorządowych z terenu dzielnicy X (5 000 zł/cykl x 5 cykli = 25 000 25 000,00 PLN
35 000,00 PLN
Harmonogram działań
Nazwa Opis Data
Wyłonienie wykonawcy zadania Wyłonienie wykonawcy I kwartał 2025
Rekrutacja Nabór szkół chętnych do udziału w projekcie, rekrutacja uczestników I kwartał 2025
Realizacja zadania Organizacja i przeprowadzenie 5 cykli warsztatowych we wszystkich chętnych szkołach II - IV kwartał 2025
Zakończenie realizacji zadania Sprawozdanie i rozliczenie projektu IV kwartał 2025

Załączniki

Charakterystyka długoterminowych skutków: Celem projektu jest udział dzieci i młodzieży w warsztatach polegających na nabyciu umiejętności społecznych. Poprzez treningi dzieci będą usprawniały następujące umiejętności: komunikacja werbalna i niewerbalna, empatia, rozwiązywanie konfliktów, asertywność oraz zdolność do angażowania się, współpracy i negocjacji, co sprzyjać będzie budowaniu dobrych i zdrowych relacji z otoczeniem. Przygotowują uczestników do przeszłych wyzwań zarówno życiowych jak i zawodowych.
powrót