Projekty 2024 rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Projekt lokalny - Dzielnica X NR 24:

Trening Umiejętności Społecznych dla dzieci z dzielnicy 10

Edycja Budżet Obywatelski 2024 Projekt lokalny - Dzielnica X - dotyczy całego obszaru Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.

50 000,00 PLN
kwota potrzebna do realizacji

Lokalizacja

Główna lokalizacja: teren szkół samorządowych zlokalizowanych w dzielnicy X, które będą zainteresowane udziałem w projekcie

Krótki opis projektu

Projekt polega na zorganizowaniu cyklu warsztatów Trening Umiejętności Społecznych dla dzieci ze szkół samorządowych w dzielnice Swoszowice.

Opis projektu

Projekt polega na zorganizowaniu warsztatów dla dzieci i młodzieży w zakresie budowania kompetencji społecznych (zarządzanie emocjami, współpraca w grupie, umiejętność rozwiązywania konfliktów, trudność w angażowaniu się w obowiązki szkolne, radzenie sobie ze stresem, asertywność, etc.) w samorządowych szkołach podstawowych, zlokalizowanych w dzielnicy X, które zgłoszą chęć do udziału w zajęciach podczas procesu naboru do projektu (na terenie dzielnicy Swoszowice zlokalizowanych jest 6 szkół samorządowych). W ramach projektu planowane jest zorganizowanie warsztatów dla 3 grup w każdej z chętnych szkół (każda grupa max 10 osób).  Warsztaty zostaną zorganizowane na terenie tych szkół z dzielnicy, które zgłoszą się do udziału w projekcie w trakcie procesu rekrutacji. 


Nabór dzieci do grup warsztatowych powinien być zorganizowany w ścisłej współpracy z psychologiem/pedagogiem szkolnym, od opinii których zależeć będzie wybór: 
1. grup wiekowych dla których będą zorganizowane warsztaty (znajomość specyfiki problemów każdej z grup wiekowych pozwoli na ocenę które grupy wiekowe w danym momencie potrzebują wsparcia w postaci warsztatów)
2. wybór konkretnych osób do udziału w warsztatach (znajomość trudności z jakimi borykają się poszczególne osoby pozwoli na skierowanie wsparcia tam, gdzie będzie ono najbardziej potrzebne i efektywne)

Każdy cykl warsztatowy składać się będzie z 10 spotkań, po 1 cyklu warsztatowym dla każdej grupy. Kluczowe jest, aby prowadzący warsztaty TUS mieli nie tylko przygotowanie do prowadzenia warsztatów TUS, ale żeby byli to również psychologowie/psychoterapeuci. 

Łączna liczba grup warsztatowych zorganizowanych w ramach projektu to 18 grup (3 grupy x 6 szkół). W sytuacji, jeżeli nie wszystkie szkoły samorządowe zlokalizowane na terenie Swoszowic będą zainteresowane udziałem w projekcie, dodatkowe grupy warsztatowe mogą zostać zrealizowane w pozostałych szkołach. 

Zajęcia TUS mogą być organizowane w ciągu dnia bądź popołudniami - w zależności od indywidualnych ustaleń organizatorów z dyrektorami szkół. 

 
Projekt ma charakter pilotażowy. W razie dużego zainteresowania udziałem w warsztatach, planowana jest jego kontynuacja.  
 

UZASADNIENIE PROJEKTU

Wg raportu opracowanego na zlecenie Fundacji "Dajemy Dzieciom Siłę" (2022 r) stan zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży w Polsce staje się coraz poważniejszym problemem. Przedstawione w raporcie statystyki pokazują, że sukcesywnie rośnie liczba dzieci i młodzieży objętych specjalistyczną pomocą psychologiczną i psychiatryczną. Izolacja wywołana pandemią COVID-19 pogłębiła istniejące problemy zdrowia psychicznego u młodych, co jest bardzo zauważalne zarówno w gabinetach psychologów i pedagogów szkolnych, jak i poradniach psychologiczno-pedagogicznych. 

 
Jednym z istotnych elementów zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży jest ich zdrowie emocjonalne, które odgrywa kluczową rolę w ich ogólnym rozwoju i sukcesie w życiu. Trudności emocjonalne nie tylko wpływają negatywnie na zdrowie czy tworzenie i utrzymywanie zdrowych relacji z rówieśnikami, ale również na wyniki w nauce. Takie trudności mogą mieć również długoterminowe skutki dla rozwoju dziecka, zwiększając ryzyko wystąpienia problemów w dorosłym życiu, takich jak bezrobocie czy ubóstwo. Badania pokazują, że zaburzenia emocjonalne w dzieciństwie i okresie dojrzewania są związane ze zwiększonym ryzykiem rozwoju zaburzeń zdrowia psychicznego w wieku dorosłym, co podkreśla znaczenie wczesnej identyfikacji  i interwencji.
 
Jednym ze sposobów wspierania zdrowia emocjonalnego u dzieci i młodzieży są treningi umiejętności społecznych (TUS), podczas których uczą się efektywnie zarządzać swoimi emocjami, komunikować, współpracować i budować zdrowe relacje z innymi ludźmi. W ramach warsztatów TUS uczestnicy trenują umiejętności takie jak - komunikacja werbalna i niewerbalna, empatia, rozwiązywanie konfliktów, asertywność oraz zdolność do angażowania się, współpracy i negocjacji, dzięki czemu uczą się budowania dobrych i zdrowych relacji oraz przygotowują do przyszłych wyzwań zawodowych i życiowych. 
 

Kosztorys
Nazwa Opis Koszt
Warsztaty TUS Przeprowadzenie 18 cykli warsztatów TUS (każdy cykl 10 spotkań, każda grupa max 10 osób) dla szkół samorządowych z terenu dzielnicy X (2500 zł/cykl x 3 grupy x 6 miejsc = 45000 45 000,00 PLN
Koordynacja projektu Działania organizacyjne związane z naborem szkół do projektu, współpracą ze szkołami, dokumentacją, etc. 5 000,00 PLN
50 000,00 PLN
Harmonogram działań
Nazwa Opis Data
Rekrutacja Nabór szkół chętnych do udziału w projekcie I kwartał 2025
Realizacja warsztatów Organizacja i przeprowadzenie 18 cykli warsztatowych we wszystkich chętnych szkołach II, III, IV kwartał 2025
powrót