Projekty 2024 rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Projekt lokalny - Dzielnica XI NR 48:

Parking przy szkole SP27

Projekt odrzucony: Zadanie odrzucone na podstawie §2 i §17 ust. 1 pkt. 4 i 6 Regulaminu budżetu obywatelskiego Miasta Krakowa. Uzasadnienie: Zarząd Dróg Miasta Krakowa informuje, że dla inwestycji pn.: „Budowa budynku mieszkalnego wielorodzinnego o 27 lokalach mieszkalnych z garażem podziemnym, wielostanowiskowych (do 24 miejsc postojowych), pomieszczeniami gospodarczymi, technicznymi, oświetleniem terenu, układem ciągów komunikacyjnych i parkingami na działce nr 518/28 obr. 61 jedn. ewid. Podgórze, oraz dwoma zjazdami na działce nr 69/23 obr. 61 Podgórze przy ul. Bochenka w Krakowie”, została podpisana umowa inwestorska nr 353/U/ZDMK/2022. Inwestor został zobowiązany do realizacji zatoki postojowej i przebudowy istniejącego ciągu pieszego. Zadanie jest na etapie opracowania dokumentacji projektowej. Odnośnie pozostałego obszaru nie zajętego umową inwestorską muszą zostać spełnione poniższe wytyczne. Na przedmiotowym terenie brak jest obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Jednocześnie tut. Zarząd informuje, że teren znajduje się w granicach obszaru, w stosunku do którego Rada Miasta Krakowa podjęła Uchwałę nr CXXIII/3345/23 Rady Miasta Krakowa z dnia 22 listopada 2023 r. w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obszaru "Piaski Nowe". Docelowy sposób zagospodarowania terenu (w tym linie rozgraniczające ulicę) określi sporządzany plan miejscowy. Jednocześnie tut. Zarząd zaznacza, że Wydział Architektury i Urbanistyki Urzędu Miasta Krakowa, na etapie wydawania decyzji lokalizacyjnej, może zgodnie z art. 62 ust.1. ustawy o zagospodarowaniu przestrzennym zawiesić postępowanie do czasu uchwalenia ostatecznego mpzp („postępowanie w sprawie ustalenia warunków zabudowy wójt/burmistrz/prezydent może zawiesić na czas nie dłuższy niż 18 miesięcy od dnia złożenia wniosku”). Dla zadania konieczne byłoby opracowanie dokumentacji projektowej w fazie koncepcji i dodatkowo uzyskanie decyzji lokalizacyjnej, która w przypadku wcześniejszego uchwalenia ostatecznego mpzp ”Piaski Nowe” stałaby się bezużyteczna. W przypadku przeznaczenia terenu pod ZP - zielenią publiczną realizacja miejsc postojowych na tym terenie byłaby niemożliwa. Budowa parkingu będzie wymagała przebudowania chodnika za miejscami postojowymi w celu bezpiecznego i prawidłowego wyprowadzenia ruchu pieszych. Parametry techniczne docelowych rozwiązań (w tym rozwiązania sytuacyjne, wysokościowe, konstrukcje nawierzchni, skrajnie drogowe), będą musiały być projektowane zgodnie z: Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 24 czerwca 2022 r. w sprawie przepisów techniczno– budowlanych dotyczących dróg publicznych (Dz. U. 2022 poz. 1518), Standardami infrastruktury pieszej Miasta Krakowa (Zarządzenie nr 3188/2021 Prezydenta Miasta Krakowa z dnia 9 listopada 2021 r.) oraz przy zapewnieniu warunków: widoczności, przejezdności i bezpieczeństwa ruchu wszystkim użytkownikom ruchu. Tut. Jednostka informuje, że z uzyskanej opinii Wydziału Kształtowania Środowiska UMK wynika, że w zakresie ochrony wód i gospodarki wodnej zagospodarowanie wód opadowych na przedmiotowym terenie nie może naruszać stanu wody na gruncie ze szkodą dla gruntów sąsiednich oraz powinno zapewnić ochronę wód zgodnie z art. 234 ust. 1, art. 50 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. Prawo wodne. Ponadto niedopuszczalna jest zmiana ukształtowania terenu, która doprowadzi do zakłócenia stosunków wodnych niekorzystnie wpływających na grunty sąsiednie (zgodnie z art. 101 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska i art. 234 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. Prawo wodne). Z uwagi na wysokie prawdopodobieństwo występowania chronionych gatunków zwierząt oraz ich siedlisk konieczne jest wykonanie ekspertyzy przyrodniczej terenu. W przypadku konieczności naruszenia zakazów wobec chronionych gatunków flory i fauny konieczne będzie zwrócenie się do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Krakowie, właściwego w sprawie wydania zgody na odstępstwa obowiązujące dla gatunków podlegających ochronie prawnej, której wydanie możliwe jest jedynie w przypadkach przewidzianych w ustawie o ochronie przyrody (art. 56 ust. 2 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody). Budowa parkingu w tej lokalizacji może przyczynić się do wnioskowania o usunięcie zdrowych, dojrzałych drzew. Jednocześnie proces planowania i realizacji inwestycji winien być zgodny z Zarządzeniem nr 591/2024 Prezydenta Miasta Krakowa z dnia 26 lutego 2024 roku w sprawie wprowadzenia szczegółowych zasad ochrony drzew w inwestycjach na terenie Gminy Miejskiej Kraków i wprowadzenia zasad obliczania minimalnej liczby nasadzeń zastępczych w zamian za drzewa usuwane w związku z kolizją z inwestycjami realizowanymi przez podmioty zarządzające nieruchomościami w imieniu Gminy Miejskiej Kraków. Zgodnie z Zarządzeniem jw. wielkość strefy ochrony drzew mierzonej od granicy pnia drzewa dla drzew w średnim i dojrzałym wieku to od 3 do 4 m. W związku z koniecznością kilkumetrowego poszerzenia pasa drogowego i celem zachowania w dobrej kondycji jak największej liczby drzew rosnących na terenie planowanej inwestycji, przed przystąpieniem do opracowania rozwiązań projektowych należy wykonać inwentaryzację zieleni wraz z operatem dendrologicznym. ZDMK informuje, że realizacja inwestycji w oparciu o sporządzany miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego wymaga wykonania koncepcji wraz z ekspertyzą przyrodniczą, opracowania dokumentacji projektowej i uzyskania stosownych decyzji administracyjnych w celu wykonania robót budowalnych. W związku z powyższym na powyższe zamierzenie inwestycyjne należałoby przeznaczyć przynajmniej 3-letni okres realizacji, a w przypadku zawieszenia wydania decyzji lokalizacyjnej przez Wydział Architektury i Urbanistyki UMK okres ten może zostać wydłużony. Jest to niezgodne z maksymalnym 2-letnim okresem realizacji wskazanym w Regulaminie Budżetu Obywatelskiego. Z uwagi na wszystkie wyżej wymienione kryteria Zarząd Dróg Miasta Krakowa opiniuje przedstawiony projekt negatywnie.

Edycja Budżet Obywatelski 2024 Projekt lokalny - Dzielnica XI - dotyczy całego obszaru Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.

560 000,00 PLN
kwota potrzebna do realizacji

Lokalizacja

Główna lokalizacja: ul. Adama Bochenka (50.0115058, 19.9753036)

Krótki opis projektu

Parking zbudowany ma być tuż przy ogrodzeniu szkoły SP27 od strony ul. Bochenka. Pozwoli to na bezpieczne dowożenie dzieci do szkoły oraz parkowanie aut mieszkańców czy też robiących zakupy, odbierających paczki z paczkomatu.

Opis projektu

Parking powinien składać się z miejsc postojowych gdzie można zostawić auto na dłużej ale również powinien mieć zatoczkę przejazdową która będzie służyła do przejechania tylko przez parking i wysadzenia/odebrania dziecka jak również umożliwić zatrzymanie się autokaru na wysadzenie/zabranie dzieci. Proponuję zrobić 2 wjazdy na parking, który znajdowałby się za obecnie zbudowanym chodnikiem wzdłuż ul. Bochenka aż do granicy działki idąc w kierunku szkoły. Parking byłby zbudowany z kostki brukowej. Kilka miejsc (2-3) powinno być zarezerwowane dla rodziców dzieci SP27 znakiem zakazu postoju powyżej 15 minut w godzinach 7.00 - 17.00. Długość parkingu wzdłuż ogrodzenia szkoły ok 60m. Działki gminne numer 69/23, 69/45 Obręb 61 Podgórze.

UZASADNIENIE PROJEKTU

Parking przy ogrodzeniu szkoły od strony ul. Bochenka zapewni rodzicom dowożącym swoje dzieci do szkoły bezpieczny dojazd i doprowadzenie. Dodatkowo z parkingu mógłby korzystać autobus szkolny, który dowozi dzieci na różne zajęcia na odległą halę sportową, lodowisko, wycieczki. W godzinach kiedy szkoła jest już nieczynna z parkingu mogliby korzystać mieszkańcy zostawiający swoje auta na noc jak również część miejsc byłaby do dyspozycji mieszkańców i przejeżdzających do pobliskich sklepów, aptek czy też paczkomatu inPost. Obecna sytuacja na ul. Bochenka jest bardzo niebezpieczna. Auta zostawiane są na światłach awaryjnych przy ulicy kiedy kierowcy odbierają paczki. Szkoła obszernego rejonu aż po Swoszowice z blisko 900 dziećmi ma zaledwie 4 miejsca parkingowe do których można dojechać jedynie przez teren spółdzielni mieszkaniowej Piaski Nowe. Już 2 lata temu droga dojazdowa została ograniczona przez jednokierunkowy ruch a decyzja władz spółdzielni może w łatwy sposób całkowicie zamknąć dojazd szlabanem pozbawiając szkołę dostępu do drogi publicznej. Wykonanie furtki z terenu szkoły na parking przy ul. Bochenka byłby dużym ułatwieniem dla rodziców oraz osób korzystających z niedawno odremontowanego boiska sportowego.

Galeria

powrót