Lotnisko Czyżyny - innowacje dla mikromobilności.
Edycja Budżet Obywatelski 2024 Projekt lokalny - Dzielnica XIV Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.
Lokalizacja
Główna lokalizacja: 126103_9.0007.157/276 identyfikator działki
Krótki opis projektu
Projekt polega na instalacji stacji ładowania rowerów elektrycznych zasilanej z energii słonecznej na terenie byłego lotniska Rakowice-Czyżyny, należącego dziś do obszaru miasta Krakowa.
Opis projektu
Istotą projektu jest instalacja solarnej stacji ładowania rowerów elektrycznych zlokalizowanej na terenie należącym do byłego lotniska Rakowice-Czyżyny, a konkretnie w okolicy dawnej płyty postojowej – dziś terenów parkowych wokół Muzeum Lotnictwa, np. wzdłuż jednej ze ścieżek spacerowo-rowerowych położonych na zachód od głównego gmachu. Stacja ładowania byłaby w pełni zadaszona, a w jej obrębie dodatkowo znalazłby się punkt naprawy rowerów w postaci obiektu/urządzenia wyposażonego we wszystkie niezbędne rowerzystom narzędzia służące do doraźnej naprawy sprzętu oraz automatyczną pompkę z manometrem. Całość byłaby zasilana z energii słonecznej za pomocą paneli fotowoltaicznych umieszczonych na dachu wiaty. Powierzchnia dachu wiaty oraz zastosowanie paneli BIPV o wysokiej wydajności pozwoliłoby na w pełni autonomiczne działanie całej instalacji bez konieczności doprowadzenia zasilania sieciowego, co znacznie ułatwia montaż oraz wybór konkretnej lokalizacji. Stacja składałaby się z modułu centralnego umożliwiającego użytkownikowi autoryzację (rozpoczęcie) ładowania oraz 8 pojedynczych stanowisk ładujących wyposażonych w system blokujący oparty na ramieniu uchylnym z elektrozamkiem, który zapewnia bezpieczne i pewne dokowanie pojazdu. Takie rozwiązanie umożliwi mieszkańcom dogodne i bezproblemowe ładowanie swoich rowerów elektrycznych, bez zbędnych obaw o drogi sprzęt, poza domem, w trakcie choćby dłuższej wycieczki rowerowej lub podczas codziennego odpoczynku. Jednocześnie obsługiwanych będzie mogło być aż 8 pojazdów, cała stacja będzie posiadała inteligentne oświetlenie LED doposażone w czujnik zmierzchu, umożliwiające korzystanie z niej przez całą dobę. Stacja będzie dodatkowo monitorowana. Wiata będzie zapewniać dostęp jednostronny do stanowisk ładujących, ponieważ posiadać będzie zabudowane „plecy”, co umożliwi użytkownikom komfortowe korzystanie z niej nawet podczas niekorzystnych warunków atmosferycznych.
UZASADNIENIE PROJEKTU
Obecnie, opisywany obszar byłego lotniska w Czyżynach zmienia się na naszych oczach nie do poznania. Rewitalizowane są tereny zielone, po zachodniej części pasa powstaje Małopolskie Centrum Nauki, które z pewnością przyciągnie tłumy zainteresowanych, a stare hangary położone wzdłuż jednej z dróg kołowania są remontowane i przywracane do życia jako nowe przestrzenie wystawiennicze. Innymi słowy teren ten w ciągu najbliższych kilku lat najprawdopodobniej stanie się centrum życia kulturalnego i rekreacji wielu Krakowian m.in. tych pochodzących z dużych osiedli takich jak Avia, czy mieszkańców kompleksu budynków Politechniki Krakowskiej, w tym studentów. Realizacja takiej instalacji stanowić będzie znakomity pretekst do odwiedzania danego miejsca przez rowerzystów i całe rodziny, a warto dodać, że jest ono już obecnie licznie uczęszczanym punktem w tej części Krakowa. Wydaje się, że miastu wciąż brakuje inteligentnej infrastruktury miejskiej, a taka stacja idealnie wpisuje się w ogólnodostępną przestrzeń, stanowiąc przykład elementu nowoczesnej i zielonej małej architektury dynamicznie rozwijającego się miasta. Ponadto taka stacja wpłynie korzystnie na szeroko rozumianą mobilność mieszkańców, a także zwiększy istotnie atrakcyjność danego terenu. Urządzenie będzie zintegrowane z platformą, która umożliwi zdalne zarządzanie obiektem oraz gromadzenie danych i tworzenie statystyk oraz map na podstawie danych zebranych z zamontowanych w jej obrębie sensorów miejskich m.in. czujnika smogu, higrometru, termometru, czy licznika użytkowników. Celem nadrzędnym jest w tym wypadku zachęta do aktywnego spędzania wolnego czasu oraz rezygnacji z wyboru pojazdów spalinowych np. jako środka transportu do miejsca pracy, a w konsekwencji zmniejszenie poziomu emisji CO2 dla całej komórki miejskiej. Ważnym aspektem jest też realne wsparcie rozwoju mikro elektromobilności oraz aspiracji Krakowa do stania się liderem na arenie krajowej w zakresie wdrożonych rozwiązań smart city. Autor projektu wyraża zgodę na zastosowanie alternatywnych rozwiązań nieprzewidzianych w szkicu projektu, które spełniłyby jego podstawowe założenia i cele ideowe. Warto też zaznaczyć, że stacja tego typu zapewniałaby kompleksowe podejście do podróży rowerowych, oferując podstawowe usługi serwisowe DIY oraz ładowanie pojazdów dzięki darmowej energii ze słońca.
Nazwa | Opis | Koszt |
---|---|---|
opracowanie dokumentacji projektowej | opracowanie dokumentacji projektowej | 30 000,00 PLN |
realizacja | montaż stanowiska ładującego dla 8 rowerów elektrycznych wraz ze stacją naprawy rowerów i utwardzeniem terenu | 300 000,00 PLN |
330 000,00 PLN |
Nazwa | Opis | Data |
---|---|---|
opracowanie dokumentacji projektowej | opracowanie dokumentacji projektowej wraz z pozyskaniem zgłoszenia zamiaru wykonania robót budowlanych | 2025 |
realizacja inwestycji | dostawa i montaż stanowiska ładującego dla 8 rowerów elektrycznych wraz ze stacją naprawy rowerów i utwardzeniem terenu | 2026 |