Projekty 2024 rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Projekt lokalny - Dzielnica XIV NR 58:

Lotnisko Czyżyny - innowacje dla mikromobilności.

Edycja Budżet Obywatelski 2024 Projekt lokalny - Dzielnica XIV Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.

330 000,00 PLN
kwota potrzebna do realizacji

Lokalizacja

Główna lokalizacja: 126103_9.0007.157/276 identyfikator działki

Krótki opis projektu

Projekt polega na instalacji stacji ładowania rowerów elektrycznych zasilanej z energii słonecznej na terenie byłego lotniska Rakowice-Czyżyny, należącego dziś do obszaru miasta Krakowa.

Opis projektu

Istotą projektu jest instalacja solarnej stacji ładowania rowerów elektrycznych zlokalizowanej na terenie należącym do byłego lotniska Rakowice-Czyżyny, a konkretnie w okolicy dawnej płyty postojowej – dziś terenów parkowych wokół Muzeum Lotnictwa, np. wzdłuż jednej ze ścieżek spacerowo-rowerowych położonych na zachód od głównego gmachu. Stacja ładowania byłaby w pełni zadaszona, a w jej obrębie dodatkowo znalazłby się punkt naprawy rowerów w postaci obiektu/urządzenia wyposażonego we wszystkie niezbędne rowerzystom narzędzia służące do doraźnej naprawy sprzętu oraz automatyczną pompkę z manometrem. Całość byłaby zasilana z energii słonecznej za pomocą paneli fotowoltaicznych umieszczonych na dachu wiaty. Powierzchnia dachu wiaty oraz zastosowanie paneli BIPV o wysokiej wydajności pozwoliłoby na w pełni autonomiczne działanie całej instalacji bez konieczności doprowadzenia zasilania sieciowego, co znacznie ułatwia montaż oraz wybór konkretnej lokalizacji. Stacja składałaby się z modułu centralnego umożliwiającego użytkownikowi autoryzację (rozpoczęcie) ładowania oraz 8 pojedynczych stanowisk ładujących wyposażonych w system blokujący oparty na ramieniu uchylnym z elektrozamkiem, który zapewnia bezpieczne i pewne dokowanie pojazdu. Takie rozwiązanie umożliwi mieszkańcom dogodne i bezproblemowe ładowanie swoich rowerów elektrycznych, bez zbędnych obaw o drogi sprzęt, poza domem, w trakcie choćby dłuższej wycieczki rowerowej lub podczas codziennego odpoczynku. Jednocześnie obsługiwanych będzie mogło być aż 8 pojazdów, cała stacja będzie posiadała inteligentne oświetlenie LED doposażone w czujnik zmierzchu, umożliwiające korzystanie z niej przez całą dobę. Stacja będzie dodatkowo monitorowana. Wiata będzie zapewniać dostęp jednostronny do stanowisk ładujących, ponieważ posiadać będzie zabudowane „plecy”, co umożliwi użytkownikom komfortowe korzystanie z niej nawet podczas niekorzystnych warunków atmosferycznych.

UZASADNIENIE PROJEKTU

Obecnie, opisywany obszar byłego lotniska w Czyżynach zmienia się na naszych oczach nie do poznania. Rewitalizowane są tereny zielone, po zachodniej części pasa powstaje Małopolskie Centrum Nauki, które z pewnością przyciągnie tłumy zainteresowanych, a stare hangary położone wzdłuż jednej z dróg kołowania są remontowane i przywracane do życia jako nowe przestrzenie wystawiennicze. Innymi słowy teren ten w ciągu najbliższych kilku lat najprawdopodobniej stanie się centrum życia kulturalnego i rekreacji wielu Krakowian m.in. tych pochodzących z dużych osiedli takich jak Avia, czy mieszkańców kompleksu budynków Politechniki Krakowskiej, w tym studentów. Realizacja takiej instalacji stanowić będzie znakomity pretekst do odwiedzania danego miejsca przez rowerzystów i całe rodziny, a warto dodać, że jest ono już obecnie licznie uczęszczanym punktem w tej części Krakowa. Wydaje się, że miastu wciąż brakuje inteligentnej infrastruktury miejskiej, a taka stacja idealnie wpisuje się w ogólnodostępną przestrzeń, stanowiąc przykład elementu nowoczesnej i zielonej małej architektury dynamicznie rozwijającego się miasta. Ponadto taka stacja wpłynie korzystnie na szeroko rozumianą mobilność mieszkańców, a także zwiększy istotnie atrakcyjność danego terenu. Urządzenie będzie zintegrowane z platformą, która umożliwi zdalne zarządzanie obiektem oraz gromadzenie danych i tworzenie statystyk oraz map na podstawie danych zebranych z zamontowanych w jej obrębie sensorów miejskich m.in. czujnika smogu, higrometru, termometru, czy licznika użytkowników. Celem nadrzędnym jest w tym wypadku zachęta do aktywnego spędzania wolnego czasu oraz rezygnacji z wyboru pojazdów spalinowych np. jako środka transportu do miejsca pracy, a w konsekwencji zmniejszenie poziomu emisji CO2 dla całej komórki miejskiej. Ważnym aspektem jest też realne wsparcie rozwoju mikro elektromobilności oraz aspiracji Krakowa do stania się liderem na arenie krajowej w zakresie wdrożonych rozwiązań smart city. Autor projektu wyraża zgodę na zastosowanie alternatywnych rozwiązań nieprzewidzianych w szkicu projektu, które spełniłyby jego podstawowe założenia i cele ideowe. Warto też zaznaczyć, że stacja tego typu zapewniałaby kompleksowe podejście do podróży rowerowych, oferując podstawowe usługi serwisowe DIY oraz ładowanie pojazdów dzięki darmowej energii ze słońca.

Kosztorys
Nazwa Opis Koszt
opracowanie dokumentacji projektowej opracowanie dokumentacji projektowej 30 000,00 PLN
realizacja montaż stanowiska ładującego dla 8 rowerów elektrycznych wraz ze stacją naprawy rowerów i utwardzeniem terenu 300 000,00 PLN
330 000,00 PLN
Harmonogram działań
Nazwa Opis Data
opracowanie dokumentacji projektowej opracowanie dokumentacji projektowej wraz z pozyskaniem zgłoszenia zamiaru wykonania robót budowlanych 2025
realizacja inwestycji dostawa i montaż stanowiska ładującego dla 8 rowerów elektrycznych wraz ze stacją naprawy rowerów i utwardzeniem terenu 2026

Galeria

Charakterystyka długoterminowych skutków: Montaż stanowiska ładującego ze stacją naprawy rowerów na utwardzonym terenie umożliwi ładowanie do 8 szt rowerów elektrycznych, dzięki zamontowanej przy stanowisku ładującym stacji naprawy rowerów, rowerzyści będą mogli napompować koła lub dokonać drobnych napraw.
powrót