Edycja Budżet Obywatelski 2024
Projekt ogólnomiejski
- dotyczy całego obszaru
Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.
150 000,00 PLN
kwota potrzebna do realizacji
Lokalizacja
Główna lokalizacja: Kraków (całe miasto)
Krótki opis projektu
Celem projektu jest stworzenie nowego elektronicznego systemu zapisów na dyżury wakacyjne w przedszkolach, tym samym ułatwienie rodzicom zapewnienia opieki dzieciom w miesiącach: lipiec - sierpień.
Opis projektu
Celem projektu jest stworzenie nowego elektronicznego systemu zapisów na dyżury wakacyjne w przedszkolach, tym samym ułatwienie rodzicom zapewnienia opieki dzieciom w miesiącach: lipiec - sierpień.
Wnioskodawca dopuszcza (jeśli istnieje taka możliwość i jest ona bardziej ekonomiczna) uzupełnienie istniejącego systemu rekrutacji do przedszkoli "Formico" o nowy moduł i dodatkowe funkcjonalności umożliwiające rekrutację również na dyżury wakacyjne. W ramach systemu rodzice/prawni opiekunowie po zalogowaniu wprowadzaliby dane swojego dziecka wskazując tzw. turnusy (terminy dyżurów) w kolejności chronologicznej na które chcą zapisać dziecko w okresie wakacyjnym oraz preferowane przedszkola/oddziały przedszkolne w kolejności od najbardziej pożądanego. System umożliwiałby zapisanie i wydrukowanie. Podpisany wniosek rodzice/opiekunowie prawni składaliby w dyżurującym przedszkolu pierwszego wyboru, tj. wskazanym na pierwszej pozycji w pierwszym z wybranych turnusów (jeśli rodzice /prawni opiekunowie nie korzystają z komputera i Internetu pobieraliby wniosek w przedszkolu, wypełniali odręcznie i po podpisaniu składali w przedszkolu, a informacje zawarte we wniosku wprowadzałby do systemu elektronicznego dyrektor przedszkola).
We wszystkich dyżurujących przedszkolach/oddziałach przedszkolnych obowiązywałyby te same zasady, terminy i kryteria zapisów. We wniosku o przyjęcie dziecka na dyżur wakacyjny będzie można wskazać dowolną liczbę przedszkoli/oddziałów przedszkolnych. Pierwszeństwo w przyjęciu na dyżur wakacyjny mają dzieci uczęszczające do dyżurującego przedszkola/oddziału przedszkolnego, a następnie dzieci z innych przedszkoli i oddziałów przedszkolnych w dzielnicy, a także w przypadku wolnych miejsc z innych dzielnic. W sytuacji, gdy kandydaci spełnialiby te same kryteria, ustalając kolejność przyjęć, dyrektor placówki brałby pod uwagę przede wszystkim:
- wnioski dotyczące rodzeństw,
- miejsce przedszkola na liście preferencji (w porządku od najbardziej do najmniej preferowanego).
Informacja o zakwalifikowaniu dziecka na dyżur będzie dostępna w elektronicznym systemie zapisów oraz w przedszkolu, do której dziecko zostanie zakwalifikowane. Informacja o zakwalifikowaniu zostanie również przesłana rodzicom/ prawnym opiekunom na adresy e-mail przez nich wskazane, w terminie określonym w harmonogramie. Warunkiem przyjęcia dziecka na dyżur jest wniesienie opłaty za żywienie, w terminie 14 dni od dnia opublikowania informacji o zakwalifikowaniu, w wysokości i na rachunek wskazany przez dyrektora przedszkola, do której dziecko zostało zakwalifikowane (ograniczy to blokowanie miejsc lub ostatecznie z nich nieskorzystanie). Brak uiszczenia opłaty we wskazanym terminie oznacza rezygnację z miejsca w dyżurującym przedszkolu/oddziale przedszkolnym. Rodzice/prawni opiekunowie dzieci, które nie zostały przyjęte na dyżur do wybranych przedszkoli/oddziałów przedszkolnych, mogą zgłosić się do innej dyżurującej placówki, która dysponuje wolnymi miejscami. Wykaz wolnych miejsc zostanie opublikowany w elektronicznym systemie zapisów w terminach określonych w harmonogramie.
Warto podkreślić, że analogiczny system działa z powodzeniem np. w Warszawie. Jest to prosty i przejrzysty sposób zarówno dla rodziców jak i organów odpowiedzialnych za zapewnienie dostępu do przedszkoli - pokazuje realne zapotrzebowanie, a także wykorzystanie miejsc. Umożliwia również scentralizowane zarządzanie miejscami w placówkach. Dzięki takiemu rozwiązaniu rodzice nie muszą osobiście składać dokumentów w różnych przedszkolach, stać w kolejach jak to bywało w ostatnich czasach (gdy decyduje kolejność zgłoszeń), a sam proces rekrutacji jest transparentny.
UZASADNIENIE PROJEKTU
Od wielu lat w Krakowie rodzice i opiekunowie zmagają się z problemem w zakresie zapewnienia opieki dzieciom w wieku przedszkolnym w okresie wakacyjnym. Pomimo petycji rodziców do Prezydenta Miasta, interpelacji jednego z radnych miejskich, a także rozmów z Wydziałem Edukacji UMK problem nie został rozwiązany, a z roku na rok przybiera na sile. W tym roku w Krakowie wiele przedszkoli samorządowych zostanie zamkniętych na całe dwa miesiące w okresie wakacyjnym z powodu remontu. Dla przykładu w Dzielnicy V Krowodrza z 6 przedszkoli samorządowych przez okres całych wakacji w 2024 roku nieczynne będą aż 2 placówki!
Pozostałe przedszkola mają dyżur przez jeden, wybrany miesiąc w wakacje. Założenie jest takie, że dzieci z zamkniętych przedszkoli mają zapisać się na dyżur w innym przedszkolu jeśli oczywiście, któreś z uczęszczających tam na stałe dzieci zwolni miejsce. W praktyce graniczy to z cudem, biorąc pod uwagę skalę przedszkoli zamkniętych przez całe wakacje. Dyrektorzy placówek zgodnie potwierdzają, że na dyżur w ich placówkach, zapisuje się większość dzieci, bo rodzice i tak muszą zapewnić opiekę na drugi miesiąc, więc miejsc dla dzieci z zewnątrz jest niewiele jeśli w ogóle. Decyduje też kolejność zgłoszeń, dokumenty trzeba złożyć osobiście, co stanowi duże utrudnienie dla rodziców, szukających często bezskutecznie miejsca w różnych placówkach. Po czasach pandemii znalezienie miejsca nawet w prywatnym przedszkolu nie jest łatwe, gdyż niektóre placówki deklarują wprost, że nie przyjmują „obcych” dzieci. Rodzice w petycji bezskutecznie wnioskowali do Prezydenta Jacka Majchrowskiego o stworzenie centralnego systemu zapisów na dyżur. Magistrat bagatelizuje problem, dodatkowo łamiąc prawo. Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017 r. (poz. 649 Dz. U.), par. 12 Przedszkole funkcjonuje przez cały rok szkolny, z wyjątkiem przerw ustalonych przez organ prowadzący przedszkole, na wspólny wniosek dyrektora przedszkola i rady przedszkola, a w przypadku braku rady przedszkola – na wspólny wniosek dyrektora przedszkola i rady rodziców. Oznacza to, że o przerwie wakacyjnej może zdecydować dyrekcja, ale jedynie w porozumieniu i za zgodą rady rodziców danej placówki.
W praktyce to wygląda tak, że w większości przypadków decyzja o zamknięciu jest podejmowana przez dyrekcję bez porozumienia z rodzicami, co zresztą potwierdził sam Prezydent Miasta twierdząc, że harmonogram dyżurów konsultowany jest z Zespołem Doradczym Dyrektorów Przedszkoli, czyli bez rodziców. Dla wszystkich jasne jest, że przedszkola potrzebują remontów, a nauczyciele muszą kiedyś korzystać z urlopu. Jednakże, decyzje w tym zakresie powinny być racjonalne i uwzględniać aktualne potrzeby rodziców.
W przypadku braku miejsc dla dzieci powinny być uruchamiane dodatkowe oddziały przedszkolne na terenie szkoły czy wprowadzany system dopłat do przedszkoli prywatnych. Rodzice nie mogą być pozostawieni w tym temacie sami sobie!
Wiele miast znalazło rozwiązania problemu - centralne systemy, realne rozmowy z rodzicami i nauczycielami czy dyżury dwutygodniowe. Dla przykładu w Warszawie decydowano, że wszystkie przedszkola będą miały sześciotygodniowe dyżury, czyli przerwa będzie wynosić 2,5 - 3 tygodnie. W Krakowie zaś spora liczba przedszkoli mają przerwę dwumiesięczną! I nikt nie zastanawia się gdzie rodzice tych dzieci mają znaleźć dla nich opiekę.
Biorąc pod uwagę bezczynność władz oraz bezsilność rodziców zasadnym jest utworzenie elektronicznego systemu zapisów na dyżur wakacyjny z środków BO, który ułatwi opiekunom i rodzicom przedszkolaków znalezienie miejsca dla dziecka oraz pokaże Wydziałowi Edukacji UMK realne potrzeby w tym zakresie. W przypadku problemów ze znalezieniem placówki dla dziecka,
system może ułatwić lobbowanie w zakresie uruchomienia dodatkowych oddziałów przedszkolnych w szkołach czy wprowadzenie systemu dopłat do przedszkoli prywatnych.
Może skłoni również władze miasta to bardziej racjonalnego planowania remontów placówek i konsultacje z rodzicami w zakresie przerw wakacyjnych.
Kosztorys Nazwa | Opis | Koszt |
Wykonanie i wdrożenie elektronicznego systemu do zapisów na dyżur wakacyjny w przedszkolach samorządowych | Wykonanie dokumentacji specyfiki wymagań systemowych, projektowanie, implementacja, faza testów, asysta powdrożeniowa oraz udostępnienie systemu. | 150 000,00 PLN |
| | 150 000,00 PLN |
Harmonogram działań Nazwa | Opis | Data |
Wybór rozwiązania. Weryfikacja możliwość rozszerzenia istniejącego systemu "Formico" o dodatkowy moduł w zakresie rekrutacji na dyżury wakacyjne | Sprawdzenie możliwość rozszerzenia istniejącego systemu "Formico" o dodatkowy moduł w zakresie rekrutacji na dyżury wakacyjne. Podjęcie decyzji czy zostanie stworzony nowy odrębny system czy będzie rozszerzony istniejący. Wstępna kalkulacja kosztów i opłacalności obu wariantów. Podjęcie decyzji. | styczeń 2025 |
Stworzenie specyfiki wymagań systemowych i pełnej dokumentacji niezbędnej do zaprojektowania systemu. | Stworzenie dokumentacji - specyfiki wymagań systemowych, dobór technologii, wyłonienie wykonawcy. | luty - marzec 2025 |
Projektowanie, implementacja i testowanie systemu. | Projektowanie wybranego rozwiązania, implementacja oraz testowanie systemu. | kwiecień 2025 |
Wdrożenie i udostępnienie systemu. | Wdrożenie systemu, asysta powdrożeniowa, udostępnienie gotowego systemu do rekrutacji na dyżur wakacyjny 2025. | maj 2025 |