Projekty 2024 rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Projekt lokalny - Dzielnica XII NR 49:

Zmiana organizacji ruchu Wielicka-Mała Góra-Kosocicka

Projekt odrzucony: Zadanie odrzucone na podstawie §17 ust. 1 pkt. 4 oraz 6 Regulaminu budżetu obywatelskiego Miasta Krakowa. Uzasadnienie: Zarząd Dróg Miasta Krakowa informuje, że zgodnie z opinią Wydziału Miejskiego Inżyniera Ruchu Urzędu Miasta Krakowa zaproponowane we wniosku zmiany organizacji ruchu spowodowałyby znaczne zwiększenie ruchu na skrajnym prawym pasie ruchu na relacji ul. Kosocicka – ul. Mała Góra. Ponadto pojazdy skręcające w lewo na ul. Wielicką powodowałyby wstrzymywanie ruchu na tym pasie, co skutkowałoby pogorszeniem warunków ruchu na tej relacji. Ponadto w obszarze dwa pasy ruchu pod wiaduktem tworzyłyby zbyt krótki odcinek przeplatania, niedostosowany do natężenia ruchu na obu pasach, co jest rozwiązaniem nieefektywnym i będzie prowadzić do pojawienia się sytuacji konfliktowych. Należy także zwrócić uwagę, że bez wyznaczenia dodatkowego pasa do skrętu w lewo z łącznicy z ul. Wielicką w ul. Mała Góra, zaproponowane rozwiązanie będzie cechować się niską efektywnością z uwagi na postój pojazdów obu relacji w tej samej kolejce (pojazdy w lewo blokują dojazd do pasa wyłączenia). Przy istniejącej geometrii łącznicy nie ma możliwości wyznaczenia pasa ruchu o normatywnej długości. Dwa pasy ruchu prowadzące w kierunku skrzyżowania łącznica ul. Wielicka – Kosocicka wymagałyby zmiany organizacji ruchu na nieintuicyjną dla użytkownika (wymaga zmiany trajektorii ruchu relacji na wprost) oraz nieczytelny przebieg ruchu przez tarczę skrzyżowania (łamany). Prawidłowe rozwiązanie wymagałoby korekty geometrii skrzyżowania, a to wiązałoby się z dokonaniem przebudowy drogi. Należy także zwrócić uwagę, że rozważane jest wprowadzenie na skrzyżowaniach ul. Mała Góra z ul. Wielicką oraz ul. Kosocickiej z ul. Wielicką skrzyżowań o ruchu okrężnym. Ze względu na geometrię przedmiotowych skrzyżowań oraz możliwość poruszania się w tej lokalizacji pojazdów wielkogabarytowych nie ma możliwości wprowadzenia tylko za pomocą organizacji ruchu skrzyżowań o ruchu okrężnym. Tego typu zmiany musiałyby być poparte zmianą (przebudową) układu geometrycznego. Należy nadmienić, że Wydział Gospodarki Komunalnej Urzędu Miasta Krakowa opracowuje „Wielowariantową koncepcję budowy linii tramwajowej pomiędzy skrzyżowaniami ulic Wielickiej, Teligi, Kostaneckiego, a osiedlem Rżąka wraz z pętlą tramwajową oraz parkingiem Park&Ride” której zakres obejmuje rozważany we wniosku rejon. Należy więc zwrócić uwagę na konieczność koordynacji powyższych zadań. Biorąc pod uwagę powyższe wyjaśnienia opiniuje się negatywnie zaproponowane w przedmiotowym wniosku budżetu obywatelskiego rozwiązania z zakresu organizacji ruchu.

Edycja Budżet Obywatelski 2024 Projekt lokalny - Dzielnica XII Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.

530 000,00 PLN
kwota potrzebna do realizacji

Lokalizacja

Główna lokalizacja: mała góra 97

Krótki opis projektu

Węzeł drogowy przy zjeździe z autostrady A4 jak wszyscy wiedzą jest niesamowicie źle zorganizowany. Wieczne korki dla samochodów chcących jechać do Wieliczki od Rzeszowa. To trzeba zmienic zmieniając organizację ruchu w prosty sposób.

Opis projektu

Tak złej organizacji ruchu jak mamy przy węźle Wielickim ciężko szukać w całym mieście. Wieczne korki na tym węźle powodują flustracje mieszkańców dzielnicy i turystów chcących jechać do Wieliczki. Korki niejednokrotnie od Rzeszowa tworzą się już na zjeździe z autostrady. A wjazd dla mieszkańców dzielnicy od strony Małej Góry czy Kosocickiej jest tragiczny. 

Dlatego należy przemyśleć nową organizację ruchu w tym miejscu, nowe pasy poziome inaczej prowadzące pasy ruchu. 
Jadąc w relacji Rzeszów - Wieliczka organizacja powinna być następująca:
- kierowcy chcący włączyć się z Wielickiej w prawo w kierunku Kosocickiej mają wydzielony pas trzymając się prawej strony i mogą bezkolizyjnie jechać na węzeł w kierunku Wieliczki.
- kierowcy jadący Małą Górą w kierunku Kosocickiej przed skrzyżowaniem kierowani są na istniejący środkowy pas (który zajmuje miejsce od strony przeciwnej). Więc jadąc w kierunku Kosocickiej kierowcy zaczynają jechać niejako środkiem robiąc miejsce tym kierowcą zjeżdżającym z Wielickiej jadącym od strony Rzeszowa. 
- kierowcy jadący od ul. Kosocickiej w kierunku Małej Góry trzymają się prawej strony i zajmują tylko jeden pas - nie mają wydzielonego skrętu w lewo ani przy zjeździe w kierunku Wieliczki, ani za wiaduktem w kierunku centrum Krakowa. W relacji Kosocicka - Mała Góra nie ma aż tak intensywnego ruchu i nie ma potrzeby zabierać środkowy pas aby był jak obecnie przeznaczony do jazdy w lewo. Ci kierowny chcąc skręcić w lewo mogą to robić ze swojego skrajnie prawego pasa blokując na chwilę samochody jadące na wprost od Kosocickiej. Ruch ten jest po stokroć mniejszy niż od Rzeszowa.
- na ulicy Wielickiej gdy samochody włączają się do ruchu w kierunku Wieliczki (gdzie obecnie jest stop aby przepuścić auta jadące od centrum Krakowa) należy zrobić wydzielony pas do bezkolizyjnego włączenia się do ruchu. Zawężenie jednek skrajnie prawej jezdni dla saochodów jadących od centrum Krakowa nie zmieni w tej relacji zbyt wiele, a da możliwość płynnego włączania się do ruchu dla samochodów jadących z Rzeszowa do Wieliczki i cały ruch na węźle będzie o wiele płynniejszy i bezpieczniejszy.

UZASADNIENIE PROJEKTU

Proponowana nowa organizacja ruchu przedstawiona na dołączonym pliku graficznym (mapa z zaznaczeniem kolorowych przebiegów tras) bardzo usprawni ruch na węźle wielickim. Kierowcy jadący od Rzeszowa do Wieliczki oraz do osiedli w dzielnicy XII będą mieli o wiele mniejsze korki. Dzięki możliwemu bezkolizyjnemu zjazdu z ul. Wielickiej w kierunku Kosocickiej będą płynnie jechali. 

Kosztorys
Nazwa Opis Koszt
Projekt Projekt organizacji ruchu 30 000,00 PLN
Modernizacja Modernizacja oznakowania pionowego i poziomego 500 000,00 PLN
530 000,00 PLN
Harmonogram działań
Nazwa Opis Data
Projekt Projekt organizacji ruchu I kwartał 2025
Modernizacja Modernizacja oznakowania pionowego i poziomego II kwartał 2025

Galeria

powrót