Projekt lokalny - Dzielnica XII
NR 49:
Edycja Budżet Obywatelski 2024
Projekt lokalny - Dzielnica XII
Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.
530 000,00 PLN
kwota potrzebna do realizacji
Lokalizacja
Główna lokalizacja: mała góra 97
Krótki opis projektu
Węzeł drogowy przy zjeździe z autostrady A4 jak wszyscy wiedzą jest niesamowicie źle zorganizowany. Wieczne korki dla samochodów chcących jechać do Wieliczki od Rzeszowa. To trzeba zmienic zmieniając organizację ruchu w prosty sposób.
Opis projektu
Tak złej organizacji ruchu jak mamy przy węźle Wielickim ciężko szukać w całym mieście. Wieczne korki na tym węźle powodują flustracje mieszkańców dzielnicy i turystów chcących jechać do Wieliczki. Korki niejednokrotnie od Rzeszowa tworzą się już na zjeździe z autostrady. A wjazd dla mieszkańców dzielnicy od strony Małej Góry czy Kosocickiej jest tragiczny.
Dlatego należy przemyśleć nową organizację ruchu w tym miejscu, nowe pasy poziome inaczej prowadzące pasy ruchu.
Jadąc w relacji Rzeszów - Wieliczka organizacja powinna być następująca:
- kierowcy chcący włączyć się z Wielickiej w prawo w kierunku Kosocickiej mają wydzielony pas trzymając się prawej strony i mogą bezkolizyjnie jechać na węzeł w kierunku Wieliczki.
- kierowcy jadący Małą Górą w kierunku Kosocickiej przed skrzyżowaniem kierowani są na istniejący środkowy pas (który zajmuje miejsce od strony przeciwnej). Więc jadąc w kierunku Kosocickiej kierowcy zaczynają jechać niejako środkiem robiąc miejsce tym kierowcą zjeżdżającym z Wielickiej jadącym od strony Rzeszowa.
- kierowcy jadący od ul. Kosocickiej w kierunku Małej Góry trzymają się prawej strony i zajmują tylko jeden pas - nie mają wydzielonego skrętu w lewo ani przy zjeździe w kierunku Wieliczki, ani za wiaduktem w kierunku centrum Krakowa. W relacji Kosocicka - Mała Góra nie ma aż tak intensywnego ruchu i nie ma potrzeby zabierać środkowy pas aby był jak obecnie przeznaczony do jazdy w lewo. Ci kierowny chcąc skręcić w lewo mogą to robić ze swojego skrajnie prawego pasa blokując na chwilę samochody jadące na wprost od Kosocickiej. Ruch ten jest po stokroć mniejszy niż od Rzeszowa.
- na ulicy Wielickiej gdy samochody włączają się do ruchu w kierunku Wieliczki (gdzie obecnie jest stop aby przepuścić auta jadące od centrum Krakowa) należy zrobić wydzielony pas do bezkolizyjnego włączenia się do ruchu. Zawężenie jednek skrajnie prawej jezdni dla saochodów jadących od centrum Krakowa nie zmieni w tej relacji zbyt wiele, a da możliwość płynnego włączania się do ruchu dla samochodów jadących z Rzeszowa do Wieliczki i cały ruch na węźle będzie o wiele płynniejszy i bezpieczniejszy.
UZASADNIENIE PROJEKTU
Proponowana nowa organizacja ruchu przedstawiona na dołączonym pliku graficznym (mapa z zaznaczeniem kolorowych przebiegów tras) bardzo usprawni ruch na węźle wielickim. Kierowcy jadący od Rzeszowa do Wieliczki oraz do osiedli w dzielnicy XII będą mieli o wiele mniejsze korki. Dzięki możliwemu bezkolizyjnemu zjazdu z ul. Wielickiej w kierunku Kosocickiej będą płynnie jechali.
Kosztorys Nazwa | Opis | Koszt |
Projekt | Projekt organizacji ruchu | 30 000,00 PLN |
Modernizacja | Modernizacja oznakowania pionowego i poziomego | 500 000,00 PLN |
| | 530 000,00 PLN |
Harmonogram działań Nazwa | Opis | Data |
Projekt | Projekt organizacji ruchu | I kwartał 2025 |
Modernizacja | Modernizacja oznakowania pionowego i poziomego | II kwartał 2025 |
Galeria