Projekty 2025 rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Projekt ogólnomiejski NR 53:

System informacji pasażerskiej w telefonie

Edycja Budżet Obywatelski 2025 Projekt ogólnomiejski - dotyczy całego obszaru Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.

250 000,00 PLN
kwota potrzebna do realizacji

Lokalizacja

Główna lokalizacja: Całe miasto

Krótki opis projektu

Stworzenie aplikacji na urządzenia mobilne przedstawiającą lokalizację pojazdów komunikacji miejskiej oraz ich rzeczywisty czas przyjazdu na przystanek wraz z oznaczeniem przystanków.

Opis projektu

Projekt zakłada utworzenie aplikacji mobilnej oraz strony internetowej z możliwością podglądu lokalizacji autobusów oraz tramwajów w czasie rzeczywistym. Aplikacja spełniałaby zadanie systemu informacji pasażerskiej jaki znamy z przystanków tramwajowych, to znaczy informowałaby za ile minut nadjedzie na dany przystanek autobus lub tramwaj. Na każdym przystanku znajdowałby się kod QR oraz adres strony internetowej kierujący do aplikacji, dzięki czemu za pomocą urządzeń mobilnych z dostępem do internetu, można byłoby się dowiedzieć za ile czasu rzeczywiście przyjedzie autobus bądź tramwaj.

Najważniejsze funkcje aplikacji:
  • wyświetlanie pojazdów komunikacji miejskiej na mapie wraz z czasem opóźnienia,
  • inteligentny planer trasy (wskazujący trasę z punkt A do punktu B wraz z przesiadkami i uwzględniający opóźnienia),
  • sprzedaż biletu elektronicznego,
  • aktualności oraz informacje o ewentualnych zmianach w komunikacji,
  • zestawienie czasów przyjazdów pojazdów komunikacji dla każdego przystanku w mieście,
  • rozkład jazdy.
Aplikacja posiadałaby funkcję planowania trasy ustawiając przesiadki zgodnie z aktualnym opóźnieniem, co znacznie ograniczyłoby niepewność związaną z możliwością spóźnienia się na ewentualną przesiadkę. W aplikacji znajdować mogłaby się zakładka, w której można by było dokonać zakupu biletu elektronicznego, który obecnie można kupić przez aplikacje bankowe. Dodatkowo program ten można rozszerzyć o krakowskie gminny ościenne, gdzie dojeżdża miejska komunikacja zbiorowa.
 
Po wdrożeniu aplikacji należy przeprowadzić akcję promującą poprzez nośniki miejskie, to znaczy: zainstalowanie plakatów promujących na przystankach autobusowych oraz tramwajowych, promocja aplikacji poprzez video prezentowanego w telewizorach komunikacji miejskiej oraz w miejskich mediach takich jak Instagram, miejska strona internetowa oraz dwutygodnik krakow.pl. Oprócz akcji promocyjnej należy również utrzymywać funkcjonowanie aplikacji oraz zadbać, aby nie pojawiały się błędy.
 

UZASADNIENIE PROJEKTU

Powszechnie dostępny system pokazujący aktualne położenie każdego pojazdu, zakup biletu oraz przygotowanie trasy w oparciu o aktualne opóźnienie z pewnością przyczyniłyby się do poprawy jakość komunikacji zbiorowej w Krakowie oraz przyczyniły by się do podniesienia jej atrakcyjności i konkurencyjności z innymi środkami transportu w mieście. Umożliwiając mieszkańcom dostęp do wyżej wymienionych funkcji poprzez jedną aplikację lub stronę korzystanie z komunikacji miejskiej, a w szczególności organizowania przesiadek byłoby znacznie łatwiejsze, a także zmniejszyłoby stres wiążący się z opóźnieniami w godzinach szczytu poprzez możliwość ciągłego monitorowania aktualnej sytuacji. Aplikacja umożliwiłaby wygodniejsze oraz praktyczniejsze użytkowanie komunikacji miejskiej w oparciu o jeden miejski system. Aplikacja umożliwi łatwą oraz bezpośrednią komunikacje z użytkownikami. Stworzenie takiego narzędzia jest bardzo przyszłościowym działaniem, gdyż wraz z rozwojem komunikacji w mieście można dodawać nowe funkcje, które będą ułatwiać mieszkańcom poruszanie się po mieście za sprawą jednej aplikacji.
 

Kosztorys
Nazwa Opis Koszt
Łączny koszt projektu Koszt utworzenia i wdrożenia aplikacji oraz akcja promująca aplikację 250 000,00 PLN
250 000,00 PLN
Harmonogram działań
Nazwa Opis Data
Opracowanie aplikacji Opracowanie aplikacji potrwa około 4 miesiące 1.02.2026-1.06.2026
Testy i wdrożenie aplikacji Testy potrwają około 2 miesiące 1.06.2026-1.08.2026
Akcja promocyjna Przeprowadzenie akcji promującej aplikacje około 2 miesiące 1.08.2026-1.10.2026
powrót