Projekt lokalny - Dzielnica XIII
NR 40:
VeloGarbarnia
Edycja Budżet Obywatelski 2025 Projekt lokalny - Dzielnica XIII - dotyczy całego obszaru Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.
272 000,00 PLN
kwota potrzebna do realizacji
Lokalizacja
Główna lokalizacja: Aleja gen. Jana Skrzyneckiego, ul. Noworawska, ul. Orawska, ul. I Krasickiego
Krótki opis projektu
Wyznaczenie bezpiecznej drogi rowerowej od ul. Rzemieślniczej do ul. Ignacego Krasickiego obok stadionu Garbarni. Obszar jest intensywnie użytkowany przez rowerzystów jednak brakuje na nim dedykowanej infrastruktury rowerowej.
Opis projektu
Projekt ma na celu stworzenie bezpiecznej, wygodnej i spójnej trasy rowerowej na odcinku pomiędzy ul. Rzemieślniczą a ul. I. Krasickiego, co przyczyni się do:
- Poprawy bezpieczeństwa rowerzystów poprzez wyznaczenie oddzielonej trasy, minimalizującej kontakt z ruchem samochodowym,
- Zmniejszenia liczby wypadków i kolizji,
- Zwiększenia komfortu pieszych, którzy nie będą musieli dzielić chodnika z rowerzystami,
- Promowania zrównoważonego transportu, zachęcając mieszkańców do rezygnacji z samochodu na rzecz roweru,
- Zmniejszenia emisji spalin, co wpłynie na poprawę jakości powietrza w dzielnicy,
- Integracji z istniejącą siecią rowerową – ułatwiając połączenie z innymi trasami rowerowymi w mieście.
- Zmniejszenia liczby wypadków i kolizji,
- Zwiększenia komfortu pieszych, którzy nie będą musieli dzielić chodnika z rowerzystami,
- Promowania zrównoważonego transportu, zachęcając mieszkańców do rezygnacji z samochodu na rzecz roweru,
- Zmniejszenia emisji spalin, co wpłynie na poprawę jakości powietrza w dzielnicy,
- Integracji z istniejącą siecią rowerową – ułatwiając połączenie z innymi trasami rowerowymi w mieście.
Zakres i warianty realizacji:
W ramach projektu przewiduje się:
- Wyznaczenie dedykowanej trasy rowerowej – jako osobna ścieżka lub pas rowerowy, w zależności od warunków terenowych na ulicach: Orawskiej, Nowoorawskiej, gen. Jana Skrzyneckiego,
- Bezpieczne przejazdy na skrzyżowaniach oznakowanie poziome i pionowe w szczególności ułatwienie dojazdu do osygnalizowanego przejścia pieszo-rowerowego na ul M. Konopnickiej od strony ul. Orawskiej,
- Elementy zwiększające widoczność (np. wyniesione przejazdy),
- Stojaki rowerowe.
W ramach projektu przewiduje się:
- Wyznaczenie dedykowanej trasy rowerowej – jako osobna ścieżka lub pas rowerowy, w zależności od warunków terenowych na ulicach: Orawskiej, Nowoorawskiej, gen. Jana Skrzyneckiego,
- Bezpieczne przejazdy na skrzyżowaniach oznakowanie poziome i pionowe w szczególności ułatwienie dojazdu do osygnalizowanego przejścia pieszo-rowerowego na ul M. Konopnickiej od strony ul. Orawskiej,
- Elementy zwiększające widoczność (np. wyniesione przejazdy),
- Stojaki rowerowe.
UZASADNIENIE PROJEKTU
Obszar pomiędzy ul. Rzemieślniczą a ul. I. Krasickiego jest użytkowany przez stale rosnącą liczbę rowerzystów, jednak brakuje na tym odcinku dedykowanej infrastruktury rowerowej, co znacząco obniża bezpieczeństwo użytkowników.
W związku z dynamiczną rozbudową rejonu ul. Rydlówka dla wielu nowych mieszkańców trasa ta jest obecnie optymalnym szlakiem rowerowym prowadzącym do Starego Podgórza, Starego Miasta, do pracy, na uczelnie, do szkół, przedszkoli. Na tym odcinku znajduje się aż pięć przedszkoli, szkoła podstawowa, dwie szkoły średnie oraz stadion Garbarni, gdzie codziennie odbywają się treningi piłkarskie dzieci i młodzieży.
MPZP dla obszaru "Rydlówka" w § 14 pkt 6 zaleca rozwój infrastruktury komunikacyjnej, w tym rozbudowę tras rowerowych i wyznaczanie nowych. Dotychczasowe rozwiązania na tym terenie nie uwzględniają jednak rosnących potrzeb rowerzystów.
- Jazdy po jezdni wśród samochodów, co wiąże się z wysokim ryzykiem kolizji, zwłaszcza na wąskich odcinkach i skrzyżowaniach,
- Korzystania z chodników, co powoduje konflikty z pieszymi,
- Omijania tego odcinka, co wydłuża trasę i zmniejsza atrakcyjność roweru jako środka transportu,
- Brak odpowiedniej infrastruktury negatywnie wpływa na bezpieczeństwo mieszkańców, jakość powietrza oraz komfort poruszania się po mieście.
Korzyści dla mieszkańców:
- Bezpieczeństwo – oddzielona trasa zmniejszy ryzyko wypadków. Dzięki bezpiecznej trasie rowerowej dzieci, kobiety, seniorzy będą mogli również korzystać z przyjemności jazdy rowerem bez obaw i ryzyka wypadku z udziałem ruchu samochodowego.
- Płynność ruchu – rowerzyści i piesi nie będą kolidować ze sobą,
- Ekologia – więcej rowerzystów oznacza mniej spalin i hałasu,
- Wygoda – mieszkańcy zyskają komfortową i logiczną trasę rowerową.
- Projekt wpisuje się w strategię zrównoważonego rozwoju Krakowa, poprawiając jakość życia mieszkańców i dostosowując miasto do nowoczesnych standardów mobilności.
- Bezpieczeństwo – oddzielona trasa zmniejszy ryzyko wypadków. Dzięki bezpiecznej trasie rowerowej dzieci, kobiety, seniorzy będą mogli również korzystać z przyjemności jazdy rowerem bez obaw i ryzyka wypadku z udziałem ruchu samochodowego.
- Płynność ruchu – rowerzyści i piesi nie będą kolidować ze sobą,
- Ekologia – więcej rowerzystów oznacza mniej spalin i hałasu,
- Wygoda – mieszkańcy zyskają komfortową i logiczną trasę rowerową.
- Projekt wpisuje się w strategię zrównoważonego rozwoju Krakowa, poprawiając jakość życia mieszkańców i dostosowując miasto do nowoczesnych standardów mobilności.
Budowa trasy rowerowej pomiędzy ul. Krasickiego a ul. Rzemieślniczą znacząco poprawi bezpieczeństwo, komfort i funkcjonalność komunikacji rowerowej w Krakowie. Inwestycja ta będzie korzystna dla wszystkich użytkowników przestrzeni miejskiej – zarówno rowerzystów, jak i pieszych oraz kierowców.
Prosimy o poparcie projektu i jego realizację w ramach Budżetu Obywatelskiego!
Prosimy o poparcie projektu i jego realizację w ramach Budżetu Obywatelskiego!
Nazwa | Opis | Koszt |
---|---|---|
Dokumentacja projektowa i formalności | Opracowanie koncepcji i projekt budowlany: 60 000 Uzyskanie pozwoleń i uzgodnień: 25 000 | 85 000,00 PLN |
Przygotowanie terenu | Usunięcie kolizji (np. przesunięcie znaków, szykan parkingowych, prace ziemne) | 15 000,00 PLN |
Budowa trasy rowerowej | Oznakowanie poziome (pasy rowerowe): 37 000 i pionowe: 15 000, separatory oddzielające pas rowerowy: 60 000. | 112 000,00 PLN |
Infrastruktura towarzysząca | Stojaki rowerowe 10 szt. x 2000 | 20 000,00 PLN |
Nadzór i odbiory techniczne | Nadzór inwestorski | 40 000,00 PLN |
272 000,00 PLN |
Nazwa | Opis | Data |
---|---|---|
Dokumentacja i uzgodnienia | Miesiące 1-2 – Sporządzenie wstępnej koncepcji trasy i konsultacje społeczne. Miesiące 3-5 – Opracowanie projektu budowlanego. Miesiące 6-7 – Uzyskanie pozwoleń, uzgodnień i zgód. Miesiące 8-9 – Przetarg na wykonawcę. | jesień 2025 - zima 2026 |
Roboty budowlane (4-6 miesięcy) | Miesiąc 10 – Przygotowanie terenu, ewentualne przesunięcie infrastruktury, prace ziemne. Miesiące 11-12 – Budowa nawierzchni rowerowej i oznakowanie poziome. Miesiące 13-14 – Montaż separatorów i oznakowania pionowego. Miesiące 15-16 – Prace wykończeniowe: stojaki rowerowe. | wiosna 2026 |
Odbiór i uruchomienie (2 miesiące) | Miesiąc 17 – Nadzór inwestorski, odbiory techniczne. Miesiąc 18 – Oficjalne otwarcie trasy rowerowej. | jesień 2026 |