Projekty 2025 rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Projekt lokalny - Dzielnica XIII NR 40:

VeloGarbarnia

Edycja Budżet Obywatelski 2025 Projekt lokalny - Dzielnica XIII - dotyczy całego obszaru Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.

272 000,00 PLN
kwota potrzebna do realizacji

Lokalizacja

Główna lokalizacja: Aleja gen. Jana Skrzyneckiego, ul. Noworawska, ul. Orawska, ul. I Krasickiego

Krótki opis projektu

Wyznaczenie bezpiecznej drogi rowerowej od ul. Rzemieślniczej do ul. Ignacego Krasickiego obok stadionu Garbarni. Obszar jest intensywnie użytkowany przez rowerzystów jednak brakuje na nim dedykowanej infrastruktury rowerowej.

Opis projektu

Projekt ma na celu stworzenie bezpiecznej, wygodnej i spójnej trasy rowerowej na odcinku pomiędzy ul. Rzemieślniczą a ul. I. Krasickiego, co przyczyni się do:
- Poprawy bezpieczeństwa rowerzystów poprzez wyznaczenie oddzielonej trasy, minimalizującej kontakt z ruchem samochodowym,
- Zmniejszenia liczby wypadków i kolizji,
- Zwiększenia komfortu pieszych, którzy nie będą musieli dzielić chodnika z rowerzystami,
- Promowania zrównoważonego transportu, zachęcając mieszkańców do rezygnacji z samochodu na rzecz roweru,
- Zmniejszenia emisji spalin, co wpłynie na poprawę jakości powietrza w dzielnicy,
- Integracji z istniejącą siecią rowerową – ułatwiając połączenie z innymi trasami rowerowymi w mieście.
 
Zakres i warianty realizacji:
W ramach projektu przewiduje się:
- Wyznaczenie dedykowanej trasy rowerowej – jako osobna ścieżka lub pas rowerowy, w zależności od warunków terenowych na ulicach: Orawskiej, Nowoorawskiej, gen. Jana Skrzyneckiego,
- Bezpieczne przejazdy na skrzyżowaniach oznakowanie poziome i pionowe w szczególności ułatwienie dojazdu do osygnalizowanego przejścia pieszo-rowerowego na ul M. Konopnickiej od strony ul. Orawskiej,
- Elementy zwiększające widoczność (np. wyniesione przejazdy),
- Stojaki rowerowe.

UZASADNIENIE PROJEKTU

Obszar pomiędzy ul. Rzemieślniczą a ul. I. Krasickiego jest użytkowany przez stale rosnącą liczbę rowerzystów, jednak brakuje na tym odcinku dedykowanej infrastruktury rowerowej, co znacząco obniża bezpieczeństwo użytkowników.
 
W związku z dynamiczną rozbudową rejonu ul. Rydlówka dla wielu nowych mieszkańców trasa ta jest obecnie optymalnym szlakiem rowerowym prowadzącym do Starego Podgórza, Starego Miasta, do pracy, na uczelnie, do szkół, przedszkoli. Na tym odcinku znajduje się aż pięć przedszkoli, szkoła podstawowa, dwie szkoły średnie oraz stadion Garbarni, gdzie codziennie odbywają się treningi piłkarskie dzieci i młodzieży.
 
MPZP dla obszaru "Rydlówka" w § 14 pkt 6 zaleca rozwój infrastruktury komunikacyjnej, w tym rozbudowę tras rowerowych i wyznaczanie nowych. Dotychczasowe rozwiązania na tym terenie nie uwzględniają jednak rosnących potrzeb rowerzystów.
 
Aktualnie rowerzyści zmuszeni są do:
- Jazdy po jezdni wśród samochodów, co wiąże się z wysokim ryzykiem kolizji, zwłaszcza na wąskich odcinkach i skrzyżowaniach,
- Korzystania z chodników, co powoduje konflikty z pieszymi,
- Omijania tego odcinka, co wydłuża trasę i zmniejsza atrakcyjność roweru jako środka transportu,
- Brak odpowiedniej infrastruktury negatywnie wpływa na bezpieczeństwo mieszkańców, jakość powietrza oraz komfort poruszania się po mieście.
 
Korzyści dla mieszkańców:
- Bezpieczeństwo – oddzielona trasa zmniejszy ryzyko wypadków. Dzięki bezpiecznej trasie rowerowej dzieci, kobiety, seniorzy będą mogli również korzystać z przyjemności jazdy rowerem bez obaw i ryzyka wypadku z udziałem ruchu samochodowego.
- Płynność ruchu – rowerzyści i piesi nie będą kolidować ze sobą,
- Ekologia – więcej rowerzystów oznacza mniej spalin i hałasu,
- Wygoda – mieszkańcy zyskają komfortową i logiczną trasę rowerową.
- Projekt wpisuje się w strategię zrównoważonego rozwoju Krakowa, poprawiając jakość życia mieszkańców i dostosowując miasto do nowoczesnych standardów mobilności.
 
Budowa trasy rowerowej pomiędzy ul. Krasickiego a ul. Rzemieślniczą znacząco poprawi bezpieczeństwo, komfort i funkcjonalność komunikacji rowerowej w Krakowie. Inwestycja ta będzie korzystna dla wszystkich użytkowników przestrzeni miejskiej – zarówno rowerzystów, jak i pieszych oraz kierowców.
Prosimy o poparcie projektu i jego realizację w ramach Budżetu Obywatelskiego!

Kosztorys
Nazwa Opis Koszt
Dokumentacja projektowa i formalności Opracowanie koncepcji i projekt budowlany: 60 000 Uzyskanie pozwoleń i uzgodnień: 25 000 85 000,00 PLN
Przygotowanie terenu Usunięcie kolizji (np. przesunięcie znaków, szykan parkingowych, prace ziemne) 15 000,00 PLN
Budowa trasy rowerowej Oznakowanie poziome (pasy rowerowe): 37 000 i pionowe: 15 000, separatory oddzielające pas rowerowy: 60 000. 112 000,00 PLN
Infrastruktura towarzysząca Stojaki rowerowe 10 szt. x 2000 20 000,00 PLN
Nadzór i odbiory techniczne Nadzór inwestorski 40 000,00 PLN
272 000,00 PLN
Harmonogram działań
Nazwa Opis Data
Dokumentacja i uzgodnienia Miesiące 1-2 – Sporządzenie wstępnej koncepcji trasy i konsultacje społeczne. Miesiące 3-5 – Opracowanie projektu budowlanego. Miesiące 6-7 – Uzyskanie pozwoleń, uzgodnień i zgód. Miesiące 8-9 – Przetarg na wykonawcę. jesień 2025 - zima 2026
Roboty budowlane (4-6 miesięcy) Miesiąc 10 – Przygotowanie terenu, ewentualne przesunięcie infrastruktury, prace ziemne. Miesiące 11-12 – Budowa nawierzchni rowerowej i oznakowanie poziome. Miesiące 13-14 – Montaż separatorów i oznakowania pionowego. Miesiące 15-16 – Prace wykończeniowe: stojaki rowerowe. wiosna 2026
Odbiór i uruchomienie (2 miesiące) Miesiąc 17 – Nadzór inwestorski, odbiory techniczne. Miesiąc 18 – Oficjalne otwarcie trasy rowerowej. jesień 2026
powrót