Projekty 2025 rozwiń menu
Projekt lokalny - Dzielnica XIII NR 40:

VeloGarbarnia

Projekt odrzucony: Zadanie odrzucone na podstawie §2 i §17 ust. 1 pkt. 4, 6 i 7 Regulaminu budżetu obywatelskiego Miasta Krakowa. Uzasadnienie: Zarząd Dróg Miasta Krakowa opiniuje negatywnie budowy drogi rowerowej od ul. Rzemieślniczej do ul. Krasickiego obok stadionu Garbarni z uwagi na realizowane inwestycje drogowe w ramach zawartych umów w trybie art. 16 ustawy o drogach publicznych (realizacji inwestycji drogowych w związku z inwestycjami niedrogowymi). Wspomniane umowy to:  983/ZDMK/2020 – Inwestycja drogowa dotyczy budowy drogi tj. połączenie ul. M. Konopnickiej i ul. Rydlówka w zakresie Etapu 1 (dotyczącego wykonanie jezdni oraz chodnika z jednej strony jezdni) oraz Etapu 2 (dotyczącego wykonanie chodnika po drugiej stronie jezdni) – umowa jest na końcowym etapie realizacji  737/ZIKiT/2015 – zakres umowy jest tożsamy z obecnie realizowaną umową nr 983/ZDMK/2020  378/1/ZIKiT/2014 - zakres umowy jest tożsamy z obecnie realizowaną umową nr 983/ZDMK/2020  382/2/ZIKiT/2014 – zakres ID 1 pokrywa się ze zrealizowaną umowa nr 1057/ZIKiT/2016, natomiast zakres ID 2 pokrywa się z realizowaną umową nr 983/ZDMK/2020  81/1/ZIKiT/2014 – umowa realizowana umową nr 983/ZDMK/2020  553/ZIKiT/2018 – umowa realizowana umową nr 983/ZDMK/2020  382/1/ZIKiT/2014 – Inwestycja drogowa dotyczy budowy drogi publicznej łączącej ul. Konopnickiej z ul. Kobierzyńską / Rydlówka – umowa dotychczas niezrealizowana  329/ZIKiT/2012 – umowa dotyczy budowy odcinka drogi publicznej od ul. Konopnickiej do wysokości zachodniego narożnika działki nr 1/5 obr. 30 Podgórze oraz rozbudowę skrzyżowania Drogi publicznej z ul. Konopnickiej wraz z wykonaniem sygnalizacji świetlnej – umowa jest dotychczas niezrealizowana  334/ZIKiT/2018 – umowa dotycząca współfinansowania budowy połączenia ul. M. Konopnickiej z ul. Rydlówka  431/ZIKiT/2019 - umowa dotycząca współfinansowania budowy ID (środkowego odcinka drogi łączącego ul. Rydlówka z ul. Konopnickiej) lub ID 1 (budowę drogi łączącej ul. Rzemieślniczą i ul. Brożka)  350/ZIKiT/2018 – umowa dotycząca współfinansowania budowy środkowego odcinka drogi łączącego ul. Rydlówka z ul. Konopnickiej lub rozbudowę ul. Szafrana Ponadto zgodnie z opinią Wydziału Gospodarki Komunalnej i Infrastruktury na wskazanych we wniosku ulicach obowiązuje strefa ograniczonej prędkości do 30 km/h (tzw. strefa „Tempo 30”). Na ulicach o takich parametrach co do zasady nie wydziela się infrastruktury dla ruchu rowerowego, co wynika m.in. ze standardów dla infrastruktury rowerowej (Zarządzenie nr 3113/2018 Prezydenta Miasta Krakowa z dnia 15 listopada 2018 r. w sprawie wprowadzenia „Standardów technicznych i wykonawczych dla infrastruktury rowerowej Miasta Krakowa”). Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 24 czerwca 2022 r. w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących dróg publicznych minimalna szerokość pasa ruchu dla rowerów powinna wynosić 1,50 m. W związku z powyższym, mając na względzie istniejącą szerokość jezdni ulic objętych wnioskiem oraz wyznaczone stanowiska postojowe, nie ma możliwości wyznaczenia pasów ruchu dla rowerów bez ingerencji w istniejącą infrastrukturę – konieczne staje się wykonanie przebudowy/rozbudowy układu drogowego. Reasumując, obecnie nie jest możliwe zapewnienie wnioskowanej infrastruktury poprzez zmianę organizacji ruchu (wyznaczenie pasów ruchu dla rowerów), co wynika z braku wymaganych parametrów przekroju ulicy. W związku z powyższym, realizacja wnioskowanej infrastruktury rowerowej wymaga działań inwestycyjnych (przebudowa/rozbudowa). Niemniej, biorąc pod uwagę istniejące uwarunkowania, w szczególności ograniczenia terenowe, konieczne jest wykonanie projektu koncepcyjnego, na podstawie którego będzie możliwe sprawdzenie rozwiązań technicznych i możliwości wykonawczych (w tym wielkości dostępnego miejsca), jak również określenie docelowych parametrów projektowanej infrastruktury. Koncepcja musi określić, czy zadanie winno obejmować budowę drogi dla rowerów obok istniejącej drogi dla pieszych (budowę nowej, wydzielonej infrastruktury rowerowej), czy też rozbudowę istniejącej drogi dla pieszych do drogi dla pieszych i rowerów (realizację wspólnego ciągu pieszo-rowerowego) bądź poszerzenie jezdni ulic objętych wnioskiem i wyznaczenia pasów ruchu dla rowerów. Ponadto pas drogowy ul. Orawskiej częściowo zlokalizowany jest w granicach terenu wpisanego do rejestru zabytków pod nr A-641 decyzją z dnia 19.05.1983 r., zmienioną decyzją nr A-1400/M z dnia 16.01.2014 r., jako zespół uzdrowiska Antoniego Matecznego wraz z otoczeniem. W przypadku ingerencji w działki nr 15/6, 28/8, 28/9, 28/13, 28/12, 289/1, 289/3, 289/4, 29/17, 29/18, 29/19 obr. 30 Podgórze, na realizację zamierzenia wymagane jest uzyskanie pozwolenia konserwatorskiego. Ponadto Miejski Konserwator Zabytków informuje, nie dopuszcza poszerzania pasa drogowego ul. Orawskiej o część działek 28/12, 289/4 i 29/19 obr. 30 Podgórze, tj. nie dopuszcza do ingerencji w drzewostan parku uzdrowiskowego i jego otoczenia. Zgodnie z opinią Wydziału Środowiska, Klimatu i Powietrza z uwagi na obecność na wskazanym terenie drzew i krzewów, występowanie chronionych gatunków zwierząt oraz ich siedlisk jest wysoce prawdopodobne. W przypadku stwierdzenia w obrębie drzew i krzewów gniazd lub siedlisk gatunków chronionych konieczne będzie uzyskanie zgody Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska, jako odpowiedniego w zakresie wydania zgody na odstępstwa od zakazów wymienionych w rozporządzeniach dot. ochrony gatunkowej zwierząt art. 56 ust. 2 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1478), w tym zgody na zniszczenie siedliska chronionych gatunków w przypadkach wymienionych w ustawie o ochronie przyrody (art. 56 ust. 4) oraz ustalenia rekompensaty przyrodniczej. Szczegółowych informacji na temat występowania chronionych gatunków roślin, grzybów i zwierząt dostarczyć może jedynie ekspertyza przyrodnicza terenu. Ponadto na działce nr 117 obręb 12 – Podgórze przy ul. Orawskiej w odległości ok. 20 m od granicy działki znajduje się pomnik przyrody – bardzo okazały buk pospolity (Fagus sylvatica), ustanowiony Rozporządzeniem Nr 7 Wojewody Małopolskiego z dnia 13 kwietnia 2004 r. w sprawie uznania za pomniki przyrody oraz uchylenia uznania za pomniki przyrody na terenie województwa małopolskiego (Dz. Urz. z 2004 r. Nr 85, poz. 1086), w stosunku do którego obowiązuje szereg zakazów. Nadmienia się, że zgodnie ze Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Miasta Kraków [7] oraz z aktualizacją Studium Podstawowych Tras Rowerowych m. Krakowa, opracowaną w 2019 r., na przedmiotowych ulicach nie przewiduje się realizacji tras rowerowych. Obsługę ruchu rowerowego na obszarze pomiędzy ulicami Rzemieślniczą i ul. Krasickiego zapewniają użytkowane przez rowerzystów trasy rowerowe: - nr 9 – łącząca ulicę Rzemieślnicza z ul. Marii Konopnickiej i ul. Orawską (przebieg koroną wałów przeciwpowodziowych rzeki Wilgi – odcinek nieutwardzony), - nr 7 - łącząca ulicę Rzemieślniczą z ul. Orawską, poprowadzona wzdłuż ulicy Wadowickiej i ul. Marii Konopnickiej (wydzielona droga rowerowa). Dodatkowo zgodnie z opinią Zarządu Transportu Publicznego w zakresie Organizacji Transportu na odcinku jezdni pomiędzy ulicami Rzemieślnicza i M. Konopnickiej tj. wzdłuż ulic Skrzyneckiego, Nowoorawskiej należy uwzględnić parametry drogi zapewniające funkcjonowanie Komunikacji Miejskiej w Krakowie. W zakresie Rozwoju Zrównoważonej Mobilności projektowana infrastruktura musi uwzględniać możliwość uruchomienia linii autobusowych KMK w ciągu ulic: Rydlówka, Nowoorawskiej, Orawskiej i Kobierzyńskiej. W związku z tym wszelkie rozwiązania infrastrukturalne we wskazanym obszarze muszą być dostosowane do przejezdności autobusów standardowych typu A2 oraz przegubowych typu AP - wskazanych w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących dróg publicznych (Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących dróg publicznych z dnia 24 czerwca 2022 r. ,Dz.U. z 2022 r. poz. 1518). W zakresie ruchu pieszego i rowerowego należy uwzględnić w projekcie zastosowanie „Standardów technicznych i wykonawczych dla infrastruktury rowerowej miasta Krakowa” oraz „Standardów Infrastruktury Pieszej Miasta Krakowa” i „Standardów Dostępności dla Gminy Miejskiej Kraków” oraz należy zapewnić spójność i skomunikowanie istniejącej infrastruktury z projektowaną dla pieszych i ruchu rowerowego. Biorąc pod uwagę powyższe ponieważ układ drogowy ul. Rzemeślniczej, al. J. Skrzyneckiego, ul. Nowoorawskiej, Orawskiej oraz I. Krasickiego jest objęty strefą ograniczonej prędkości do 30 km/godz. przez oznakowanie B-43, B-44 jako TEMPO 30 należy uwzględnić zasadę integracji ruchu rowerowego i samochodowego na jezdni wg zapisów rozdziału 2 „Zasady tworzenia infrastruktury rowerowej i zarządzania” przyjętych w „Standardach technicznych i wykonawczych dla infrastruktury rowerowej miasta Krakowa”. Ponadto fragment ulicy Orawskiej stanowi własność osób prywatnych (działki nr 693, 694, 686/2 obręb 12 Podgórze). Zgodnie z § 17 ust. 1 punkt 7 Regulaminu budżetu obywatelskiego Miasta Krakowa, w ramach procedury budżetu obywatelskiego nie mogą być realizowane projekty które są planowane do realizacji na gruntach nie należących i nie pozostających we władaniu Miasta. Powyższe zamierzenie koncepcyjne, opracowanie projektu z uzyskaniem wszelkich decyzji administracyjnych i przeprowadzenie robót budowlanych należałoby planować w przynajmniej 3-4 letnim cyklu co jest niezgodne z Regulaminem Budżetu Obywatelskiego. Ponadto w przypadku nie uzyskania ww. zezwoleń realizacja inwestycji nie będzie możliwa do wykonania. Z uwagi na powyższe Zarząd Dróg Miasta Krakowa opiniuje przedmiotowy projekt negatywnie. Dodatkowo tut. Zarząd informuje, że opiniowany w ramach tegorocznej edycji Budżetu Obywatelskiego przez Zarząd Zieleni Miejskiej w Krakowie jest projekt nr 31 w Dzielnicy XIII pn.: „Budowa ścieżki pieszo-rowerowej wzdłuż Wilgi”. Projekt proponuje stworzenie ścieżki rowerowej ale wzdłuż rzeki Wilgi. Decyzję co do opinii w ramach weryfikacji merytoryczno-prawnej podejmuje Zarząd Zieleni Miejskiej.

Edycja Budżet Obywatelski 2025 Projekt lokalny - Dzielnica XIII - dotyczy całego obszaru Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.

272 000,00 PLN
kwota potrzebna do realizacji

Lokalizacja

Główna lokalizacja: Aleja gen. Jana Skrzyneckiego, ul. Noworawska, ul. Orawska, ul. I Krasickiego

Dodatkowe lokalizacje: Od ul. Rzemieślnicza przez Aleja gen. Jana Skrzyneckiego, ul. Noworawska, ul. Orawska aż do ul. I. Krasickiego

Krótki opis projektu

Wyznaczenie bezpiecznej drogi rowerowej od ul. Rzemieślniczej do ul. Ignacego Krasickiego obok stadionu Garbarni. Obszar jest intensywnie użytkowany przez rowerzystów jednak brakuje na nim dedykowanej infrastruktury rowerowej.

Opis projektu

Projekt ma na celu stworzenie bezpiecznej, wygodnej i spójnej trasy rowerowej na odcinku pomiędzy ul. Rzemieślniczą a ul. I. Krasickiego, co przyczyni się do:
- Poprawy bezpieczeństwa rowerzystów poprzez wyznaczenie oddzielonej trasy, minimalizującej kontakt z ruchem samochodowym,
- Zmniejszenia liczby wypadków i kolizji,
- Zwiększenia komfortu pieszych, którzy nie będą musieli dzielić chodnika z rowerzystami,
- Promowania zrównoważonego transportu, zachęcając mieszkańców do rezygnacji z samochodu na rzecz roweru,
- Zmniejszenia emisji spalin, co wpłynie na poprawę jakości powietrza w dzielnicy,
- Integracji z istniejącą siecią rowerową – ułatwiając połączenie z innymi trasami rowerowymi w mieście.
 
Zakres i warianty realizacji:
W ramach projektu przewiduje się:
- Wyznaczenie dedykowanej trasy rowerowej – jako osobna ścieżka lub pas rowerowy, w zależności od warunków terenowych na ulicach: Orawskiej, Nowoorawskiej, gen. Jana Skrzyneckiego,
- Bezpieczne przejazdy na skrzyżowaniach oznakowanie poziome i pionowe w szczególności ułatwienie dojazdu do osygnalizowanego przejścia pieszo-rowerowego na ul M. Konopnickiej od strony ul. Orawskiej,
- Elementy zwiększające widoczność (np. wyniesione przejazdy),
- Stojaki rowerowe.

UZASADNIENIE PROJEKTU

Obszar pomiędzy ul. Rzemieślniczą a ul. I. Krasickiego jest użytkowany przez stale rosnącą liczbę rowerzystów, jednak brakuje na tym odcinku dedykowanej infrastruktury rowerowej, co znacząco obniża bezpieczeństwo użytkowników.
 
W związku z dynamiczną rozbudową rejonu ul. Rydlówka dla wielu nowych mieszkańców trasa ta jest obecnie optymalnym szlakiem rowerowym prowadzącym do Starego Podgórza, Starego Miasta, do pracy, na uczelnie, do szkół, przedszkoli. Na tym odcinku znajduje się aż pięć przedszkoli, szkoła podstawowa, dwie szkoły średnie oraz stadion Garbarni, gdzie codziennie odbywają się treningi piłkarskie dzieci i młodzieży.
 
MPZP dla obszaru "Rydlówka" w § 14 pkt 6 zaleca rozwój infrastruktury komunikacyjnej, w tym rozbudowę tras rowerowych i wyznaczanie nowych. Dotychczasowe rozwiązania na tym terenie nie uwzględniają jednak rosnących potrzeb rowerzystów.
 
Aktualnie rowerzyści zmuszeni są do:
- Jazdy po jezdni wśród samochodów, co wiąże się z wysokim ryzykiem kolizji, zwłaszcza na wąskich odcinkach i skrzyżowaniach,
- Korzystania z chodników, co powoduje konflikty z pieszymi,
- Omijania tego odcinka, co wydłuża trasę i zmniejsza atrakcyjność roweru jako środka transportu,
- Brak odpowiedniej infrastruktury negatywnie wpływa na bezpieczeństwo mieszkańców, jakość powietrza oraz komfort poruszania się po mieście.
 
Korzyści dla mieszkańców:
- Bezpieczeństwo – oddzielona trasa zmniejszy ryzyko wypadków. Dzięki bezpiecznej trasie rowerowej dzieci, kobiety, seniorzy będą mogli również korzystać z przyjemności jazdy rowerem bez obaw i ryzyka wypadku z udziałem ruchu samochodowego.
- Płynność ruchu – rowerzyści i piesi nie będą kolidować ze sobą,
- Ekologia – więcej rowerzystów oznacza mniej spalin i hałasu,
- Wygoda – mieszkańcy zyskają komfortową i logiczną trasę rowerową.
- Projekt wpisuje się w strategię zrównoważonego rozwoju Krakowa, poprawiając jakość życia mieszkańców i dostosowując miasto do nowoczesnych standardów mobilności.
 
Budowa trasy rowerowej pomiędzy ul. Krasickiego a ul. Rzemieślniczą znacząco poprawi bezpieczeństwo, komfort i funkcjonalność komunikacji rowerowej w Krakowie. Inwestycja ta będzie korzystna dla wszystkich użytkowników przestrzeni miejskiej – zarówno rowerzystów, jak i pieszych oraz kierowców.
Prosimy o poparcie projektu i jego realizację w ramach Budżetu Obywatelskiego!

Kosztorys
Nazwa Opis Koszt
Dokumentacja projektowa i formalności Opracowanie koncepcji i projekt budowlany: 60 000 Uzyskanie pozwoleń i uzgodnień: 25 000 85 000,00 PLN
Przygotowanie terenu Usunięcie kolizji (np. przesunięcie znaków, szykan parkingowych, prace ziemne) 15 000,00 PLN
Budowa trasy rowerowej Oznakowanie poziome (pasy rowerowe): 37 000 i pionowe: 15 000, separatory oddzielające pas rowerowy: 60 000. 112 000,00 PLN
Infrastruktura towarzysząca Stojaki rowerowe 10 szt. x 2000 20 000,00 PLN
Nadzór i odbiory techniczne Nadzór inwestorski 40 000,00 PLN
272 000,00 PLN
Harmonogram działań
Nazwa Opis Data
Dokumentacja i uzgodnienia Miesiące 1-2 – Sporządzenie wstępnej koncepcji trasy i konsultacje społeczne. Miesiące 3-5 – Opracowanie projektu budowlanego. Miesiące 6-7 – Uzyskanie pozwoleń, uzgodnień i zgód. Miesiące 8-9 – Przetarg na wykonawcę. jesień 2025 - zima 2026
Roboty budowlane (4-6 miesięcy) Miesiąc 10 – Przygotowanie terenu, ewentualne przesunięcie infrastruktury, prace ziemne. Miesiące 11-12 – Budowa nawierzchni rowerowej i oznakowanie poziome. Miesiące 13-14 – Montaż separatorów i oznakowania pionowego. Miesiące 15-16 – Prace wykończeniowe: stojaki rowerowe. wiosna 2026
Odbiór i uruchomienie (2 miesiące) Miesiąc 17 – Nadzór inwestorski, odbiory techniczne. Miesiąc 18 – Oficjalne otwarcie trasy rowerowej. jesień 2026
powrót