VeloGarbarnia
Edycja Budżet Obywatelski 2025 Projekt lokalny - Dzielnica XIII - dotyczy całego obszaru Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.
Lokalizacja
Główna lokalizacja: Aleja gen. Jana Skrzyneckiego, ul. Noworawska, ul. Orawska, ul. I Krasickiego
Dodatkowe lokalizacje: Od ul. Rzemieślnicza przez Aleja gen. Jana Skrzyneckiego, ul. Noworawska, ul. Orawska aż do ul. I. Krasickiego
Krótki opis projektu
Wyznaczenie bezpiecznej drogi rowerowej od ul. Rzemieślniczej do ul. Ignacego Krasickiego obok stadionu Garbarni. Obszar jest intensywnie użytkowany przez rowerzystów jednak brakuje na nim dedykowanej infrastruktury rowerowej.
Opis projektu
- Zmniejszenia liczby wypadków i kolizji,
- Zwiększenia komfortu pieszych, którzy nie będą musieli dzielić chodnika z rowerzystami,
- Promowania zrównoważonego transportu, zachęcając mieszkańców do rezygnacji z samochodu na rzecz roweru,
- Zmniejszenia emisji spalin, co wpłynie na poprawę jakości powietrza w dzielnicy,
- Integracji z istniejącą siecią rowerową – ułatwiając połączenie z innymi trasami rowerowymi w mieście.
W ramach projektu przewiduje się:
- Wyznaczenie dedykowanej trasy rowerowej – jako osobna ścieżka lub pas rowerowy, w zależności od warunków terenowych na ulicach: Orawskiej, Nowoorawskiej, gen. Jana Skrzyneckiego,
- Bezpieczne przejazdy na skrzyżowaniach oznakowanie poziome i pionowe w szczególności ułatwienie dojazdu do osygnalizowanego przejścia pieszo-rowerowego na ul M. Konopnickiej od strony ul. Orawskiej,
- Elementy zwiększające widoczność (np. wyniesione przejazdy),
- Stojaki rowerowe.
UZASADNIENIE PROJEKTU
- Jazdy po jezdni wśród samochodów, co wiąże się z wysokim ryzykiem kolizji, zwłaszcza na wąskich odcinkach i skrzyżowaniach,
- Korzystania z chodników, co powoduje konflikty z pieszymi,
- Omijania tego odcinka, co wydłuża trasę i zmniejsza atrakcyjność roweru jako środka transportu,
- Brak odpowiedniej infrastruktury negatywnie wpływa na bezpieczeństwo mieszkańców, jakość powietrza oraz komfort poruszania się po mieście.
- Bezpieczeństwo – oddzielona trasa zmniejszy ryzyko wypadków. Dzięki bezpiecznej trasie rowerowej dzieci, kobiety, seniorzy będą mogli również korzystać z przyjemności jazdy rowerem bez obaw i ryzyka wypadku z udziałem ruchu samochodowego.
- Płynność ruchu – rowerzyści i piesi nie będą kolidować ze sobą,
- Ekologia – więcej rowerzystów oznacza mniej spalin i hałasu,
- Wygoda – mieszkańcy zyskają komfortową i logiczną trasę rowerową.
- Projekt wpisuje się w strategię zrównoważonego rozwoju Krakowa, poprawiając jakość życia mieszkańców i dostosowując miasto do nowoczesnych standardów mobilności.
Prosimy o poparcie projektu i jego realizację w ramach Budżetu Obywatelskiego!
| Nazwa | Opis | Koszt |
|---|---|---|
| Dokumentacja projektowa i formalności | Opracowanie koncepcji i projekt budowlany: 60 000 Uzyskanie pozwoleń i uzgodnień: 25 000 | 85 000,00 PLN |
| Przygotowanie terenu | Usunięcie kolizji (np. przesunięcie znaków, szykan parkingowych, prace ziemne) | 15 000,00 PLN |
| Budowa trasy rowerowej | Oznakowanie poziome (pasy rowerowe): 37 000 i pionowe: 15 000, separatory oddzielające pas rowerowy: 60 000. | 112 000,00 PLN |
| Infrastruktura towarzysząca | Stojaki rowerowe 10 szt. x 2000 | 20 000,00 PLN |
| Nadzór i odbiory techniczne | Nadzór inwestorski | 40 000,00 PLN |
| 272 000,00 PLN |
| Nazwa | Opis | Data |
|---|---|---|
| Dokumentacja i uzgodnienia | Miesiące 1-2 – Sporządzenie wstępnej koncepcji trasy i konsultacje społeczne. Miesiące 3-5 – Opracowanie projektu budowlanego. Miesiące 6-7 – Uzyskanie pozwoleń, uzgodnień i zgód. Miesiące 8-9 – Przetarg na wykonawcę. | jesień 2025 - zima 2026 |
| Roboty budowlane (4-6 miesięcy) | Miesiąc 10 – Przygotowanie terenu, ewentualne przesunięcie infrastruktury, prace ziemne. Miesiące 11-12 – Budowa nawierzchni rowerowej i oznakowanie poziome. Miesiące 13-14 – Montaż separatorów i oznakowania pionowego. Miesiące 15-16 – Prace wykończeniowe: stojaki rowerowe. | wiosna 2026 |
| Odbiór i uruchomienie (2 miesiące) | Miesiąc 17 – Nadzór inwestorski, odbiory techniczne. Miesiąc 18 – Oficjalne otwarcie trasy rowerowej. | jesień 2026 |