Projekty 2025 rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Projekt ogólnomiejski NR 245:

Szkolenia z postępowania w sytuacjach kryzysowych dla nauczycieli i wykładowców oraz innych osób pracujących z dziećmi i młodzieżą

Edycja Budżet Obywatelski 2025 Projekt ogólnomiejski Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.

170 000,00 PLN
kwota potrzebna do realizacji

Lokalizacja

Główna lokalizacja: Szkoła Aspirantów Państwowej Straży Pożarnej w Krakowie, os. Zgody 18, 31-951 Kraków

Krótki opis projektu

Wobec doniesień o przemocy na uczelniach i coraz częstszych samobójstwach wśród młodzieży istnieje konieczność przeszkolenia nauczycieli i wykładowców oraz osób pracujących z dziećmi i młodzieżą z zakresu reagowania na sytuacje kryzysowe. Projekt przyczyni się to do uratowania wielu osób padających ofiarą czyjejś agresji lub targających się na własne życie.

Opis projektu

Projekt polega na przeszkoleniu nauczycieli i wykładowców oraz osób pracujących z dziećmi i młodzieżą w Krakowie z zakresu reagowania kryzysowego i pierwszej pomocy psychologicznej. Dzięki niemu nauczyciele i wykładowcy szybciej nauczą się rozpoznawania sytuacji wymagających interwencji i będą wiedzieli jak zareagować. Uczniowie i studenci będą mogli z kolei liczyć na szybkie udzielenie pierwszej pomocy psychologicznej, zanim możliwe będzie spotkanie z psychologiem. Dzięki projektowi możliwe będzie uratowanie wielu żyć, które zagrożone są przez zmaganie się z przerastającymi problemami, gdy w poczuciu braku zrozumienia coraz częściej uczniowie i studenci targają się na własne życie lub mogą stanowić zagrożenie dla innych.

Z uwagi na konieczność utrzymania wysokiego poziomu zajęć prowadzić je muszą instruktorzy o kwalifikacjach nie niższych niż: psychotraumatolog z min. 3 letnim doświadczeniem w prowadzeniu szkoleń (instruktor musi posiadać zarówno szeroką wiedzę w zakresie merytorycznym jak i umiejętności i doświadczenie szkoleniowe), przedstawiciele służb mundurowych z dużym doświadczeniem dydaktycznym w szkoleniu osób cywilnych i ratownik z min. 3 letnim doświadczeniem w udzielaniu pomocy ofiarom przemocy. Zajęcia powinny trwać minimum 22 godziny zegarowe. Taki czas konieczny jest do przećwiczenia umiejętności postępowania w sytuacjach kryzysowych podczas odgrywania ról.

Zasadnym jest, aby zajęcia odbywały się na terenie placówki oświatowej, której nauczyciele/wykładowcy biorą udział w szkoleniu. Przy założeniu, że w związku z tym nie trzeba wydatkować dodatkowych środków na wynajem sal, z kwoty tego projektu powinno udać się przeprowadzić co najmniej 20 szkoleń po 22 godziny. Szkolenie powinno przebiegać w następującym podziale: teoria w grupie 24 osobowej, praktyka w 2 podgrupach 12 osobowych (2 prowadzących). Projekt umożliwi przeszkolenie 480 osób.

Program zajęć:

  • Postępowanie na wypadek pojawienia się zagrożenia o charakterze terrorystycznym/kryminalnym na terenie placówki,
  • Prewencja, przygotowanie drogi ucieczki, znalezienie bezpiecznego schronienia w sytuacji zagrożenia, metody udaremnienie ataku,
  • Podstawy samoobrony
  • Postępowanie z poszkodowanym z krwotokiem po ataku ostrym narzędziem lub postrzale,
  • Reakcje na stres, zdarzenia trudne i traumatyczne,
  • Krótko i długofalowe skutki stresu. Sposoby radzenia sobie ze stresem,
  • Próba przewidywania, rozpoznawania i reagowania na potencjalną sytuację kryzysową zagrażającą uczniowi/studentowi lub jego otoczeniu,
  • Postępowanie w przypadku wystąpienia agresji,
  • Zasady udzielania pierwszej pomocy psychologicznej. Najważniejsze zadania osoby udzielającej pomocy,
  • Pierwsza pomoc psychologiczna w kontakcie z uczniami i studentami dotkniętymi przemocą,
  • Pierwsza pomoc psychologiczna w kontakcie z uczniem lub studentem w kryzysie suicydalnym,
  • Pierwsza pomoc psychologiczna w kontekście zdarzeń trudnych,
  • Rola szkoły/ uczelni,
  • Ćwiczenia /symulacje.

 

UZASADNIENIE PROJEKTU

Nauczyciele i wykładowcy oraz osoby pracujące z dziećmi i młodzieżą mają z nimi kontakt przez cały tydzień. Często są świadkami sytuacji, w których wiedza z zakresu reagowania kryzysowego i pierwszej pomocy psychologicznej stanowi podstawę właściwego działania i przekierowania dalej w celu uzyskania pomocy specjalistycznej. 

Projekt zakłada przeszkolenie jak największej liczby nauczycieli i wykładowców oraz osób pracujących z dziećmi i młodzieżą. W projekcie będzie mogło wziąć udział również szersze grono osób pracujących z dziećmi i młodzieżą np. opiekunowie, trenerzy, instruktorzy, edukatorzy, wychowawcy kolonijni itp. którzy w procesie rekrutacji będą zobligowani do przedstawienia zaświadczenia, że pracują z dziećmi czy młodzieżą. Zostanie przeprowadzony otwarty nabór dla ww. grupy do wyczerpania kwoty wskazanej w projekcie, która jest przeznaczona na szkolenia.

W efekcie nabytych umiejętności osoby przeszkolone nauczą się szybciej rozpoznawać sytuacje wymagające interwencji i będą potrafili zareagować. Uczniowie i studenci z kolei otrzymają wsparcie w sytuacji kryzysowej, która wymagać będzie udzielenia pierwszej pomocy psychologicznej, jeszcze w szkole lub na uczelni (zanim możliwa będzie spotkanie z psychologiem).

Projektodawca zakłada możliwość poszerzenia szkoleń tak, aby były ogólnodostępne. Jednakże z uwagi na zwiększającą się drastycznie liczbę przypadków sytuacji kryzysów psychicznych uczniów i studentów, które często doprowadzają nawet do samobójstwa czy agresji skierowanej na zewnątrz, pierwotne założenie projektodawcy zakładało skupienie się na szkoleniach nauczycieli, jako tych, którzy często są świadkami kryzysów psychicznych uczniów i studentów, a nie posiadają wiedzy i umiejętności z zakresu rozpoznawania ich i radzenia sobie z nimi.

Z uwagi na dużą liczbę osób do przeszkolenia (biorąc pod uwagę liczbę nauczycieli w szkołach i wykładowców na uczelniach oraz innych osób  pracujących  z dziećmi i młodzieżą) i ograniczony budżet, szkolenia powinny być kontynuowane również w kolejnych latach.

 

Kosztorys
Nazwa Opis Koszt
Promocja i koordynacja projektu Promocja projektu to działania mające na celu rozpropagowanie szkoleń i zebranie uczestników. Mogą być prowadzone m.in. przez informacje za pośrednictwem internetu, telefonu, ulotek, plakatów. Koordynacja dotyczy m.in. prowadzenia dokumentacji kursowej, list obecności 14 000,00 PLN
Przeprowadzenie i logistyka szkoleń Przeprowadzenie 20 szkoleń, każde szkolenie będzie trwało 3 dni. Szkolenia realizowane będą przez specjalistów (psychotraumatolog, przedstawiciel mundurowy, ratownik). Kwota zapewnia wynagrodzenie dla instruktorów, wydruk materiałów dydaktycznych dla kursantów, dojazd na szkolenia, ewentualny nocleg w przypadku instruktorów spoza Krakowa, przerwy kawowe dla kursantów) 156 000,00 PLN
170 000,00 PLN
Harmonogram działań
Nazwa Opis Data
Konkurs Wybór oferenta I kwartał 2026
Przeprowadzenie szkoleń Przeprowadzenie szkoleń dla nauczycieli III-IV kwartał 2026

Załączniki

Charakterystyka długoterminowych skutków: Projekt skierowany jest do wszystkich nauczycieli i wykładowców oraz osób pracujących z dziećmi i młodzieżą w Krakowie, polega na przeszkoleniu pedagogów z zakresu reagowania kryzysowego i pierwszej pomocy psychologicznej. Dzięki inicjatywie nauczyciele i wykładowcy szybciej nauczą się rozpoznawania sytuacji wymagających interwencji i będą wiedzieli jak zareagować, a także wspierać uczniów zarówno w życiu jak i obrębie środowiska szkolnego.
powrót