Kompetentni rodzice i komunikatywne dzieci.
Edycja Budżet Obywatelski 2025 Projekt lokalny - Dzielnica IV Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.
Lokalizacja
Główna lokalizacja: Klub Kultury "Wena", Filia Centrum Kultury "Dworek Białoprądnicki" Aleja 29 listopada 201, 31-401 Kraków
Krótki opis projektu
Celem projektu jest rozwijanie umiejętności społeczno-emocjonalnych i komunikacyjnych małych dzieci poprzez zajęcia Treningu Umiejętności Społecznych (TUS) oraz zwiększanie kompetencji rodzicielskich.
Opis projektu
Projekt wynika z potrzeby wsparcia rodziców, którzy często poszukują odpowiedzi na tematy związane z wychowaniem i opieką małych dzieci. Dzięki udziałowi w cyklicznych spotkaniach ze specjalistami, będą mogli pogłębiać swoją wiedzę z zakresu: pedagogiki, psychologii, logopedii i fizjoterapii oraz wymieniać się swoim doświadczeniem z innymi uczestnikami.
Od I- VI 2026 r. zaplanowano 3 pełne cykle zajęć TUS dla najmłodszych, (od 9 -18 dzieci).
1. Poznajmy się- zabawy integracyjne.
2. Uczymy się słuchania i współdziałania.
3. Co wiemy o radości i smutku?
4. Czy gniew i złość idą w parze?
5. Czy strach ma wielkie oczy?
6. Bezpieczeństwo i zaufanie.
7. Bajkoterapia i sposoby na relaks.
8. Empatia. Zajęcia podsumowujące.
1. Poznajmy się – zajęcia integrujące grupę.
2. Nasze zainteresowania i dobre strony.
3. Emocje, które nami kierują.
4. Asertywne zachowania i bezpieczeństwo.
5. Co robić kiedy nie radzimy sobie z emocjami?
6. Stres i relaksacja.
7. Jak radzimy sobie z porażkami?
8. Oceniamy zachowania swoje i innych. Podsumowanie zajęć.
1. Poznajmy się – budujemy pozytywne relacje z innymi.
2. Nazywamy emocje, które odczuwamy.
3. Asertywność, czyli wyznaczamy swoje granice.
4. Wyrażamy swoje myśli w sposób akceptowalny społecznie.
5. Co robić kiedy pojawi się brak zrozumienia lub konflikt?
6. Jak ujarzmić stres?
7. Bezpieczeństwo i zaufanie w domu i szkole.
8. Współdziałanie w grupie. Podsumowanie zajęć.
W projekcie uwzględnione zostały koszty na zakup pomocy dydaktycznych do zajęć oraz literatura dla terapeuty i rodzica.
UZASADNIENIE PROJEKTU
Inicjatywa odpowiada na rosnące potrzeby dzieci, które wymagają specjalistycznych zajęć rozwijających umiejętności społeczne i komunikacyjne. W poradniach psychologiczno – pedagogicznych bardzo często specjaliści, z uwagi na zaobserwowane trudności, zalecają uczestnictwo w zajęcia TUS, które przyczyniają się do lepszego funkcjonowania dziecka w domu rodzinnym, przedszkolu, czy klasie szkolnej.
Nazwa | Opis | Koszt |
---|---|---|
Zajęcia TUS dla grupy 5 -6-latków- trening umiejętności społecznych (gr. 3-6 osobowa) | wynagrodzenie dla 2 terapeutów | 5 760,00 PLN |
Zajęcia TUS dla grupy 5 -6-latków- trening umiejętności społecznych (gr. 3-6 osobowa) | koszty wynajmu sali na zajęcia | 2 400,00 PLN |
Zajęcia TUS dla grupy 7-8-latków trening umiejętności społecznych (gr. 3-6 osobowa) | wynagrodzenie dla 2 terapeutów | 5 760,00 PLN |
Zajęcia TUS dla grupy 7-8-latków trening umiejętności społecznych (gr. 3-6 osobowa) | koszt wynajęcia sali na zajęcia | 2 400,00 PLN |
Zajęcia TUS dla grupy 9-10 -latków trening umiejętności społecznych (gr. 3-6 osobowa) | wynagrodzenie dla 2 terapeutów | 5 760,00 PLN |
Zajęcia TUS dla grupy 9-10 -latków trening umiejętności społecznych (gr. 3-6 osobowa) | koszt wynajęcia sali na zajęcia | 2 400,00 PLN |
Prelekcje, spotkania ze specjalistami dla Rodziców | wynagrodzenie dla specjalisty | 1 800,00 PLN |
Prelekcje, spotkania ze specjalistami dla Rodziców | wynajem sali | 1 200,00 PLN |
Zakup literatury dla terapeutów, dzieci i rodziców z zakresu wychowania i opieki oraz gier planszowych i karcianych oraz innych środków dydaktycznych przez okres 6 miesięcy | Zakup literatury dla terapeutów, dzieci i rodziców z zakresu wychowania i opieki oraz gier planszowych i karcianych oraz innych środków dydaktycznych przez okres 6 miesięcy | 2 400,00 PLN |
TUS | PROWADZENIE KSIĘGOWOŚCI | 3 000,00 PLN |
32 880,00 PLN |
Nazwa | Opis | Data |
---|---|---|
Etap przygotowawczy | Formalne rozpoczęcie projektu – podpisanie umów z terapeutami i specjalistami prowadzącymi zajęcia. | styczeń 2026 |
Etap przygotowawczy | Wynajem i dostosowanie sali. | styczeń 2026 |
Etap przygotowawczy | Zakup niezbędnego sprzętu i materiałów do prowadzenia zajęć, w tym: Literaturę i materiały potrzebne do przeprowadzenia zajęć TUS. | styczeń 2026 |
Etap przygotowawczy | Stworzenie harmonogramu zajęć i dostosowanie go do potrzeb różnych grup wiekowych. | styczeń 2026 |
Etap przygotowawczy | Kampania informacyjna i promocja projektu: Publikacja informacji o projekcie w mediach społecznościowych. Spotkania informacyjne dla rodziców zainteresowanych udziałem dzieci w zajęciach. | styczeń 2026 |
Etap przygotowawczy | Rekrutacja uczestników – przyjmowanie zgłoszeń. | styczeń 2026 |
Etap przygotowawczy | Organizacja spotkań indywidualnych z terapeutami w celu opracowania planu zajęć. | styczeń 2026 |
Etap realizacji zajęć terapeutycznych | Rozpoczęcie zajęć terapeutycznych obejmujących: Trening umiejętności społecznych – rozwijanie umiejętności społeczno-emocjonalnych i komunikacyjnych małych dzieci | styczeń-czerwiec 2026 |
Etap realizacji zajęć terapeutycznych | Rozpoczęcie zajęć z rodzicami obejmującymi spotkania ze specjalistami, w celu pogłębiania wiedzy z zakresu: pedagogiki, psychologii, logopedii i fizjoterapii oraz możliwości wymiany doświadczeniami z innymi uczestnikami. | styczeń-czerwiec 2026 |
Etap realizacji zajęć terapeutycznych | Monitorowanie postępów dzieci – bieżąca analiza efektów terapii. | styczeń-czerwiec 2026 |
Etap realizacji zajęć terapeutycznych | Indywidualne konsultacje dla rodziców dotyczące postępów dzieci i dalszych rekomendacji terapeutycznych. | styczeń-czerwiec 2026 |
Etap podsumowujący i ewaluacja | Organizacja spotkań podsumowujących dla rodziców i instruktorów w celu omówienia postępów dzieci. | czerwiec 2026 |
Etap podsumowujący i ewaluacja | Ewaluacja efektywności projektu na podstawie: Ankiet dla rodziców i opiekunów, Raportów przygotowanych przez instruktorów, Analizy porównawczej wyników dzieci przed i po zakończeniu zajęć. | czerwiec 2026 |
Etap podsumowujący i ewaluacja | Opracowanie raportu końcowego z realizacji projektu, zawierającego wnioski i rekomendacje na przyszłość. | czerwiec 2026 |
Etap podsumowujący i ewaluacja | Przygotowanie dokumentacji w celu ewentualnego przedłużenia lub rozszerzenia projektu w kolejnych latach. | czerwiec 2026 |
Etap podsumowujący i ewaluacja | Podsumowanie projektu w mediach społecznościowych i lokalnych mediach, informowanie o osiągniętych efektach. | czerwiec 2026 |