Przedstawiamy Państwu najczęściej pojawiające się pytania wraz z przygotowanymi odpowiedziami. Zachęcamy do zapoznania się z nimi.
Kiedy odbędzie się głosowanie?
Głosowanie rusza 1 października i potrwa 10 dni – do 10 października.
Gdzie znajdę projekty które zakwalifikowały się do etapu głosowania?
Ich wykaz znajdziesz na stronie budzet.krakow.pl.
W jaki sposób będzie można głosować?
Głosowanie odbywać się będzie w Internecie - za pośrednictwem dedykowanej platformy dostępnej w okresie głosowania pod adresem budzet.krakow.pl oraz tradycyjnie - w zorganizowanych na terenie miasta punktach do głosowania.
Skąd mam wiedzieć, gdzie znajduje się punkt do głosowania w mojej dzielnicy?
Zajrzyj na stronę budzet.krakow.pl. – tam znajdziesz pełen wykaz punków wraz z godzinami ich otwarcia.
Kto może głosować?
Każdy mieszkaniec Krakowa, bez względu na wiek. BO jest także dla dzieci i młodzieży.
Czy mogę zagłosować najpierw przez Internet, a potem w punkcie głosowania?
Nie, musisz się zdecydować. Możesz zagłosować tylko raz – albo w punkcie, albo w Internecie.
W jaki sposób oddać głos?
Wybierz po 3 projekty ogólnomiejskie i dzielnicowe. Zadania oceń skali od 1 do 3 punków, gdzie 3 odpowiada zadaniu, które twoim zdaniem najbardziej zasługuje na realizację. Przedsięwzięcia, które zdobędą łącznie najwięcej punktów znajdą się na liście rankingowej.
Co się stanie z moim głosem, jeśli wskażę mniej niż 6 projektów – po 3 dzielnicowe i ogólnomiejskie?
Nie rób w ten sposób, bo twój głos będzie nieważny.
Które zadania zostaną zrealizowane?
Do realizacji zostaną wybrane te pomysły, które uzyskają najwyższą punktację, aż do wyczerpania środków przeznaczonych na budżet obywatelski (tak w skali miasta, jak i konkretnej dzielnicy).
Jakie dane muszę podać głosując w sposób tradycyjny?
Głosując w punkcie musisz podać swoje imię i nazwisko, adres zamieszkania, numer PESEL/kod identyfikujący nadany przez Urząd Miasta Krakowa dla osób niemających nr PESEL i numer dzielnicy zgodnie z adresem zamieszkania. Pamiętaj, by mieć przy sobie dokument potwierdzający tożsamość.
Jak zagłosować przez Internet?
Najpierw zarejestruj się na platformie podając swoje imię i nazwisko, adres zamieszkania, numer PESEL, a dla osób które go nie mają datę urodzenia i płeć, numer telefonu komórkowego oraz numer i nazwę dzielnicy zgodnie z adresem zamieszkania. Głosowanie za pośrednictwem platformy wiąże się z koniecznością potwierdzenia założenia konta poprzez SMS.
Czy konto do głosowania należy zakładać co roku?
Nie, raz założone konto jest aktywne. Możesz z niego również skorzystać przy składania wniosków do budżetu obywatelskiego.
Twoje dane adres zamieszkania, adres mailowy lub numer telefonu uległy zmianie?
Można je poprawić po zalogowaniu z wykorzystaniem poprzednich danych, na które zostało założone konto (np. adres mailowy). Po zalogowaniu należy kliknąć na menu po lewej stronie na pozycję „Aktualizacja danych”.
Co się stanie, gdy kilka projektów zdobędzie tyle samo punktów?
Wtedy o kolejności na liście rankingowej zdecyduje publiczne losowanie.
Co w sytuacji, gdy kolejny projekt na liście spowoduje przekroczenie środków przeznaczonych na BO – czy to w skali dzielnicy, czy miasta?
Wówczas uwzględniony zostanie pierwszy z kolejnych projektów, którego realizacja nie spowoduje przekroczenia dostępnych środków.
Mieszkam w Bieżanowie, ale pracuję na Zwierzyńcu i na projekt z tej dzielnicy chciałbym głosować. Mogę?
Nie, głosujemy tylko na projekty z dzielnicy, którą zamieszkujemy.
Ogólnodostępność zadania polega na możliwości skorzystania z jego rezultatów szerokiemu gronu odbiorców (dzieciom, młodzieży, dorosłym, seniorom, osobom z niepełnosprawnościami). Przez ogólnodostępność należy rozumieć nieodpłatną możliwość korzystania z danego projektu (np. zajęcia sportowe, taneczne, biegowe) realizowanego w przestrzeni publicznej na terenie gminnym przez wszystkich mieszkańców Miasta.
Wnioski związane z inwestycjami zewnętrznymi dotyczące np. infrastruktury sportowej czyli budowa, boiska, bieżni, placów zabaw przy szkołach mają większą szansę na spełnienie wymaganego kryterium ogólnodostępności niż ewentualne remonty i doposażenia pomieszczeń wewnątrz zamkniętych obiektów oświatowych. Ostateczna decyzja o możliwości ewentualnego udostępniania planowanych efektów realizacji zadania a tym samym zgoda na realizację projektu zawsze leży po stronie Dyrekcji jednostki.
Koszt dokumentacji projektowej musi zostać uwzględniony w kwocie zgłaszanego projektu. Dokumentację projektową sporządza Wykonawca (biuro projektowe) wyłoniony na podstawie przeprowadzonego postępowania zgodnie z ustawą Prawo zamówień publicznych.
Wnioskodawca podaje jedynie koszt szacunkowy na podstawie zamieszczonego na stronie BO cennika. Podanie kosztów realizacji nie jest obowiązkowe. Weryfikacji kosztów dokonują pracownicy jednostki oceniającej projekt. W przypadku weryfikacji i konieczności zmiany kwoty projektu BO, pracownik dokonujący weryfikacji każdorazowo kontaktuje się z wnioskodawcą.
Każdy wniosek podlega szczegółowej analizie pod kątem możliwości realizacji i zakresu niezbędnego do wykonania, w tym również weryfikacji pod kątem kwalifikacji zadania jako remontu lub inwestycji. W przypadku zaliczenia wniosku jako inwestycji koniecznym jest opracowanie dokumentacji projektowej wraz z uzgodnieniami, co podnosi koszt realizacji. Podwyższenie kwoty może wynikać również z konieczności budowy odwodnienia, oświetlenia czy przebudowy/zabezpieczenia sieci uzbrojenia podziemnego. Każdy projekt rozpatrywany jest indywidualnie. W sytuacji przekroczenia limitu koniecznym jest modyfikacja wniosku tak, by koszt mieścił się w limicie kwoty przydzielonej na realizację projektu BO oraz co ważne, w przypadku ograniczenia zakresu projektu, stanowił on spójną całość, możliwą do realizacji.
Oprócz kosztów merytorycznych (programowych) związanych z występami artystycznymi (m.in. honoraria artystów, prowadzących warsztaty, konferansjera, opłaty do ZAIKS), konieczne jest zabezpieczenie środków na obsługę techniczną wydarzenia, wynajem sceny i nagłośnienia oraz wynajęcie zaplecza sanitarnego i ochrony. W dobie pandemii koniecznie trzeba również zabezpieczyć dodatkowy budżet na kwestie związane z bezpieczeństwem (np. środki dezynfekujące) oraz ewentualne ogrodzenie terenu imprezy w celu efektywniejszego kontrolowania ilości przebywających na niej osób. W przypadku kalkulacji kosztów obsługi technicznej i wynajmu nagłośnienia brać trzeba pod uwagę wymagania występujących artystów. Najlepiej planować wydatki na ten cel w oparciu o przekazane przez wykonawców ridery techniczne. Dodatkowo należy pamiętać o zaplanowaniu budżetu na działania promocyjne – w zależności od docelowej grupy odbiorców wydarzenia może to być np. ekspozycja plakatów w przestrzeni miejskiej lub zakup reklam w popularnych mediach społecznościowych.
Wnioskodawca powinien zapoznać się z zadaniami już realizowanymi przez miasto, aby uniknąć powielania zakresu działań. Przykładowo zgłoszone projekty, które będą obejmowały zakres aktualnej oferty sportowej dla mieszkańców, będą weryfikowane odmownie.
Kolejnym błędem często występującym w składanych projektach jest brak wskazania dokładnego miejsca realizacji zadania (nazwa obiektu, opis konkretnego miejsca) oraz brak wskazania grup docelowych odbiorców zadania. Wnioskodawca powinien umożliwić zachowanie uczciwej konkurencji i równe traktowanie wykonawców zgodnie z zasadami proporcjonalności i przejrzystości. Współpraca przy realizacji projektu powinna odbywać się na zasadach: pomocniczości, suwerenności stron, partnerstwa, efektywności, uczciwej konkurencji i jawności. Warto zaznaczyć, że na podstawie art. 47 rodz. 5 ustawy o finansach publicznych „podmiot wnioskujący o przyznanie środków publicznych na realizację wyodrębnionego zadania powinien przedstawić ofertę wykonania zadania zgodnie z zasadami uczciwej konkurencji, gwarantującą wykonanie zadania w sposób efektywny, oszczędny i terminowy” .
Tak, projekty dzielnicowe każdy mieszkaniec miasta może złożyć w wybranej przez siebie dzielnicy, ale na liście poparcia muszą znaleźć się podpisy mieszkańców danej dzielnicy. Dopiero na etapie jesiennego głosowania będzie można wybierać tylko spośród propozycji w dzielnicy zamieszkania.
Do zgłoszenia wnioskodawca dołącza listę poparcia dla projektu, podpisaną przez co najmniej 15 mieszkańców dzielnicy – w przypadku projektów dzielnicowych lub 15 mieszkańców miasta – w przypadku projektów ogólnomiejskich. Internetowa platforma budżetu obywatelskiego po złożeniu propozycji zadania automatycznie generuje listę poparcia dla danego projektu. Należy ją wydrukować i zebrać wymaganą liczbę podpisów.
Zgodnie z zapisami Uchwały Nr LI/1410/21 Rady Miasta Krakowa z dnia 13 stycznia 2021 r. w sprawie Regulaminu budżetu obywatelskiego Miasta Krakowa Prezydent Miasta Krakowa, do zgłoszenia projektu o charakterze dzielnicowym Wnioskodawca dołącza w terminie 10 dni od dnia złożenia projektu listę poparcia dla projektu, podpisaną przez co najmniej 15 mieszkańców Dzielnicy. W przypadku zgłoszenia projektu o charakterze ogólnomiejskim Wnioskodawca dołącza w terminie 10 dni od dnia złożenia projektu listę poparcia dla projektu, podpisaną przez co najmniej 15 mieszkańców Miasta.
W przypadku wystąpienia na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu epidemii lub stanu zagrożenia epidemicznego Prezydent może w drodze zarządzenia określić inny tryb i zasady dostarczania list poparcia, o których mowa w ust. 3 i 4 w sposób uwzględniający wytyczne administracji rządowej.
Dodatkowe informacje dotyczące uzupełnień list poparcia będą przekazywane wnioskodawcom korespondencją mailową i/lub telefonicznie.
Koszt realizacji jednego projektu ogólnomiejskiego nie może być niższy niż 25 tys. zł oraz wyższy niż 1,4 mln zł. W przypadku projektów dzielnicowych minimalna wartość zgłoszonego projektu to 2,5 tys. zł, natomiast kwoty maksymalne są różne w każdej z dzielnic – znajdziesz je TU.
Godziny oraz trasy patroli ustalane są przez Policję po przeprowadzeniu analizy stanu bezpieczeństwa danego rejonu. Projektodawca może wskazać proponowaną ilość patroli w danej dzielnicy (uwzględniając stawkę wskazaną w cenniku budżetu obywatelskiego).
Nie. Nie wskazuj potencjalnego wykonawcy zadania ani trybu jego wyłonienia. Projekty wybrane przez mieszkańców będą realizowane przez właściwą jednostkę, a wykonawcy będą wyłaniani zgodnie z obowiązującymi procedurami np. w drodze przetargu czy konkursu.
Nie. Wycofanego projektu nie można przywrócić.
Nie. Projekt może zgłosić wyłącznie osoba fizyczna.
Informację na temat możliwości realizacji można uzyskać dzwoniąc pod numery podane do konsultacji z daną jednostką miejską lub Wydziałem/Biurem Urzędu Miasta Krakowa. Numery znajdziesz TU.
Na etapie analizowania projektu, jednostka weryfikująca występuje w pierwszej kolejności do innych jednostek miejskich/Wydziałów UMK lub działów merytorycznych o właściwe opinie wydawane zgodnie z kompetencjami i na ich podstawie ocenia możliwość pozytywnej weryfikacji. W przypadku konieczności modyfikacji wniosku, tak by możliwa była jego realizacja, Wnioskodawca każdorazowo zostanie powiadomiony mailowo i telefonicznie.
To najczęściej zadawane pytania podczas dyżurów i konsultacji, jeżeli chodzi o infrastrukturę drogową. Dotyczą one zazwyczaj bardzo konkretnych tematów/propozycji/lokalizacji. Każdy z nich musi zostać poddany osobnej analizie, pod kątem własności terenu, zgodności z zapisami miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego czy kolizji z innymi inwestycjami. Realizacja musi być zgodna z przepisami prawa (obowiązującymi ustawami). Celem podjęcia ostatecznej decyzji co do oceny konieczne są zazwyczaj opinie cząstkowe innych jednostek miejskich/Wydziałów UMK. Dlatego nie da się sformułować jednej i ogólnej odpowiedzi. Każdy projekt jest rozpatrywany indywidualnie.
W ramach zadania można zakupić: tradycyjne książki, audiobooki (książki mówione), książki z dużym drukiem ułatwiającym czytanie, gry planszowe, dokumenty elektroniczne, kody dostępu do platform udostępniających e-booki. Można również zamówić prenumeratę prasy.
Mając pomysł na organizację danego wydarzenia, warto już na samym początku skontaktować się z najbliżej położoną instytucją kultury. Jest to niezwykle istotne z uwagi na różnorodność działań jakie należy podjąć, by umożliwić realizację danego pomysłu. Trzeba wziąć pod uwagę dostępną infrastrukturę, zaplecze techniczne, wymagane zgody i licencje, itp., które następnie rzutują na kosztorys wydarzenia. Np. planując koncert, należy wziąć pod uwagę nie tylko honorarium wykonawcy, ale i koszty obsługi wydarzenia, jego promocji, czy opłat do ZAiKS-u. Każde wydarzenie jest inne, a jego wcześniejsze przeanalizowanie z osobą mającą doświadczenie w tym zakresie ułatwia poprawne napisanie projektu i pomaga uniknąć nieprzewidzianych problemów na etapie oceny merytoryczno-prawnej.
Najważniejszym elementem i podstawą jest pomysł na warsztaty lub zajęcia oraz jasno określona grupa docelowa. Posłużmy się przykładem popularnych w Krakowie Klubów Rodziców. Chcąc zorganizować zajęcia dedykowane najmłodszym dzieciom w wieku 0-3 lata oraz ich rodzicom lub opiekunom należy przede wszystkim wybrać rodzaj i zakres zajęć. Mogą to być np. spotkania ze specjalistami (położną, pediatrą, logopedą, ratownikiem medycznym itp.), warsztaty podnoszące rodzicielskie kompetencje i umożliwiające wymianę doświadczeń, zajęcia ogólnorozwojowe dla najmłodszych (np. umuzykalniające, multisensoryczne), w których uczestniczą dzieci wraz z rodzicami/opiekunami, czy zajęcia rekreacyjne dla kobiet w ciąży (m.in. pilates, joga). W kolejnym etapie należy uwzględnić osobę prowadzącą – edukatora kulturalnego, który musi posiadać odpowiednie wykształcenie oraz doświadczenie, najlepiej potwierdzone właściwymi certyfikatami. Ważnym elementem są również materiały dydaktyczne, które będą niezbędne do przeprowadzenia zajęć. Warto pamiętać, iż na etapie planowania zawsze można zwrócić się do wybranej instytucji kultury, której pracownicy odpowiedzą na wszystkie pytania i pomogą dopracować niezbędne szczegóły.
Podstawowym wymogiem realizacji zadania z Budżetu Obywatelskiego na terenie jednostek oświatowych jest przedstawienie przez Dyrekcję danej szkoły/przedszkola wyraźnej, pisemnej gotowości do współpracy w formie oświadczenia.
Realizacja zadania inwestycyjnego w większości przypadków może wiązać się z koniecznością uzyskania decyzji administracyjnych oraz stosownych uzgodnień. Efektem przebudowy budynku jest konieczność dostosowania go do aktualnych przepisów m.in. p.poż. co w przypadku starszych budynków, jakimi w większości są szkoły/przedszkola, niesie za sobą konieczność poniesienia dodatkowych środków kilkakrotnie przewyższających zgłoszony projekt.
Tak. Należy załączyć oświadczenie, że Dyrektor danej jednostki wyraża zgodę na współrealizację zadania na zarządzanym przez siebie terenie.
Wykaz zadań własnych oraz powiatu znajdziesz TU.
W planowanym zadaniu w budżecie obywatelskim Wnioskodawca może, ująć w kalkulacji kosztów działania promocyjno –informacyjne. Powyższe działania mogą być prowadzone poprzez wykorzystanie różnych kanałów i narzędzi komunikacji w serwisach internetowych i mediach społecznościowych jak również a także z wykorzystaniem ulotek, plakatów, tablic informacyjnych.
To propozycja dla tych, którzy mają pomysł na lepszy Kraków, ale nie mają czasu by napisać i złożyć projekt, bądź zwyczajnie obawiają się, że nie poradzą sobie z tym tematem. Wystarczy krótko opisać zadanie, wskazać jego kategorię i miejsce realizacji. Każdy pomysł może stać się inspiracją dla innych. Bank Pomysłów to narzędzie umożliwiające zebranie pomysłów mieszkańców, które następnie są widoczne w formie mapy. Z przesłanych pomysłów skorzystać może każdy mieszkaniec. Zainteresowała Cię ta opcja? Kliknij TU.
Projekty wybrane przez mieszkańców są wprowadzane do budżetu Miasta i realizowane przez właściwą jednostkę. Ich realizacja odbywa się zgodnie z powszechnie obowiązującymi przepisami prawa (m.in. ustawy Prawo zamówień publicznych, ustawy o finansach publicznych). Wykonawcy wybierani są w drodze przetargu, w ramach zapytania ofertowego bądź konkursu.
Czas niezbędny na realizację zależy przede wszystkim od rodzaju robót. W przypadku remontu dróg czy chodników nie jest wymagane przygotowanie dokumentacji projektowej, a zatem czas realizacji jest krótszy niż w przypadku budowy czy przebudowy dróg i chodników, miejsc parkingowych i oświetlenia. Zadania takie wymagają bowiem przygotowania dokumentacji projektowej z niezbędnymi uzgodnieniami i pozwoleniem na budowę, co trwa od 8 - 10 miesięcy, a następnie ogłoszenia przetargu, wyłonienia Wykonawcy, podpisania umowy oraz realizacji robót budowlanych w terenie wraz z odbiorem końcowym.
W przypadku obostrzeń sanitarnych i brakiem możliwości organizacji imprezy plenerowej, powinniście Państwo zastosować rozwiązane zastępcze typu koncert występy artystyczne w formie on-line
Skorzystaj z mapy własności gruntów. Mapa znajduje się pod adresem https://msip.krakow.pl/ - należy w legendzie włączyć zakładkę: ”własności terenów” lub skorzystać ze specjalnej mapy dedykowanej budżetowi obywatelskiemu. W ten sposób możesz wstępnie zorientować się, czy na danym terenie będzie możliwa realizacja projektu w ramach budżetu obywatelskiego. Mapa własności gruntów ma charakter poglądowy i nie może być traktowana jako ostateczne źródło informacji. Za ostateczne ustalenie stanu prawnego działki będzie odpowiedzialna właściwa jednostka weryfikująca projekt.
Nie. Projekt może być zlokalizowany terenach należących lub pozostających we władaniu Miasta.
To rozwiązanie, które pozwala sprawdzić, czy wybrana pod realizację projektu działka jest we władaniu Miasta, bo tylko ma takich mogą dotyczyć składane propozycje. Obecnie na specjalnie dedykowanej kompozycji mapowej odznaczonych jest kolorem niebieskim około 30 000 działek. Mapa jest jedynie narzędziem pomocniczym. Możliwość realizacji projektów na wybranych działkach każdorazowo będzie sprowadzana podczas oceny merytoryczno – prawnej.
Instrukcja zakładania konta dostępna jest tutaj.
Tak, raz założone konto jest aktywne.
Tak, aby zarejestrować się jako użytkownik portalu budzet.krakow.pl, konieczne jest posiadanie adresu e-mail.
Tak, wymagane jest posiadanie numeru telefonu komórkowego, na który wysyłany jest kod potrzebny przy rejestracji.
Zarówno adres e-mail, jak i numer telefonu komórkowego służyć będą weryfikacji zakładanego konta. Pod podanymi adresem e-mail i numerem kontaktowym wnioskodawca powinien być dostępny. Jest to ważne na etapie weryfikacji formalnej oraz merytoryczno-prawnej, kiedy może okazać się, że skontaktowanie się z wnioskodawcą jest konieczne do dokonania rzetelnej oceny.
Wnioski do budżetu obywatelskiego składa się wyłącznie za pośrednictwem strony internetowej www.budzet.krakow.pl. Aby zgłosić projekt, musi Pani (Pan) być zarejestrowanym użytkownikiem portalu budzet.krakow.pl
Tak, wszystkie z podanych danych można poprawić po zalogowaniu, klikając na menu po lewej stronie pozycję „Aktualizacja danych”
Tak, wszystkie z podanych danych można poprawić po zalogowaniu, klikając na menu po lewej stronie pozycję „Aktualizacja danych”
Przede wszystkim proszę upewnić się, że wprowadził(a) Pan(i) poprawnie swój numer telefonu komórkowego oraz że telefon jest włączony i jest w zasięgu sieci telefonii komórkowej. Jeśli mimo to, nie otrzymuje Pan(i) SMS-a, prosimy o kontakt mailowy na adres budzetobywatelski@um.krakow.pl
W takim przypadku można skorzystać z procedury przypomnienia hasła. Na Pani (Pana) adres e-mail, podany podczas rejestracji zostanie wysłany indywidualnie tworzony link, pozwalający na ustawienie nowego hasła.
W przypadku, kiedy konto na dany nr PESEL jest już założone, a osoba twierdzi, że to nie ona zakładała konto, po zweryfikowaniu tożsamości możemy usunąć zarejestrowane nieprawidłowo konto wraz z oddanymi z niego głosami. Aby w tej sytuacji zweryfikować swoją tożsamość, należy pojawić się osobiście w siedzibie UMK ul. Dekerta 24, pok. 6, parter, segment B w godz. 8-15, pon-pt. z dowodem osobistym lub innym dokumentem potwierdzającym tożsamość, zawierającym nr PESEL.