Archiwum projektów rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Strona archiwalna
Aktualna lista projektów budżetu obywatelskiego znajduje się na stronie:
Projekt ogólnomiejski :

Czyste Grzegórzki - porządkowanie miejsc

Projekt odrzucony: Zgodnie z § 11 ust. 3 Uchwały Nr VII/107/15 Rady Miasta Krakowa z dnia 11 lutego 2015 r. w sprawie: Regulaminu budżetu obywatelskiego Miasta Krakowa, w ramach procedury budżetu obywatelskiego nie mogą być realizowane zadania, które stoją w sprzeczności z obowiązującymi w mieście planami, politykami i programami, w tym w szczególności z miejscowymi planami zagospodarowania przestrzennego. W związku z powyższym, Wydział Gospodarki Komunalnej UMK opiniuje negatywnie przedmiotowy wniosek. Uzasadnienie: Przepisy ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2013 r. poz. 1399 z późn. zm.) oraz Uchwały Nr LXIII/917/12 Rady Miasta Krakowa z dnia 19 grudnia 2012r. w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Miejskiej Kraków precyzyjnie wskazują podmioty, na których spoczywa obowiązek sprzątania i utrzymania w czystości nieruchomości i terenów miejskich. Obowiązki te spoczywają na gminie, właścicielach nieruchomości, do których ustawa zalicza współwłaścicieli, użytkowników wieczystych oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomościami. Do podmiotów tych zalicza się również wspólnoty mieszkaniowe, spółdzielnie mieszkaniowe, wykonawców robót budowlanych oraz zarząd dróg. To do wskazanych osób i jednostek należy zapewnienie czystości i porządku na terenie miasta, obejmującego swym zasięgiem również Dzielnicę Grzegórzki. Przyjęcie opisanego projektu nie jest zasadne, gdyż stanowiłoby to wyręczanie wskazanych wyżej podmiotów w realizacji nałożonych na nich obowiązków. Rada Miasta Krakowa Uchwałą Nr LII/697/12 z dnia 11 lipca 2012r. powierzyła Miejskiemu Przedsiębiorstwu Oczyszczania Sp. z o. o. w Krakowie obowiązkowe zadanie własne gminy utrzymania czystości i porządku na terytorium Gminy Miejskiej Kraków. Realizując zapisy ww. uchwały Gmina Miejska Kraków i MPO Sp. z o. o. w Krakowie podpisały w dniu 21 lutego 2013 roku umowę nr W/I/1020/GK/1/2013 o świadczenie usług publicznych w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Miejskiej Kraków. W ramach powyższej uchwały i umowy MPO Sp. z o.o. w Krakowie odpowiada za utrzymanie letnie i zimowe na terenie Gminy Miejskiej Kraków. W zakresie utrzymania czystości Spółka wykonuje prace związane z oczyszczaniem mechanicznym ulic, placów, zamiataniem chodników, opróżnianiem koszy na śmieci, likwidacją dzikich wysypisk śmieci, utrzymaniem czystości terenów zielonych pasów drogowych. Każde z tych zadań cząstkowych wykonywane jest z określoną częstotliwością dostosowaną do potrzeb danego obszaru. Utrzymanie czystości na terenie Dzielnicy II Grzegórzki w skali miesiąca wynosi ok. 317 000 zł. W okresie miesiąca wykonywane są następujące zadania: opróżnianie koszy ulicznych (16 461 szt.), zbiór odpadów z terenów zielonych (455,87 ha), zamiatanie i zmywanie chodników (344 760 m2), mechaniczne zmywanie i zamiatania jezdni z bezpiecznikami i zatokami postojowymi (1 956,83 km). W roku 2014 zapoczątkowano realizację dodatkowego zmywania ulic, a w roku bieżącym wprowadzono również dodatkowe zmywanie chodników. Działanie te mają na celu przede wszystkim ograniczenie unosu pyłów pochodzących z komunikacji. Jednocześnie informuję, że żadne zgłoszenie dotyczące stanu czystości nie zostaje zbagatelizowane. Do MPO Sp. z o. o. wpłynęła tylko jedna skarga dotyczącą zimowego utrzymania chodnika przy ul. Masarskiej. W zakresie utrzymania letniego z przedmiotowego terenu nie odnotowano skarg. MPO spółka z o.o. realizuje powierzone zadanie samodzielnie oraz poprzez wykonawców wyłonionych w drodze zamówień publicznych. Wszystkie zlecane prace firmom wykonawczym są kontrolowane przez inspektorów Zakładu Oczyszczania. MPO Sp. z o. o. zapewnia również możliwość pracy osobom w ramach programu aktywizacji społecznej, na podstawie umowy z Galicyjską Fundacją „Wsparcie , Integracja, Rozwój, Centrum Integracji Społecznej – CIS”. Wskazane w projekcie trudności – głównie problem parkujących samochodów Spółka próbowała rozwiązać poprzez umieszczanie ulotek na samochodach z informacją do mieszkańców o nie parkowanie w wybranym, ściśle określonym czasie. Niestety nie spotkało się to z pozytywnym odbiorem. W aktualnym stanie prawnym pojazd, którego stan wskazuje na to, że nie jest używany, może zostać usunięty z drogi przez straż gminną lub Policję na koszt właściciela lub posiadacza. Przy realizacji tych zadań wskazane podmioty współpracują z organami gminy i zarządcą drogi. Postępowanie to regulują przepisy art. 50a ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2012 r. poz. 1137 z późn. zm.) oraz Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 22 czerwca 2011 r. w sprawie usuwania pojazdów pozostawionych bez tablic rejestracyjnych lub których stan wskazuje na to, że nie są używane (Dz. U. 2011 nr 143 poz. 845). Ponadto w przypadku wraków pojazdów zużytych lub nienadających się do użytkowania, które stanowią odpady, zastosowanie mają przepisy Ustawy z dnia 14 grudnia 2012r. o odpadach (Dz. U z 2013 r. poz. 21 z późn. zm.). Usuwanie odpadów z terenów prywatnych i miejskich odbywa się według ściśle określonych procedur i przez wskazane w przepisach podmioty. Realizacja tego przedsięwzięcia w sposób wskazany w projekcie mogłaby naruszyć obowiązujące przepisy prawa, w tym prawa własności. Ponadto informuję, że pielęgnacja zieleni na terenie miasta Krakowa w tym również Grzegórzek prowadzona jest w ramach zadań Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu w Krakowie. Zgodnie ze statutem ZIKiT nie realizuje samodzielnie prac utrzymaniowych a jedynie ma możliwość ich zlecania firmom zewnętrznym wyłonionym w drodze zamówienia publicznego. W związku z powyższym ZIKiT nie posiada prawnej możliwości zatrudnienia osób długotrwale bezrobotnych do wykonywania prac utrzymaniowych. Firmy wykonujące prace wyłonione w drodze zamówienia publicznego, posiadają stosowne doświadczenie zawodowe, kwalifikacje z zakresu pielęgnacji zieleni oraz dysponują specjalistycznym sprzętem. Osoby nie posiadające takiej wiedzy, bez stosownego przeszkolenia w zakresie obsługi sprzętu ogrodniczego i doświadczenia nie mogą prowadzić prac z zakresu pielęgnacji zieleni. ZIKiT współpracuje ze służbami więziennymi i korzysta z pracy osób skazanych. Praca ta wykonywana jest na rzecz GMK nieodpłatnie w ramach programu resocjalizacji. Istnieje możliwość korzystania z pracy osób skazanych przy pielęgnacji terenów zieleni miejskiej pod warunkiem posiadania przez nie kwalifikacji zawodowych. Ponadto, Wszystkie zadania są realizowane w ramach przydzielonych środków z budżetu miasta Krakowa i nie ma potrzeby wykorzystywać do tego środki danej dzielnicy.

Edycja Budżet Obywatelski 2015 Projekt ogólnomiejski Realizacja projektu przewiduje ograniczoną liczbę uczestników.

Lokalizacja

Główna lokalizacja: Kraków, Polska

Opis projektu

Projekt dotyczy całościowego programu sprzątania przestrzeni publicznej w dzielnicy - ulic (po przeparkowaniu samochodów na czas sprzątania danej ulicy), chodników i ich okolic, pielęgnację zieleni oraz mycie elementów infrastruktury komunalnej. Założeniem jest posprzątanie dzielnicy. Realizacja jest możliwa poprzez zakontraktowanie usług w specjalistycznych firmach. Założeniem może być czasowe zatrudnienie osób długotrwale bezrobotnych (poprzez Urząd Pracy) lub poprzez umowę z zakładem karnym.

UZASADNIENIE PROJEKTU

Wróć do poprzedniej strony