Archiwum projektów rozwiń menu
Projekt lokalny - Dzielnica XII NR 4:

„BIKE’owy Parking–tanio, szybko, wygodnie i zdrowo do miasta

Brak zaakceptowanej zgody na wyświetlanie informacji zewnętrznych. (Mapa Google)

Edycja Budżet Obywatelski 2016 Projekt lokalny - Dzielnica XII Realizacja projektu przewiduje ograniczoną liczbę uczestników.

224 000,00 PLN
kwota potrzebna do realizacji

Lokalizacja

Główna lokalizacja: Rakuś, Dzielnica XII Bieżanów-Prokocim, Kraków, Polska, działka 547/22 obręb 100 Podgórze o powierzchni 0,07, grupa własności 110 Gmina Kraków - właściciel, działka nie oddana w żadną formę władania

Krótki opis projektu

5 pokazowych [wzorcowych] bez- lub niskopłatnych, zamykanych, krytych, dziennych i nocnych, modułowych, zasilanych energią słoneczną boxów rowerowych z systemem dedykowanych rezerwacji krótkoterminowych dokonywanych jedynie z użyciem telefonu.

Opis projektu

Pierwszy na świecie model garażu rowerowego „call&go”.

Zadanie polega na ułatwieniu taniego, szybkiego, wygodnego i zdrowego przemieszczania się po mieście komunikacją zbiorową poprzez wykonanie zaprojektowanego przez krakowian, unikalnego w skali świata publicznego, modułowego*, zlokalizowanego w pobliżu przystanku kolejki aglomeracyjnej, ogólnodostępnego parkingu dla rowerów złożonego z co najmniej 5 sztuk:

 -           bezpłatnych/niskopłatnych,

-           samoobsługowych,

-           zamykanych i otwieranych cyfrowo (poprzez zdalnie sterowane rygle bezdotykowe),

-           krytych,

-           modułowych*

 boxów rowerowych wyposażonych w:

 - cyfrowe sterowanie systemem rezerwacji i otwierania „call&go” „call-to-park”, „call&park”, oparte na technologii GSM,

- autonomiczny układ zasilania energią słoneczną,

- system dedykowanych, jednokrotnych rezerwacji krótkoterminowych dokonywanych bez konieczności posiadania przez użytkownika:

 - klucza analogowego,

- kart płatniczych,

- gotówki,

- karty miejskiej,

- dostępu do www,

- mikrochipa,

- smartfona lub innych elektronicznych dotykowych urządzeń przenośnych,

- aplikacji,

- czytnika kodów QR,

- technologii bluetooth,

- technologii NFC i in.

 

gdzie system rezerwacji i zamykania posiada:

 

- możliwość doraźnego dostosowywania czasu pracy parkingu poprzez opcję dowolnego, zdalnego wprowadzania zmian w zakresie godzin funkcjonowania boxów;

- możliwość zróżnicowania okresów jego aktywności (np. 1, 2 lub 3 dni);

- możliwość pracy w systemie dziennym, systemie nocnym bądź w systemie mieszanym (boxy „dzienne” lub „nocne” lub zróżnicowane w obrębie stacji);

- zdolność wykluczenia możliwości korzystania z boxów w okresach dłuższych niż 1 dzień/dwa dni/trzy dni (w zależności od zaprogramowania);

- zdolność wykluczenia (opcjonalnie*) korzystania z boxów w celach inne niż przechowywanie roweru (np. nocleg);

- możliwość rezerwowania boxu na czas potrzebny do darcia w jego pobliże, co umożliwi bezpieczne planowanie użycia parkingu w schemacie dojazdu mieszanego (rower-komunikacja miejska)

 

"BIKE'owy Parking" proponuje się zlokalizować w bezpośrednim sąsiedztwie przystanku kolejki podmiejskiej Bieżanów Drożdżownia, w pobliżu skupiska osiedli (Bieżanów, Bieżanów Nowy, Złocień, Rżąka, Trzy Kolory, Czereśniowy Sad) w dużej części pozbawionych wydolnej zbiorowej komunikacji miejskiej. Pozwoli to na znaczące obniżenie kosztów dojazdu do centrum miasta, znaczne skrócenie czasu dotarcia do miejsc pracy, nauki i wypoczynku zlokalizowanych w mniej lub bardziej odległych obszarach Krakowa i Wieliczki, zmniejszy korki co najmniej w przebiegu ulic Półłanki, Bieżanowskiej, Sucharskiego i Małej Góry oraz – po jego ewentualnej rozbudowie - skrzyżowania Półłanki z ul. Christo Botewa, do jego północnej i zachodniej części, w tym do lotniska w Balicach oraz przyczyni się do zmniejszenia smogu w mieście.

 Zlokalizowanie zadania w tym miejscu przyczyni się do uporządkowania działki pozostałej po wyburzonym budynku poczekalni i częściowej rewitalizacji terenu.

 Ze względu na modułową* konstrukcję i niewielkie rozmiary urządzenia przewidziany sukces projektu pozwoli na dołączanie w przyszłości  kolejnych elementów i rozbudowy systemu przesiadkowego na terenie całego miasta. Lokalizacja przy przystanku Bieżanów Drożdżownia, ze względu na układ osiedli, położenie względem pętli tramwajowej, w odniesieniu do charakterystyki nasycenia okolicy liniami autobusowymi MPK, daje możliwość przetestowania dla potrzeb całego miasta popytu na podobne rozwiązania

* decyduje model obudowy






UZASADNIENIE PROJEKTU

1.                   KOMUNIKACJA.

Ułatwienie ok. 25.000 mieszkańców osiedli: Bieżanów, Złocień, Bieżanów Nowy, Rżąka, Trzy Kolory, Czereśniowy Sad i innych korzystania z taniego i szybkiego pociągu podmiejskiego jeżdżącego na trasie Wieliczka-Dworzec Główny-Lotnisko;

2.                   KOSZTY.

Obniżenie kosztów podróży po mieście;

3.                    CZAS.

Skrócenie czasu podróżowania po mieście;

4.                   CHODNIKI I POBOCZA.

Uwolnienie części Bieżanowa od parkujących samochodów skrzyżowania Rakus i Łaczka oraz okolicznych chodników, ulic i ich poboczy;

5.                   KORKI.

Zmniejszenie natężenia ruchu samochodowego na terenie Dzielnicy XII oraz Rybitw;

6.                   JAKOŚĆ I STYL ŻYCIA.

Promocja transportu rowerowego oraz komunikacji zbiorowej;

7.                   EKOLOGIA – ENERGIA.

Promocja ekologicznych metod zasilania energią pozyskiwaną ze słońca;

8.                    EKOLOGIA – HAŁAS.

Zmniejszenie poziomu hałasu na terenie

9.                    EKOLOGIA – SMOG.

Zmniejszenie ilości spalin samochodowych i poziomu smogu.

10.                GOSPODARKA.

Promocja lokalnych (krakowskich, dzielnicowych) projektów technologicznych.


 CEL I POTRZEBA:

1. ułatwienie ok. 25.000 mieszkańców osiedli: Bieżanów, Złocień, Bieżanów Nowy, Trzy Kolory, Czeresniowy Sad i innych korzystania z taniego i szybkiego pociągu podmiejskiego jeżdżącego na trasie na trasie Wieliczka-Dworzec Główny-Lotnisko
2. uwolnienie skrzyżowania Rakus i Łaczka oraz okolicznych ulic na Terenie Bieżanowa od parkujących samochodów
3. zmniejszenie ruchu kołowego na terenie Bieżanowa
4. Promocja komunikacji zbiorowej
5. Promocja autonomicznych metod zasilania energią pozyskiwaną ze słońca




Kosztorys
Nazwa Opis Koszt
oświetlenie ulicy Spacerowej opracowanie dokumentacji projektowej oraz wykonanie ok. 670 mb oświetlenia ul. Spacerowej 224 000,00 PLN
224 000,00 PLN
Harmonogram działań
Nazwa Opis Data
dokumentacja projektowa ogłoszenie przetargu, wyłonienie wykonawcy, opracowanie dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem stosownej decyzji administracyjnej, zezwalającej na realizację robót budowlanych 2020 r.
realizacja ogłoszenie przetargu, wyłonienie wykonawcy, wykonanie robót budowlanych 2021 r.

Załączniki

Charakterystyka długoterminowych skutków: Ułatwienie taniego, szybkiego , wygodnego i zdrowego przemieszczania się po mieście komunikacją zbiorową poprzez zorganizowanie parkingu dla rowerów.
powrót