„BIKE’owy Parking–tanio, szybko, wygodnie i zdrowo do miasta
Edycja Budżet Obywatelski 2016 Projekt lokalny - Dzielnica XII Realizacja projektu przewiduje ograniczoną liczbę uczestników.
Lokalizacja
Główna lokalizacja: Rakuś, Dzielnica XII Bieżanów-Prokocim, Kraków, Polska, działka 547/22 obręb 100 Podgórze o powierzchni 0,07, grupa własności 110 Gmina Kraków - właściciel, działka nie oddana w żadną formę władania
Krótki opis projektu
5 pokazowych [wzorcowych] bez- lub niskopłatnych, zamykanych, krytych, dziennych i nocnych, modułowych, zasilanych energią słoneczną boxów rowerowych z systemem dedykowanych rezerwacji krótkoterminowych dokonywanych jedynie z użyciem telefonu.
Opis projektu
Pierwszy na świecie model garażu rowerowego „call&go”.
Zadanie polega na ułatwieniu taniego, szybkiego, wygodnego i zdrowego przemieszczania się po mieście komunikacją zbiorową poprzez wykonanie zaprojektowanego przez krakowian, unikalnego w skali świata publicznego, modułowego*, zlokalizowanego w pobliżu przystanku kolejki aglomeracyjnej, ogólnodostępnego parkingu dla rowerów złożonego z co najmniej 5 sztuk:
- bezpłatnych/niskopłatnych,
- samoobsługowych,
- zamykanych i otwieranych cyfrowo (poprzez zdalnie sterowane rygle bezdotykowe),
- krytych,
- modułowych*
boxów rowerowych wyposażonych w:
- cyfrowe sterowanie systemem rezerwacji i otwierania „call&go” „call-to-park”, „call&park”, oparte na technologii GSM,
- autonomiczny układ zasilania energią słoneczną,
- system dedykowanych, jednokrotnych rezerwacji krótkoterminowych dokonywanych bez konieczności posiadania przez użytkownika:
- klucza analogowego,
- kart płatniczych,
- gotówki,
- karty miejskiej,
- dostępu do www,
- mikrochipa,
- smartfona lub innych elektronicznych dotykowych urządzeń przenośnych,
- aplikacji,
- czytnika kodów QR,
- technologii bluetooth,
- technologii NFC i in.
gdzie system rezerwacji i zamykania posiada:
- możliwość doraźnego dostosowywania czasu pracy parkingu poprzez opcję dowolnego, zdalnego wprowadzania zmian w zakresie godzin funkcjonowania boxów;
- możliwość zróżnicowania okresów jego aktywności (np. 1, 2 lub 3 dni);
- możliwość pracy w systemie dziennym, systemie nocnym bądź w systemie mieszanym (boxy „dzienne” lub „nocne” lub zróżnicowane w obrębie stacji);
- zdolność wykluczenia możliwości korzystania z boxów w okresach dłuższych niż 1 dzień/dwa dni/trzy dni (w zależności od zaprogramowania);
- zdolność wykluczenia (opcjonalnie*) korzystania z boxów w celach inne niż przechowywanie roweru (np. nocleg);
- możliwość rezerwowania boxu na czas potrzebny do darcia w jego pobliże, co umożliwi bezpieczne planowanie użycia parkingu w schemacie dojazdu mieszanego (rower-komunikacja miejska)
"BIKE'owy Parking" proponuje się zlokalizować w bezpośrednim sąsiedztwie przystanku kolejki podmiejskiej Bieżanów Drożdżownia, w pobliżu skupiska osiedli (Bieżanów, Bieżanów Nowy, Złocień, Rżąka, Trzy Kolory, Czereśniowy Sad) w dużej części pozbawionych wydolnej zbiorowej komunikacji miejskiej. Pozwoli to na znaczące obniżenie kosztów dojazdu do centrum miasta, znaczne skrócenie czasu dotarcia do miejsc pracy, nauki i wypoczynku zlokalizowanych w mniej lub bardziej odległych obszarach Krakowa i Wieliczki, zmniejszy korki co najmniej w przebiegu ulic Półłanki, Bieżanowskiej, Sucharskiego i Małej Góry oraz – po jego ewentualnej rozbudowie - skrzyżowania Półłanki z ul. Christo Botewa, do jego północnej i zachodniej części, w tym do lotniska w Balicach oraz przyczyni się do zmniejszenia smogu w mieście.
Zlokalizowanie zadania w tym miejscu przyczyni się do uporządkowania działki pozostałej po wyburzonym budynku poczekalni i częściowej rewitalizacji terenu.
Ze względu na modułową* konstrukcję i niewielkie rozmiary urządzenia przewidziany sukces projektu pozwoli na dołączanie w przyszłości kolejnych elementów i rozbudowy systemu przesiadkowego na terenie całego miasta. Lokalizacja przy przystanku Bieżanów Drożdżownia, ze względu na układ osiedli, położenie względem pętli tramwajowej, w odniesieniu do charakterystyki nasycenia okolicy liniami autobusowymi MPK, daje możliwość przetestowania dla potrzeb całego miasta popytu na podobne rozwiązania
* decyduje model obudowy
UZASADNIENIE PROJEKTU
1. KOMUNIKACJA.
Ułatwienie ok. 25.000 mieszkańców osiedli: Bieżanów, Złocień, Bieżanów Nowy, Rżąka, Trzy Kolory, Czereśniowy Sad i innych korzystania z taniego i szybkiego pociągu podmiejskiego jeżdżącego na trasie Wieliczka-Dworzec Główny-Lotnisko;
2. KOSZTY.
Obniżenie kosztów podróży po mieście;
3. CZAS.
Skrócenie czasu podróżowania po mieście;
4. CHODNIKI I POBOCZA.
Uwolnienie części Bieżanowa od parkujących samochodów skrzyżowania Rakus i Łaczka oraz okolicznych chodników, ulic i ich poboczy;
5. KORKI.
Zmniejszenie natężenia ruchu samochodowego na terenie Dzielnicy XII oraz Rybitw;
6. JAKOŚĆ I STYL ŻYCIA.
Promocja transportu rowerowego oraz komunikacji zbiorowej;
7. EKOLOGIA – ENERGIA.
Promocja ekologicznych metod zasilania energią pozyskiwaną ze słońca;
8. EKOLOGIA – HAŁAS.
Zmniejszenie poziomu hałasu na terenie
9. EKOLOGIA – SMOG.
Zmniejszenie ilości spalin samochodowych i poziomu smogu.
10. GOSPODARKA.
Promocja lokalnych (krakowskich, dzielnicowych) projektów technologicznych.
CEL I POTRZEBA:
1. ułatwienie ok. 25.000 mieszkańców osiedli:
Bieżanów, Złocień, Bieżanów Nowy, Trzy Kolory, Czeresniowy Sad i innych korzystania z taniego i szybkiego pociągu
podmiejskiego jeżdżącego na trasie na trasie Wieliczka-Dworzec Główny-Lotnisko
2. uwolnienie skrzyżowania Rakus i Łaczka oraz okolicznych ulic na Terenie
Bieżanowa od parkujących samochodów
3. zmniejszenie ruchu kołowego na terenie
Bieżanowa
4. Promocja komunikacji zbiorowej
5. Promocja autonomicznych metod zasilania
energią pozyskiwaną ze słońca
| Nazwa | Opis | Koszt |
|---|---|---|
| oświetlenie ulicy Spacerowej | opracowanie dokumentacji projektowej oraz wykonanie ok. 670 mb oświetlenia ul. Spacerowej | 224 000,00 PLN |
| 224 000,00 PLN |
| Nazwa | Opis | Data |
|---|---|---|
| dokumentacja projektowa | ogłoszenie przetargu, wyłonienie wykonawcy, opracowanie dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem stosownej decyzji administracyjnej, zezwalającej na realizację robót budowlanych | 2020 r. |
| realizacja | ogłoszenie przetargu, wyłonienie wykonawcy, wykonanie robót budowlanych | 2021 r. |