Twoje życie w moich młodych rękach - RATUJĘ, BO UMIEM!
Edycja Budżet Obywatelski 2016 Projekt lokalny - Dzielnica III - dotyczy całego obszaru Realizacja projektu przewiduje ograniczoną liczbę uczestników.
Lokalizacja
Główna lokalizacja: Dzielnica III Prądnik Czerwony, Kraków, Polska
Krótki opis projektu
Projekt dotyczy zajęć uczących podstaw udzielania pierwszej pomocy. Skierowany jest on do uczniów szkół podstawowych znajdujących się na terenie Dzielnicy III. Zajęcia będą prowadzone przez osoby mające doświadczenie w nauczaniu pierwszej pomoc.
Opis projektu
Twoje życie w moich młodych rękach - RATUJĘ, BO UMIEM!
Projekt obejmuje przeprowadzenie przez osoby wykwalifikowane, działające w służbach ratownictwa medycznego, mające doświadczenie w nauczaniu dzieci i młodzieży pierwszej pomocy, 3 godzinnych zajęć teoretyczno - praktycznych dla grup uczniów z klas IV - VI szkół podstawowych mieszczących się na terenie Dzielnicy III. Ilość instruktorów dopasowana będzie do liczebności grupy uczniów, jednak nie mniej niż dwóch. Wynika to ze specyfiki zajęć, potrzeby prezentowania ćwiczeń i pilnowania poprawności ich wykonywania.
Podczas zajęć podjęte będą tematy:
- Nie wstydzę się - rola młodego ratownika,
- rozpoznawanie stanów niepokojących zagrożenia życia (w domu, szkole, na podwórku),
- odpowiedzialne wzywanie pomocy - gdzie i w jakich przypadkach wzywać pomoc,
- bezpieczeństwo własne i osoby poszkodowanej,
- ocena przytomności i sprawdzanie oddechów u poszkodowanego,
- resuscytacja krążeniowo - oddechowa, użycie AED,
- układanie osoby nieprzytomnej w pozycji bezpiecznej,
- inne, wg potrzeb sugerowanych wcześniej przez szkołę, np. opatrywanie ran.
Zakłada się możliwość modyfikacji części tematyki zajęć ze względu na potrzeby i umiejętności uczniów - po wcześniejszym uzgodnieniu ze szkołą.
Etapy prowadzenia zajęć:
- Pierwsza część zajęć - forma wykładowa z rozmową i burzą mózgów z uczniami, wsparta prezentacją multimedialną oraz pokazami ratowników.
- Kolejna część to ćwiczenia praktyczne z użyciem sprzętów do nauki pierwszej pomocy w małych grupach nad którymi czuwać będzie instruktor.
- Ostatni element to zaprezentowanie uczniom karetki do której mogą wejść, zobaczyć jak wygląda, co posiada, jak zabezpiecza się i transportuje pacjenta.
Po zakończonych zajęciach uczniowie otrzymają dyplomy za uczestnictwo i naukę pierwszej pomocy oraz saszetkę z maseczką do resuscytacji krążeniowo - oddechowej i rękawiczkami, a także zestaw gadżetów.
Sprzęt potrzebny do prowadzenia zajęć:
- Laptop, projektor i prezentacja multimedialna,
- fantomy różnej wielkości (dorosły, dziecko, niemowlak),
- AED,
- koce,
- materiały opatrunkowe,kołnierze oraz deska ortopedyczna
- apteczki,
- inne, według potrzeb.
Projekt zakłada prowadzenie zajęć przez osoby posiadające doświadczenie w nauce pierwszej pomocy dzieci i młodzieży oraz działające aktywnie w służbach ratownictwa medycznego.
UZASADNIENIE PROJEKTU
Twoje życie w moich młodych rękach - RATUJĘ, BO UMIEM!
Celem proponowanych zajęć jest zwrócenie uwagi na potrzebę wyrabiania wrażliwości i zauważania osób potrzebujących pomocy oraz udzielanie jej przez uczniów klas IV - VI szkół podstawowych.
Jest to grupa wiekowa, która w większości wraca sama ze szkoły do domu po zakończonych lekcjach, spędza czas na podwórku z kolegami, przemieszcza się komunikacją miejską. Pokazuje to, że są to młode osoby, które mają duże szanse spotkać się z sytuacją trudną, zagrażającą życiu lub zdrowiu drugiej osoby. Niejednokrotnie do takich sytuacji może dojść w domu. Obecnie w Krakowie uczniowie klas IV - VI mieli ograniczone możliwości brania udziału w bezpłatnych zajęciach, prowadzonych przez doświadczone osoby, a dotyczących udzielania pierwszej pomocy. Więcej inwestowano w rozwój uczniów klas I - III szkół podstawowych, np. zajęcia dla klas II, program ogólnopolski dla klas I - III. Jest to bardzo ważne, gdyż pierwszej pomocy należy uczyć od najmłodszych lat. Brakuje jednak takich zajęć dla uczniów starszych, którzy być może kilka lat wcześniej uczyli się pierwszej pomocy, ale nie mieli do tej pory zajęć teoretyczno - praktycznych przypominających zdobyte umiejętności i rozwijających kolejne. Należy zwrócić też uwagę, iż uczniowie klas IV - VI mają duże możliwości udzielenia pierwszej pomocy, np. ze względu na warunki fizyczne i rozwój intelektualny. Należy zadbać, aby uczniowie poczuli, że mają wiedzę i umiejętności, które są w życiu przydatne. Chęć bycia liderem, zabłyśnięcia i zaimponowania w grupie przekierunkować na zachowania prospołeczne.
Kolejnym celem jest zwrócenie uwagi na odpowiedzialne wzywanie służb ratunkowych.
Nauczenie i przypomnienie zasad udzielania pierwszej pomocy uczniom klas IV - VI będzie miało wpływ na ich współpracę w grupie oraz zachowania w społeczeństwie - zauważanie osób potrzebujących, świadomość roli młodego ratownika dla przeżycia osób, odwagę w działaniach. Mieszkańcy Dzielnicy III będą mogli poczuć się jeszcze bezpieczniej, gdyż większa liczba osób będzie potrafiła udzielić im pierwszej pomocy w razie potrzeby.
Projekt jest atrakcyjny dla młodzieży ze względu na sposób jego przeprowadzenia, formy zaangażowania uczestników i tematykę. Ćwiczenia będą wykonywane w małych grupach nad którymi będzie czuwał instruktor. Każdy będzie miał możliwość poćwiczyć na fantomach, użyć treningowe AED oraz wykorzystać zdobytą wiedzę podczas scenek utrwalających wiadomości i umiejętności. Dodatkowo uczniowie będą mogli zobaczyć wnętrze karetki, poćwiczyć układanie poszkodowanego na desce i noszach.
Nabór do szkoleń prowadzony
przez jednostkę realizującą będzie miał charakter otwarty. Każdy
uczeń szkoły podstawowej, spełniający kryterium wieku, będzie mógł wziąć udział
w naborze do szkolenia. Szkolenia zostaną przeprowadzone w miejscu zagwarantowanym
przez realizatora zadania
| Nazwa | Opis | Koszt |
|---|---|---|
| gtsdf | gtgt | 10 000,00 PLN |
| 10 000,00 PLN |
| Nazwa | Opis | Data |
|---|---|---|
| grt | fr | 31.01.2019 |