Hejnał na żądanie - grająca jezdnia
Edycja Budżet Obywatelski 2016 Projekt ogólnomiejski Realizacja projektu przewiduje ograniczoną liczbę uczestników.
Lokalizacja
Główna lokalizacja: aleja 3 Maja, Kraków, Polska lub ewentualnie inna uzgodniona lokalizacja
Opis projektu
Najechanie oponą na odpowiednio wyżłobiony asfalt (lub specjalną nisko-profilową nakładkę) przy ustalonej stałej prędkości np 50 km/h spowoduje, że w kabinie samochodu będzie słychać utwór muzyczny. Zbyt szybka lub zbyt wolna jazda powoduje, że asfalt zaczyna "fałszować". Dostosowanie odpowiedniej prędkość daje satysfakcję i uśmiech na twarzy kierowcy.
Proponuję, aby odcinek ulicy 3-go maja, między wejściem do Parku Jordana, a pętla tramwajową w Cichym Kąciku był strefą, w której będzie można przetestować i usłyszeć hejnał. Z tego co wiem, żadne polskie miasto nie ma takiej atrakcji, więc Kraków byłby prekursorem tworzenia "muzycznych ulic".
UZASADNIENIE PROJEKTU
Walory projektu, to m.in.: promocja bezpiecznej jazdy oraz jak przypuszczam niskie koszty wykonania kilkuset nacięć w powierzchni asfaltu. Droga na wskazanym odcinku ma ograniczenie do 50 km/h, jest jednokierunkowa, o niezbyt intensywnym ruchu kołowym. Pomysł lokalizacji konsultowałem z miejską Policją.
Proponuje
również rozważyć, by powstała także wersja dla rowerzystów. Na wybranych
odcinkach ścieżek rowerowych lub alejkach w miejskich parkach można byłoby
oponami odtwarzać inne popularne utwory. I tak: „Jak długo na Wawelu” na Bulwarach
Wiślanych, „O Nowej to Hucie piosenka” w okolicach Kombinatu lub „Gaudeamus
igitur” pod budynkiem Collegium Novum Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Pomysł „grającej jezdni” pochodzi prawdopodobnie ze Stanów Zjednoczonych, gdzie
na pewnym odcinku autostrady była notorycznie przekraczana dozwolona prędkość. Stworzenie
możliwości „posłuchania” oponami popularnej melodii zdyscyplinowała kierowców,
którzy od tej pory bez radarów i zaczajonych funkcjonariuszu Policji, nie
przekraczali dozwolonej prędkości.
Nazwa | Opis | Koszt |
---|---|---|
wykonanie "grającej jezdni" | projekt i wykonanie nisko - profilowanej nakładki lub żłobień w jezdni. UWAGA: Koszt podany przez wnioskodawcę przyjęty przez Radę Budżetu Obywatelskiego (09.06.2016) Zdaniem ZIKiT w/w kwota, może być niewystarczająca, rozwiązanie nowatorskie. | 30 000,00 PLN |
30 000,00 PLN |