Archiwum projektów rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Strona archiwalna
Aktualna lista projektów budżetu obywatelskiego znajduje się na stronie:
Projekt lokalny - Dzielnica II NR 3:

Ochrona przestrzeni dla pieszych

Edycja Budżet Obywatelski 2016 Projekt lokalny - Dzielnica II Realizacja projektu przewiduje ograniczoną liczbę uczestników.

Lokalizacja

Główna lokalizacja: Rzeźnicza, Kraków, Polska

Opis projektu

Zadanie polega na zapewnieniu ochrony przestrzeni przeznaczonej dla pieszych, która jest ograniczana przez nieprawidłowo zaparkowane pojazdy. Często takie pojazdy blokują swobodne poruszanie się pieszych a nawet powodują zagrożenie dla ich bezpieczeństwa. W pierwszym etapie w ramach budżetu obywatelskiego na 2016 r. ochrona zostanie zapewniona dla chodnika na odcinku między ul. Masarską a ul. Gęsią poprzez ograniczenie zbyt głębokiego parkowania pojazdów w przyległej zatoce parkingowej. Pozytywne efekty zadania będą mogły być wykorzystane w kolejnych miejscach w Dzielnicy II w ramach następnych edycji budżetu obywatelskiego.

W ramach budżetu obywatelskiego zakupione i zainstalowane zostaną gumowe ograniczniki parkowania na 19 miejscach parkingowych zlokalizowanych przy ul. Rzeźniczej, między ul. Masarską i ul. Gęsią. Ograniczniki zapewnią bezpieczne dla pojazdów ograniczenie głębokości parkowania, aby w żadnym przypadku przód pojazdu nie zmniejszał szerokości chodnika. Jednocześnie jednak długość miejsc parkingowych jest na tyle duża, że mimo tych ograniczeń, pojazdy będą się swobodnie mieściły na miejscach parkingowych.



UZASADNIENIE PROJEKTU

Cel i potrzeba realizacji projektu

Celem zadania jest zapewnienie ochrony przestrzeni dla swobodnego poruszania się pieszych po przeznaczonych dla nich chodnikach. Piesi nie powinni być narażeni na przeciskanie się między parkującymi samochodami, na wchodzenie na tereny zielone, by je ominąć lub niebezpieczeństwo zabrudzenia odzieży lub potknięcia się o wystające elementy samochodów.

Obecnie odcinek chodnika między ul. Masarską a ul. Gęsią jest bardzo często zastawiony przez zbyt głęboko zaparkowane pojazdy w zatoce parkingowej. Niektórzy kierowcy podjeżdżają do samego końca zatoki, podczas gdy przód samochodu zajmuje nawet połowę chodnika. Utrudnia to swobodne przejście chodnikiem, minięcie się dwóch osób oraz np. przejazd z wózkiem dziecięcym lub wózkiem inwalidzkim. Często przejście lub minięcie się osób wymaga wejścia na teren zielony i powoduje niszczenie rosnących tam krzewów.


Przede wszystkim celem zadania nie jest napiętnowanie kierowców, którzy parkują w sposób nieprawidłowy. Należy zakładać, że nie robią tego ze złej woli. Jednak zastosowane rozwiązania architektoniczne powinny zapewniać ochronę dla swobodnego przejścia pieszych. Zastosowanie ograniczników parkowania będzie pozytywnym rozwiązaniem dla samych kierowców - dzięki temu nie będą narażeni na nieumyślne naruszenie przepisów i zagrożenie zapłaty mandatu karnego. Będzie to więc tani sposób na ochronę kierowców i pieszych.

Wpływ realizacji projektu na życie mieszkańców

Ochrona przestrzeni dla pieszych ma podstawowe znaczenie dla podniesienia jakości życia w mieście. Ruch pieszy jest nieodzownym elementem życia miejskiego i dotyczy nie tylko ścisłego centrum miasta, ale jest bardzo nasilony również w pobliżu miejsc zamieszkania i miejsc publicznych. Wskazane miejsce znajduje się w bezpośrednim sąsiedztwie Galerii Kazimierz oraz lokali mieszkalnych i lokali usługowych przy ul. Masarskiej. Ruch pieszy jest dość intensywny. W takich miejscach piesi powinni podlegać szczególnej ochronie bez konieczności narażania się na niebezpieczeństwo ubrudzenia lub wejścia na parkujące samochody.

Atrakcyjność projektu

Projekt odpowiada na podstawowe potrzeby mieszkańców związane z uporządkowaniem najbliższego otoczenia miejsca zamieszkania. Zaproponowane rozwiązanie jest atrakcyjnie dla pieszych, gdyż chroni możliwość korzystania z pełnej szerokości chodnika oraz dla kierowców, gdyż nie ogranicza możliwości parkowania, natomiast chroni ich przed możliwością karania mandatami karnymi za nieprawidłowe parkowanie. Jest to także rozwiązanie mało kosztowne.

Kosztorys
Nazwa Opis Koszt
opracowanie projektu docelowej organizacji ruchu, zakup i montaż ograniczników parkowania na 19-tu miejscach parkingowych 6 300,00 PLN
6 300,00 PLN
Harmonogram działań
Nazwa Opis Data
opracowanie projektu docelowej organizacji ruchu, zakup i montaż ograniczników parkowania na 19-tu miejscach parkingowych II - III kw 2017 r
Charakterystyka długoterminowych skutków: Poprawa komfortu i bezpieczeństwa pieszych. Parkujące samochody nie będą naruszać przestrzeni chodnika przeznaczonego dla pieszych
Wróć do poprzedniej strony