Mosty na rzekach to gotowe tunele dla biegaczy i rowerzystów
Edycja Budżet Obywatelski 2016 Projekt ogólnomiejski Realizacja projektu przewiduje ograniczoną liczbę uczestników.
Lokalizacja
Główna lokalizacja: Most na Rudawie ul. Focha (przy Błoniach)
Opis projektu
Pomimo licznych projektów i propozycji krakowska sieć rzeczna jest wciąż niedoceniana i niewykorzystana w celach rekreacyjno-komunikacyjnych (komunikacja pieszo-rowerowa). Rzeki będące korytarzami napływu czystego powietrza to najlepsza w mieście przestrzeń do biegania i jazdy na rowerze, świadczy o tym popularność ścieżek rowerowych wzdłuż Wisły na Kolną, z Dąbia na Salwator, czy niewielki odcinek ścieżki przy Rudawie.
Na mapach widać jak krakowskie rzeczki podzielone są licznymi ulicami, a nawet wielopasmowymi arteriami. Rzeczka wpływa pod most, który staje się przeszkodą nie do przebycia i trzeba zejść z przyjemnego traktu na ruchliwą drogę.
Musimy zmienić myślenie: most to nie przeszkoda, ale w 90% gotowe bezkolizyjny tunel umożliwiający przejazd pod głośną, zasmrodzoną spalinami ulicą. Wystarczy tylko zrobić ścieżkę przeprowadzającą nas pod mostem.
ścieżki powinny być odpowiednio utwardzone raczej naturalne (szutrowe) wkomponowane w wał. Nachylenie zjazdów pod most max 10 stopniowe z rozdzielonym w okolicach mostu ruchem pieszym i rowerowym. Szerokosć ścieżki pieszej 1m. szerokosć ścieżki rowerowej 2 m. pod mostem się łączą. Często istnieją tzw techniczne zjazdy pod most wykonane kiedyś przez koparki regulujące rzeki np. Wilgę zjazdy te są jak najbardziej do wykorzystania. Wiele przejazdów pod mostami ma gotowe szerokie i utwardzone brzegi przy przyczółkach mostu, oprócz uprzątnięcia śmieci nie wymaga żadnej inwestycji
UZASADNIENIE PROJEKTU
Celem projektu jest pokazanie, że most jest sprzymierzeńcem biegacza, rowerzysty, a pośrednio i kierowcy.
Potrzeba realizacji - w odpowiedzi na liczne postulaty mieszkańców o wykorzystanie cieków wodnych jako terenów rekreacyjnych dla poprawy jakości życia w mieście.
Wpływ na życie mieszkańców: Skorzystają spacerowicze, biegacze, rowerzyści
- dłuższy odcinek przyjemnej drogi poza zgiełkiem ulicznym
- im dalej od ulicy, tym dalej od spalin
- ciągłość ruchu (nie trzeba czekać na zmianę światła)
- bezkolizyjny, bezpieczny przejazd (nie ma ryzyka kolizji z samochodem)
Skorzystają zmotoryzowani
- zmniejszy się ruch na danym przejściu dla pieszych
- znikną sportowcy ryzykanci przebiegający przez ulicę
Miasto zyska we wszelkich rankingach (wysoko punktuje się dostępność terenów zielonych, bezkolizyjną ekologiczną komunikację)
Atrakcyjnosć projektu: Ma pokazać, że most to nie przeszkoda, ale szybkość i wygoda w pokonywaniu znajdujących się nad nim ulic. Umożliwi łączenie kolejnych odcinków przyjaznych i przyjemnych dróg spacerowo rowerowych. To przykład inwestycji nie wymagający wielkich nakładów finansowych, wykorzystujący istniejącą infrastrukturę, a znacząco poprawiający jakość życia w mieście.
Nazwa | Opis | Koszt |
---|---|---|
Most na Prądniku Al. Pokoju | dostęp do istniejącej drogi pod mostem | 15 000,00 PLN |
Most na Prądniku Al. Pokoju | kładka nad Prądnikiem łącząca Bulwary Dąbskie z ul. Niepołomską | 20 000,00 PLN |
Most na Rudawie pod ul. Focha | roboty ziemne brzeg od strony Błoń | 25 000,00 PLN |
Most na Rudawie pod ul. T. Kościuszki | roboty ziemne | 25 000,00 PLN |
Most na Wildze ul Konopnickiej | roboty ziemne lewy brzeg | 20 000,00 PLN |
Most na Wildze ul Konopnickiej | roboty ziemne prawy brzeg | 20 000,00 PLN |
Most na Wildze ul Konopnickiej | ażurowa stalowa kładka wsparta na 6 słupach żelbetowej | 15 000,00 PLN |
Most na Wildze ul Brożka | roboty ziemne oba brzegi mały zakres prac | 25 000,00 PLN |
Most na Białusze ul Opolska | roboty ziemne jeden brzeg | 10 000,00 PLN |
Most na Białusze ul. Opolska | ażurowa kładka stalowa wsparta na słupkach żelbetowych pod mostem | 20 000,00 PLN |
195 000,00 PLN |
Nazwa | Opis | Data |
---|---|---|