Archiwum projektów rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Strona archiwalna
Aktualna lista projektów budżetu obywatelskiego znajduje się na stronie:
Projekt ogólnomiejski :

Chcesz mieć zniżkę na bilety - oddaj butle typu PETy!

Projekt odrzucony: Zgodnie z § 12 pkt. 4 Uchwały Nr XXXIV/566/15 Rady Miasta Krakowa z dnia 16 grudnia 2015 r. w sprawie: Regulaminu budżetu obywatelskiego Miasta Krakowa, w ramach procedury budżetu obywatelskiego nie mogą być realizowane zadania, które w dniu zgłoszenia stoją w sprzeczności z obowiązującymi w mieście planami, politykami i programami, w tym w szczególności z miejscowymi planami zagospodarowania przestrzennego i innymi uchwałami Rady i zarządzeniami Prezydenta. W związku z powyższym, Wydział Gospodarki Komunalnej UMK opiniuje negatywnie przedmiotowy wniosek. Zgodnie z § 1 ww. Uchwały ze środków budżetu obywatelskiego finansowane są zadania zgłaszane przez mieszkańców, należące do zadań własnych gminy lub zadań własnych powiatu z zastrzeżeniem zapisów zawartych w § 12. Prowadzenie punktu skupu surowców wtórnych nie jest zadaniem własnym gminy. Jednocześnie, Gmina nie może ponosić kosztów w postaci gratyfikacji za oddane przez mieszkańców butelki PET. Na terenie miasta działają przedsiębiorcy, posiadający stosowne zezwolenia, którzy prowadzą punktu skupu surowców wtórnych w tym m.in. tworzyw sztucznych. Zasady tworzenia punktów odbioru (skupu) surowców wtórnych, w tym przypadku makulatury, określone są w ustawie z dnia 14 grudnia 2012r. o odpadach (Dz. U. z 2013r., poz. 21 z późn. zm.). Zgodnie z ww. ustawą oraz Rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 09 grudnia 2014r. w sprawie katalogu odpadów (Dz. U. z 2014r., poz. 1923) do prowadzenia działalności gospodarczej w postaci punktu skupu surowców (np. tworzyw sztucznych, w tym butelek PET) wymagane jest uzyskanie stosownego zezwolenia organu administracyjnego na zbieranie odpadów. Realizacja proponowanego zadania będzie skutkować obniżeniem wpływów ze sprzedaży biletów komunikacji miejskiej, które stanowią dochód Budżetu Miasta Krakowa o ok. 200 tys. zł w skali roku. Ponadto w chwili obecnej Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu w Krakowie jest na etapie wyłaniania Koncesjonariusza, który będzie się zajmował obsługą Systemu Rowerów Miejskich na lata 2016-2024. W związku z powyższym nie ma możliwości narzucenia Koncesjonariuszowi, aby system dopuszczał założoną we wniosku funkcjonalność. Projekt jest niezgodny z aktem prawa miejscowego tj. Regulaminem utrzymania czystości i porządku w Gminie Miejskiej Kraków przyjętym Uchwałą nr LXIII/917/12 Rady Miasta Krakowa z dnia 19 grudnia 2012r. Zgodnie z art.3. ust. 1. ww. uchwały to właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i porządku na terenie nieruchomości poprzez: 1) zbieranie i pozbywanie się odpadów komunalnych stałych oraz odprowadzenie nieczystości ciekłych zgodnie z zasadami określonymi w niniejszym Regulaminie, 2) prowadzenie we wskazanym zakresie selektywnego zbierania odpadów komunalnych, w tym powstających w gospodarstwach domowych przeterminowanych leków i chemikaliów, zużytych baterii i akumulatorów, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, mebli i innych odpadów wielkogabarytowych, odpadów budowlanych i rozbiórkowych (odpadów remontowo-budowlanych) oraz zużytych opon, a także odpadów zielonych i bioodpadów (odpadów ulegających biodegradacji).Zasady według których właściciele, różnego typu, nieruchomości zobowiązani są do prowadzenia selektywnego zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości określają art.4, 5, 6 i 7 uchwały (Regulaminu). Ponadto, Rada Miasta Krakowa Uchwałą Nr LII/697/12 z dnia 11 lipca 2012 roku powierzyła Miejskiemu Przedsiębiorstwu Oczyszczania Sp. z o. o. w Krakowie obowiązkowe zadanie własne gminy utrzymania czystości i porządku na terytorium Gminy Miejskiej Kraków. Realizując zapisy ww. uchwały Gmina Miejska Kraków i MPO Sp. z o. o. w Krakowie podpisały w dniu 7 czerwca 2013 roku umowę o świadczenie usług publicznych w zakresie gospodarki odpadami komunalnymi na terenie Gminy Miejskiej Kraków. W ramach powyższej uchwały i umowy MPO Sp. z o.o. w Krakowie w imieniu Gminy Miejskiej Kraków m.in. objęło wszystkich właścicieli nieruchomości na terenie gminy systemem gospodarowania odpadami komunalnymi, ustanowiło selektywne zbieranie odpadów komunalnych obejmujące następujące frakcje odpadów: papieru, metalu, tworzywa sztucznego, szkła i opakowań wielomateriałowych oraz odpadów komunalnych ulegających biodegradacji, w tym odpadów opakowaniowych ulegających biodegradacji, stworzyło punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych w sposób zapewniający łatwy dostęp dla wszystkich mieszkańców gminy, prowadzi działania informacyjne i edukacyjne w zakresie prawidłowego gospodarowania odpadami komunalnymi, w szczególności w zakresie selektywnego zbierania odpadów komunalnych. Zgodnie art. 6h ustawy z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2016r. poz. 250) właściciele nieruchomości są obowiązani ponosić na rzecz gminy, opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Z pobranych opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi gmina pokrywa koszty funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi, które obejmują koszty: 1) odbierania, transportu, zbierania, odzysku i unieszkodliwiania odpadów komunalnych; 2) tworzenia i utrzymania punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych; 3) obsługi administracyjnej tego systemu, 4) edukacji ekologicznej w zakresie prawidłowego postępowania z odpadami komunalnymi. W związku z powyższym, zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami prawa, punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych finansowane są z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Na terenie Gminy Miejskiej Kraków zlokalizowane są mobilne punkty selektywnej zbiórki odpadów komunalnych - 684 gniazd. W każdym gnieździe znajduje się pojemnik typu igloo („dzwon”) przeznaczony na zbiórkę wszelkiego rodzaju tworzyw sztucznych, w tym butelek PET. Ponadto, na terenie Gminy funkcjonują dwa stacjonarne punkty do selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (ul. Nowohucka 1 i ul. Krzemieniecka 40), do których mieszkańcy bezpłatnie mogą oddawać wszelkiego rodzaju tworzywa sztuczne, w tym butelki PET

Edycja Budżet Obywatelski 2016 Projekt ogólnomiejski Realizacja projektu przewiduje ograniczoną liczbę uczestników.

Lokalizacja

Główna lokalizacja: Michała Stachowicza 18 30-103 Kraków, Polska

Opis projektu

Projekt zakłada montaż pięciu automatów, które będą miały na celu przyjmowanie plastikowych butelek różnych wymiarów i wydawanie w zamian doładowań do Krakowskiej Karty Miejskiej i KMK Bike.Urządzenia będą zlokalizowane na terenie miasta w budynkach użytku publicznego - urzędach miasta. Automaty nie będą w znacznym stopniu ingerować w powierzchnię użytkową lokalu, ze względu na ich niewielką budowę, będą one zajmować ok. 0,5 m2. Dzięki zaawansowanej technologii automaty będą miały zdolność do identyfikacji opakowań po ich kształcie oraz kodzie kreskowym, tak, aby uniknąć "oszukania automatu". Urządzenie przeznaczone będzie do przyjmowania opakowań jednorazowych poprzez wbudowanym magazynem umożliwiającym przechowywanie frakcji pustych pojemników. Zapewniać będzie przyjmowanie butelek plastikowych typu PET o pojemności 0,3-1,5l, a także segregacje oraz prasowanie dużych ilości opakowań po napojach.W środku urządzenia powinien się znaleźć taśmociąg, żeby transportować oddawane butelki PET do belownicy (by zmniejszyć objętość i częstotliwość ich odbioru z automatów). Odbiór zgromadzonych surowców wtórnych będzie prowadzony przez MPGO Kraków. Kolejnym elementem sieci, będzie stworzenie systemu płatności za przyniesione butelki. Mieszkaniec za pośrednictwem indywidualnego konta użytkownika będzie mógł zgromadzone "wirtualne pieniądze" za oddawane butelki wymienić na zakup biletów MPK oraz doładowań do KMK Bike. Wartość butelki w przeliczeniu na wirtualne pieniądze powinny wynieść około 10 groszy/szt. Minimalna ilość jednorazowego przyjęcia nie powinna być niższa niż 10 sztuk butelek. Uzyskane pieniądze po zakończonej transakcji zostaną przekazane na indywidualne konto mieszkańca.

UZASADNIENIE PROJEKTU

Celem projektu jest uświadomienie mieszkańców Krakowa na temat potrzeby segregacji odpadów i zwiększenie stopnia recyklingu surowców wtórnych (zgodnie z dyrektywami UE oraz prawodawstwem krajowym). Rozwiązanie funkcjonuje już w większości krajów zachodnioeuropejskich np. Holandia, Niemcy oraz krajów skandynawskich i świetnie się sprawdza. Jest to narzędzie skutecznie motywujące mieszkańców do segregacji odpadów. Dodatkowo projekt ma na celu przyczynić się do większej ochrony środowiska,
zwiększenia atrakcyjności życia w mieście.Zachętą do segregacji będzie możliwość oddania butelek PET do automatu, a w zamian otrzymanie możliwości zakupu biletu komunikacji zbiorowej po niższej cenie, a także doładowania konta KMK Bike. Zbiórka surowców wtórnych stanie się bardziej atrakcyjna dla mieszkańców, ponieważ będzie się wiązała z gratyfikacją w postaci zniżek na ekologiczne środki transportu.

Kosztorys
Nazwa Opis Koszt
Automat 5 sztuk Koszt 5 automatów przyjmujących butelki PET 250 000,00 PLN
Wdrożenie systemu rozliczeniowego Wdrożenie systemu rozliczeniowego 20 000,00 PLN
270 000,00 PLN
Harmonogram działań
Nazwa Opis Data
Wróć do poprzedniej strony