Szkoła Retoryki
Edycja Budżet Obywatelski 2016 Projekt ogólnomiejski - dotyczy całego obszaru Realizacja projektu przewiduje ograniczoną liczbę uczestników.
Lokalizacja
Główna lokalizacja: Kraków ,Centrum Kongresowe
Opis projektu
W ramach projektu w 16 krakowskich szkołach ponadgimnazjalnych, zostaną przeprowadzone dodatkowe lekcje z zakresu retoryki oraz warsztaty z wystąpień publicznych, w wymiarze co najmniej 1 godziny tygodniowo (z możliwością łączenia kilku godzin w bloki). Zajęcia będą się odbywać przez cały rok a ich adresatami będą zainteresowani uczniowie danej szkoły w liczbie do 20 (optymalny skład grupy zajęciowej).
W pierwszej kolejności zostanie rozpisany konkurs, który powinien wyłonić realizatora zadania. Kluczowym czynnikiem mającym wpływ na rozstrzygnięcie konkursu powinno być doświadczenie podmiotu kandydującego w zakresie prowadzenia zajęć z wystąpień publicznych / retoryki / erystyki.
Następnie podmiot, który wygra konkurs będzie miał miesiąc czasu na opracowanie szczegółowego programu zajęć i warsztatów, które zostaną wkomponowane w tok zajęć szkolnych. Prowadzący zajęcia z ramienia realizatora powinni nawiązać wówczas współprace z nauczycielami przedmiotów humanistycznych, której celem będzie optymalizacja procesu edukacyjnego.
Zajęcia będą się odbywać w szkołach przez cały rok szkolny w wymiarze 40 godzin lekcyjnych. Aby lepiej dopasować lekcje do planu zajęć w danej szkole realizator będzie miał możliwość łączenia zajęć, które muszą się jednak obywać średnio minimum raz na dwa tygodnie. Lekcje retoryki oraz zajęcia warsztatowe będą prowadzone przez tutorów. Każdy tutor podejmie się opieki nad jedną szkołą i będzie odpowiadał za całokształt nauczania i animacji zajęć. Zajęcia dotyczyć będą tematów takich jak: sposoby przygotowania się do wystąpienia, walka z tremą, podstawy argumentacji, techniki argumentacji, świadoma gestykulacja i mowa ciała, dykcja, autoprezentacja, pisanie przemówień.
Spośród uczestników zajęć, prowadzący w każdej szkole zajęcia pomogą wytypować uczniom trzech swoich przedstawicieli, którzy zmierzą się w turnieju Debat Oksfordzkich z innymi reprezentacjami szkół. Finał turnieju powinien odbyć się w Centrum Kongresowym ICE Kraków.
Debata Oksfordzka to usystematyzowana dyskusja, której celem jest toczenie przez dwie drużyny sporu nad określoną tezą. Drużyna broniąca tezy zwana jest Propozycją, a drużyna starająca się tezę podważyć nosi miano Opozycji. Celem Debaty Oksfordzkiej jest przeprowadzenie dyskusji na argumenty, które mają być przedstawione w spójny, jasny, ciekawy i logiczny sposób.
Projekt ma charakter pilotażowy, jednak po uzyskaniu pozytywnej ewaluacji powinien być rozszerzony na wszystkie krakowskie szkoły ponadgimnazjalne.
UZASADNIENIE PROJEKTU
Do zgłoszenia projektu „Szkoły Retoryki” skłoniły mnie zaobserwowane i rozpoznane, następujące potrzeby społeczne:
1) Obecny proces edukacji szkolnej cechuje niska tendencja do kształtowania umiejętności autoprezentacji, argumentacji i oratorstwa. Młodzież nie uczy się w szkole jak mówić i jak słuchać innych. Przyczyna braku kształcenia tych umiejętności tkwi w programie szkolnym Dzięki udziałowi w projekcie młodzi mieszkańcy Krakowa nabędą umiejętności, cenne na rynku pracy i przydatne w życiu prywatnym. Będzie to miało realny wpływ na ich umiejętności jak i na ocenę przez pracodawców, przez co, ostatecznie wpłynie zachęcająco na inwestorów ( jako jeden z wielu czynników )
2) W Krakowie nie ma rozbudowanej kultury otwartego i merytorycznego dialogu, zarówno pomiędzy mieszkańcami a władzami lokalnymi, jak i różnymi grupami społecznymi. Szkoła retoryki ma na za zadanie rozpocząć pracę u podstaw, aby w perspektywie najbliższej dekady wykształcić wrażliwe na konieczność dialogu i debaty elity. Proaktywne, lecz merytoryczne elity- wzmocnią społeczeństwo obywatelskie i ułatwią rozwiązywanie sporów społecznych w skali miejskiej.
Dzisiejsza młodzież bardzo często nie posiada zdolności do bezkonfliktowego rozwiązywania sporów, poszukiwania kompromisów i jasnego przedstawiania swojego stanowiska. Skutkiem ubocznym tego faktu jest zanik odwagi cywilnej i kultury słowa mówionego. W interesie wszystkich mieszkańców miasta jest to, by te umiejętności rozwijać i kształcić, a uczestnicy projektu staną się ambasadorami dobrego słowa.Nazwa | Opis | Koszt |
---|---|---|
1. Przygotowanie koncepcji zajęć | Profesjonalne przygotowanie scenariuszy zajęć tak aby kurs gwarantował uzyskanie potrzebnych kompetencji, maksymalizując efekty , przekazując wiedzę w sposób atrakcyjny. | 10 000,00 PLN |
2. Zajęcia w szkołach – 16 szkół x 40 godzin (50 zł/h) średnio 1 godzina zajęć w tygodniu | Przeprowadzenie regularnych zajęć w szkołach przez tutorów | 32 000,00 PLN |
3. Organizacja konkursu międzyszkolnego | Organizacja konkursu debat oksfordzkich | 5 000,00 PLN |
4. Nagrody (medale, dyplomy, puchary) | Nagrody dla uczestników | 3 000,00 PLN |
50 000,00 PLN |
Nazwa | Opis | Data |
---|---|---|