Archiwum projektów rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Strona archiwalna
Aktualna lista projektów budżetu obywatelskiego znajduje się na stronie:
Projekt ogólnomiejski :

Szkoła Retoryki

Projekt odrzucony: Pomimo wezwania do usunięcia braków formalnych (mail z dnia 6 maja 2016 r.) Wnioskodawca nie przedstawił pisemnych oświadczeń o gotowości do współpracy dyrektorów szkół ponadgimnazjalnych przewidzianych do udziału w projekcie oraz nie dokonał modyfikacji w zakresie ogólnodostępności efektów zadania dla mieszkańców miasta (ze szczegółowego opisu propozycji zadania wynika, że adresatami projektu będą uczniowie 16 krakowskich szkół. Zatem, efekty projektu będą dostępne jedynie dla uczniów wybranych szkół). W związku z niespełnieniem przez Wnioskodawcę wymogów §12 ust. 1 i ust. 5 Regulaminu budżetu obywatelskiego miasta Krakowa (załącznik do uchwały Nr XXXIV/566/15 Rady Miasta Krakowa z dnia 16 grudnia 2015 r.) projekt został odrzucony, o czym poinformowano Wnioskodawcę za pośrednictwem poczty elektronicznej. Propozycja zadania pn. Szkoła Retoryki, została złożona również w ubiegłorocznej edycji Budżetu Obywatelskiego i została odrzucona w związku z brakiem oświadczeń dyrektorów szkół ponadgimnazjalnych przewidzianych do współpracy w ramach realizacji propozycji tego zadania.

Edycja Budżet Obywatelski 2016 Projekt ogólnomiejski - dotyczy całego obszaru Realizacja projektu przewiduje ograniczoną liczbę uczestników.

Lokalizacja

Główna lokalizacja: Kraków ,Centrum Kongresowe

Opis projektu

W ramach projektu w 16 krakowskich szkołach ponadgimnazjalnych, zostaną przeprowadzone dodatkowe lekcje z zakresu retoryki oraz warsztaty z wystąpień publicznych, w wymiarze co najmniej 1 godziny tygodniowo (z możliwością łączenia kilku godzin w bloki). Zajęcia będą się odbywać przez cały rok a ich adresatami będą zainteresowani uczniowie danej szkoły w liczbie do 20 (optymalny skład grupy zajęciowej).

 

W pierwszej kolejności zostanie rozpisany konkurs, który powinien wyłonić realizatora zadania. Kluczowym czynnikiem mającym wpływ na rozstrzygnięcie konkursu powinno być doświadczenie podmiotu kandydującego w zakresie prowadzenia zajęć z wystąpień publicznych / retoryki / erystyki.

 

Następnie podmiot, który wygra konkurs będzie miał miesiąc czasu na opracowanie szczegółowego programu zajęć i warsztatów, które zostaną wkomponowane w tok zajęć szkolnych. Prowadzący zajęcia z ramienia realizatora powinni nawiązać wówczas współprace z nauczycielami przedmiotów humanistycznych, której celem będzie optymalizacja procesu edukacyjnego.

 

Zajęcia będą się odbywać w szkołach przez cały rok szkolny w wymiarze 40 godzin lekcyjnych. Aby lepiej dopasować lekcje do planu zajęć w danej szkole realizator będzie miał możliwość łączenia zajęć, które muszą się jednak obywać średnio minimum  raz na dwa tygodnie. Lekcje retoryki oraz zajęcia warsztatowe będą prowadzone przez tutorów. Każdy tutor podejmie się opieki nad jedną szkołą i będzie odpowiadał za całokształt nauczania i animacji zajęć. Zajęcia dotyczyć będą tematów takich jak: sposoby przygotowania się do wystąpienia, walka z tremą, podstawy argumentacji, techniki argumentacji, świadoma gestykulacja i mowa ciała, dykcja, autoprezentacja, pisanie przemówień.

 

Spośród uczestników zajęć, prowadzący w każdej szkole zajęcia pomogą wytypować uczniom trzech swoich przedstawicieli, którzy zmierzą się w turnieju Debat Oksfordzkich z innymi reprezentacjami szkół. Finał turnieju powinien odbyć się w Centrum Kongresowym ICE Kraków.

 

Debata Oksfordzka to usystematyzowana dyskusja, której celem jest toczenie przez dwie drużyny sporu nad określoną tezą. Drużyna broniąca tezy zwana jest Propozycją, a drużyna starająca się tezę podważyć nosi miano Opozycji. Celem Debaty Oksfordzkiej jest przeprowadzenie dyskusji na argumenty, które mają być przedstawione w spójny, jasny, ciekawy i logiczny sposób.

 

 

Projekt ma charakter pilotażowy, jednak po uzyskaniu pozytywnej ewaluacji powinien być rozszerzony na wszystkie krakowskie szkoły ponadgimnazjalne. 

UZASADNIENIE PROJEKTU

Do zgłoszenia projektu „Szkoły Retoryki” skłoniły mnie zaobserwowane i rozpoznane, następujące potrzeby społeczne:

1)      Obecny proces edukacji szkolnej cechuje niska tendencja do kształtowania umiejętności autoprezentacji, argumentacji i oratorstwa. Młodzież nie uczy się w szkole jak mówić i jak słuchać innych.  Przyczyna braku kształcenia tych umiejętności tkwi  w programie szkolnym  Dzięki udziałowi w projekcie młodzi mieszkańcy Krakowa nabędą umiejętności, cenne na rynku pracy i przydatne w życiu prywatnym. Będzie to miało realny wpływ na ich umiejętności jak i na ocenę przez pracodawców, przez co, ostatecznie wpłynie zachęcająco na inwestorów ( jako jeden z wielu czynników )

2)      W Krakowie nie ma rozbudowanej kultury otwartego i merytorycznego dialogu, zarówno pomiędzy mieszkańcami a władzami lokalnymi, jak i różnymi grupami społecznymi. Szkoła retoryki ma na za zadanie rozpocząć pracę u podstaw, aby w perspektywie najbliższej dekady wykształcić wrażliwe na konieczność dialogu i debaty elity. Proaktywne, lecz merytoryczne elity- wzmocnią społeczeństwo obywatelskie i ułatwią rozwiązywanie sporów społecznych w skali miejskiej.

Dzisiejsza młodzież bardzo często nie posiada zdolności do bezkonfliktowego rozwiązywania sporów, poszukiwania kompromisów i jasnego przedstawiania swojego stanowiska. Skutkiem ubocznym tego faktu jest zanik odwagi cywilnej i kultury słowa mówionego. W interesie wszystkich mieszkańców miasta jest to, by te umiejętności rozwijać i kształcić, a uczestnicy projektu staną się ambasadorami dobrego słowa. 

Kosztorys
Nazwa Opis Koszt
1. Przygotowanie koncepcji zajęć Profesjonalne przygotowanie scenariuszy zajęć tak aby kurs gwarantował uzyskanie potrzebnych kompetencji, maksymalizując efekty , przekazując wiedzę w sposób atrakcyjny. 10 000,00 PLN
2. Zajęcia w szkołach – 16 szkół x 40 godzin (50 zł/h) średnio 1 godzina zajęć w tygodniu Przeprowadzenie regularnych zajęć w szkołach przez tutorów 32 000,00 PLN
3. Organizacja konkursu międzyszkolnego Organizacja konkursu debat oksfordzkich 5 000,00 PLN
4. Nagrody (medale, dyplomy, puchary) Nagrody dla uczestników 3 000,00 PLN
50 000,00 PLN
Harmonogram działań
Nazwa Opis Data
Wróć do poprzedniej strony