Twoje BO rozwiń menu
Projekt ogólnomiejski :

Edukacja w walce ze smogiem

Projekt odrzucony: W związku z wnioskiem, który wpłynął do Wydziału Kształtowania Środowiska w ramach propozycji zadań do Budżetu Obywatelskiego pn. „Edukacja w walce ze smogiem” informujemy, że Wnioskodawca planuje organizację zajęć dotyczących problematyki związanej ze smogiem w szkołach podstawowych i przedszkolach. W gimnazjach zajęcia te mają być powiązane z lekcjami fizyki. Zgodnie z art. 39 ust. 1 pkt 1 Ustawy z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (Dz.U. z 2015 r. poz. 2156 z późn. zm.) za organizacją pracy szkoły, w tym za realizację zajęć dydaktycznych, opiekuńczych i wychowawczych odbywających się na terenie szkoły odpowiada dyrektor szkoły lub placówki. Ponadto, zgodnie z art. 5a Ustawy o systemie oświaty dyrektor szkoły wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę lub placówkę. Jednocześnie wnioskodawca nie precyzuje ile dzieci/ uczniów zostanie objętych wsparciem i czy zajęcia miałyby odbywać się w trakcie czasu lekcyjnego, w godzinach popołudniowych, ale na terenie szkoły, czy też w dni wolne od nauki. W każdym z tych przypadków w placówkach pojawiają się problematyczne kwestie organizacyjne, a także związane z bezpieczeństwem i opieką nad uczniami w trakcie prowadzenia zajęć. Wnioskodawca nie dość szczegółowo sygnalizuje pewne kwestie, bez koniecznego ich rozwinięcia, w tym wspólne działania z instytucjami (Straż Pożarna, cech Kominiarski) czy nawiązanie współpracy ze szkołami wyższymi (pomoc w przygotowaniu materiałów dydaktycznych, praktyki dla przyszłych nauczycieli). W związku z powyższym, zasadnym byłoby uzyskanie pisemnych oświadczeń o gotowości do współpracy dyrektorów szkół i przedszkoli, przedstawicieli szkół wyższych, Straży Pożarnej i cechu Kominiarskiego do udziału w propozycji zadania, o czym wnioskodawca został poinformowany drogą mailową i telefoniczną. Ponadto, wnioskodawca zakłada przygotowanie biuletynu i komiksu, współpracę z Gazetą Wyborczą i MPK w zakresie reklamy oraz imprezy plenerowe. Jednakże przedmiotowy wniosek zawiera zbyt mało szczegółowych danych, aby można było jednoznacznie ocenić adekwatność kalkulacji kosztów do zasięgu i skali planowanych działań. Mając powyższe na uwadze, pomimo poinformowania wnioskodawcy o konieczności przedłożenia pisemnych oświadczeń wspomnianych podmiotów do udziału w propozycji oraz doszczegółowienia informacji zawartych we wniosku, wnioskodawca nie dokonał uzupełnień ani modyfikacji zakresu rzeczowego propozycji zadania. W związku z tym, zgodnie z §12 ust. 5 Regulaminu budżetu obywatelskiego miasta Krakowa (załącznik do uchwały Nr XXXIV/566/15 Rady Miasta Krakowa z dnia 16 grudnia 2015 r.) tut. Wydział opiniuje propozycję zadania do Budżetu Obywatelskiego pn. „Edukacja w walce ze smogiem” negatywnie.

Edycja Budżet Obywatelski 2016 Projekt ogólnomiejski - dotyczy całego obszaru Realizacja projektu przewiduje ograniczoną liczbę uczestników.

265 000,00 PLN
kwota potrzebna do realizacji

Lokalizacja

Główna lokalizacja: Kraków, Polska

Krótki opis projektu

Walka ze smogiem poprzez edukacje,przekazanie wiedzy"świadomość działania i konsekwencje"w formie zabawy oraz ciekawych eksperymentów uwidaczniających problemy i przeciw działanie im. Edukacja społeczeństwa poprzez dzieci i młodzież. Utworzenie biuletyn

Opis projektu

Walka ze smogiem poprzez edukacje, przekazanie wiedzy „świadomość działania i konsekwencje" w formie zabawy oraz ciekawych eksperymentów uwidaczniających problemy i przeciw działa im.

Program ten ma na celu edukacje społeczeństwa, poprzez dzieci i młodzieży .
Utworzenie biuletynu informacyjnego „jak działa wentylacja” oraz „ niewłaściwe palenie niszczy komin i Twoje zdrowie”

Program będzie prowadzony przez dwie postacie animowane. Dzięki temu będzie można wykorzystać dwie techniki: komiks i film animowany.
Komiks pozwala na czytelne obrazkowe przedstawienie szeregu poszczególnych problemów złożoności smogu. Zobrazowanie poszczególnych problemów podzielonych na odcinki : Wentylacja ,niska emisja , źródła odnawialne ,roślinność
Bohaterowie są dostosowani  do wieku odbiorców, przekazują pozytywne wzorce i budują ciągłość historii. Jako twarze kampanii budują własną markę.


Program w pierwszym momencie ma przedstawić społeczeństwu i dotrzeć do niego z biuletynem informacyjnym: Jak działa wentylacja oraz jakie są skutki źle działającej wentylacji. Przedstawione będzie też złe palenie jako niebezpieczeństwo zapłonu (w kominie), koszty naprawy komina oraz ubytki na zdrowiu. Biuletyn z takimi informacjami będzie dostarczany wraz z komiksem podczas zajęć z dziećmi i młodzieżą. Jednocześnie będzie niezależną częścią, mającą przedstawić zagrożenia i przeciwdziałanie (dostarczany w formie niezależnej przez Kominiarzy czy Strażaków, których celem jak i biuletynu jest bezpieczeństwo obywateli)


W programie dla dzieci, młodzieży „tropem smogu"
 
- Dzieci spotykają się z animatorem. Poznają poszczególnie co robimy by nie pomagać smogowi. Poznają zagadnienie smogu i procesu jego powstawania. W formie zabawy plastycznej poznają różnego rodzaju eko alternatywy. Którymi można zastąpić dotychczasowe rozwiązania: w domu, mieszkaniu jak i systemie miejskim .

-Młodzież - spotkania z animatorem powiązane z lekcjami fizyki. Przedstawienie na zasadzie prostych eksperymentów działania wentylacji i procesu smołowania komina (przeźroczysty model dyfuzji gazów).
 

ZAJĘCIA(zasmołowany komin)

-filmy z palącymi się kominami oraz pokaz slajdów (smoła w kominie, wykwity, kominy pęknięte po zapaleniach )

-zagadnienia: Węgiel (rodzaje i jakość ), drewno (co to jest nieprzesezonowane drewno )

Destylacja węgla na niskich temperaturach, szok termiczny (studzenie spalin w nie ocieplonym kominie)

-Przedstawienie zagrożeń, problemów i rozwiązań ( celem jest poinformowanie o takich zjawiskach jak i dostarczenie biuletynu informacyjnego który uczeń weźmie do domu)


 

ZAJĘCIA - wentylacja

- dla dzieci starszych - gimnazjum powiązane z lekcjami fizyki

- przedstawienie działania systemu wentylacyjnego na przykładzie sali, klasy

oraz eksperyment na mini skali budynku wielorodzinnego z pleksi i kolorowych dymków symulujących powietrze i spaliny (dyfuzja kolorowowych gazów w przeźroczystych naczyniach wielopołączonych)

-pokazanie jak działa podciśnienie (dmucha przez wentylacje )

- jak podczas działania podciśnienia mogą być zaciągane spaliny wraz z powietrzem

- gdy nie ma dopływu powietrza do pomieszczenia i spaliny zaczynają cofać się kominem z powrotem

-Przedstawienie zagrożeń, problemów i rozwiązań - celem jest poinformowanie o takich zjawiskach jak i dostarczenie biuletynu informacyjnego który uczeń weźmie do domu. (możliwość pokazania na modelu za pomocą ruchomych zasów jak można sterować ruchem powietrza)


DOTKNĄĆ < SPRAWDZIĆ < POZNAĆ

Zajęcia będą odbywały się w szkołach i przeczkolach .
W MPK Kraków zostaną wykupione pakiety kampanijne - filmy aminowane z postaciami "twarzami" z biuletynu i komiksu. Promujące walkę ze smogiem jak i zwrócenie uwagi na problem wentylacji i smołowania komina .
 
   

UZASADNIENIE PROJEKTU

Nie pomagaj smogowi zabijać, dowiedz się jak to działa

Cel .
Dostarczenie biuletynu informacyjnego, co to jest smog - jak działa, jak się chronić, jak zadbać o własne bezpieczeństwo w domu .
Ten sam biuletyn będzie dostarczany dorosłym, od wiarygodnych źródeł informacj: Kominiarz ,Straż Pożarna oraz widoczny w MPK Kraków.

Jak to działa :  Skoro dziecko będzie mogło zrozumieć proste zasady fizyki. A te same informacje będą przynosiły zaufane źródła zawodów dbających o  nasze bezpieczeństwo. Wielokrotne powtarzanie z różnych źródeł utrwali informację u odbiorców i spowoduje wykorzystanie informacji nawet z ciekawości. Następnie z powodu lepszego działania komina, pieca, wentylacji, mogą zostać niwelowane stare złe przyzwyczajenia.
Dzięki pierwszym korzystnym i prostym do zrealizowania zmianom inne reguły odnośnie walki ze smogiem zaczną być dostrzegane, brane pod uwagę i w rezultacie realizowane .
Jednostka ma wielki wpływ na życie pozostałych mieszkańców .

Wspólne działanie z istytucjami :Straż Pożarna ,Cech Kominiarski

Nawiązanie współpracy ze szkołami wyszymi (umożliwienie praktyki przyszłym nauczycielom , pomoc w przygotowaniu materiałów dydaktycznych )

Wspólny front: czysteogrzewanie.pl - smog to nie tylko problem Krakowa  

Korzystanie z doświadczenia i pomocy większych: Gazeta Wyborcza (twórcy i realizatozy programu dla dzieci "tropem smogu ")
 
Dzięki animowanym postaciom istnieje możliwość samo finansowania się budżetu w przyszłości. Możliwość powstania gier planszowych ,karcianych ,komputerowych czy komiks lub film animowany.

Kosztorys
Nazwa Opis Koszt
zakup urządzeń Na podstawie projektu wykonanego w oparciu o założenia wniosku do wysokości wnioskowanej kwoty. 80 000,00 PLN
koszt boiska Na podstawie projektu wykonanego w oparciu o założenia wniosku do wysokości wniskowanej kwoty 100 000,00 PLN
koszty przygotowania terenu/koszty wykonania projektów/koszt uzyskania ewentualnych pozwoleń/koszty wykonania tablicy informującej o realizacji zadania ze środkow Budżetu obywatelskiego 2019 Wykonanie projektów w oparciu o załozenia wniosku do wysokości wnioskowanej kwoty wraz z uzyskaniem stosownych decyzji administracyjnych. Inne prace przy zagospodarowaniu terenu. Tablica informacyjna. 35 000,00 PLN
Nawierzchnia bezpieczna. Na podstawie projektu wykonanego w oparciu o założenia wniosku do wysokości wnioskowanej kwoty. 50 000,00 PLN
265 000,00 PLN
Harmonogram działań
Nazwa Opis Data
Termin realizacji zadania Termin realizacji zadania druga połowa 2020

Galeria

powrót