EKO-OGRÓD W PRZEDSZKOLU NR 5, ZDROWO! MĄDRZE I BEZPIECZNIE!!
Edycja Budżet Obywatelski 2016 Projekt lokalny - Dzielnica VIII Realizacja projektu przewiduje ograniczoną liczbę uczestników.
Lokalizacja
Główna lokalizacja: Samorządowe Przedszkole nr 5, Zachodnia 6A, Kraków, Polska
Krótki opis projektu
Realizacja ekologicznego, ogrodu dydaktycznego w 2 obszarach: 1 -bezpieczne zestawy do zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych, 2 -rabaty czterech pór roku, ścieżkę sensoryczną, ogród warzywno-ziołowy ze szklarnią i ogródek meteorologiczny.
Opis projektu
Projekt zaplanowany został na terenie działek w całości należących do Gminy Kraków, pozostających w zarządzie trwałym dyrektora przedszkola.
W koncepcji zwrócono uwagę przede wszystkim na utworzenie w ogrodzie przestrzeni bezpiecznej i sprzyjającej wszechstronnemu rozwojowi dzieci uczęszczających do przedszkola.
Część edukacyjna ogrodu obejmuje m.in. kolekcję roślin na rabatach czterech pór roku, które umożliwią zapoznanie dzieci z zależnościami zjawisk przyrody od poszczególnych pór roku. Obok zaplanowano umiejscowienie ścieżki sensorycznej składającej się z czterech kwater w kształcie bosej stopy, z czego trzy przeznaczone będą na prezentowanie różnego typu nawierzchni, a w jednej zostaną posadzone pospolite rośliny mające właściwości lecznicze lub użytkowe. Materiały nawierzchniowe o różnej strukturze, fakturze i frakcji przyczynią się do rozwoju wrażliwości dotykowej u dzieci.
W pobliżu rabaty, postanowiono założyć kompleks doświadczeń i prac ogrodniczych zawierający ogródek warzywny, ogródek meteorologiczny, a także niewielką szklarnię. Wielozmysłowe doświadczanie przyrody zapewnić ma ścieżka sensoryczna łącząca w sobie różne faktury podłoża i rośliny różniące się pokrojem, ulistnieniem, kolorem i kształtem kwiatów oraz zapachem. Niezwykle ważnym aspektem wychowania przedszkolnego jest również zapoznanie dzieci z rodzimymi gatunkami roślin rosnącymi w różnych warunkach środowiskowych. W tym celu postanowiono wykorzystać mało uczęszczany fragment ogrodu pod koronami wierzb i leszczyn do założenia naturalistycznej kompozycji z objętych ochroną gatunkową roślin wiosennych, uzupełnionej cienioznośnymi roślinami rodzimymi.
Aby umożliwić dzieciom odbywanie większej liczby zajęć na zewnątrz, zaplanowana została "zielona sala" pod obszerną koroną wierzby płaczącej.
Wyznaczono także miejsce dla ogrodu warzywno-ziołowego z niewielką szklarnią umożliwiającą wysiew nasion wczesną wiosną. Gotową rozsadę ziół i warzyw będzie można w odpowiednim czasie posadzić w znajdujących się obok szklarni podniesionych kwaterach, dostosowanych wymiarami do wymagań dzieci w wieku przedszkolnym. Obok zaplanowano postawienie niewielkich hoteli dla owadów.
W pobliżu
szklarni zaproponowano zgromadzenie łatwych w obsłudze urządzeń do pomiarów
meteorologicznych, jak deszczomierz, wiatromierz, termometr ogrodowy i prostej
konstrukcji gnomon.
Strefa zabaw swobodnych i z wykorzystaniem urządzeń do zabaw ruchowych z bezpieczną nawierzchnią, dla dzieci starszych, obejmuje pozostałą część ogrodu.
Zaplanowano również urozmaicić strefę zabaw dla najmłodszych dzieci poprzez uzupełnienie zasobu w rośliny o kolorowym ulistnieniu oraz wymalowanie na tarasie plansz do różnych gier i zabaw.
UZASADNIENIE PROJEKTU
W trakcie rozbudowy placówki, koniecznej ze względu na niezaspokojone potrzeby środowiska, dotyczące miejsc w przedszkolach, zniszczeniu uległa część urządzeń ogrodowych. Obecne zagospodarowanie terenu zielonego, należącego do przedszkola, nie zaspokaja potrzeb uczęszczających do placówki 275 dzieci.
Należy też zwrócić uwagę, że z ogrodu korzystają też mieszkańcy osiedla Ruczaj-Zaborze oraz rodzice z dziećmi, którzy po odebraniu dziecka z przedszkola, pozostają z nim dłużej w ogrodzie.
Dzięki realizacji projektu następować będzie:
- integracja osób: dzieci, rodzice, nauczyciele przedszkola,
- rozwój aktywności poznawczej i ruchowej dzieci i osób dorosłych,
- promocja aktywnego spędzania czasu na powietrzu,
- rozwój postaw ekologicznych u wszystkich użytkowników,
- promocja aktywnego sposobu spędzania czasu.
Spędzanie czasu w "zielonej sali", możliwość obserwacji zmian w przyrodzie, doświadczenia wielozmysłowe na ścieżce sensorycznej oraz w ogrodzie warzywnym z pewnością będą dla dzieci ciekawą, atrakcyjną, rozbudzającą ciekawość i dającą nowe umiejętności, formą spędzania czasu w przedszkolu.