Archiwum projektów rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Strona archiwalna
Aktualna lista projektów budżetu obywatelskiego znajduje się na stronie:
Projekt lokalny - Dzielnica VIII NR 8:

EKO-OGRÓD W PRZEDSZKOLU NR 5, ZDROWO! MĄDRZE I BEZPIECZNIE!!

Edycja Budżet Obywatelski 2016 Projekt lokalny - Dzielnica VIII Realizacja projektu przewiduje ograniczoną liczbę uczestników.

Lokalizacja

Główna lokalizacja: Samorządowe Przedszkole nr 5, Zachodnia 6A, Kraków, Polska

Opis projektu

      Projekt zaplanowany został na terenie działek w całości należących do Gminy Kraków, pozostających w zarządzie trwałym dyrektora przedszkola.

      W koncepcji zwrócono uwagę przede wszystkim na utworzenie w ogrodzie przestrzeni bezpiecznej i sprzyjającej wszechstronnemu rozwojowi dzieci uczęszczających do przedszkola.

        Część edukacyjna ogrodu obejmuje m.in. kolekcję roślin na rabatach czterech pór roku, które umożliwią zapoznanie dzieci z zależnościami zjawisk przyrody od poszczególnych pór roku. Obok zaplanowano umiejscowienie ścieżki sensorycznej składającej się z czterech kwater w kształcie bosej stopy, z czego trzy przeznaczone będą na prezentowanie różnego typu nawierzchni, a w jednej zostaną posadzone pospolite rośliny mające właściwości lecznicze lub użytkowe. Materiały nawierzchniowe o różnej strukturze, fakturze i frakcji przyczynią się do rozwoju wrażliwości dotykowej u dzieci.

        W pobliżu rabaty, postanowiono założyć kompleks doświadczeń i prac ogrodniczych zawierający ogródek warzywny, ogródek meteorologiczny, a także niewielką szklarnię. Wielozmysłowe doświadczanie przyrody zapewnić ma ścieżka sensoryczna łącząca w sobie różne faktury podłoża i rośliny różniące się pokrojem, ulistnieniem, kolorem i kształtem kwiatów oraz zapachem. Niezwykle ważnym aspektem wychowania przedszkolnego jest również zapoznanie dzieci z rodzimymi gatunkami roślin rosnącymi w różnych warunkach środowiskowych. W tym celu postanowiono wykorzystać mało uczęszczany fragment ogrodu pod koronami wierzb i leszczyn do założenia naturalistycznej kompozycji z objętych ochroną gatunkową roślin wiosennych, uzupełnionej cienioznośnymi roślinami rodzimymi.

        Aby umożliwić dzieciom odbywanie większej liczby zajęć na zewnątrz, zaplanowana została "zielona sala" pod obszerną koroną wierzby płaczącej.

        Wyznaczono także miejsce dla ogrodu warzywno-ziołowego z niewielką szklarnią umożliwiającą wysiew nasion wczesną wiosną. Gotową rozsadę ziół i warzyw będzie można w odpowiednim czasie posadzić w znajdujących się obok szklarni podniesionych kwaterach, dostosowanych wymiarami do wymagań dzieci w wieku przedszkolnym. Obok zaplanowano postawienie niewielkich hoteli dla owadów.

 W pobliżu szklarni zaproponowano zgromadzenie łatwych w obsłudze urządzeń do pomiarów meteorologicznych, jak deszczomierz, wiatromierz, termometr ogrodowy i prostej konstrukcji gnomon.

Strefa zabaw swobodnych i z wykorzystaniem urządzeń do zabaw ruchowych z bezpieczną nawierzchnią, dla dzieci starszych, obejmuje pozostałą część ogrodu.

         Zaplanowano również urozmaicić strefę zabaw dla najmłodszych dzieci poprzez uzupełnienie zasobu w rośliny o kolorowym ulistnieniu oraz wymalowanie na tarasie plansz do różnych gier i zabaw.












UZASADNIENIE PROJEKTU

    W trakcie rozbudowy placówki, koniecznej ze względu na niezaspokojone potrzeby środowiska, dotyczące miejsc w przedszkolach, zniszczeniu uległa część urządzeń ogrodowych. Obecne zagospodarowanie terenu zielonego, należącego do przedszkola, nie zaspokaja potrzeb uczęszczających do placówki 275 dzieci.

     Należy też zwrócić uwagę, że z ogrodu korzystają też mieszkańcy osiedla Ruczaj-Zaborze oraz rodzice z dziećmi, którzy po odebraniu dziecka z przedszkola, pozostają z nim dłużej w ogrodzie.

     Dzięki realizacji projektu następować będzie:

  • integracja osób: dzieci, rodzice, nauczyciele przedszkola,
  • rozwój aktywności poznawczej i ruchowej dzieci i osób dorosłych,
  • promocja aktywnego spędzania czasu na powietrzu,
  • rozwój postaw ekologicznych u wszystkich użytkowników,
  • promocja aktywnego sposobu spędzania czasu.
 Zaprojektowane do wykorzystania wielofunkcyjne, bezpieczne, kolorowe, ciekawe architektonicznie, urządzenia ogrodowe będą dadzą możliwość dzieciom, tak bardzo potrzebujących ruchu, spędzania czasu w ogrodzie, w bardzo atrakcyjny sposób.
 Spędzanie czasu w "zielonej sali", możliwość obserwacji zmian w przyrodzie, doświadczenia wielozmysłowe na ścieżce sensorycznej oraz w ogrodzie warzywnym z pewnością będą dla dzieci ciekawą, atrakcyjną, rozbudzającą ciekawość i dającą nowe umiejętności, formą spędzania czasu w przedszkolu.


Kosztorys
Nazwa Opis Koszt
Proponowana szklarnia 1 419,00 PLN
8. Przykładowy wiatromierz rękaw 95,00 PLN
Przykładowy deszczomierz szklankowy 20,00 PLN
Przykładowy zegar słoneczny 140,00 PLN
Proponowany model kosza na śmieci 4 szt. 2 214,00 PLN
Siedziska drewniane do „zielonej sali” 27 szt. 3 500,00 PLN
Wykładzina bezpieczna na plac zabaw 30 000,00 PLN
Materiały, lakiery 3 000,00 PLN
Plac zabaw Wickey WaveFlyer Wieża dla dzieci z wieloma opcjami zabawy 1 934,00 PLN
Plac zabaw Wickey Twinstar 3 279,00 PLN
Zestaw do zabaw „13” 14 413,00 PLN
Plac zabaw Captain Woodfoot Drewniany zestaw do zabawy o wyglądzie statku 3 844,00 PLN
Proponowana ławka w strefie wejściowo-rekreacyjnej 4 szt. 1 918,00 PLN
Proponowana ławka w strefie zabaw-5 szt. 3 482,00 PLN
6. Proponowana tablica regulaminowa 464,00 PLN
Projekt Dokumentacja projektowa 4 000,00 PLN
73 722,00 PLN
Harmonogram działań
Nazwa Opis Data
Wybór oferty Wybór oferty urządzeń do zabaw ruchowych, spełniających zasady bezpieczeństwa i posiadające odpowiednie certyfikaty oraz elementów ogrodowych. 2017
Prace ogrodnicze Przygotowanie podłoża do wykonania prac ogrodniczych oraz montażu zestawów do zabaw ruchowych. 2017
Prace ogrodnicze Wykonanie prac ogrodniczych; rabaty 4 pór roku, ogródka warzywno-ziołowego, ścieżki sensorycznej. 2017
Zakup i montaż zaplanowanych elementów Zakup i montaż zestawów do zabaw ruchowych, elementów „zielonej sali", szklarni, urządzeń do pomiarów meteorologicznych. 2017
Odbiór zadania Odbiór zrealizowanego zadania zgodnie z Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz. U. 2003 nr 6 poz. 69). 2017
Charakterystyka długoterminowych skutków: utworzenie w ogrodzie przestrzeni bezpiecznej i sprzyjającej wszechstronnemu rozwojowi dzieci
Wróć do poprzedniej strony