Archiwum projektów rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Strona archiwalna
Aktualna lista projektów budżetu obywatelskiego znajduje się na stronie:
Projekt ogólnomiejski :

Czyste niebo nad Krakowem

Projekt odrzucony: Po przeanalizowaniu zadania jakim jest realizacja wniosku „Czyste niebo nad Krakowem” Wydział Kształtowania Środowiska Urzędu Miasta Krakowa opiniuje przedmiotowy wniosek negatywnie. Poniżej przedstawiamy uzasadnienie stanowiska. 1. System informowania o stanie jakości powietrza w Krakowie już funkcjonuje. Informacje w zakresie danych pomiarowych dotyczących zanieczyszczenia powietrza w Krakowie i województwie małopolskim prezentowane są na stronie internetowej Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska: http://monitoring.krakow.pios.gov.pl. Informacje te dostępne są także poprzez aplikacje na telefon: jakość powietrza w Polsce, http://powietrze.gios.gov.pl/pjp/conntent/mobile_app, w której Główny Inspektorat Ochrony Środowiska prezentuje bieżące dane z automatycznych stacji pomiarowych funkcjonujących w ramach Państwowego Monitoringu Środowiska. Również Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego udostępnia aplikacje: Regionalny System Ostrzegania, informującą o przypadkach wprowadzenia II lub III stopnia zanieczyszczeniem powietrza. Dodatkowo również w ramach serwisu istnieje możliwość otrzymywania na e-maila newslettera z informacją o mierzonym i prognozowanym poziomie zanieczyszczenia powietrza w trzech opcjach: codziennego, ostrzegawczego i alarmowego oraz wyborem obszaru województwa, którego mają dotyczyć informacje. Funkcjonują aplikacje na telefony komórkowe, które umożliwiają obserwację pomiarów lub prognoz zanieczyszczeń. Lista aplikacji zamieszczona jest na stronie http://powietrze.malopolska.pl/aplikacje/. Aplikacje dają możliwość śledzenia sytuacji na bieżąco, w każdym momencie użycia aplikacji i zawierają więcej informacji niż sms, w tym przedstawiają dane również w formie graficznej. Według informacji uzyskanych z Wydziału Bezpieczeństwa i Zarzadzania Kryzysowego Urzędu Wojewódzkiego, w sytuacjach szczególnych zagrożeń możliwe jest również, we współpracy z Ministrem Administracji i Cyfryzacji informowanie za pośrednictwem sms. Na wniosek mieszkańca istnieje możliwość przekazywania informacji sms, w sytuacji szczególnego zagrożenia. Od lipca 2015 roku, informacje o stanie powietrza umieszczane są również (przez MPK S.A., na podstawie danych z Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska) na: - wyświetlaczach zlokalizowanych na przystankach komunikacji miejskiej oraz - na paskach informacyjnych monitorów znajdujących się w pojazdach komunikacji miejskiej które są wyposażone w odpowiedni system. Dane te są emitowane trzy razy dziennie (na tablicach na przystankach są wyświetlane przez 15 minut, a w tramwajach i autobusach przez dwie godziny). Po ogłoszeniu przez Centrum Zarzadzania Kryzysowego Urzędu Miasta Krakowa alarmu smogowego informacje o stanie zanieczyszczenia powietrza są emitowane co dwie godziny od 6.15 do 20.15 (na przystankach są wyświetlane przez 15 minut, a w tramwajach i autobusach bez przerwy) i są aktualizowane osiem razy dziennie (o godz. 6.15, 8.15, 10.15, 12.15, 14.15, 16.15, 18.15, 20.15). Emitowane są także od godz. ok. 18.00 do 24.00 kolejnego dnia bez przerwy informacje o wprowadzeniu darmowej komunikacji dla osób jadących z dowodem rejestracyjnym. Odnosząc się do wyświetlania informacji w sposób ciągły MPK SA negatywnie opiniuje zamieszczanie informacji na tablicach znajdujących się na przystankach w ten sposób, gdyż nadmiar informacji spowoduje nieczytelność komunikatów o zatrzymaniach w ruchu i zmianach tras (pismo znak: DZ-0610-5-09/16 z dnia 10.05.2016 r.). Również negatywne stanowisko w zakresie ciągłego prezentowania wyników przedstawił Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu (pismo znak: TO.6122.49.2016 z dnia 18.05.2016 r.), w opinii którego tablice Dynamicznej Informacji Pasażerskiej zainstalowane zostały na przystankach komunikacji miejskiej w Krakowie w celu przekazywania informacji pasażerom o prognozowanym odjeździe pociągów tramwajowych z przystanku. Dodatkowo, ostatnia linijka na wyświetlaczach przeznaczona jest do przekazywania informacji o utrudnieniach w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej. Linijka ta powinna pozostawać możliwie jak najdłużej pusta w sytuacji, gdy nie występują żadne utrudnienia, tak aby w przypadku pojawienia się komunikatu, pasażerowie od razu zwracali na niego uwagę. Nieustanna prezentacja komunikatów o zanieczyszczeniu skutkowałaby sytuacją, w której pasażerowie przestaliby zwracać uwagę na wyświetlane tam informacje. Z tego względu pożądana jest jak najmniejsza liczna prezentowanych tam treści i powinny być one związane wyłącznie z funkcjonowaniem komunikacji miejskiej w Krakowie. Obecnie funkcjonujące rozwiązanie w zakresie prezentacji informacji o stanie jakości powietrza zostało wypracowane w porozumieniu z Doradcą Prezydenta Miasta Krakowa ds. Jakości Powietrza. Wyświetlanie komunikatów w sposób ciągły według stanowiska ZIKiT nie jest możliwe. 2. Negatywny wpływ znaków świetlnych świecących światłem stałym – dobrze widocznym z większych odległości na krajobraz kulturowy (negatywne stanowiska Biura Planowania Przestrzennego i Biura Miejskiego Konserwatora Zabytków). Biuro Planowania Przestrzennego Urzędu Miasta Krakowa zwraca uwagę, iż zaproponowany w projekcie sposób przekazywania informacji poprzez: „punkty świetlne (led) będące wizualizacją danych w systemie ciągłym i komunikatów specjalnych – udostępnianych na budynkach użyteczności publicznej „znaki świetlne świecące światłem stałym – dobrze widoczne z większych odległości, jak również możliwość implementacji na budynkach prywatnych na wniosek ich właścicieli. Minimum 50 punktów świetlnych w dobrze widocznych z większych odległości miejscach” może wpłynąć negatywnie na krajobraz kulturowy. Zanieczyszczenia środowiska światłem sztucznym jest zjawiskiem coraz częstszym, jego wzrost obserwuje się, szczególnie na obszarach silnie zurbanizowanych. Mając na uwadze powyższe oraz zaproponowaną dużą liczbę punktów świetlnych (minimum 50) w dobrze widocznych z dużych odległości miejscach, opinia również w tym zakresie pozostaje negatywna. Również Biuro Miejskiego Konserwatora Zabytków opiniuje negatywnie działania dotyczące punktów świetlnych na budynkach leżących w strefie ochrony konserwatorskiej, informując ponadto, iż wiele obszarów Miasta Krakowa objętych jest miejscowymi planami zagospodarowania przestrzennego (obowiązujące, sporządzane), które w większości mówią o braku możliwości umieszczania na budynkach nośników informacyjno-reklamowych w formie wyświetlaczy świecących światłem o zmiennym natężeniu. Jednocześnie na terenie objętym uchwałą w sprawie utworzenia parku kulturowego pod nazwą Park Kulturowy Stare Miasto (uchwała Rady Miasta Krakowa Nr: CVI/1547/10 z dnia 3 listopada 2010 r.) obowiązuje zakaz umieszczania nośników informacji wizualnej o jaskrawej kolorystyce, odbijających światło, odblaskowych, projekcji świetlnych, elementów ruchomych, neonów oraz światła o zmieniającym się natężeniu, błyskowego lub pulsującego. 3. Realizacja zadania na gruntach nie należących do Gminy Miejskiej Kraków jest niezgodna z uchwałą w sprawie Regulaminu budżetu obywatelskiego. Zgodnie z § 12 pkt. 5 regulaminu „w ramach procedury budżetu obywatelskiego nie mogą być realizowane zadania które są planowane do realizacji na gruntach nie należących do Gminy Miejskiej Kraków”, wobec powyższego realizacja punktów świetlnych na budynkach prywatnych właścicieli na ich wniosek, nie spełnia w tym zakresie warunków regulaminu. 4. Tworzenie kolejnych systemów budzi wątpliwości z punktu widzenia treści art. 44 ust. 3 ustawy o finansach publicznych z dnia 27 sierpnia 2009 r. (Dz.U. z 2013 r. poz. 885). Zgodnie z art. 44 ust. 3 ww. ustawy wydatki publiczne winny być dokonywane w sposób celowy i oszczędny z zachowaniem zasad uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów oraz optymalnego doboru metod i środków służących osiągnięciu założonych celów. Zgodnie z wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 6.10.2015 r. IIISA „racjonalne wydatkowanie środków oznacza ich oszczędne i obiektywnie zasadne wydawanie, w celu osiągnięcia spodziewanych efektów.” W sytuacji gdy obecnie system informowania o prognozowanym poziomie zanieczyszczeń powietrza zarówno w Krakowie, jak i w całej Małopolsce funkcjonuje, realizacja przedmiotowego wniosku obywatelskiego nie jest zasadna w świetle ww. artykułu o finansach publicznych. Ponadto informujemy: Wydział Informatyki Urzędu Miasta Krakowa przekazał negatywną opinię w zakresie zaproponowanych kosztów wykonania systemu z uwagi na poniższe aspekty, w szczególności: - Koszt uruchomienia systemu jest niedoszacowany o około 50 % (powyższe odnosi się do dwóch pierwszych pozycji kosztorysu; bez odniesienia się do kosztów tablic, punktów świetlnych i marketingu). - Brak w kosztorysie pozycji dotyczącej kosztów utrzymania systemu w przyszłości; można założyć że będzie to około 20 % wartości wykonania systemu rocznie. Również zdaniem Wydziału Architektury i Urbanistyki, koszty realizacji przedsięwzięcia zostały niedoszacowane, nie uwzględniono kosztów związanych przygotowaniem dokumentacji, w tym projektów budowlanych, map wynikających z ewentualnej konieczności uzyskania pozwolenia na budowę. Niezależnie od powyższego wyjaśniamy, (mając na uwadze zapis uchwały NR XXXIV/566/15 Rady Miasta Krakowa z dnia 16 grudnia 2015 r. w sprawie Regulaminu budżetu obywatelskiego Miasta Krakowa stanowiący, iż w ramach budżetu nie mogą być realizowane zadania, które wymagają współpracy instytucjonalnej, jeżeli osoby odpowiedzialne za kierowanie daną instytucją nie przedstawiły pisemnej gotowości do współpracy w formie oświadczenia) Wydział Kształtowania Środowiska, z uwagi na fakt, iż nie dysponuje danymi dotyczącymi stanu powietrza, zwrócił się do Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska o wyrażenie pisemnej gotowości współpracy, przy ewentualnej realizacji wniosku. W odpowiedzi Wojewódzki Inspektorat, zajął stanowisko, iż bieżące dane pomiarowe dotyczące zanieczyszczenia powietrza są dostępne m.in. poprzez aplikacje na telefon: jakość powietrza w Polsce, http://powietrze.gios.gov.pl/pjp/conntent/mobile_app, w której Główny Inspektorat Ochrony Środowiska prezentuje dane z automatycznych stacji pomiarowych funkcjonujących w ramach Państwowego Monitoringu Środowiska oraz, że istnieje możliwość przekazywania na bieżąco danych pomiarowych dotyczących zanieczyszczenia powietrza prezentowanych na stronie internetowej http://monitoring.krakow.pios.gov.pl.

Edycja Budżet Obywatelski 2016 Projekt ogólnomiejski - dotyczy całego obszaru Realizacja projektu przewiduje ograniczoną liczbę uczestników.

Lokalizacja

Główna lokalizacja: Kraków, Polska

Opis projektu

System informujący Mieszkańców o jakości powietrza w Krakowie, bazujący na danych ze stacji monitorowania jakości powietrza (obecnie 6 punktów pomiarowych, których ilość powinna być zwiększana http://monitoring.krakow.pios.gov.pl/dane-pomiarowe/automatyczne).

Zakres informacji:

Informacja ciągła, przesyłana non-stop w zależności od formy przedstawienia danych, jak również specjalne formy komunikatów po przekroczeniu w górę/ w dół określonego poziomu zanieczyszczenia powietrza, jak na przykładzie http://sojp.wios.warszawa.pl/index.php?page=skala-jakosci-powietrza

System, składający się z 4 podstawowych form przekazu informacji, powinien mieć charakter zintegrowany, przejrzysty i generować zrozumiałe komunikaty.

Informacje przekazywane za pośrednictwem:

 a) SMS - program do obsługi bazy numerów telefonii komórkowej zgromadzonej celem informowania o stanie powietrza; możliwość wskazania konkretnej godziny, w której ma być przesyłany komunikat w formie SMS, jak również komunikat specjalny, także w postaci SMS - przesyłany w momentach przekroczenia w górę / w dół określonych poziomów zanieczyszczenia;

b) aplikacji mobilnej (Android, iOS, Windows Phone) - informacja przekazywana w sposób ciągły w czasie działania aplikacji, lecz również w momencie przekroczenia jednego z poziomów zanieczyszczenia powietrza:

-  wysyłająca notyfikacje typu push

-  generująca efekt wizualny (podświetlenie telefonu lub podświetlenie diody);

c) tablic informacyjnych - np. wyświetlacze rozkładów jazdy na przystankach MPK, wyświetlacze w pojazdach MPK - informacja ciągła i komunikaty specjalne;

d) punktów świetlnych (led) będące wizualizacją danych w systemie ciągłym i komunikatów specjalnych - udostępnianych na budynkach użyteczności publicznej (znaki świetlne świecące światłem stałym - dobrze widoczne z większych odległości), jak również możliwość implementacji na budynkach prywatnych na wniosek ich właścicieli. Minimum 50 punktów świetlnych w dobrze widocznych miejscach.








UZASADNIENIE PROJEKTU

Celem projektu jest powstanie rzetelnego, zintegrowanego systemu powiadamiania o jakości powietrza w Krakowie, przy wykorzystaniu wielu kanałów komunikacji. W ten sposób dane będą ogólnodostępne, łatwe w uzyskaniu, i zrozumiałe dla każdego kto przebywa na terenie Krakowa.

Dane mają być przekazane w sposób zrozumiały i przejrzysty, aby były łatwe do odczytu i interpretacji, zarówno dla dzieci, dorosłych i dla osób starszych.

W wyniku realizacji projektu informacja o jakości powietrza ma być powszechna, co ma zwiększyć świadomość społeczeństwa związaną z zagrożeniem, które dla zdrowia i życia powoduje zanieczyszczenie atmosfery.

Kosztorys
Nazwa Opis Koszt
System powiadamiania SMS 20 000,00 PLN
Aplikacja mobilna 30 000,00 PLN
Tablice informacyjne 20 000,00 PLN
Punkty świetlne 30 000,00 PLN
Marketing systemu 10 000,00 PLN
110 000,00 PLN
Harmonogram działań
Nazwa Opis Data
Wróć do poprzedniej strony