Archiwum projektów rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Strona archiwalna
Aktualna lista projektów budżetu obywatelskiego znajduje się na stronie:
Projekt ogólnomiejski :

Przejście pod nasypem kolejowym Chałupnika - Lotnicza

Projekt odrzucony: Opinia negatywna. Zgodnie z treścią § 12 pkt 7 Regulaminu BO nie mogą być realizowane zadania na gruntach nienależących do Gminy Miejskiej Kraków. Wskazane lokalizacje propozycji zadania znajdują sie na terenach stanowiących własność Skarbu Państwa-Płd. Dyrekcji Okręgowej Kolei Państwowych.

Edycja Budżet Obywatelski 2016 Projekt ogólnomiejski Realizacja projektu przewiduje ograniczoną liczbę uczestników.

Lokalizacja

Główna lokalizacja: Kazimierza Chałupnika, Kraków

Opis projektu

Projekt obejmuje budowę przejścia dla pieszych i rowerzystów pod nasypem kolejowej obwodnicy towarowej (linie kolejowe nr 100 i 947) przebiegającym na odcinku pomiędzy ul. Pilotów i ul. Mogilską. Możliwe są dwa warianty lokalizacji przedsięwzięcia:

  • wariant I obejmuje budowę przejścia podziemnego na przedłużeniu ulic Lotniczej i Kazimierza Chałupnika, który zapewni połączenie obu ulic dla ruchu pieszych i rowerzystów,
  • wariant II obejmuje budowę przejścia podziemnego na przedłużeniu ulicy Farmaceutów, łącząc ją ze ścieżką pieszo-rowerową planowaną zgodnie z Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzennego po wschodniej stronie nasypu.
Oba warianty spełniają podstawową funkcję jaką będzie likwidacja bariery w postaci obwodnicy kolejowej i umożliwienie przemieszczania się mieszkańców. O wyborze wariantu realizacyjnego powinny zdecydować warunki techniczne określone przez zarządcę linii kolejowej, a także analiza funkcjonalno-użytkowa budowy przepustu dla poszczególnych lokalizacji.
Z uwagi na charakter zabudowy terenu przyległego, prowadzenie ruchu rowerowego oraz przebieg linii kolejowych w nasypie budowa przepustu wydaje się lepszym rozwiązaniem niż budowa przejścia górą tj. kładki.

UZASADNIENIE PROJEKTU

Głównym celem realizacji projektu jest połączenie rozdzielonych przez obwodnicę kolejową dzielnic Krakowa i umożliwienie dogodnego i bezpiecznego przemieszczania się mieszkańców. O potrzebie realizacji projektu świadczy brak możliwości zgodnego z przepisami i bezpiecznego przekraczania torów kolejowych na długości około 1150m pomiędzy ulicami Pilotów i Mogilską.
Budowa przepustu umożliwi jednocześnie likwidację nielegalnych przejść, które zagrażają zdrowiu i życiu korzystających z nich osób. Obecnie w trakcie budowy jest droga dojazdowa wzdłuż nasypu kolejowego od ul. Ostatniej do ul. Mogilskiej w Krakowie. Na
dalszym odcinku, aż do ulicy Kazimierza Chałupnika w Miejscowym Planie Zagospodarowania Przestrzennego zaplanowano ciąg pieszo-rowerowy w miejscu zlikwidowanej bocznicy kolejowej do zakładów zbożowych. Ponadto w przyległym terenie tracie budowy jest szereg budynków mieszkaniowych i usługowych, co istotnie wpłynie na zwiększenie potrzeb komunikacyjnych mieszkańców, w tym przemieszczanie się w poprzek nasypy kolejowego. Powyższe uwarunkowania przemawiają za realizacją projektu, jako istotnego elementu, bez którego istniejąca oraz budowana i planowana sieć połączeń nie będzie w pełni spełniać zamierzonego celu.
Realizacja projektu korzystnie wpłynie na życie mieszkańców Krakowa, w szczególności Dzielnicy II i Dzielnicy III. Aktualnie kładzie się duży nacisk na unikanie grodzenia przestrzeni publicznej podczas realizacji nowych inwestycji infrastrukturalnych i mieszkaniowych. Kwestie te regulują to zarówno ustawy, np. ustawa krajobrazowa, a także prawo miejscowe. Obwodnica kolejowa
rozcina przestrzeń publiczną i pomimo, że istnieje od kilkudziesięciu lat jest nadal zmorą życia codziennego mieszkańców. Realizacja zadania niewątpliwie wpłynie na poprawę życia w mieście poprzez zapewnienie możliwości bezpiecznego przemieszczania się mieszkańców - pieszych i rowerzystów. Budowa przepustu dla pieszych i rowerzystów w proponowanej lokalizacji będzie atrakcyjna dla mieszkańców Krakowa głównie z uwagi na otwarcie przestrzeni publicznej w rejonie, uzupełnienie istniejącej i planowanej sieci ciągów pieszych i rowerowych, istotne skrócenie dystansu koniecznego do pokonania, aby dotrzeć do celu podróży (np. do licznych urzędów miejskich zlokalizowanych w rejonie pomiędzy obwodnicą kolejową a rondem
Mogilskim) zarówno pieszo, jak i na rowerze. Dodatkowo może wpłynąć pozytywnie na dostępności miejscowego handlu i usług.

Kosztorys
Nazwa Opis Koszt
Dokumentacja studyjno - koncepcyjna Opracowanie dokumentacji studyjno - koncepcyjnej wraz z wykonaniem niezbędnych analiz, pozyskaniem warunków technicznych oraz wybór wariantu realizacyjnego 25 000,00 PLN
Projekt budowlany i wykonawczy wraz z decyzją umożliwiającą realizacje zadania Opracowanie projekt budowlanego i wykonawczego wraz z pozyskaniem decyzji umożliwiającej realizację zadania 50 000,00 PLN
Realizacja zadania Wykonanie robót budowlanych 650 000,00 PLN
725 000,00 PLN
Harmonogram działań
Nazwa Opis Data
Wróć do poprzedniej strony