Archiwum projektów rozwiń menu
Projekt lokalny - Dzielnica I :

Pl. Wszystkich Św. - rewitalizacja przez likwidację parkingu

Projekt odrzucony: Podczas weryfikacji propozycji zadania w oparciu o zapisy Regulaminu budżetu obywatelskiego miasta Krakowa, stanowiącym Załącznik do uchwały Nr XXXIV/566/15 Rady Miasta Krakowa z dnia 16.12.2015 roku w sprawie Regulaminu budżetu obywatelskiego miasta Krakowa opiniuje się negatywnie. • Zgodnie z opinią Zespołu Miejskiego Architekta Krajobrazu, Architekta Miasta Krakowa oraz opinią Biura Planowania Przestrzennego BP-05.6724.3.49.2016.MSZ z dnia 27.04.2016 roku, Plac Wszystkich Świętych podlega ustaleniom obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obszaru „ Stare Miasto ”, zatwierdzonego uchwałą nr XII/131/11 Rady Miasta Krakowa z dnia 13.04.2011 roku, zgodnie z którym znajduje się w terenach placu miejskiego, oznaczonego symbolem KP.5 obejmującym Plac Wszystkich Świętych z podstawowym przeznaczeniem na plac miejski. Istniejący parking nie stoi w sprzeczności z ustaleniami obowiązującego planu i stanowi drogę przeciwpożarowa. Jego likwidacja utrudni obsługę komunikacyjną budynków. Zgodnie z treścią Rozdz. 4 § 12 pkt. 4 w/w Regulaminu nie mogą być realizowane zadania, które w dniu zgłoszenia stoją w sprzeczności z obowiązującymi w mieście planami, politykami i programami w tym w szczególności z miejscowymi planami zagospodarowania przestrzennego (…)

Edycja Budżet Obywatelski 2016 Projekt lokalny - Dzielnica I Realizacja projektu przewiduje ograniczoną liczbę uczestników.

174 000,00 PLN
kwota potrzebna do realizacji

Lokalizacja

Główna lokalizacja: plac Wszystkich Świętych 3/4, Polska

Krótki opis projektu

Projekt zakłada rewitalizację pl. Wszystkich Św. - dzięki likwidacji magistrackiego parkingu. Jeszcze nigdy nie dało się tak bardzo zmienić miasta, dysponując tak skromnym budżetem. Bo czasem, by było lepiej, nie trzeba budować. Wystarczy zlikwidować..

Opis projektu

Projekt zakłada rewitalizację terenu przed pałacem Wielopolskich. Mimo, że pełni on funkcję reprezentacyjną i podlega ochronie konserwatorskiej, wykorzystywany jest przez urzędników jako parking.

Inicjatywa obywatelska przewiduje zmianę organizacji ruchu w tym obszarze poprzez usunięcie tablicy znajdującej się pod znakiem B-1 ("Nie dotyczy pojazdów RMK, UMK i zaopatrzenia pawilonu") oraz zamontowanie zamiast niej znaku T-22 ("Nie dotyczy rowerów"). Usunięty zostanie także sąsiedni znak "Wysuwana zapora". Po zmianie znaków magistracki parking po prostu... zniknie.

Aby upamiętnić to, że w XXI wieku istniał w ścisłym centrum Krakowa parking dla urzędników, proponujemy ustawienie "pomnika" na zieleńcu przylegającym do obecnego parkingu. Pomnik w formie dwóch bujaków sprężynowych typu "samochodzik" będzie miał nadaną funkcję, służąc najmłodszym mieszkańcom Krakowa.


UZASADNIENIE PROJEKTU

Aż trudno uwierzyć, że za tak niewiele (koszty zadania są symboliczne) uzyskać można tak wiele.

Po pierwsze, odzyskana zostanie cenna miejska przestrzeń - obecnie zastawiona "pomnikami zachodniej i japońskiej myśli motoryzacyjnej". Beneficjentami likwidacji parkingu będą piesi oraz rowerzyści - zarówno mieszkańcy, jak i turyści. Nie dość, że łatwiej będą mogli się poruszać po terenie zlokalizowanym w obszarze Miasta Pomnika Historii - Układu Urbanistycznego miasta Krakowa w granicach plant A-1 z 22.05.1933, to umożliwi się im podziwiane zabytkowego pałacu Wielopolskich w pełnej krasie - nie zasłoniętego przez samochody.

Po drugie, wzrośnie poziom bezpieczeństwa - i to nie tylko pieszych, którzy obecnie nieśmiało przemykają pomiędzy samochodami urzędników. Wojewódzki Konserwator Zabytków wskazywał, że "istniejący układ drogowy jest związany z zapewnieniem bezpieczeństwa urzędowi (w tym przeciwpożarowego)". Obecnie życie i zdrowie władz jest poważnie zagrożone. Poniższe zdjęcie potwierdza, że istnienie parkingu poważnie utrudnia dojazd karetki bądź straży pożarnej:

Po trzecie, wypchnięcie ruchu samochodowego ze ścisłego centrum doskonale wpisze się w prowadzoną przez Miasto walkę ze smogiem.

Po czwarte, ograniczenie ruchu samochodowego w obrębie I obwodnicy korzystnie odbije się na płynności ruchu tramwajowego.

Po piąte, nie możemy zapominać o względach ekonomicznych. Sam projekt to jednorazowy wydatek, gdyż znak drogowy nie wymaga późniejszych nakładów. Ale rewitalizacja wiąże się również z oszczędnością. Nie trzeba będzie remontować rozjeżdżonej przez samochody kostki brukowej pod zabytkowym pałacem (ostatni remont - marzec 2016). Strażnik Miejski, który obecnie pełni rolę "parkingowego", pilnując wjazdu na magistracki parking, zajmie się służbą na rzecz mieszkańców, a nie sprawdzaniem wjazdówek i podnoszeniem zapory. Z kolei część urzędników zamiast parkować pod pałacem Wielopolskich zacznie korzystać z deficytowego parkingu przy Muzeum Narodowym.

Po szóste, "pomnik" myśli motoryzacyjnej (bujaki sprężynowe) ucieszy najmłodszych. Zostanie mu nadana funkcja i - podobnie jak fontanna na placu Szczepańskim - uchodzić będzie za wyjątkową atrakcję.

Po siódme, nie zakłóci to funkcjonowania urzędu. Do dyspozycji urzędników (w nagłych wypadkach) oraz pojazdów zaopatrzenia pozostanie alternatywny wjazd na dziedziniec pałacu Wielopolskich od strony ulicy Poselskiej.

Kosztorys
Nazwa Opis Koszt
Budowa zatoki wykonanie projektu wraz z realizacją 174 000,00 PLN
174 000,00 PLN
Harmonogram działań
Nazwa Opis Data
opracowanie dokumentacji projektowej opracowanie dokumentacji projektowej I - III kw. 2020 r.
Realizacja zadania Realizacja zadania zgodnie z opracowanym projektem III - IV kw. 2020 r.

Galeria

powrót