Archiwum projektów rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Strona archiwalna
Aktualna lista projektów budżetu obywatelskiego znajduje się na stronie:
Projekt ogólnomiejski :

Przedłużenie linii tramwajowej i P&R - koncepcja realizacji

Projekt odrzucony: Opinia negatywna. Niespełnione warunki określone w § 12 ust. 2,4,6,7,8, Regulaminu BO stanowiącego załacznik do Uchwały nr XXXIV/566/15 Rady Miasta Krakowa z dnia 16.12.2015

Edycja Budżet Obywatelski 2016 Projekt ogólnomiejski Realizacja projektu przewiduje ograniczoną liczbę uczestników.

Lokalizacja

Główna lokalizacja: Kraków, Polska

Opis projektu

Celem projektu jest zainicjowanie prac nad przedłużeniem linii tramwajowej do granicy gminy Kraków z gminą Zielonki wraz ze zlokalizowanym w rejonie granicy gminy parkingiem P&R.

Zgodnie z naszym rozumieniem pierwszymi krokami koniecznymi do zrealizowania takiej inwestycji są:

  1. opracowanie wariantów przebiegu;
  2. analizy ruchu;
  3. analiza finansowa i ekonomiczna;
  4. wybór wariantu rekomendowanego.
W efekcie gmina pozyska koncepcję budowy zawierająca w szczególności informacje na temat parametrów linii opartą na szczegółowych analizach. Przeprowadzona analiza powinna pozwalać na zlecenie przygotowania dokumentacji niezbędnej do pozyskania Decyzji Środowiskowej. Jeśli nasze rozumienie procesu inwestycyjnego jest nieprawidłowe bądź niepełne to prosimy o odpowiednią modyfikację zakresu projektu, tak aby osiągnąć zamierzony cel. Analogicznie, jeśli nasze założenia dotyczące harmonogramu oraz kosztu są niepoprawne prosimy o ich korektę. Nadrzędną ideą projektu jest zrealizowanie w ciągu najbliższego roku prac umożliwiających uruchomienie prac nad dokumentacją do Decyzji Środowiskowej.

Przedmiotem projektu jest zrealizowanie wymienionych powyżej punktów z uwzględnieniem w analizach wariantu przebiegu przedstawionego poniżej oraz w załączniku do projektu (mapaPrzedluzenie.png).


Aktualne i planowane inwestycje infrastrukturalne w tym rejonie
W trakcie realizacji jest inwestycja polegająca na poprowadzeniu linii tramwajowej z Krowodrzy Górki na Górkę Narodową. Linia ta ma w początkowym przebiegu (przekroczenie ul. Opolskiej) przebiegać wzdłuż planowanej Trasy Wolbromskiej a następnie w rejonie ul. Pachońskiego skręcać praktycznie o 90 stopni w prawo w stronę Górki Narodowej.



Drugą istotną inwestycją w tym rejonie miasta jest Trasa Wolbromska, która zgodnie z informacją na stronie gminy Zielonki ma już ważną Decyzję Środowiskową na terenie tej gminy. Na potrzeby budowy Trasy Wolbromskiej planowanej jako droga dwupasmowa będą pozyskiwane grunty, wraz z pasami separującymi ruch (zielonymi). Zatem wariant wzdłuż Trasy Wolbromskiej może być korzystny także w związku z brakiem konieczności wykupu gruntów.

Proponowany przebieg przedłużenia linii tramwajowej
Uwzględniając wymienione wyżej inwestycje proponujemy przedłużenie linii tramwajowej do granic gminy Kraków z gminą Zielonki wzdłuż planowanej Trasy Wolbromskiej. Jednocześnie proponujemy zlokalizowanie w rejonie granicy gminy Kraków choćby niewielkiego parkingu typu P&R. Parking ten powinien posiadać miejsca postojowe zarówno dla samochodów jak i dla rowerów. Granica gmin w tym rejonie przebiega w stosunkowo niewielkiej odległości od coraz liczniejszych osiedli przy ul. Łokietka w Krakowie (na północ od torów kolejowych), os. Wiarusa w Zielonkach a także nowobudowanego osiedla przy ul. Wyki. Dla mieszkańców tych okolic dotarcie do tramwaju pieszo może zajmować zbyt wiele czasu, jednak dystans z każdego z tych miejsc jest odpowiedni dla roweru.

Proponujemy aby na zakończeniu przedłużonej linii nie budować pętli. Linię tą mogłyby obsługiwać tramwaje, w których istnieje możliwość przemieszczenia się motorniczego na drugi koniec składu. Identyczne rozwiązanie jest planowane przy przedłużaniu linii z Krowodrzy Górki na Azory.



Przyjęty ostatecznie w koncepcji budowy przebieg linii tramwajowej powinien gwarantować w przyszłości możliwość jej przedłużenia aż do planowanej Północnej Obwodnicy Krakowa i w rejonie zjazdu z POK zlokalizowanie kolejnego P&R. Proponowana lokalizacja, tj. prowadzenie linii tramwajowej wzdłuż Trasy Wolbromskiej zapewnia taką możliwość. Proponowana lokalizacja z uwzględnieniem obecnego stanu zabudowy umożliwia także przedłużenie linii do Północnej Obwodnicy Krakowa także wariantem przesuniętym bardziej na zachód, idącym w dalszym odcinku terenami gminy Kraków - bliżej ul. Łokietka.

W przypadku przyjęcia jako ostateczne proponowanego przebiegu linii tramwajowej całkowita długość tego przedłużenia nie jest wielka - to zaledwie około 1,1km wg map google.

Proponowane rozwiązanie w całości mieści się na terenie Dzielnicy IV Prądnik Biały jednak znaczenie takiego przedłużenia poprzez zatrzymywanie ruchu samochodowego jest ogólnomiejskie. Z tego powodu projekt jest zgłaszany jako ogólnomiejski.



UZASADNIENIE PROJEKTU

Ograniczenie ruchu samochodowego w centrum, napływającego z gmin ościennych oraz osiedli położonych na obrzeżach Krakowa

Główną przyczyną napływania ruchu samochodowego z gmin ościennych oraz z osiedli położonych na obrzeżach Krakowa do centrum jest połączenie dwóch elementów:

  • brak lub niska dostępność komunikacji zbiorowej na obrzeżach Krakowa i w gminach ościennych
  • zbyt głęboko w centrum zlokalizowane punkty przesiadkowe (zwłaszcza na północy Krakowa, gdzie granica gminy Kraków jest najbliżej centrum) powodujące nieopłacalność zmiany transportu niedaleko od celu podróży.
Obecnie osoby mieszkające w gminach Zielonki, Skała, a także dalszych podróżujące drogą wojewódzką 794 wjeżdżają do Krakowa i poruszają się po centrum własnymi samochodami osobowymi. Często podróżują aż na południe Krakowa korzystając z dróg w centrum. Z punktu widzenia Krakowian istotne jest zatrzymywanie tego typu ruchu samochodowego na obrzeżach miast, ewentualnie kierowanie na obwodnice. W przypadku osób, których celem podróży jest centrum miasta ważne jest umożliwienie wygodnej zmiany środka lokomocji.

Obecnie planowana inwestycja, to jest linia tramwajowa na Górkę Narodową wraz z parkingiem P&R powinna "zatrzymać" osoby podróżujące do pracy w Krakowie z rejonu gminy Michałowice - aktualną drogą krajową S7. Inwestycja ta nie zatrzyma osób z gmin Skała i Zielonki (jest im "nie pod drodze").

Planowana w dalszej kolejności inwestycja doprowadzenia tramwaju do "IKEA" (a na razie do pętli na Azorach) ma szanse powstrzymać od wjeżdżania do miasta głównie mieszkańców rejonu ul. Jasnogórskiej w Krakowie oraz mieszkańców gminy Wielka Wieś. Zrealizowanie tej inwestycji pozwoli na zorganizowanie punktu przesiadkowego oraz P&R dla osób podróżujących drogą 94.

Żadna z tych inwestycji nie rozwiązuje problemu osób dojeżdżających z rejonu gmin Skała i Zielonki. Osoby te podróżują obecnie drogą nr 794 od strony Wolbromia, ewentualnie ul. Łokietka. Po zrealizowaniu Trasy Wolbromskiej (częściowo w nowym przebiegu drogi 794) osoby te będą tak jak obecnie wjeżdżały na Krowodrzę Górkę oraz na ul. Opolską. Na Krowodrzy Górce planuje się budowę zdecydowanie niewystarczającego parkingu P&R na zaledwie 300 aut. Prawdopodobnie kolejny P&R ma szanse powstać w rejonie ulicy Pachońskiego. Biorąc pod uwagę ile samochodów już obecnie jest pozostawianych na czas pracy te rozwiązania nie zmienią sytuacji. W dalszym ciągu cały ten teren Krowodrzy Górki, a także ul. Prądnicka i rejony parku Krowoderskiego będą obstawione samochodami w godzinach roboczych. Przedłużenie linii (o 1 przystanek) i dodanie kolejnego P&R, dedykowanego także rowerzystom z peryferyjnych osiedli to kolejny element ograniczania ruchu w centrum.

Poprawa komunikacji zbiorowej dla mieszkańców obrzeży Krakowa
Przedłużenie linii tramwajowej i budowa parkingu P&R przeznaczonego dla rowerów może istotnie wpłynąć na zmianę zachowań komunikacyjnych mieszkańców osiedli budowanych w rejonie ul. Łokietka w Krakowie, os. Wiarusa w Zielonkach, os. przy ul. Wyki.

Kosztorys
Nazwa Opis Koszt
Opracowanie wariantów przebiegu 10 000,00 PLN
Analizy ruchu 30 000,00 PLN
Analiza finansowa i ekonomiczna 30 000,00 PLN
Wybór wariantu rekomendowanego 5 000,00 PLN
75 000,00 PLN
Harmonogram działań
Nazwa Opis Data
Wróć do poprzedniej strony