Przedłużenie linii tramwajowej i P&R - koncepcja realizacji
Edycja Budżet Obywatelski 2016 Projekt ogólnomiejski Realizacja projektu przewiduje ograniczoną liczbę uczestników.
Lokalizacja
Główna lokalizacja: Kraków, Polska
Opis projektu
Celem projektu jest zainicjowanie prac nad przedłużeniem linii tramwajowej do granicy gminy Kraków z gminą Zielonki wraz ze zlokalizowanym w rejonie granicy gminy parkingiem P&R.
Zgodnie z naszym rozumieniem pierwszymi krokami koniecznymi do zrealizowania takiej inwestycji są:
- opracowanie wariantów przebiegu;
- analizy ruchu;
- analiza finansowa i ekonomiczna;
- wybór wariantu rekomendowanego.
Przedmiotem projektu jest zrealizowanie wymienionych powyżej punktów z uwzględnieniem w analizach wariantu przebiegu przedstawionego poniżej oraz w załączniku do projektu (mapaPrzedluzenie.png).
Aktualne i planowane inwestycje infrastrukturalne w tym rejonie
W trakcie realizacji jest inwestycja polegająca na poprowadzeniu linii tramwajowej z Krowodrzy Górki na Górkę Narodową. Linia ta ma w początkowym przebiegu (przekroczenie ul. Opolskiej) przebiegać wzdłuż planowanej Trasy Wolbromskiej a następnie w rejonie ul. Pachońskiego skręcać praktycznie o 90 stopni w prawo w stronę Górki Narodowej.
Drugą istotną inwestycją w tym rejonie miasta jest Trasa Wolbromska, która zgodnie z informacją na stronie gminy Zielonki ma już ważną Decyzję Środowiskową na terenie tej gminy. Na potrzeby budowy Trasy Wolbromskiej planowanej jako droga dwupasmowa będą pozyskiwane grunty, wraz z pasami separującymi ruch (zielonymi). Zatem wariant wzdłuż Trasy Wolbromskiej może być korzystny także w związku z brakiem konieczności wykupu gruntów.
Proponowany przebieg przedłużenia linii tramwajowej
Uwzględniając wymienione wyżej inwestycje proponujemy przedłużenie linii tramwajowej do granic gminy Kraków z gminą Zielonki wzdłuż planowanej Trasy Wolbromskiej. Jednocześnie proponujemy zlokalizowanie w rejonie granicy gminy Kraków choćby niewielkiego parkingu typu P&R. Parking ten powinien posiadać miejsca postojowe zarówno dla samochodów jak i dla rowerów. Granica gmin w tym rejonie przebiega w stosunkowo niewielkiej odległości od coraz liczniejszych osiedli przy ul. Łokietka w Krakowie (na północ od torów kolejowych), os. Wiarusa w Zielonkach a także nowobudowanego osiedla przy ul. Wyki. Dla mieszkańców tych okolic dotarcie do tramwaju pieszo może zajmować zbyt wiele czasu, jednak dystans z każdego z tych miejsc jest odpowiedni dla roweru.
Proponujemy aby na zakończeniu przedłużonej linii nie budować pętli. Linię tą mogłyby obsługiwać tramwaje, w których istnieje możliwość przemieszczenia się motorniczego na drugi koniec składu. Identyczne rozwiązanie jest planowane przy przedłużaniu linii z Krowodrzy Górki na Azory.
Przyjęty ostatecznie w koncepcji budowy przebieg linii tramwajowej powinien gwarantować w przyszłości możliwość jej przedłużenia aż do planowanej Północnej Obwodnicy Krakowa i w rejonie zjazdu z POK zlokalizowanie kolejnego P&R. Proponowana lokalizacja, tj. prowadzenie linii tramwajowej wzdłuż Trasy Wolbromskiej zapewnia taką możliwość. Proponowana lokalizacja z uwzględnieniem obecnego stanu zabudowy umożliwia także przedłużenie linii do Północnej Obwodnicy Krakowa także wariantem przesuniętym bardziej na zachód, idącym w dalszym odcinku terenami gminy Kraków - bliżej ul. Łokietka.
W przypadku przyjęcia jako ostateczne proponowanego przebiegu linii tramwajowej całkowita długość tego przedłużenia nie jest wielka - to zaledwie około 1,1km wg map google.
Proponowane rozwiązanie w całości mieści się na terenie Dzielnicy IV Prądnik Biały jednak znaczenie takiego przedłużenia poprzez zatrzymywanie ruchu samochodowego jest ogólnomiejskie. Z tego powodu projekt jest zgłaszany jako ogólnomiejski.
UZASADNIENIE PROJEKTU
Ograniczenie ruchu samochodowego w centrum, napływającego z gmin ościennych oraz osiedli położonych na obrzeżach Krakowa
Główną przyczyną napływania ruchu samochodowego z gmin ościennych oraz z osiedli położonych na obrzeżach Krakowa do centrum jest połączenie dwóch elementów:
- brak lub niska dostępność komunikacji zbiorowej na obrzeżach Krakowa i w gminach ościennych
- zbyt głęboko w centrum zlokalizowane punkty przesiadkowe (zwłaszcza na północy Krakowa, gdzie granica gminy Kraków jest najbliżej centrum) powodujące nieopłacalność zmiany transportu niedaleko od celu podróży.
Obecnie planowana inwestycja, to jest linia tramwajowa na Górkę Narodową wraz z parkingiem P&R powinna "zatrzymać" osoby podróżujące do pracy w Krakowie z rejonu gminy Michałowice - aktualną drogą krajową S7. Inwestycja ta nie zatrzyma osób z gmin Skała i Zielonki (jest im "nie pod drodze").
Planowana w dalszej kolejności inwestycja doprowadzenia tramwaju do "IKEA" (a na razie do pętli na Azorach) ma szanse powstrzymać od wjeżdżania do miasta głównie mieszkańców rejonu ul. Jasnogórskiej w Krakowie oraz mieszkańców gminy Wielka Wieś. Zrealizowanie tej inwestycji pozwoli na zorganizowanie punktu przesiadkowego oraz P&R dla osób podróżujących drogą 94.
Żadna z tych inwestycji nie rozwiązuje problemu osób dojeżdżających z rejonu gmin Skała i Zielonki. Osoby te podróżują obecnie drogą nr 794 od strony Wolbromia, ewentualnie ul. Łokietka. Po zrealizowaniu Trasy Wolbromskiej (częściowo w nowym przebiegu drogi 794) osoby te będą tak jak obecnie wjeżdżały na Krowodrzę Górkę oraz na ul. Opolską. Na Krowodrzy Górce planuje się budowę zdecydowanie niewystarczającego parkingu P&R na zaledwie 300 aut. Prawdopodobnie kolejny P&R ma szanse powstać w rejonie ulicy Pachońskiego. Biorąc pod uwagę ile samochodów już obecnie jest pozostawianych na czas pracy te rozwiązania nie zmienią sytuacji. W dalszym ciągu cały ten teren Krowodrzy Górki, a także ul. Prądnicka i rejony parku Krowoderskiego będą obstawione samochodami w godzinach roboczych. Przedłużenie linii (o 1 przystanek) i dodanie kolejnego P&R, dedykowanego także rowerzystom z peryferyjnych osiedli to kolejny element ograniczania ruchu w centrum.
Poprawa komunikacji zbiorowej dla mieszkańców obrzeży Krakowa
Przedłużenie linii tramwajowej i budowa parkingu P&R przeznaczonego dla rowerów może istotnie wpłynąć na zmianę zachowań komunikacyjnych mieszkańców osiedli budowanych w rejonie ul. Łokietka w Krakowie, os. Wiarusa w Zielonkach, os. przy ul. Wyki.
Nazwa | Opis | Koszt |
---|---|---|
Opracowanie wariantów przebiegu | 10 000,00 PLN | |
Analizy ruchu | 30 000,00 PLN | |
Analiza finansowa i ekonomiczna | 30 000,00 PLN | |
Wybór wariantu rekomendowanego | 5 000,00 PLN | |
75 000,00 PLN |
Nazwa | Opis | Data |
---|---|---|