Program Budowy Sieci Toalet Samoobsługowych dla Krakowa
Edycja Budżet Obywatelski 2016 Projekt ogólnomiejski - dotyczy całego obszaru Realizacja projektu przewiduje ograniczoną liczbę uczestników.
Lokalizacja
Główna lokalizacja: parki i skwery wg załacznika graficznego.
Opis projektu
PROGRAM
Budowy sieci samoobsługowych toalet
dla Krakowa
na lata 2016 – 2018.
Jednostka realizująca:
· Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu w Krakowie
Program działania
w zakresie budowy i remontów sieci toalet publicznych dla Miasta Krakowa
na lata 2016-2018.
- Ul. Okulickiego przy przystanku MPK
- Łagiewniki – pętla
- Park Lotników Polskich – ul. Jana Pawła II
- Park Mistrzejowicki
- W pobliżu Parku Żeromskiego
- Park Krowoderski
- Park Tysiąclecia
- Węzeł Rajskiego
- Park Skalskiego
- Ul. Focha/Kraszewskiego (Miastoprojekt)
W przypadku, gdy któraś z w/w lokalizacji będzie niemożliwa do realizacji Wnioskodawca zaproponował lokalizacje zamienną tj. Rondo Grunwaldzkie przy ul. Kilińskiego.
1. Dla poprawienia standardu masowych usług turystycznych świadczonych na Terenie Miasta Krakowa i podniesienia waloru przestrzeni publicznej jako obszaru przyjaznego turyście niezbędnym jest zapewnienie łatwo dostępnych, estetycznych toalet publicznych.
W 2010 r. dokonywano ocen standardów i wyposażenia toalet dostępnych publicznie, w miejscach takich jak: hotele, restauracje i puby, dworce, lotniska, obiekty kultury itp., w kontekście przygotowań Polski do mistrzostw Europy w piłce nożnej EURO 2012 w Warszawie, Gdańsku, Poznaniu, Wrocławiu, Krakowie i Chorzowie ( „patrole czystości” ). W badaniu tym w ogólnej ocenie Kraków zajął 1 miejsce. Jednak co piąty turysta zagraniczny (19%) miał problem ze znalezieniem toalety.
Dokonując własnej oceny należy stwierdzić, że w Krakowie brakuje toalet publicznych zwłaszcza w przestrzeni komunikacyjnej ( pętle tramwajowe, autobusowe, centra przesiadkowe ), rekreacyjnej ( parki ), jak również za mało jest toalet publicznych w przestrzeni turystycznej. W 2016 r w związku z organizacją Światowych Dni Młodzieży w Krakowie niezbędnym będzie zwiększenie ilości toalet publicznych. Ilość przenośnych toalet i ich lokalizacja będzie uzależniona od przewidywanego rozkładu młodzieży. O wizerunku miasta będzie decydowała również dobra dostępność do właściwych stałych toalet których standard zapewni zarówno odpowiednie potrzeby sanitarne jak również dostępność dla osób niepełnosprawnych. W związku z powyższym niezbędnym jest uruchomienie odpowiedniego programu inwestycyjnego umożliwiającego realizację powyższych potrzeb.
W Krakowie w roku 2007, zakupiono 6 toalet firmy ZEL-MET. Wygląd zewnętrzny toalet został na tym etapie uzgodniony z Miejskim Konserwatorem Zabytków i Plastykiem Miejskim.
Toalety te zostały już zagospodarowane w lokalizacjach: Bronowice Małe 1 szt, ul Żywiecka 1 szt, Borek Fałęcki 2 szt, Rondo Kocmyrzowskie 1 szt, Strzelców 1 szt. gdzie spełniają z powodzeniem swoją funkcję.
Lokalizacja dwóch kolejnych toalet to: al. Focha – przy parkingu oraz w rejonie Hali Targowej na Grzegórzkach.
Budowa toalet wolnostojących w miejscu o dużym natężeniu ruchu turystycznego, przemieszczania się pielgrzymów oraz w strefach komunikacji miejskiej, obciążonych ruchem, pasażerskim staje się niezbędna. Toalety te są zaopatrzone w instalacje wody, kanalizacji i elektryczną, służącą do oświetlenia, ogrzewania i wspomagania wentylacji mechanicznej. Zgodnie z uzyskanymi warunkami technicznymi mogą być podłączone do infrastruktury miejskiej Krakowa. Są łatwe w montażu i demontażu. Formą architektoniczną nawiązują do typowego krakowskiego kiosku prasowego – „okrąglaka”. Posiadają nieagresywną formę architektoniczną, wpisującą się tym samym w zabytkowy charakter miasta jak również w przestrzeń zieleni miejskiej.
Przed podjęciem decyzji o zakupie kolejnych toalet tego typu poproszono o opinię zespół osób dotkniętych różnymi dysfunkcjami i niepełnosprawnościami. Opiniowanie odbyło się przy pełnym wsparciu i udziale Pełnomocnika Prezydenta Miasta Krakowa ds. Osób Niepełnosprawnych. Przedstawione uwagi i zastrzeżenia zostały przekazane producentowi tj Firmie ZEL-MET która w oparciu o przekazane uwagi swój produkt odpowiednio dostosowała i zmodernizowała. W większości uwagi te zostały uwzględnione.
Toalety te, wykonane ze stali kwasoodpornej, spełniają wymagania dot. komfortu obsługi i higieny osobistej. Wersja „duo” zaspokaja potrzeby obsługi osób niepełnosprawnych oraz matek z dziećmi (stół do przewijania niemowląt). Do realizacji przyjęto toalety o podstawowym standardzie użytkowym, stawiając przede wszystkim na łatwość obsługi i funkcjonalność rozwiązań.
Z uzyskanych informacji wynika, ze produkowane obecnie toalety, po dokonanych korektach i ulepszeniach, zainstalowane są w co najmniej 20 miastach polskich. Z 9-cioma miejscowościami przeprowadzono sondażowe rozmowy telefoniczne, w wyniku których uzyskano opinie dotyczące ich eksploatacji. W większości opinie te były pozytywne i bardzo pozytywne.
Koszt dostawy w cenach netto dla pojedynczej toalety w wersji „uno” to 45 tys zł, odpowiednio dla toalety podwójnej (wersja „duo”) 65tys zł. Montaż, niezależnie od wielkości kształtuje się w granicach 60- 90 tys zł brutto. Wygląd zamontowanych w Krakowie toalet zaprezentowano w pierwszej części programu.
Niedostatecznie wykorzystanym elementem opisywanych obiektów są powierzchnie reklamowe. W obiektach typu ZEL-MET zamontowane są, w zależności od typu urządzenia – 3 kasetony w toaletach pojedynczych, a 4 lub 6 kasetonów w toaletach podwójnych. Powierzchnia reklamowa jednego kasetonu wynosi 120x180 cm i pozwala pomieścić typowy „europlakat”. Możliwość sprzedaży reklamy w tego typu obiektach jest sprawdzona w Holandii, Francji i Hiszpanii. W obiektach innego typu powierzchnia ekspozycyjna ogranicza się tylko do jednej gabloty reklamowej. Zgodnie z posiadanym rozeznaniem za wydzierżawienie jednego kasetonu reklamowego można uzyskać od firmy specjalistycznej 200 zł miesięcznie. Dla toalety wersji „uno” jest to kwota 600 zł a dla wersji „duo” 800 zł miesięcznie. Lokalizacje, przewidzianych do usytuowania w centrum miasta toalet, stwarzają możliwość korzystnej realizacji takich transakcji.
3. Przewidywane koszty utrzymania i eksploatacji toalet w Krakowie.
· Prognozowane przychody dla jednej toalety z tytułu jednozłotówkowych opłat kształtują się w granicach 350,- zł miesięcznie, w zależności od szczegółowej lokalizacji i pory roku.
· Utrzymanie jednej toalety obejmujące codzienne dwukrotne mycie wnętrza kabiny i uzupełnianie stanu wyposażenia podstawowego kształtuje się w granicach 3500,- zł miesięcznie .
· Łączne wpływy z tytułu wydzierżawienia powierzchni reklamowych i opłat za korzystanie wynoszą odpowiednio:
· Dla wersji „uno” 350 zł +3x200zł = 950 zł miesięcznie;
· Dla wersji „duo” 2x350 zł +4x200 zł = 1500 zł miesięcznie.
4. Przewidywane koszty utrzymania i eksploatacji toalet w Żabnie.
Dla ilustracji, jak kształtują się proporcje poszczególnych składników kosztów eksploatacji dla toalety o porównywalnej wielkości i zakresie obsługi jak toaleta typu „uno”, podajemy wyniki monitoringu kosztów utrzymania pojedynczej toalety w miejscowości Żabno:
· energia elektryczna: 3.550,- zł /rok; co daje 296 zł /miesięcznie.
· koszt wody i kanalizacji: 2.100,- zł / rok ; co daje 175,- zł /miesięcznie,
· środki czystości: 700,- zł/ rok,
· obsługa : 400,- zł miesięcznie,
· Wpływy z jednozłotowych opłat za korzystanie z pojedynczej toalety:
200-400 zł /miesięcznie.
Informacje podstawowe:
1. Projektowanie:
· prace przedprojektowe, uzgodnienia i wykonanie projektu, dokonanie zgłoszenia lub uzyskanie pozwolenia na budowę, Łącznie: do 5 m-cy na obiekt
· możliwość skrócenia terminów uzgodnień uzależniona od uzyskania „klauzuli największego uprzywilejowania” od instytucji uzgadniających.
2. Wykonawstwo:
· koszt realizacji jednego kompletnego obiektu (w cenach brutto)
· Projekt : 25.000,- zł
· Dostawa gotowej kabiny toalety: pojedyncza 55.350,- zł , „duo” 79.950,- zł,
· Montaż wraz z wykonaniem koniecznych przyłączy i posadowieniem: 90 tys zł,
· przewidywany czas produkcji i dostawy jednego obiektu przez producenta w granicach 8 tygodni.
3. Źródła finansowania:
·
·
Budżet Miasta Krakowa.
Analiza SWOT programu
Mocne strony
Słabe strony
1. Zaawansowanie projektu
2. Wybór lokalizacji po uzyskaniu opinii Rad Dzielnic i MPK S.A. w Krakowie.
3. Doświadczenie osób zaangażowanych w projekt.
4. Przeprowadzony przegląd i uproszczona analiza przydatności zainstalowanych w polskich miastach toalet samoobsługowych.
5. Pozytywna opinia zespołu osób dotkniętych różnymi dysfunkcjami i niepełnosprawnościami.
6. Przygotowanie projektowanych obiektów do wykorzystania powierzchni reklamowych.
1. Możliwość wystąpienia protestów mieszkańców w okolicy przewidywanych lokalizacji obiektów.
2. Konieczność pozyskania niskooprocentowanego kredytu.
3. Pozyskania zewnętrznego finansowania - środki unijne przeznaczone na rozwój ruchu turystycznego z finansowania na lata 2016-2020.
Szanse
Zagrożenia
1. Atrakcyjna lokalizacja projektu.
2. Optymalny układ komunikacyjny oraz duży ruch związany z turystyką.
3. Rozwinięta sfera usług pozbawiona ogólnodostępnych toalet.
4. Wsparcie administracyjne projektu.
1. Możliwość dewastacji obiektów.
2. Wzrost kosztów eksploatacyjnych obiektów
3. Ograniczony dostęp do funduszy unijnych w obecnej perspektywie finansowej.
Informacja
ogólna dotycząca dostępnych na rynku i sprawdzonych w warunkach polskich toalet samoobsługowych.
Dla dokonania wyboru rekomendowanych dla Krakowa urządzeń przeprowadzono przegląd i uproszczoną analizę przydatności zainstalowanych w polskich miastach toalet samoobsługowych.
· W Poznaniu zainstalowano 7 toalet automatycznych TRIAX typu MONOBLOCK i TECHNOLOGIA włoskiej produkcji. Koszt urządzenia wraz z montażem kształtował się w wysokości 290 tys zł szt. W okresie pierwszych 6 miesięcy eksploatacji nie odnotowano żadnych dewastacji. Koszt jednorazowego otwarcia drzwi (jednorazowe użycie ) ustalono na 1,50 zł. Wygląd , schemat i opis prezentuje załącznik do niniejszej informacji.
· W Gdańsku i w Oświęcimiu zastosowano rozwiązanie firmy BUDOTECHNIKA z Pilchowic. W Gdańsku zainstalowano 3 szt. a w Oświęcimiu 2 szt. Odpowiednio w Gdańsku koszt zainstalowania 3 szt. wyniósł 900 tys. zł a w Oświęcimiu za 2 zapłacono 500 tys. zł. Toalety prezentują wysoki standard jakości i estetyki. Wygląd, schemat i opis prezentują załączniki do niniejszej informacji.
· W Krakowie w roku 2007, dzięki finansowaniu przez Fundusz Norweski, zakupiono 6 toalet firmy ZEL-MET. Koszt dostawy pojedynczej to 45 tys. zł, podwójnej 65 tys. zł. Montaż, niezależnie od wielkości kształtuje się w granicach 60- 90 tys. zł brutto. Wygląd toalet zaprezentowano w pierwszej części programu.
· W uzdrowisku Muszyna w Parku Zdrojowym „Baszta” zamontowano dwie okrągłe toalety „CITY RING” za cenę 209 tys. zł dostarczone przez ECOPRODUCT-GIGANT z Gorzowa Wielkopolskiego.
Na tle analizy potrzeb społecznych w zakresie rozwoju sieci toalet publicznych zwrócono uwagę na problem zupełnego braku publicznych, powszechnie dostępnych pisuarów. Rozwiązanie, które od dobrych kilkudziesięciu lat sprawdza się w Europie Zachodniej powinno doczekać się realizacji także i w Polsce. Bardzo pozytywnym i w pełni godnym naśladowania przykładem jest Częstochowa, w której – bazując na rozwiązaniach holenderskich i belgijskich – planuje się godne rozwiązanie tego nieco wstydliwego problemu.
Porównawcze zestawienie
kosztu zakupu i montażu jednej toalety samoobsługowej zainstalowanej
w niektórych miastach w Polsce:
1. Firma ZEL-MET: (instalacje w Krakowie),
· Pojedyncze: 130tys - 160 tys zł
· Podwójne: 150tys - 180 tys zł
2. Firma TRIAX – typ Monoblok i Technologia - instalacja w Poznaniu: 290 tys zł (pojedyncza)
3. Firma Budotechnika:
Ø Instalacja w Gdańsku: 300 tys. zł (pojedyncza)
Ø Instalacja w Oświęcimiu: 250 tys. zł (pojedyncza)
4. Firma ECOPRODUKT GIGANT: instalacja w Parku Zdrojowym w Muszynie – 209 tys zł. (podwójna).
UZASADNIENIE PROJEKTU
Dla poprawienia standardu masowych usług turystycznych świadczonych na Terenie Miasta Krakowa i podniesienia waloru przestrzeni publicznej jako obszaru przyjaznego turyście niezbędnym jest zapewnienie łatwo dostępnych, estetycznych toalet publicznych.
W 2010 r. dokonywano ocen standardów i wyposażenia toalet dostępnych publicznie, w miejscach takich jak: hotele, restauracje i puby, dworce, lotniska, obiekty kultury itp., w kontekście przygotowań Polski do mistrzostw Europy w piłce nożnej EURO 2012 w Warszawie, Gdańsku, Poznaniu, Wrocławiu, Krakowie i Chorzowie ( „patrole czystości” ). W badaniu tym w ogólnej ocenie Kraków zajął 1 miejsce. Jednak co piąty turysta zagraniczny (19%) miał problem ze znalezieniem toalety.
Dokonując własnej oceny należy stwierdzić, że w Krakowie brakuje toalet publicznych zwłaszcza w przestrzeni komunikacyjnej ( pętle tramwajowe, autobusowe, centra przesiadkowe ), rekreacyjnej ( parki ), jak również za mało jest toalet publicznych w przestrzeni turystycznej. W 2016 r w związku z organizacją Światowych Dni Młodzieży w Krakowie niezbędnym będzie zwiększenie ilości toalet publicznych. Ilość przenośnych toalet i ich lokalizacja będzie uzależniona od przewidywanego rozkładu młodzieży. O wizerunku miasta będzie decydowała również dobra dostępność do właściwych stałych toalet których standard zapewni zarówno odpowiednie potrzeby sanitarne jak również dostępność dla osób niepełnosprawnych. W związku z powyższym niezbędnym jest uruchomienie odpowiedniego programu inwestycyjnego umożliwiającego realizację powyższych potrzeb.
Budowa toalet wolnostojących w miejscu o dużym natężeniu ruchu turystycznego, przemieszczania się pielgrzymów oraz w strefach komunikacji miejskiej, obciążonych ruchem, pasażerskim staje się niezbędna. Toalety te są zaopatrzone w instalacje wody, kanalizacji i elektryczną, służącą do oświetlenia, ogrzewania i wspomagania wentylacji mechanicznej. Zgodnie z uzyskanymi warunkami technicznymi mogą być podłączone do infrastruktury miejskiej Krakowa. Są łatwe w montażu i demontażu. Formą architektoniczną nawiązują do typowego krakowskiego kiosku prasowego – „okrąglaka”. Posiadają nieagresywną formę architektoniczną, wpisującą się tym samym w zabytkowy charakter miasta jak również w przestrzeń zieleni miejskiej.
Przed podjęciem decyzji o zakupie kolejnych toalet tego typu poproszono o opinię zespół osób dotkniętych różnymi dysfunkcjami i niepełnosprawnościami. Opiniowanie odbyło się przy pełnym wsparciu i udziale Pełnomocnika Prezydenta Miasta Krakowa ds. Osób Niepełnosprawnych.Proponowane lokalizacje:
- Ul. Okulickiego przy przystanku MPK
- Łagiewniki – pętla
- Park Lotników Polskich – ul. Jana Pawła II
- Park Mistrzejowicki
- W pobliżu Parku Żeromskiego
- Park Krowoderski
- Park Tysiąclecia
- Węzeł Rajskiego
- Park Skalskiego
- Ul. Focha/Kraszewskiego (Miastoprojekt)
W przypadku, gdy któraś z w/w lokalizacji będzie niemożliwa do realizacji proponuje się lokalizacje zamienną tj. Rondo Grunwaldzkie przy ul. Kilińskiego.
Nazwa | Opis | Koszt |
---|---|---|
projekt- 10 obiektów | opracowanie wniosku lokalizacyjnego, wykonanie projektu, uzgodnienia, pozwolenie na budowe (zgłoszenie) | 250 000,00 PLN |
toaleta pojedyncza-2 szt | zakup wraz z transportem | 120 000,00 PLN |
toaleta typu duo - 8 szt | zakup wraz z transportem | 640 000,00 PLN |
montaż -10 szt | instalacja gotowego modułu toalety wraz z wykonaniem koniecznych przyłączy i posadowieniem. | 900 000,00 PLN |
rezerwa | rezerwa na okoliczności nieprzewidziane w tym utrudnienia dotyczące lokalizacji i instalacji modułów oraz nadzwyczajne obostrzenia konserwatorskie. | 640 000,00 PLN |
2 550 000,00 PLN |
Nazwa | Opis | Data |
---|---|---|
Prace projektowe | Opracowanie dokumentacji projektowej (projekt budowlany i wielobranżowy projekt wykonawczy). Uzyskanie decyzji pozwolenia na budowę | IV kwartał 2016/II kwartał 2017 |
Przeprowadzenie zamówienia publicznego, Realizacja | Wyłonienie wykonawcy robót budowlanych, wykonanie robót budowlanych związanych z posadowieniem toalet | III – IV kwartał 2017 |