Program profilaktyki wad postawy i leczenia skolioz Dz. III
Edycja Budżet Obywatelski 2016 Projekt lokalny - Dzielnica III - dotyczy całego obszaru Realizacja projektu przewiduje ograniczoną liczbę uczestników.
Lokalizacja
Główna lokalizacja: Dzielnica III Prądnik Czerwony, Kraków, Polska
Opis projektu
Zgodnie z wytycznymi Agencji Oceny Technologi Medycznych program dotyczy dzieci w wieku 11-12 lat będącymi uczniami szkół podstawowych z terenu Dzielnicy III. Program podzielny jest na etap diagnostyczny czyli wykonanie badań przesiewowych służących do kwalifikacji na zajęcia terapeutyczne oraz część terapeutyczną w której prowadzone będą zajęcia korekcyjne w formie ćwiczeń grupowych lub instruktaży indywidualnych. Części te przedzielone są edukacją w formie specjalnie przygotowanego wykładu. Planuje się objecie programem dzieci z szkół znajdujących się na terenie Dzielnicy III a nie objętych programem finansowanym z ze środków na profilaktykę zdrowia Rad Dzielnic lub z miejskiego budżetu obywatelskiego
I ETAP
1. Badania przesiewowe
1) Wykonanie badań przesiewowych tradycyjną metodą badania fizykalnego z testem zgięciowym Adamsa i jednoczesną jego weryfikację przez komputerową ocenę wad postawy z wykorzystaniem zjawiska fotogrametrii i mory projekcyjnej, czyli ujęcie wykrytej wady w parametry matematyczne. Badania muszą być wykonane przez specjalistę /osobę co najmniej z tytułem mgr rehabilitacji ruchowej lub fizjoterapii z udokumentowanym co najmniej 3-letnim doświadczeniem w diagnozowaniu z użyciem metody mory projekcyjnej/.
2) Analiza wyników wydruków komputerowych i opis musi być wykonywany pod nadzorem medycznym lekarza posiadającego specjalizację z zakresu ortopedii lub rehabilitacji.
3) Realizator programu zobowiązany jest do przygotowania materiałów informacyjnych dotyczących programu (ulotki informacyjne i plakaty) oraz ulotki informacyjnej o badaniu dla rodzica, która umożliwi mu wyrażenia zgody bądź jej braku
4) Po badaniu realizator zobowiązany jest do przekazania opiekunom dziecka wyników badań wraz opisem i zaleceniami do dalszego postępowania
2. Działania edukacyjno-informacyjne
1) Istotnym elementem programu zmierzającym do poprawy stosunkowo niskiego stanu wiedzy w zakresie profilaktyki wad postawy wśród uczniów, rodziców i nauczycieli jest przeprowadzenie działań edukacyjnych i promocyjnych. Na zorganizowanych po badaniach spotkaniach z rodzicami i nauczycielami szczegółowo omówione będą wyniki badań i postawionej diagnozy, zostaną uświadomione zagrożenia i konsekwencje rozpoznanych wad. Omówione zostaną zasady ergonomii stanowiska pracy osób dorosłych i nauki dla dzieci. Prowadzone powinno to być w formie specjalnie przygotowanego wykładu trwającego 1,5 do 2 godzin. Prowadzącym powinien być mgr rehabilitacji lub fizjoterapii
2) Celem pobocznym jest rozpropagowanie i nagłośnienie idei programu.
3. Działania organizacyjne.
· Zdiagnozowana populacja zostanie podzielona na 3 podstawowe grupy:
I grupa – dzieci z postawą prawidłową, nie wymagającą podjęcia obecnie żadnych działań terapeutycznych i kierowanych do monitorowania w latach następnych ;
II grupa – dzieci ze zdiagnozowaną wadą postawy wymagającą podjęcia działań terapeutycznych przez mgr rehabilitacji lub fizjoterapii lub osoby z podyplomowymi studiami w zakresie wad postawy;
III grupa – wymagająca skierowania do specjalistycznej konsultacji lekarskiej w ramach umowy z NFZ i realizowanego przez podmiot wyłoniony w drodze konkursu i realizujący program. Do tej grupy kierowane będą dzieci z podejrzeniem:
- idiopatycznej skoliozy wielopłaszczyznowej
- pochylenia i rotacji miednicy
- znacznej dysfunkcji kończyn dolnych i zgłaszające dolegliwości bólowe
W trakcie konsultacji lekarz specjalista rehabilitacji potwierdzi diagnozę i skieruje ewentualnie dziecko na zajęcia w formie indywidualnych ćwiczeń korekcyjnych prowadzonych według specjalistycznych metod takich metod jak między innymi : Lahnert-Schorth, PNF w skoliozach, prof Dobosiewicz, dr Białek, Yumeiho.
II ETAP
Prowadzenie zajęć terapeutycznych
1. Zajęcia w formie grupowych stacyjnych zajęć korekcyjnych dla uczniów wytypowanych w części diagnostycznej do II grupy.
1) Prowadzone mają być na terenie placówki, która jest realizatorem programu lub w innym użyczonym do tego celu pomieszczeniem.
2) Terapeuta prowadzący zajęcia musi być magistrem rehabilitacji lub fizjoterapii lub osobą z podyplomowymi studiami w zakresie korekcji wad postawy i posiadać, co najmniej trzyletnie doświadczenie w prowadzeniu zajęć korekcyjnych lub mieć ukończony kurs PNF.
3) Zorganizować należy cykl co najmniej 20 zajęć a odbywać się będą co najmniej 2 razy w tygodniu po 45 minut
4) Zajęcia odbywać się będą w grupach do 12 osób. Zapewni to indywidualizację ćwiczeń i zwiększy ich efektywność. Każde dziecko po 2-3 zajęciach otrzyma indywidualny zestaw ćwiczeń domowych. Rodzice zapraszani na zajęcia będą mogli obserwować sposób wykonywania poszczególnych ćwiczeń oraz ich cel terapeutyczny. Poza tym w każdym cyklu, każdy rodzic indywidualnie w trakcie zajęć będzie mógł wspólnie z terapeutą prowadzić i kontrolować ćwiczenia swojego dziecka.
5) Sprzęt niezbędny do realizacji zajęć dostarczony będzie przez realizatora programu
6) Po zakończeniu całego cyklu terapeuta przygotuje dla każdego dziecka zestaw ćwiczeń domowych oraz przekaże wskazówki i zalecenia do ewentualnego kontynuowania terapii oraz do konsultacji lekarskiej
2. Zajęcia w formie indywidualnych ćwiczeń korekcyjnych dla dzieci z III grupy skierowanych na nie po konsultacji lekarskiej w ramach umowy z NFZ i wykonywanych przez podmiot wyłoniony w drodze konkursu i realizujący program
1) będą one prowadzone według takich metod jak między innymi: Lahnert-Schorth, PNF w skoliozach, prof Dobosiewicz, dr Białek, Yumeiho lub innymi wykorzystywanymi w leczeniu skolioz
2) Terapeuta prowadzący instruktaż musi posiadać certyfikat ukończenia, co najmniej jednego z w/w kursów.
3) Dziecko otrzyma zestaw ćwiczeń przygotowanych w trakcie trwania instruktażu i dostosowanych indywidualnie dla niego.
4) Dziecko ćwiczy w domu według indywidualnie opracowanego programu codziennie 20-30 min pod nadzorem opiekuna.
5) Obowiązkowa jest, co jeden miesiąc kontrola i modyfikacja ćwiczeń.
6) Zajęcia odbywać się będą w cyklu co najmniej 3 spotkań po 1 raz w miesiącu po 45 minut
7) Zajęcia odbywać się będą na terenie placówki, która jest realizatorem programu lub w innym użyczonym do tego celu pomieszczeniem.
8) Po zakończeniu całego cyklu terapeuta przygotuje dla każdego dziecka zestaw ćwiczeń domowych oraz przekaże wskazówki i zalecenia do ewentualnego kontynuowania terapii oraz do ponownej kontrolnej konsultacji u lekarza specjalisty
UZASADNIENIE PROJEKTU
Celem projektu jest zmniejszenie
ilości dzieci z niezdiagnozowaną i nie leczoną wadą postawy lub skoliozą oraz
w edukacja opiekunów prawnych oraz samych dzieci w zakresie
konsekwencji, które niosą za sobą te dysfunkcje. Długotrwały nierówny
wzrastający w okresie wzrostu nacisk na krążek międzykręgowy powoduje
odwodnienie pierścienia włóknistego, co daje w konsekwencji zmiany
dyskopatyczne i dolegliwości bólowe w życiu dorosłym. Na tego typu dolegliwości
cierpi około 75% dorosłej populacji. Dlatego zapobieganie w okresie powstawania
tych zmian jest chyba najlepszą forma profilaktyki. Oczywistą rzeczą jest fakt
ogromnego zanieczyszczenia powietrza w Krakowie oraz coraz bardziej statyczny
trybu życia. Szczególnie dotyczy to dzieci spędzających bardzo dużo czasu przed
komputerem. Te elementy w znaczący sposób wpływają na populacyjną dysfunkcję
układu mięśniowo-szkieletowego oraz krążeniowo-oddechowego i wręcz nakazują
podjęcie działań zaradczych. Statystyka od wielu lat potwierdza , że corocznie
u około 35% dzieci w wieku 11, 12 lat (wchodzących w niebezpieczny okres
szybkiego wzrostu i dojrzewania ) stwierdza się średniego lub dużego stopnia
wadę postawy lub skoliozę.
Realizacja projektu pozwoli w nowych rocznikach dzieci 11 i 12 letnich
kontynuować działania , które wpisują się w cele priorytetów zdrowotnych
wyznaczonych przez Biuro ds. Ochrony Zdrowia UMK. Umożliwi objęcia
diagnostyką i leczeniem całej populacji dzieci 11 i 12 letnich będących
uczniami szkół podstawowych w Dzielnicy III w roku szkolnym 2016/2017.
Atrakcyjnością projektu jest prowadzenie wszystkich działań przez
doświadczonych fizjoterapeutów i lekarzy mających duże doświadczenie zawodowe w
tym temacie. Wszystkie procedury w ramach programu są procedurami typowo
medycznymi. Potwierdza to Agencja Oceny Technologii Medycznych. Nie powiela się
w tym przypadku żadnych procedur finansowanych przez NFZ. Specjalistyczna
diagnostyka w oparciu o badanie komputerowe nie jest finansowana przez NFZ, a
co podkreśla opinia AOTM-u oprócz weryfikacji badania poglądowego, pomaga
w ocenie skuteczności prowadzonej terapii. Również gimnastyka korekcyjna nie
jest finansowana ze środków NFZ
Nazwa | Opis | Koszt |
---|---|---|
badania przesiewowe | 290 dzieci | 10 150,00 PLN |
wykłady edukacyjne | 3 spotkania | 750,00 PLN |
terapia ćwiczeń grupowych | 4 grupy po 20 zajęć | 10 400,00 PLN |
terapia indywidualna | 20 dzieci po 3 sesje | 6 000,00 PLN |
27 300,00 PLN |
Nazwa | Opis | Data |
---|---|---|
część diagnostyczna | badania przesiewowe | I kw 2017 - 10. 2017 |
część edukacyjna | wykłady w szkołach | I kw 2017 - 10. 2017 |
część terapeutyczna | ćwiczenia grupowe lub instr. | I kw 2017 - 12. 2017 |