SMARTBUS na czas
Edycja Budżet Obywatelski 2016 Projekt ogólnomiejski - dotyczy całego obszaru Realizacja projektu przewiduje ograniczoną liczbę uczestników.
Lokalizacja
Główna lokalizacja: Kraków, Poland
Opis projektu
Celem zadania jest rozbudowanie istniejącego systemu komputerów pokładowych w autobusach KKM (ok. 200 sztuk co stanowi ok. 50% taboru bez tych urządzeń) do wyznaczenia aktualnej pozycji autobusów na ich trasie (mapa Krakowa) i oszacowania czasu potrzebnego na dojazd do zadanego przystanku. Pasażer otrzyma obie informacje dzięki specjalnie przygotowanej aplikacji mobilnej uruchomionej na smarfonie/tablecie, która wyśle zapytanie do już istniejącego serwera zawierającego aktualną lokalizację autobusów, co w konsekwencji pozwoli mu lepiej zorganizować czas przed wyjściem na przystanek, czas oczekiwania na przystanku oraz wybór linii autobusowej oferujących najkrótszy czas podróży.
Realizacja tej części zadania powinna objąć przede wszystkim autobusy przegubowe tak, aby zwiększyć liczbę autobusów objętych systemem, która jeżdżą w centrum miasta. W kolejnych latach system prawdopodobnie będzie rozwijany przez ZIKiT/MPK aż do 100% taboru.
Realizacja zadania dotyczącego implementacji aplikacji mobilnej może polegać na standardowym rozpisaniu przetargu dla firm informatycznych. Alternatywnym podejściem byłoby zaangażowanie środowisk uczelnianych poprzez ogłoszenie konkursów dla studenckich kół naukowych i nagród za prace magisterskie/inżynierskie.
UZASADNIENIE PROJEKTU
Jednym z największych problemów związanych z korzystaniem z
autobusowej komunikacji miejskiej w Krakowie jest wyraźny rozdźwięk pomiędzy
deklarowanym rozkładem jazdy a rzeczywistym czasem przyjazdu autobusu na
przystanek. Są to na ogół opóźnienia wynikające z zakorkowania trasy w
godzinach szczytu, zwłaszcza w miejscach bez wytyczonego bus-pasu (np ul.
Czarnowiejska, Al. Kijowska). W konsekwencji wcześniejsze zaplanowanie trasy
przejazdu jest często niemożliwe, a oczekiwanie na wybrany autobus wiąże się z
frustracją i brakiem możliwości wykorzystania dostępnego czasu na inne
czynności (szybkie zakupy w kiosku czy piekarni), bo a nóż autobus odjedzie w
chwili nieuwagi użytkownika. Problem ten jest szczególnie ważny dla osób dojeżdżających
do pracy ze strefy podmiejskiej. Dodatkowo dochodzi do sytuacji spiętrzenia
kilku autobusów jadących podobną trasą (np. 159, 139, 501 na odcinku Al.
Mickiewicza - Kawiory). Ten pierwszy jest wypełniony ludźmi po brzegi, z kolei
pozostałe mają wolne miejsca.
Częściowym remedium na powyższe bolączki byłoby zainstalowanie tablic
informacyjnych wyświetlających czas oczekiwania na daną linię, tak jak ma to
miejsce w przypadku niektórych przystanków tramwajowych. Jednakże ciekawszym i dającym znacznie więcej możliwości rozwiązaniem jest wykorzystanie systemu oferującego aktualne położenia autobusów (pozycje na
mapie miasta) oraz ich czas dojazdu do zadanego przystanku. System ten jest już częściowo wprowadzany przez ZIKiT, ale wymaga zakupu dedykowanych auto-komputerów. Informacje otrzymane z tego systemu mogą
być następnie prezentowane na smartfonach poprzez odpowiednią aplikację mobilną.
Te ostatnie są już na tyle popularne, że ich zastosowanie nie ogranicza grupy
potencjalnych odbiorców. Podobnie zastosowanie łącza internetowego (Wifi), tym
bardziej, że pojawił się już projekt internetowych punktów dostępowych (wifi
hot spot) w budżecie obywatelskim.
Wykorzystanie potencjału zaproponowanego pomysłu znacząco podniesie komfort
korzystania z autobusów, przede wszystkim ze względu na fakt, że pasażer zmierzający
w stronę przystanku lub oczekujący w jego obrębie jest w stanie lepiej zaplanować
swoją podróż. Efektem długofalowym może być również lepsze rozłożenie liczby
pasażerów pomiędzy autobusami zmierzającymi do tego samego celu, które w
krótkim odstępie czasowym pojawiają się na przystanku (przykład podany wyżej),
a także przekonanie większej liczby ludzi do korzystania z tej formy
transportu, co z kolei zmniejszyłoby korki samochodowe. Takie rozwiązanie
ułatwiłoby również wykorzystanie komunikacji miejskiej przez osoby
niepełnosprawne posiadające smartfony oferujące specjalny tryb audio.
Powodzenie projektu byłoby sukcesem, którym Kraków mógłby się pochwalić na arenie krajowej, przekazując pomysł innym miastom w Polsce.
Nazwa | Opis | Koszt |
---|---|---|
aplikacja mobilna | projekt i implementacja aplikacji mobilnej (Windows/Android/iOS) pobierającej lokalizację na mapie Krakowa autobusów wybranych przez użytkownika i ich czas dojazdu do zadanego przystanku (przetarg lub konkurs uczelniany) | 20 000,00 PLN |
zakup i instalacja auto-komputerów | zakup i instalacja auto-komputerów dla autobusów - ok. 200 sztuk | 2 000 000,00 PLN |
2 020 000,00 PLN |
Nazwa | Opis | Data |
---|---|---|
przygotowanie projektu | określenie stanu wyposażenia autobusów KKM oraz określenie sposobu realizacji projektu w zakresie aplikacji mobilnej (firma zewnętrzna / projekt uczelniany) | 2016-12-01 |
analiza wymagań | określenie listy punktów kluczowych jakie mają być zrealizowane w projekcie | 2017-02-01 |
zakup i instalacja auto-komputerów cz.1 | zakup i instalacja auto-komputerów (ok. 30% całkowitej liczby) | czwarty kwartał 2017 |
zakup i instalacja auto-komputerów cz. 2 | zakup i instalacja auto-komputerów (ok. 70% całkowitej liczby) | trzeci kwartał 2018 |
aplikacja mobilna | przygotowanie aplikacji mobilnej (możliwe sposoby realizacji: przetarg/konkurs uczelniany) | 2017-09-01 |