Archiwum projektów rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Strona archiwalna
Aktualna lista projektów budżetu obywatelskiego znajduje się na stronie:
Projekt ogólnomiejski NR 119:

SMARTBUS na czas

Edycja Budżet Obywatelski 2016 Projekt ogólnomiejski - dotyczy całego obszaru Realizacja projektu przewiduje ograniczoną liczbę uczestników.

Lokalizacja

Główna lokalizacja: Kraków, Poland

Opis projektu

Celem zadania jest rozbudowanie istniejącego systemu komputerów pokładowych w autobusach KKM (ok. 200 sztuk co stanowi ok. 50% taboru bez tych urządzeń) do wyznaczenia aktualnej pozycji autobusów na ich trasie (mapa Krakowa) i oszacowania czasu potrzebnego na dojazd do zadanego przystanku. Pasażer otrzyma obie informacje dzięki specjalnie przygotowanej aplikacji mobilnej uruchomionej na smarfonie/tablecie, która wyśle zapytanie do już istniejącego serwera zawierającego aktualną lokalizację autobusów, co w konsekwencji pozwoli mu lepiej zorganizować czas przed wyjściem na przystanek, czas oczekiwania na przystanku oraz wybór linii autobusowej oferujących najkrótszy czas podróży.

Realizacja tej części zadania powinna objąć przede wszystkim autobusy przegubowe tak, aby zwiększyć liczbę autobusów objętych systemem, która jeżdżą w centrum miasta. W kolejnych latach system prawdopodobnie będzie rozwijany przez ZIKiT/MPK aż do 100% taboru.

Realizacja zadania dotyczącego implementacji aplikacji mobilnej może polegać na standardowym rozpisaniu przetargu dla firm informatycznych. Alternatywnym podejściem byłoby zaangażowanie środowisk uczelnianych poprzez ogłoszenie konkursów dla studenckich kół naukowych i nagród za prace magisterskie/inżynierskie.

UZASADNIENIE PROJEKTU

Jednym z największych problemów związanych z korzystaniem z autobusowej komunikacji miejskiej w Krakowie jest wyraźny rozdźwięk pomiędzy deklarowanym rozkładem jazdy a rzeczywistym czasem przyjazdu autobusu na przystanek. Są to na ogół opóźnienia wynikające z zakorkowania trasy w godzinach szczytu, zwłaszcza w miejscach bez wytyczonego bus-pasu (np ul. Czarnowiejska, Al. Kijowska). W konsekwencji wcześniejsze zaplanowanie trasy przejazdu jest często niemożliwe, a oczekiwanie na wybrany autobus wiąże się z frustracją i brakiem możliwości wykorzystania dostępnego czasu na inne czynności (szybkie zakupy w kiosku czy piekarni), bo a nóż autobus odjedzie w chwili nieuwagi użytkownika. Problem ten jest szczególnie ważny dla osób dojeżdżających do pracy ze strefy podmiejskiej. Dodatkowo dochodzi do sytuacji spiętrzenia kilku autobusów jadących podobną trasą (np. 159, 139, 501 na odcinku Al. Mickiewicza - Kawiory). Ten pierwszy jest wypełniony ludźmi po brzegi, z kolei pozostałe mają wolne miejsca.

Częściowym remedium na powyższe bolączki byłoby zainstalowanie tablic informacyjnych wyświetlających czas oczekiwania na daną linię, tak jak ma to miejsce w przypadku niektórych przystanków tramwajowych. Jednakże ciekawszym i dającym znacznie więcej możliwości rozwiązaniem jest wykorzystanie systemu oferującego aktualne położenia autobusów (pozycje na mapie miasta) oraz ich czas dojazdu do zadanego przystanku. System ten jest już częściowo wprowadzany przez ZIKiT, ale wymaga zakupu dedykowanych auto-komputerów. Informacje otrzymane z tego systemu mogą być następnie prezentowane na smartfonach poprzez odpowiednią aplikację mobilną. Te ostatnie są już na tyle popularne, że ich zastosowanie nie ogranicza grupy potencjalnych odbiorców. Podobnie zastosowanie łącza internetowego (Wifi), tym bardziej, że pojawił się już projekt internetowych punktów dostępowych (wifi hot spot) w budżecie obywatelskim.

Wykorzystanie potencjału zaproponowanego pomysłu znacząco podniesie komfort korzystania z autobusów, przede wszystkim ze względu na fakt, że pasażer zmierzający w stronę przystanku lub oczekujący w jego obrębie jest w stanie lepiej zaplanować swoją podróż. Efektem długofalowym może być również lepsze rozłożenie liczby pasażerów pomiędzy autobusami zmierzającymi do tego samego celu, które w krótkim odstępie czasowym pojawiają się na przystanku (przykład podany wyżej), a także przekonanie większej liczby ludzi do korzystania z tej formy transportu, co z kolei zmniejszyłoby korki samochodowe. Takie rozwiązanie ułatwiłoby również wykorzystanie komunikacji miejskiej przez osoby niepełnosprawne posiadające smartfony oferujące specjalny tryb audio.

Projekt ma też znaczenie dla samego MPK/ZIKiT, które będzie mogło analizować ruch sieciowy (zapytania pasażerów o dany autobus w danym przedziale czasowym) i tym samym generować statystki potrzebne do optymalizacji rozkładów jazdy.

Powodzenie projektu byłoby sukcesem, którym Kraków mógłby się pochwalić na arenie krajowej, przekazując pomysł innym miastom w Polsce.

Kosztorys
Nazwa Opis Koszt
aplikacja mobilna projekt i implementacja aplikacji mobilnej (Windows/Android/iOS) pobierającej lokalizację na mapie Krakowa autobusów wybranych przez użytkownika i ich czas dojazdu do zadanego przystanku (przetarg lub konkurs uczelniany) 20 000,00 PLN
zakup i instalacja auto-komputerów zakup i instalacja auto-komputerów dla autobusów - ok. 200 sztuk 2 000 000,00 PLN
2 020 000,00 PLN
Harmonogram działań
Nazwa Opis Data
przygotowanie projektu określenie stanu wyposażenia autobusów KKM oraz określenie sposobu realizacji projektu w zakresie aplikacji mobilnej (firma zewnętrzna / projekt uczelniany) 2016-12-01
analiza wymagań określenie listy punktów kluczowych jakie mają być zrealizowane w projekcie 2017-02-01
zakup i instalacja auto-komputerów cz.1 zakup i instalacja auto-komputerów (ok. 30% całkowitej liczby) czwarty kwartał 2017
zakup i instalacja auto-komputerów cz. 2 zakup i instalacja auto-komputerów (ok. 70% całkowitej liczby) trzeci kwartał 2018
aplikacja mobilna przygotowanie aplikacji mobilnej (możliwe sposoby realizacji: przetarg/konkurs uczelniany) 2017-09-01
Charakterystyka długoterminowych skutków: Pasażer otrzyma informację o aktualnym położeniu i czasie oczekiwania na autobus danej linii za pomocą aplikacji mobilnej(smartfon, tablet) z systemu bazującego na komputerach pokładowych zainstalowanych w autobusach. Dzięki temu będzie mógł śledzić położenie wybranych autobusów i skorzystać sprawniej z połączeń komunikacji MPK. Spowoduje to podniesienie standardu dla osób korzystających z komunikacji miejskiej oraz będzie kolejnym atrybutem i przyczyni się do zamiany środka poruszania się w mieście przez kierowców samochodów prywatnych. Konieczne będzie w późniejszych latach zabezpieczenie kwoty na obsługę tego systemu.
Wróć do poprzedniej strony