Archiwum projektów rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Strona archiwalna
Aktualna lista projektów budżetu obywatelskiego znajduje się na stronie:
Projekt ogólnomiejski NR 59:

Linia 114 / 115 – wielki powrót, lepsza komunikacja

Edycja Budżet Obywatelski 2016 Projekt ogólnomiejski - dotyczy całego obszaru Realizacja projektu przewiduje ograniczoną liczbę uczestników.

Lokalizacja

Główna lokalizacja: Trasa przebiegu linii: pętla Prądnik Biały – Piaszczysta – Białoprądnicka – Górnickiego - Mackiewicza – Opolska – Prądnicka – Aleja Juliusza Słowackiego – Pawia – Warszawska – Ogrodowa (pętla uliczna). Powrót ulicą Pawią.

Opis projektu

Proponowana linia obsługiwałaby następujące przystanki: Prądnik Biały, Piaszczysta, Białoprądnicka, Górnickiego, Siewna Wiadukt, Clepardia, Mackiewicza, Prądnicka, Zdrowa, Lekarska, Bratysławska, Nowy Kleparz, Politechnika, Dworzec Główny Zachód (ul. Ogrodowa). Powrót: Dworzec Główny Zachód, Politechnika, Nowy Kleparz, Bratysławska, Szpital Narutowicza, Lekarska, Zdrowa, Mackiewicza, Clepardia, Siewna Wiadukt, Górnickiego, Białoprądnicka, Piaszczysta, Prądnik Biały.

Łączna długość linii w obu kierunkach to około 12,5 km. Zakładana częstotliwość w godzinach szczytu i po za to 20 minut. Godzina rozpoczęcia kursowania to około 5:20, godzina zakończenia to około 23:00, przy czym w godzinach 21:00-23:00 częstotliwość by wynosiła 30 minut. W godzinach szczytu zalecane jest na ul. Prądnickiej zsynchronizowanie z linią 132 i utworzenie taktu wynoszącego 10 minut.
Łącznie do 68 kursów w obie strony, każdego dnia.

Stawka dla autobusów 12 metrowych przy założeniu obsługi przez Mobilis Sp. z o.o. to 6,07 zł/km. Rok 2017 to 365 dni, więc łączny szacunkowy koszt to 1 883 217,50 zł.

W przypadku obsługi przez MPK S.A. i stawki dla autobusów miejskich wynoszącej 7,57 zł/km szacowany koszt za rok 2017 to 2 348 592,50 zł. Wraz z niezbędną rezerwą przewiduję rezerwację kwoty w wysokości 2 350 000,00 zł.

W ramach projektu przewidziany jest też montaż automatu biletowego na przystanku "Lekarska" i modernizacja infrastruktury przystankowej.

Oszczędności (które w przypadku powierzenia obsługi firmie Mobilis Sp. z o.o. sięgną nawet 500 tys. zł) należy przeznaczyć na utrzymanie i modernizację infrastruktury przystankowej na trasie proponowanej linii oraz na montaż automatów biletowych na przystankach Lekarska i Mackiewicza, lub/i ewentualnie na dodatkowe kursy linii w godzinach porannych i wieczornych, lub dodatkowe kursy innych linii, których przebieg się częściowo pokrywa na dowolnym odcinku pomiędzy Prądnikiem Białym, a Nowym Kleparzem.

W ramach projektu oszczędności można przeznaczyć również na remonty/modernizację infrastruktury drogowej wzdłuż trasy linii na odcinku Prądnik Biały - Nowy Kleparz. W ramach remontów możliwe prace to wymiana nakładki asfaltowej, naprawa krawężników, wymiana/budowa chodników w obrębie przystanków, lub na głównych drogach dojścia oraz odmalowanie/wytyczenie nowych przejść dla pieszych wraz z oznakowaniem.





UZASADNIENIE PROJEKTU

Utworzenie w/w linii jest zasadne z uwagi na konieczność zapewnienia obsługi komunikacyjnej dla 3 dużych osiedli (os. Żabiniec, os. Prądnik Biały Wschód i os. Prądnik Biały Zachód), zapewniając połączenie pomiędzy wschodem i zachodem os. Prądnik Biały, umożliwiając dojazd dzieci do szkoły Podstawowej nr 109 i Gimnazjum nr 13 oraz zapewniając godziwą obsługę komunikacyjną w/w 3 osiedli z ważnymi punktami jak Nowy Kleparz i Dworzec Główny.
Wymienione osiedla położone są bardzo blisko centrum, zamieszkałe są w dużej mierze przez osoby w podeszłym wieku, dla których dotarcie do pętli tramwajowej Krowodrza Górka stanowi nie lada wyzwanie. Jednocześnie rejony te posiadają dużo gorszą obsługę komunikacyjną, niż wiele bardziej odległych od centrum części Krakowa, a nawet niektóre gminy ościenne. Jednocześnie, sfinansowanie linii ze środków budżetu obywatelskiego sprawia, że nie musi ona spełniać obecnie obowiązujących wyśrubowanych norm natężenia pojazdów komunikacji publicznej (inaczej: tłoku, ścisku), a najefektywniejsze wykorzystanie dostępnej puli „wozokilometrów” nie jest tu czynnikiem decydującym. Wśród czynników branych pod uwagę przy wytyczaniu linii oprócz suchej kalkulacji powinny być brane pod uwagę potrzeby ludzi, w tym różnych grup pasażerów, bo komunikacja ma być dla ludzi.

Mam nadzieję, że ewentualne zwycięstwo tego projektu pozwoli zwrócić uwagę na problem przepełnionej i niedoinwestowanej komunikacji miejskiej w Krakowie i stanie się kamieniem milowym w celu wyraźnego zwiększenia środków finansowych wydzielonych z budżetu miasta na komunikacje miejską, w efekcie czego komunikacja publiczna będzie bardziej dostępna (większa częstotliwość i szybsze przesiadki) oraz bardziej komfortowa (mniejszy ścisk w pojazdach).

Dodatkowo, z uwagi na fakt, iż ewentualne zwycięstwo projektu spowoduje utworzenie w/w linii i utrzymanie jej (przynajmniej w roku 2017) z pieniędzy innych, niż z puli budżetu Miasta przeznaczonej na transport zbiorowy, należy traktować tę linię podobnie jak inne linie z zewnętrznymi źródłami finansowania (jak np. 211, 409, czy 504), w związku z czym nie należy redukować kursów linii równoległych, gdyż jest to "wartość dodana" do siatki połączeń komunikacyjnych w Krakowie.
Ewentualne redukcje byłyby dopuszczalne dopiero w przypadku "przejęcia" linii przez budżet Miasta Krakowa przeznaczony na transport publiczny, w latach po 2017 roku.

Proponowane zadanie jest zgodne z kompetencjami Gminy miejskiej Kraków i mieści się w zakresie kategorii zadań przedstawionych jako możliwe do realizowania w ramach Budżetu Obywatelskiego.




Kosztorys
Nazwa Opis Koszt
Obsługa linii Koszt puli wozokilometrów potrzebnej na funkcjonowanie linii przez 365 dni w roku 2017 wraz z minimalną rezerwą uwzględniającą m.in. wrozst cen paliw i zmianę stawki za wzkm. 2 350 000,00 PLN
Automat biletowy Automet biletowy na przystanku "Lekarska" 100 000,00 PLN
Infrastruktura przystankowa modernizacja infrastruktury przystankowej wdłuż proponowanej linii 114 100 000,00 PLN
2 550 000,00 PLN
Harmonogram działań
Nazwa Opis Data
Charakterystyka długoterminowych skutków: Pozytywne: Reaktywacja linii 114 poprawi dojazd bez przesiadki  pasażerów z Białego Prądnika do Centrum miasta Krakowa. Negatywne: W związku z brakiem miejsca w rejonie Dworca Głównego na lokalizację końcówki kolejnej linii autobusowej, niezbędne będzie wycofanie z tego miejsca innej linii. Zespół Organizacji Transportu informuje, że w przypadku realizacji przedmiotowego projektu, wycofa z końcówki „Dworzec Główny Zachód” linię autobusową numer 132 Proponowana linia autobusowa nie może posiadać numeru 114. Autobus o tym numerze przez wiele lat kursował z rejonu Górki Narodowej i Prądnika Białego najpierw na ul. Twardowskiego, a następnie na Ruczaj i ostatecznie do pętli „Kampus UJ”. W związku z tym użycie tego numeru dla proponowanej trasy będzie nadużyciem jak również będzie skutkowało wprowadzaniem mieszkańców i potencjalnych pasażów w błąd, gdyż nie będą oni często mieli świadomości, iż linia ta kursuje na zupełnie innej trasie w zupełnie innej części miasta. W przypadku wybrania do realizacji tego projektu linia zostałaby uruchomiona tylko na rok a po  wykorzystaniu środków z Budżetu Obywatelskiego zostałaby ponownie wycofana co mogłoby się spotkać z niezadowoleniem mieszkańców.
Wróć do poprzedniej strony