Linia 114 / 115 – wielki powrót, lepsza komunikacja
Edycja Budżet Obywatelski 2016 Projekt ogólnomiejski - dotyczy całego obszaru Realizacja projektu przewiduje ograniczoną liczbę uczestników.
Lokalizacja
Główna lokalizacja: Trasa przebiegu linii: pętla Prądnik Biały – Piaszczysta – Białoprądnicka – Górnickiego - Mackiewicza – Opolska – Prądnicka – Aleja Juliusza Słowackiego – Pawia – Warszawska – Ogrodowa (pętla uliczna). Powrót ulicą Pawią.
Opis projektu
Proponowana linia obsługiwałaby następujące przystanki: Prądnik Biały, Piaszczysta, Białoprądnicka, Górnickiego, Siewna Wiadukt, Clepardia, Mackiewicza, Prądnicka, Zdrowa, Lekarska, Bratysławska, Nowy Kleparz, Politechnika, Dworzec Główny Zachód (ul. Ogrodowa). Powrót: Dworzec Główny Zachód, Politechnika, Nowy Kleparz, Bratysławska, Szpital Narutowicza, Lekarska, Zdrowa, Mackiewicza, Clepardia, Siewna Wiadukt, Górnickiego, Białoprądnicka, Piaszczysta, Prądnik Biały.
Łączna długość linii w obu kierunkach to około 12,5
km. Zakładana częstotliwość w godzinach szczytu i po za to 20 minut. Godzina
rozpoczęcia kursowania to około 5:20, godzina zakończenia to około 23:00, przy czym w
godzinach 21:00-23:00 częstotliwość by wynosiła 30 minut. W godzinach szczytu zalecane jest na ul. Prądnickiej zsynchronizowanie z linią 132 i utworzenie taktu wynoszącego 10 minut.
Łącznie do 68 kursów w obie strony, każdego dnia.
Stawka dla autobusów 12 metrowych przy założeniu obsługi przez Mobilis Sp. z o.o. to 6,07 zł/km. Rok 2017 to 365 dni, więc łączny szacunkowy koszt to 1 883 217,50 zł.
W przypadku obsługi przez MPK S.A. i stawki dla autobusów miejskich wynoszącej 7,57 zł/km szacowany koszt za rok 2017 to 2 348 592,50 zł. Wraz z niezbędną rezerwą przewiduję rezerwację kwoty w wysokości 2 350 000,00 zł.
W ramach projektu przewidziany jest też montaż automatu biletowego na przystanku "Lekarska" i modernizacja infrastruktury przystankowej.
Oszczędności (które w przypadku powierzenia obsługi firmie Mobilis Sp. z o.o. sięgną nawet 500 tys. zł) należy przeznaczyć na utrzymanie i modernizację infrastruktury przystankowej na trasie proponowanej linii oraz na montaż automatów biletowych na przystankach Lekarska i Mackiewicza, lub/i ewentualnie na dodatkowe kursy linii w godzinach porannych i wieczornych, lub dodatkowe kursy innych linii, których przebieg się częściowo pokrywa na dowolnym odcinku pomiędzy Prądnikiem Białym, a Nowym Kleparzem.
W ramach projektu oszczędności można przeznaczyć również na remonty/modernizację infrastruktury drogowej wzdłuż trasy linii na odcinku Prądnik Biały - Nowy Kleparz. W ramach remontów możliwe prace to wymiana nakładki asfaltowej, naprawa krawężników, wymiana/budowa chodników w obrębie przystanków, lub na głównych drogach dojścia oraz odmalowanie/wytyczenie nowych przejść dla pieszych wraz z oznakowaniem.
UZASADNIENIE PROJEKTU
Utworzenie
w/w linii jest zasadne z uwagi na konieczność zapewnienia obsługi
komunikacyjnej dla 3 dużych osiedli (os. Żabiniec, os. Prądnik Biały Wschód i
os. Prądnik Biały Zachód), zapewniając połączenie pomiędzy wschodem i zachodem
os. Prądnik Biały, umożliwiając dojazd dzieci do szkoły Podstawowej nr 109 i
Gimnazjum nr 13 oraz zapewniając godziwą obsługę komunikacyjną w/w 3 osiedli z
ważnymi punktami jak Nowy Kleparz i Dworzec Główny.
Wymienione osiedla położone
są bardzo blisko centrum, zamieszkałe są w dużej mierze przez osoby w podeszłym
wieku, dla których dotarcie do pętli tramwajowej Krowodrza Górka stanowi nie lada wyzwanie. Jednocześnie rejony te posiadają dużo gorszą obsługę komunikacyjną, niż wiele bardziej odległych
od centrum części Krakowa, a nawet niektóre gminy ościenne. Jednocześnie,
sfinansowanie linii ze środków budżetu obywatelskiego sprawia, że nie musi ona
spełniać obecnie obowiązujących wyśrubowanych norm natężenia pojazdów
komunikacji publicznej (inaczej: tłoku, ścisku), a najefektywniejsze
wykorzystanie dostępnej puli „wozokilometrów” nie jest tu czynnikiem
decydującym. Wśród czynników branych pod uwagę przy wytyczaniu linii oprócz
suchej kalkulacji powinny być brane pod uwagę potrzeby ludzi, w tym różnych
grup pasażerów, bo komunikacja ma być dla ludzi.
Mam nadzieję, że ewentualne zwycięstwo tego projektu pozwoli zwrócić uwagę na problem przepełnionej i niedoinwestowanej komunikacji miejskiej w Krakowie i stanie się kamieniem milowym w celu wyraźnego zwiększenia środków finansowych wydzielonych z budżetu miasta na komunikacje miejską, w efekcie czego komunikacja publiczna będzie bardziej dostępna (większa częstotliwość i szybsze przesiadki) oraz bardziej komfortowa (mniejszy ścisk w pojazdach).
Dodatkowo, z uwagi na fakt, iż ewentualne zwycięstwo projektu spowoduje utworzenie w/w linii i utrzymanie jej (przynajmniej w roku 2017) z pieniędzy innych, niż z puli budżetu Miasta przeznaczonej na transport zbiorowy, należy traktować tę linię podobnie jak inne linie z zewnętrznymi źródłami finansowania (jak np. 211, 409, czy 504), w związku z czym nie należy redukować kursów linii równoległych, gdyż jest to "wartość dodana" do siatki połączeń komunikacyjnych w Krakowie.Ewentualne redukcje byłyby dopuszczalne dopiero w przypadku "przejęcia" linii przez budżet Miasta Krakowa przeznaczony na transport publiczny, w latach po 2017 roku.
Proponowane zadanie jest zgodne z kompetencjami Gminy miejskiej Kraków i mieści się w zakresie kategorii zadań przedstawionych jako możliwe do realizowania w ramach Budżetu Obywatelskiego.
Nazwa | Opis | Koszt |
---|---|---|
Obsługa linii | Koszt puli wozokilometrów potrzebnej na funkcjonowanie linii przez 365 dni w roku 2017 wraz z minimalną rezerwą uwzględniającą m.in. wrozst cen paliw i zmianę stawki za wzkm. | 2 350 000,00 PLN |
Automat biletowy | Automet biletowy na przystanku "Lekarska" | 100 000,00 PLN |
Infrastruktura przystankowa | modernizacja infrastruktury przystankowej wdłuż proponowanej linii 114 | 100 000,00 PLN |
2 550 000,00 PLN |
Nazwa | Opis | Data |
---|---|---|