Odkorkowanie ulicy Nowohuckiej
Edycja Budżet Obywatelski 2016 Projekt ogólnomiejski - dotyczy całego obszaru Realizacja projektu przewiduje ograniczoną liczbę uczestników.
Lokalizacja
Główna lokalizacja: Nowohucka, Kraków, Polska
Opis projektu
Realizatorem zadania był by Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu, który ogłosił by przetargi na prace projektowe i wykonawcze. Koncepcja zakłada dobudowanie 400m (o szerokości 3 metrów) trzeciego pasa ruchu wzdłuż ul. Nowohuckiej. Powstały pas umożliwiał by bezkolizyjnie i bez stania w korkach skręcenie w prawo na Aleje Pokoju, jak również pełnił by rolę BUSpasa, który mógłby zaczynać się jeszcze 180m przed ul Centralną na trzecim pasie ul Nowohuckiej zarezerwowanym dla skrętu w prawo w ul Centralną. W koszcie projektu uwzględnia się wszystkie prace wymagane do dobudowy 3 pasa jak również koszy wymiany nawierzchni na pozostałych 2 pasach na odcinku 400m.
UZASADNIENIE PROJEKTU
Rondo od strony południowej korkuje się codziennie w szczytach komunikacyjnych. W szczelności odcinek ulicy Nowohuckiej pas wschodni praktycznie stoi się od ul Ciepłowniczej do samego Ronda Dywizjonu 308. Celem projektu jest zwiększenie przepustowości III obwodnicy poprzez poszerzenie Nowohuckiej do 3 pasów na długości 400m przed rondem ( tak jak to ma miejsce po północnej stronie ronda). Dodatkowy pas umożliwił by bezkolizyjne skręcenie w prawo na al. Pokoju i nie blokowanie wjazdu na rondo tak jak ma to miejsce teraz. Samochody skręcające w prawo stoją na prawym pasie na zielonym świetle z uwagi na pieszych którzy przechodzą na swoim zielonym przez al. Pokoju. W związku z tym możliwość wjazdu na rondo jest ograniczone do 1 pasa. Ponadto dzięki temu rozwiązaniu samochody chcące skręcić w prawo na "zielonej strzałce" miały by swój osobny pas i nie byłyby blokowane przez samochody stojące na czerwonym (jadące na wprost). Na projekcie nie tylko skorzystali by kierowcy dzielnicy Czyżyny ale wszyscy mieszkańcy gminy poruszający się III obwodnicą. Oprócz kierowców skorzystali by również pasażerowie komunikacji miejskiej. W tym momencie autobusy miejskie również stoją w korku. Po zrealizowaniu projektu autobusy mogłyby poruszać się BUS pasem, który powstał by na nowym 3 pasie. Wydzielony BUSpas zaczynał by się 180 metrów przed ul. Centralną a kończył pod samym rondem. Miał by ok 600m długości i zaoszczędził by pasażerom od 5-7minut stania w korkach. Dodatkowy kawałek BUS pasa służy by również służbą ratowniczym i prewencyjnym przez ich sprawniejsze poruszanie się po ul. Nowohuckiej.
Projekt jest szalenie ważny dla rozwoju miasta. Brak jego realizacji spowoduje totalny paraliż w niedalekiej przyszłości na tym wąskim gardle III obwodnicy. Wzrastający ruch będzie spowodowany trwającą budową nowych osiedli mieszkaniowych na ulicy Centralnej jak i Galicyjskiej. Dodatkowy przepływ generować też będzie prężnie rozwijające się Międzynarodowe Centrum Targowo-Kongresowe EXPO. To wszystko spowoduje że ul Nowohucka będą stać na okrągło, nie tylko w godzinach szczytu. Można temu zaradzić już w kolejnych miesiącach za niewielkie pieniądze, nie czekając kolejnych dekad na „Trasę Ciepłowniczą” której finansowanie nie jest przewidziane w Wieloletnim Programie Inwestycyjnym Miasta Krakowa.
Nazwa | Opis | Koszt |
---|---|---|
Przygotowanie projektu i realizacja | 500 000,00 PLN | |
500 000,00 PLN |
Nazwa | Opis | Data |
---|---|---|
Przygotowanie projektów | III kwartał 2016 | |
Realizacja zadania | III-IV kwartał 2017 |