"Czego uczy nas bajka" pokazy filmów i warsztaty
Edycja Budżet Obywatelski 2016 Projekt lokalny - Dzielnica V Realizacja projektu przewiduje ograniczoną liczbę uczestników.
Lokalizacja
Główna lokalizacja: Dzielnica V Krowodrza, Kraków, Polska
Krótki opis projektu
Celem jest integracja środowiska dzielnicy, poszerzenie oferty edukacyjnej, wzmocnienia relacji rodzinnych, odpowiedź na bieżące problemy społeczno-kulturowe poprzez odpowiednio dobrane filmy i tematy warsztatów dla dzieci i ich rodziców/opiekunów.
Opis projektu
Projekt "Czego uczy nas bajka" pokazy filmów i warsztaty
jest kontynuacją Letnich Spotkań Filmowych "Pod osłoną nieba", które realizowane były w ramach Budżetu Obywatelskiego 2014 (realizacja 2015).
Projekt skierowany jest do dzieci, młodzieży i rodziców, dziadków, opiekunów którzy nie mogą zbyt często pozwolić sobie na wspólne wyjście. np. do kina. Projekt zakłada połączenie projekcji i warsztatów tematycznych dla dzieci i rodziców/opiekunów/dziadków. Celem projektu będzie wzmocnienie relacji pomiędzy dziećmi i ich rodzicami, dziadkami, opiekunami poprzez wspólny udział w projekcjach i warsztatach. Dobór tematów filmów i warsztatów pozwoli poruszyć bieżące problemy społeczne, kulturowe, cywilizacyjne. Pozwoli na pogłębienie relacji, lepsze wzajemne zrozumienie się, wspólne spędzenie czasu, nauczy jak razem oglądać filmy, rozmawiać o nich i jakie problemy można w nich dostrzec, czego mogą nas nauczyć.
Stąd wynika też wybór filmów polskich i zagranicznych, należących już do kanonu. Rzeczywistość przedstawiona w filmach jest pozbawiona przemocy czy nieuzasadnionej agresji. To propozycja aktywnego spędzenia wolnego czasu dla wszystkich miłośników sztuki filmowej, a przede wszystkim mieszkańców Dzielnicy V Krowodrza.
Projekcje
i zajęcia dla dzieci odbywać się będą w Młodzieżowym Domu Kultury „Domu
Harcerza”, ul. Reymonta 18 – partnera tego wydarzenia, który zgodził się
udostępnić swoje zaplecze i bazę sprzętową.
"Czego uczy nas bajka" pokazy filmów i warsztaty.
Program projekcji i warsztatów:
"Akademia Pana Kleksa" cz.II Tajemnica Golarza Filipa, reż. Krzysztof Gradowski (1985)
Warsztaty: "Oswajanie lęków".
II Spotkanie i warsztat - 21 października 2016
"Alicja w Krainie Czarów", reż. Tim Burton (2010)
Warsztaty: "Kreatywność. Poza granicami wyobraźni".
III Spotkanie i warsztat - 18 listopada 2016
"Charlie i fabryka czekolady", reż. Tim Burton (2005)
Warsztat "Wyprawy w nieznane - podróże życia".
IV Spotkanie i warsztat - 9 grudnia 2016
"Mały Książę", reż. Mark Osborne (2015)
Warsztat "Budowanie relacji. Zrozumieć inność".
Główne działania:
- opracowanie scenariusza wydarzenia
- uzgodnienie terminów z wykonawcami, prelegentami i innymi współpracownikami (obsługa techniczna)
- rezerwacja filmów
- zabezpieczenie sali
- przygotowanie reklamy (plakaty, anonsy w prasie, radiu i telewizji, ulotki reklamowe, programy)
- akcja promocyjno-reklamowa (plakatowanie miasta)
- pozyskiwanie partnerów (patronów medialnych)
- wykonanie
oprawy całego przedsięwzięcia
- pokazy filmów, prelekcje, warsztaty dla dzieci i dorosłych
- ewaluacja projektu
UZASADNIENIE PROJEKTU
Celem projektu jest wzmocnienie relacji pomiędzy dziećmi i ich rodzicami, dziadkami, opiekunami, poprzez wspólny udział w projekcjach i warsztatach, które będą angażowały i dzieci i dorosłych do wspólnych działań i interakcji. Działanie będzie miało tym samym także charakter międzypokoleniowy. Tematyka warsztatów jest odpowiedzią na bieżące problemy społeczne i kulturowe, które pojawiają się przed dziećmi, a tym samym stanowią często problem do rozwiązania dla rodziców i opiekunów. Projekcje odpowiednio dobranych filmów wskażą na szeroką gamę problemów, które będą dyskutowane i rozwiązywane w czasie trwania warsztatów. Pozwoli to na zmierzenie się z problemami, ale także na poszukanie rozwiązań oraz na zacieśnienie relacji rodzic (dziadkowie/opiekunowie) - dziecko, które często z powodu współczesnego trybu życia stają się coraz słabsze. Często brak nam czasu, umiejętności, wiedzy, odwagi na zmierzenie się z aktualnymi problemami w szybko zmieniającej się rzeczywistości. Stąd właśnie wynika potrzeba realizacji powyższego projektu. Projekt pozwoli ponadto na zachęcanie i wyrabianie w dzieciach nawyku uczestnictwa w kulturze w sposób świadomy.
Chroniczny brak czasu zapracowanych rodziców i brak możliwości na godzenie własnych pasji, ale też możliwości spędzenia czasu z dziećmi wpływa znacząco na relacje rodzinne. Realizacja tego projektu pozwoli na odpowiedzialne połączenie wolnego czasu dla rodziców lub opiekunów dzieci jak i samych zainteresowanych dzieci. Spotkania mają być chwilą przyjemności i oderwania od codziennych zajęć i obowiązków, ale też pretekstem do wspólnego działania. Wydarzenie daje możliwość uczestniczenia w bezpłatnych seansach filmowych i warsztatach. Program spotkań zakłada zrównoważony rozwój wszystkich uczestników projektu, podnosi świadomość uczestnictwa w kulturze, rozwija wrodzone umiejętności, uczy nowych zdolności i rozwiązywania problemów, radzenia sobie z trudnymi sytuacjami tak dla dzieci jak i osób dorosłych, a przy okazji działa relaksująco.
Realizacja tego projektu przyczyni się do poprawy codziennego życia mieszkańców tej dzielnicy. Działania te, choć wyglądają niepozornie, niosą silny potencjał integrujący rodzinę i poprawiający relacje wewnątrz niej, a także uczą radzenia sobie z trudnymi sytuacjami w odpowiedzialny sposób, budują potencjał i kreatywność uczestników.Projekt wpłynie na integrację lokalnego środowiska, będzie
wspomagał rozwój społeczno-kulturowy dzieci i dorosłych dzięki warsztatom. W
czasie prelekcji filmowych chcielibyśmy głębiej spojrzeć na problematykę
poszczególnych filmów, która będzie realizowana następnie w czasie warsztatów, tak, aby w przyszłości uwrażliwić dzieci na przekaz, który niosą filmy, a rodziców wesprzeć w rozwiązywaniu problemów. Po warsztatach ich uczestnicy otrzymają nagrody. O atrakcyjności projektu stanowi możliwość połączenia przyjemności płynącej ze wspólnego "mądrego" oglądania filmów, uczestniczenia w warsztatach, rozwiązywania problemów w sposób kreatywny, dzielenia się wiedzą i jej zdobywania w sposób niekonwencjonalny.
| Nazwa | Opis | Koszt |
|---|---|---|
| Prace merytoryczne | Opracowanie regulaminu zakupów i wypożyczeń. Opracowanie merytoryczne listy tytułów do zakupu kolekcji multimedialnej według założeń projektu | 1 500,00 PLN |
| Zakup | Zakup ok. 300 wybranych tytułów na DVD, blu-ray do kolekcji Mediateki, opakowań i kodów kreskowych/inwentarzowych | 14 000,00 PLN |
| Zakup | Meble dla Mediateki | 4 000,00 PLN |
| Zakup | Stanowiska do odtwarzania na miejscu: zakup 2 laptopów, 2 odtwarzaczy blu-ray, 4 par słuchawek, 4 myszy bezprzewodowych | 7 000,00 PLN |
| Opracowanie zbiorów Mediateki | Wpisy inwentarzowe i katalogowanie zbiorów | 2 000,00 PLN |
| Reklama i promocja | Informacje na stronach internetowych. Plakaty i ulotki informacyjne: przygotowanie, wydruki | 1 500,00 PLN |
| 30 000,00 PLN |
| Nazwa | Opis | Data |
|---|---|---|
| Działania merytoryczne | Opracowanie koncepcji Mediateki i przygotowanie listy tytułów DVD, Blu-rau do zakupu wg kryteriów projektu | Kwiecień - Maj 2019 |
| Działania organizacyjne | Zakup kolekcji DVD, Blu-ray, opakowań i kodów kreskowych | Czerwiec - Wrzesień 2019 |
| Działania organizacyjne | Ustalenie parametrów i zakup regałów dla Mediateki | Wrzesień 2019 |
| Działania organizacyjne | Przygotowanie stanowiska do odtwarzania na miejscu: zakup 2 laptopów, 2odtwarzaczy blu-ray, 4 myszy bezprzewodowych i 4 par słuchawek | Wrzesień -Październik 2019 |
| Opracowanie zbiorów | Wpisywanie poszczególnych pozycji do inwentarza. Katalogowanie zbiorów | Czerwiec - Listopad 2019 |
| Działania informacyjne i reklamowe | Przygotowanie i zamieszczenie informacji na stronach internetowych Biblioteki Klubu Kuźnia i wybranych instytucji kulturalnych i edukacyjnych/oświatowych. Przygotowanie druków informacyjnych: plakaty, ulotki | Czerwiec - Listopad 2019 |
| Etap końcowy | Otwarcie/udostępnienie Mediateki Mistrzejowickiej dla publiczności. Zakończenie, podsumowanie i rozliczenie projektu. | Listopad - Grudzień 2019 |