Archiwum projektów rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Strona archiwalna
Aktualna lista projektów budżetu obywatelskiego znajduje się na stronie:
Projekt lokalny - Dzielnica XI :

Pilotażowy projekt uspokojenia ruchu na ul. Wysłouchów

Projekt odrzucony: Projekt Budżetu Obywatelskiego p.n. „Pilotażowy projekt uspokojenia ruchu na ul. Wysłouchów” ma polegać na zastosowaniu rozwiązań typu „woonerf”. Konsekwencją wprowadzenia uspokojenia ruchu na ul. Wysłouchów przez zamontowanie małej architektury , wyniesionych przejść dla pieszych i wprowadzenie przestrzeni publicznej typu „woonerf” jest wykluczenie możliwości obsługi komunikacją zbiorową. Aktualnie ulicą tą kursuje autobus linii 133, która ułatwia osobom starszym przemieszczanie się pomiędzy miejscem zamieszkania a sklepami a przede wszystkim ośrodkiem zdrowia. Meandrowanie autobusu pomiędzy miejscami parkingowymi oraz obiektami do uspokojenia ruchu zagraża bezpieczeństwu pasażerów . Ponadto ulica Wysłouchów jest drogą stanowiącą jedyny dojazd dla większości mieszkańców osiedla . Stanowi ona również alternatywę w przypadku remontu lub niespodziewanej awarii ul. Stojałowskiego. Jednocześnie nadmieniamy, że w 2015 roku na ulicy Wysłouchów na prośbę radnych i mieszkańców zamontowano progi wyspowe ograniczające predkość a umożliwiające przejazd autobusu. W związku z powyższym propozycja zadania stoi w sprzeczności z obowiązującymi w mieście planami, politykami i programami, w tym w szczególności z miejscowymi planami zagospodarowania przestrzennego i innymi uchwałami Rady i zarządzeniami Prezydenta. Projekt zostaje odrzucony zgodnie z § 12 pkt 4), 6) Regulaminu budżetu obywatelskiego Miasta Krakowa (Uchwała nr XXXIV/566/15 Rady Miasta Krakowa z 16.12.2015 r.)

Edycja Budżet Obywatelski 2016 Projekt lokalny - Dzielnica XI Realizacja projektu przewiduje ograniczoną liczbę uczestników.

Lokalizacja

Główna lokalizacja: Dzielnica XI Podgórze Duchackie, Kraków, Polska

Opis projektu

Propozycja zadania zakłada likwidację progów zwalniających na ul. Wysłouchów emitujących hałas oraz emisję spalin pojazdów, które przekraczają próg i tuż po jego przejechaniu. Przez progi auta mocno się również zużywają. Dlatego poprzez wprowadzenie strefy tempo-30 i wyniesienie przejść dla pieszych oraz mała architekturę chcemy zmienić charakter ulicy.  Czas na nowe rozwiązania i pierwszy w Krakowie eksperyment polegający na skutecznym uspokojeniu ruchu lokalnego na drodze osiedlowej  przy częściowym zastosowaniu rozwiązań z Holandii, takich jak woonerf.

Słowo to pochodzi z języka niderlandzkiego i w wolnym tłumaczeniu oznacza „ulicę do mieszkania”. Idea ta została wprowadzona po raz pierwszy na początku lat 70. XX wieku w Holandii (Zoetermeer), a obecnie można ją spotkać w wielu innych europejskich miastach. Na ulicach tego typu ruch samochodowy ciągle funkcjonuje, jednak na zasadach dyktowanych przez pieszych. Przestrzeń jest tak zaprojektowana, by zmusić samochody do poruszania się z bezpieczną prędkością.

Ulice typu woonerf są bezpieczne. Obowiązuje na nich ograniczenie prędkości do 30 km/h, ale nie jest ono wymuszane jedynie oznakowaniem. Tam gdzie można rozwinąć wyższe prędkości, stosuje się bariery fizyczne.

W przypadku ul. Wysłouchów będą to:
  • wprowadzenie strefy tempo-30

  • montaż  nowego rodzaju progu zwalniającego:  progu sinusoidalnego przy przejściu dla pieszych oznaczonego jak szkolne na skrzyżowaniu ul. Wysłouchów i ul. Halszki. Przejazd autem po progu sinusoidalnym – z prędkością do 30 km/h, nie daje wstrząsów, hałasu. Dla rowerzysty oferuje zaś efekt łagodnego bujania

  • wyniesienie dwóch kolejnych przejść oznaczonych jako szkolne

  • wymalowanie pasów dla rowerów tzn, sierżant rowerowy, co poprzez zwężenie jezdni wpłynie na zmniejszenie prędkości

  • zwężenie pozostałych przejść dla pieszych poprzez wymalowanie “pasów zebry” z wyłączeniem przejścia dla pieszych przy

  • przy skrzyżowaniu ul. Wysłouchów i ul. Turniejowej zastosowanie ogranicznicznika tego typu: http://ursynow.tv/wp-content/uploads/2016/01/Belgradzka_29_01_16_7.jpg żeby auta nie parkowały przed przejściem dla pieszych (jak widać na obrazku - "nie dotyczy" to SUVów).

  • postawienie stojaków rowerowych w  miejscu “pasów zebry”

  • zastosowanie nowego systemu parkowania pojazdów usytuowując miejsca postojowe przy krawężnikach. Naprzemienne ich ulokowanie spowoduje meandrowanie - uspokojenie ruchu

  • ustawienie kilku ławek wzdłuż całej ulicy, zwłaszcza przy barze mlecznym Promyk - na wysokości lewiatana oraz przy przychodni zdrowia.

Zmiana charakteru ulicy ze zdominowanej przez auta na jedynie współużytkowaną przez nie, sprawia, że jest ona nie tylko bezpieczna, wolna od hałasu i spalin, ale również bardziej funkcjonalna. Zyskujemy więcej przestrzeni dla pieszych, rowerów oraz małej architektury.

"Wprowadzenie uspokojenia ruchu na obszarze sieci ulic. W wielu krajach podejście do uspokojenia ruchu już od lat jest kompleksowe. Oznacza to, że nie stosuje się rozwiązań odosobnionych np. progów spowalniających w ciągu jednej ulicy, tylko na większym obszarze np. na całym osiedlu wprowadza się szereg rozwiązań, które przede wszystkim mają na celu fizyczne wyegzekwowanie na kierujących jazdy z prędkością zgodną z obowiązującym ograniczeniem. "


"Powierzchnie spowalniające w Polsce kojarzone są najczęściej z progami, które tak naprawdę są progami nie tylko spowalniającymi, ale jednocześnie podrzutowymi. Ich zastosowanie jest reglamentowane przepisami [12], natomiast podstawową rolą progów podrzutowych jest bardzo restrykcyjne ograniczenie prędkości prowadzące niemal do zatrzymania pojazdu. W przypadku stosowania poza strefami zamieszkania i strefami ruchu pieszego (gdzie z natury rzeczy pojazdy powinny się poruszać z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego), rezultat jest taki, że pojazdy gwałtownie hamują dojeżdżając do progu, by po jego przejechaniu równie gwałtownie przyspieszyć. Efekt ten jest daleki od prawdziwego uspokojenia ruchu, gdzie zasadą jest, aby na całym odcinku utrzymać bezpieczną i w miarę jednostajną prędkość pojazdów. Jednakże coraz częściej stosowane są progi płytowe, wyspowe lub inne elementy, takie jak wyniesienie przejścia dla pieszych, wyniesienie tarcz skrzyżowań, „pinezki”, „poduszki”, progi przyjazne autobusom itp. Rozwiązania te coraz częściej występują jako seria urządzeń, które projektowane są w takich odległościach, aby kierowca przejeżdżając jedno urządzenie już widział kolejne i tym samym nie wykonywał już zbędnego przyspieszenia. Ponadto rozwiązania te są zaprojektowane w taki sposób, aby miały łagodniejsze skosy najazdowe (preferowane są najazdy o przekroju sinusoidalnym, gdyż nie wywołują podrzutu pojazdu) i, w zależności od ukształtowania najazdu, pojazdy mogą przez nie przejeżdżać z prędkością 30 km/h lub nawet 50 km/h. Dla każdej prędkości dopuszczalnej powinno się stosować inne zestawy urządzeń, które różnią się parametrami m.in. takie jak skosy pochyleń dostosowane do określonej prędkości przejazdowej. Poniżej przedstawiono przykłady takich rozwiązań. Tego typu kompleksowe rozwiązania w postaci serii urządzeń mogą spowodować ograniczenie hałasu średnio na całym odcinku o ok. 1 dB. [11]."

  źródło:







UZASADNIENIE PROJEKTU

Ulica, do niedawna nie kojarząca się mieszkańcom zbyt dobrze, miałaby  zmienić swoje oblicze i stać się przestrzenią  dla ruchu, spotkań i rekreacji.

    Dzięki przebudowie układu ul. Wysłuchów na osiedlu Kurdwanów można byłoby:

  • zwiększyć  bezpieczeństwo wszystkich użytkowników dróg

  • zmniejszyć ilość hałasu i spalin wydzielanych przez auta, które gwałtownie hamują i ruszają

  • polepszyć estetykę ul.Wysłouchów


Skorzystają wszyscy mieszkańcy: piesi (dzięki postawieniu nowych ławek, zmniejszeniu uciążliwego hałasu i spalin), kierowcy, którzy dzięki mniej gwałtownemu przymieszaniu i hamowaniu nie zużywają klocków hamulcowych i nie nadwyrężają podwozia oraz rowerzyści, dla których zostanie wytyczony pas do bezpiecznej jazdy.  Życie osiedlowe rozkwita, powstają nowe kawiarnie.  Z pewność w ciepłe wiosenno-letnie wieczory przyjemnie byłoby usiąść w ogródku kawiarnianym z sąsiadką i trzeba byłoby jechać do centrum miasta. Temu mają służyć te rozwiązania.

Kosztorys
Nazwa Opis Koszt
Przebudowa ul. Wysłouchów Koszt projektu i realizacji elementów spowolnienia ruchu oraz małej architektury 80,00 PLN
80,00 PLN
Harmonogram działań
Nazwa Opis Data
Wróć do poprzedniej strony