SZYBCIEJ TRAMWAJEM! - wydzielenie torowisk tramwajowych
Edycja Budżet Obywatelski 2016 Projekt ogólnomiejski Realizacja projektu przewiduje ograniczoną liczbę uczestników.
Lokalizacja
Główna lokalizacja: drogi publiczne w Krakowie - Kamienna, Kalwaryjska, Rynek Podgórski, Limanowskiego, Wielicka, Marszałka Józefa Piłsudskiego, Straszewskiego, Franciszkańska, Westerplatte, św. Gertrudy, Stradomska, Starowiślna
Krótki opis projektu
Projekt zakłada wydzielenie torowiska tramwajowego od pasów dla samochodów poprzez montaż separatorów. Realizacja inwestycji wyeliminuje tworzenie się zatorów tramwajowo-samochodowych, umożliwiając szybszy przejazd służb ratowniczych i komunikacji.
Opis projektu
Propozycja zadania zakłada fizyczne wydzielenie torowisk tramwajowych (obecnie występujące oznakowanie poziomie w postaci ciągłej linii niestety jest nieskuteczne) od pasów dla samochodów poprzez montaż separatorów drogowych U25a (Załącznik 3, ryc. 1) i/lub ograniczników skrajni (Załącznik 3, ryc. 2) w zależności od możliwości technicznych (np. rozwiązanie pośrednie: separator+ogranicznik skrajni) - wobec tego oszacowane koszty projektu mogą być znacznie niższe. Oprócz tego zamontowane zostaną elementy uzupełniające tj. słupki blokujące PCV (Załącznik 3, ryc. 3) i oznakowanie pionowe - znak informacyjny D12 zmodyfikowany (Załącznik 3, ryc. 4). Łagodnie wyprofilowany separator drogowy U25a umożliwi ewentualny wjazd/zjazd służb ratowniczych.
- Kosztorys projektu - Załącznik 2 (do pobrania na dole strony)
- Elementy techniczne projektu - Załącznik 3 (grafika poniżej lub do pobrania na dole strony)
- Mapy sytuacyjne - Załączniki 4b-4e (do pobrania na dole strony)

UZASADNIENIE PROJEKTU
Główne cele projektu:
- bezpieczeństwo mieszkańców - usprawnienie przejazdu służb ratowniczych oraz uniemożliwienie wykonania niedozwolonego "manewru wyprzedzania" przez samochody przed przejściem dla pieszych;
- punktualność komunikacji miejskiej - eliminacja zatorów tramwajowo-samochodowych umożliwi szybszą podróż tramwajami i autobusami, którymi przemieszcza się zdecydowanie więcej ludzi niż innymi środkami transportu w Krakowie (zwłaszcza w godzinach szczytu);
- poprawa jakości powietrza - bardziej niezawodna i punktualna komunikacja miejska będzie skuteczną alternatywą dla komunikacji indywidualnej, której udział w zanieczyszczeniu powietrza szacuje się w Krakowie na poziomie 15%-34% (w zależności od lokalizacji stacji pomiarowej).