Archiwum projektów rozwiń menu
Projekt ogólnomiejski NR 27:

SZYBCIEJ TRAMWAJEM! - wydzielenie torowisk tramwajowych

Brak zaakceptowanej zgody na wyświetlanie informacji zewnętrznych. (Mapa Google)

Edycja Budżet Obywatelski 2016 Projekt ogólnomiejski Realizacja projektu przewiduje ograniczoną liczbę uczestników.

0,00 PLN
kwota potrzebna do realizacji

Lokalizacja

Główna lokalizacja: drogi publiczne w Krakowie - Kamienna, Kalwaryjska, Rynek Podgórski, Limanowskiego, Wielicka, Marszałka Józefa Piłsudskiego, Straszewskiego, Franciszkańska, Westerplatte, św. Gertrudy, Stradomska, Starowiślna

Krótki opis projektu

Projekt zakłada wydzielenie torowiska tramwajowego od pasów dla samochodów poprzez montaż separatorów. Realizacja inwestycji wyeliminuje tworzenie się zatorów tramwajowo-samochodowych, umożliwiając szybszy przejazd służb ratowniczych i komunikacji.

Opis projektu

Propozycja zadania zakłada fizyczne wydzielenie torowisk tramwajowych (obecnie występujące oznakowanie poziomie w postaci ciągłej linii niestety jest nieskuteczne) od pasów dla samochodów poprzez montaż separatorów drogowych U25a (Załącznik 3, ryc. 1) i/lub ograniczników skrajni (Załącznik 3, ryc. 2) w zależności od możliwości technicznych (np. rozwiązanie pośrednie: separator+ogranicznik skrajni) - wobec tego oszacowane koszty projektu mogą być znacznie niższe. Oprócz tego zamontowane zostaną elementy uzupełniające tj. słupki blokujące PCV (Załącznik 3, ryc. 3) i oznakowanie pionowe - znak informacyjny D12 zmodyfikowany (Załącznik 3, ryc. 4). Łagodnie wyprofilowany separator drogowy U25a umożliwi ewentualny wjazd/zjazd służb ratowniczych.

  • Kosztorys projektu - Załącznik 2 (do pobrania na dole strony)
  • Elementy techniczne projektu - Załącznik 3 (grafika poniżej lub do pobrania na dole strony)
  • Mapy sytuacyjne - Załączniki 4b-4e (do pobrania na dole strony)



UZASADNIENIE PROJEKTU

Główne cele projektu:

  • bezpieczeństwo mieszkańców - usprawnienie przejazdu służb ratowniczych oraz uniemożliwienie wykonania niedozwolonego "manewru wyprzedzania" przez samochody przed przejściem dla pieszych;
  • punktualność komunikacji miejskiej - eliminacja zatorów tramwajowo-samochodowych umożliwi szybszą podróż tramwajami i autobusami, którymi przemieszcza się zdecydowanie więcej ludzi niż innymi środkami transportu w Krakowie (zwłaszcza w godzinach szczytu);
  • poprawa jakości powietrza - bardziej niezawodna i punktualna komunikacja miejska będzie skuteczną alternatywą dla komunikacji indywidualnej, której udział w zanieczyszczeniu powietrza szacuje się w Krakowie na poziomie 15%-34% (w zależności od lokalizacji stacji pomiarowej).
Codziennym utrapieniem wielu tysięcy pasażerów komunikacji miejskiej (w tym mieszkańców Krakowa) jest utykanie w korkach razem z samochodami - skutkuje to znacznym wydłużeniem czasu przejazdu tym środkiem transportu. Ponadto takie zatory tramwajowo-samochodowe stanowią bardzo poważny problem sprawnego przejazdu służb ratowniczych (karetki pogotowia, straż pożarna itd.), dla których cenna jest każda sekunda, mogąca zadecydować o ludzkim życiu. Wobec tego, aby zapewnić wyższe bezpieczeństwo dla mieszkańców w postaci szybszego dojazdu służb ratowniczych do miejsca zdarzenia oraz usprawnić podróż komunikacją tramwajową, niezbędna jest realizacja tego projektu. Dzięki niemu zwiększy się atrakcyjność transportu zbiorowego, przyciągając kolejnych, potencjalnych pasażerów – np. osób korzystających z samochodów – co pozytywnie wpłynie na jakość wdychanego przez mieszkańców powietrza. Realizacja projektu zapewni również większe bezpieczeństwo dla pieszych, ponieważ zamontowane separatory przed przejściem dla pieszych uniemożliwią niebezpieczny i niedozwolony w takich miejscach manewr wyprzedzania.

Charakterystyka długoterminowych skutków: Wyeliminowanie tworzenia się zatorów tramwajowo - samochodowych, a w konsekwencji szybszy przejazd służb ratowniczych i komunikacji.
powrót