Rozkłady jazdy autobusów w formie audio
Edycja Budżet Obywatelski 2016 Projekt ogólnomiejski - dotyczy całego obszaru Realizacja projektu przewiduje ograniczoną liczbę uczestników.
Lokalizacja
Główna lokalizacja: Kraków, Polska
Opis projektu
Projekt zakłada zainstalowanie na wszystkich miejskich przystankach autobusowych Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego S.A. w Krakowie rozkładów jazdy autobusów w formie urządzeń odtwarzających dźwięk.
Odtwarzacze audio po ich włączeniu podawałyby informacje dotyczące pięciu najbliższych autobusów. Działanie odtwarzaczy polegałoby przede wszystkim na podaniu: aktualnej godziny, numeru najbliższej linii, kierunku najbliższej linii, planowej godziny odjazdu autobusu z przystanku oraz czasu jaki pozostał do przyjazdu autobusu. W wersji minimalnej odtwarzacz mógłby podawać jedynie informacje dotyczące: numeru najbliższej linii i godziny jej odjazdu.
Udzielane informacje obejmowałyby pięć najbliższych autobusów w odwróconej kolejności chronologicznej: od autobusu, do którego przyjazdu pozostało najmniej czasu do autobusu, do którego przyjazdu pozostało najwięcej czasu.
Miejscem realizacji projektu będą miejskie przystanki autobusowe MPK S.A. w Krakowie oraz wszystkie miejskie przystanki podwójne, które nie posiadają rozkładów jazdy autobusów w wersjach audio. Urządzenia będą zamontowane na przystankach podpiętych do stosownej infrastruktury dostarczającej energię elektryczną.
Podstawowym celem realizacji projektu jest polepszenie komfortu życia i stopnia samodzielności osób niepełnosprawnych, ze szczególnym uwzględnieniem osób niewidomych, niedowidzących oraz posiadających inne wady wzroku, a także osób starszych i wszystkich mieszkańców, którzy z różnych względów nie mogą lub mają trudności w skorzystaniu z klasycznej wersji rozkładu jazdy miejskich autobusów MPK S.A. w Krakowie. Celem projektu jest dodatkowo lepsze przystosowanie komunikacji miejskiej i całego miasta Krakowa do potrzeb osób niepełnosprawnych i w podeszłym wieku. Dodatkowym zadaniem projektu jest realizowanie zasad sprawiedliwości, równości i państwa prawa poprzez stosowanie w praktyce zaleceń wydanych w dwóch rezolucjach i czterech zaleceniach Rady Europy oraz wydanej przez Organizację Narodów Zjednoczonych Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych z 13 grudnia 2006 r.
Projekt zakłada wykorzystanie do obsługi systemu audio urządzenia Raspberry Pi B+ wraz z kartami SD (8 GB, klasa 4) i oprogramowaniem startowym NOOBs umożliwiającym instalację systemów operacyjnych. Ponadto niezbędne będzie także nagranie stosownych ścieżek audio oraz zamówienie oprogramowania do obsługi systemu. Oprogramowanie będzie obsługiwać urządzenia i zapewniać ich prawidłowe działanie. W założeniu licencja obejmować będzie także możliwość rozszerzenia systemu o kolejne przystanki autobusowe oraz gwarantowany serwis w razie awarii aplikacji obsługującej system. Cały system będzie wydajny i łatwy w modyfikacji dzięki internetowemu połączeniu z serwerami MPK S.A. w Krakowie, dzięki czemu będzie można zdalnie wgrać wszelkie zmiany w rozkładzie jazdy autobusów miejskich.. Połączenie z internetem zapewni urządzeniu także dostęp do aktualnego czasu. W celu zapewnienia dostępu do internetu urządzenia zostaną wyposażone w adaptery Wi Fi podłączone do portów USB.
Do urządzeń obsługujących podpięte zostaną mini głośniki, celem zapewnienia odpowiedniej głośności przekazywanych informacji o odjazdach komunikacji autobusowej. Mini głośniki zostaną podpięte do mini komputerów przy pomocy kabla USB. Głośnik powinien odznaczać się możliwie wysoką jakością dźwięku.
Jako źródło zasilania układ wykorzystuje port microUSB. Do uruchomienia urządzenia wymagana jest ładowarka o wydajności co najmniej 1 A.
Połączone urządzenia zostaną zamontowane w plastikowych obudowach i umieszczone na miejskich przystankach autobusowych oraz przystankach podwójnych MPK S.A. w Krakowie.
W celu realizacji projektu wykonane zostaną następujące działania:
zakupienie 1513 urządzeń służących do obsługi systemu na przystankach: Raspberry Pi B+ wraz z kartami SD (8 GB, klasa 4) i oprogramowaniem startowym NOOBs umożliwiającym instalację systemów operacyjnych
nagranie ścieżek audio
zamówienie oprogramowania do obsługi urządzeń z możliwością rozszerzenia systemu o kolejne przystanki oraz z serwisem
zainstalowanie ścieżek audio i oprogramowania na urządzeniach
zakup 1513 wodoodpornych głośników i podłączenie ich do urządzeń obsługujących system
zakup 1513 adapterów Wi Fi i podłączenie ich do urządzeń obsługujących system
zakup 1513 plastikowych obudów, w których zostaną umieszczone urządzenia
umieszczenie urządzeń w plastikowych obudowach
montaż urządzeń na miejskich przystankach autobusowych MPK S.A. w Krakowie oraz na przystankach podwójnych
UZASADNIENIE PROJEKTU
Cel i potrzeba realizacji projektu
zrealizowanie takiego projektu jest potrzebne ze względu na niemożliwość samodzielnego zapoznania się z rozkładem jazdy autobusów MPK S.A. w Krakowie przez osoby: niewidome, niedowidzące oraz posiadające inne wady wzroku ze względu na ich wiek, choroby lub inne czynniki powodujące niepełnosprawność
polepszenie komfortu życia i stopnia samodzielności osób niepełnosprawnych, ze szczególnym uwzględnieniem osób niewidomych, niedowidzących oraz posiadających inne wady wzroku, a także osób starszych i wszystkich mieszkańców, którzy z różnych względów nie mogą lub mają trudności w skorzystaniu z klasycznej wersji rozkładu jazdy miejskich autobusów w Krakowie
lepsze przystosowanie komunikacji miejskiej i całego miasta Krakowa do potrzeb osób niepełnosprawnych i w podeszłym wieku
realizowanie zasad sprawiedliwości, równości i państwa prawa poprzez stosowanie w praktyce zaleceń wydanych w dwóch rezolucjach i czterech zaleceniach Rady Europy oraz wydanej przez Organizację Narodów Zjednoczonych Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych z 13 grudnia 2006 r.
Wpływ realizacji projektu na życie mieszkańców
ułatwienie życia codziennego osobom niewidomym i niedowidzącym
umożliwienie osobom niepełnosprawnym wzrokowo samodzielnego korzystania z rozkładu jazdy autobusów komunikacji miejskiej
zwiększenie poziomu samodzielności osób niepełnosprawnych i ich niezależności od pomocy osób trzecich
podniesie poziomu komfortu korzystania z usług transportu miejskiego w Krakowie
lepsze przystosowanie miasta Krakowa do potrzeb osób niepełnosprawnych, ze szczególnym uwzględnieniem niewidomych
realizacja zasad sprawiedliwości i równości poprzez znoszenie barier i poprawę warunków życia osób niepełnosprawnych
realizacja dwóch rezolucji i czterech zaleceń Rady Europy, ze szczególnym uwzględnieniem aktów dotyczących planowania uniwersalnego, co poprawi wizerunek miasta Krakowa
wykonanie zaleceń Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych, sporządzonej w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r., ze szczególnym uwzględnieniem art. 9 i art. 21 Konwencji
realizacji Uchwały Rady Miasta Krakowa Nr LX/775/08 z dnia 17 XII 2008 r. w sprawie przyjęcia „Programu dostosowania systemu komunikacji miejskiej do obsługi osób niepełnosprawnych”.
Atrakcyjność projektu
ułatwienie życia niepełnosprawnym mieszkańcom Krakowa
promocja Krakowa, jako miasta dostosowanego do potrzeb osób niepełnosprawnych
promocja Krakowa jako miasta spełniającego normy i zalecenia prawa międzynarodowego dotyczącego osób niepełnosprawnych
podniesienie komfortu korzystania z usług transportu miejskiego w Krakowie
Nazwa | Opis | Koszt |
---|---|---|
Instalacja | Instalacja oprogramowania wraz z montażem urządzeń na przystankach | 130 000,00 PLN |
Urządzenia obsługujące | 1513 urządzeń do obsługi systemu Raspberry Pi B+ wraz z kartami SD | 208 794,00 PLN |
Ścieżki audio | Nagranie niezbędnych ścieżek audio | 3 000,00 PLN |
Aplikacja | Aplikacja niezbędna do obsługi systemu | 3 000,00 PLN |
Głośniki | 1513 wodoodpornych mini głośników | 149 787,00 PLN |
Obudowy | 1513 plastikowych obudów na urządzenia | 7 565,00 PLN |
Wi Fi | 1513 adapterów Wi Fi | 45 390,00 PLN |
Kable | Kable niezbędne do dostarczenia energii elektrycznej | 45 390,00 PLN |
592 926,00 PLN |
Nazwa | Opis | Data |
---|---|---|