Archiwum projektów rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Strona archiwalna
Aktualna lista projektów budżetu obywatelskiego znajduje się na stronie:
Projekt lokalny - Dzielnica X :

Zapamiętuję to, co mnie interesuje. Innowacja j. angielski.

Projekt odrzucony: Projekt uwzględnia realizację innowacji pedagogicznej w Zespole Szkól Ogólnokształcących nr 35 w Krakowie. Niezależnie od złożenia propozycji zadania dotyczącego realizacji innowacji, Dyrektor tego Zespołu Szkół zwrócił się do Wydziału Edukacji z prośbą o dofinansowanie innowacji. Zgodnie z § 2, ust. 3 Rozporządzenia MENiS z 9 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki, otrzymał zgodę na jej realizację (pismo: EK-02.4424.1.94.2016 r. z 17 marca 2016 r.). W związku z powyższym, odrzucono propozycję zadania, o czym poinformowano telefonicznie Wnioskodawcę.

Edycja Budżet Obywatelski 2016 Projekt lokalny - Dzielnica X - dotyczy całego obszaru Realizacja projektu przewiduje ograniczoną liczbę uczestników.

Lokalizacja

Główna lokalizacja: Zespół Szkół Ogólnokształcących Nr 35 w Krakowie, ul. Mirtowa 2, 30-698 Kraków

Opis projektu

 

Zapamiętuję to, co mnie interesuje”- budowanie fundamentów wykształcenia językowego wiedza, postawa, umiejętności poprzez wykorzystanie zainteresowań muzycznych i plastycznych uczniów.

   WSTĘP

            Pomysł innowacji powstał pod wpływem zaistniałej potrzeby  wprowadzenia zmian    w pracy z uczniami na pierwszym etapie edukacyjnym. Po przeprowadzeniu   diagnozy opartej na  obserwacji, rozmowie i wywiadzie postanowiłam przygotować innowację, która poprzez zwiększenie podmiotowości ucznia podczas zajęć języka angielskiego doprowadzi do rozbudzenia w nim zainteresowania i motywacji do nauki. Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 9 kwietnia 2002r. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki przygotowałam i opracowałam innowację pedagogiczną w nauczaniu języka angielskiego. Główną motywacją  opracowania tej innowacji było poczucie, że potencjał uczniów nie jest w pełni wykorzystywany na lekcjach języka angielskiego. Wynika to przed wszystkim z faktu, iż zajęcia prowadzone są w zbyt licznych grupach. Działania i formy pracy, które dają możliwość ekspresji  i są doskonałym materiałem dydaktycznym w nauce języka obcego, są w duży stopniu ograniczone w tak licznych grupach. Prezentacja piosenek z wykorzystaniem multimediów, nauka  poprzez śpiewanie, zabawy ruchowe i naśladowanie dźwięków to czynności, które sprawiają uczniom wiele radości, ale z powodu braku optymalnych warunków organizacyjnych są tylko dodatkiem w nauce języka, a winny być priorytetem. Innowacja ta  skupia się na działaniach i formach pracy odpowiadających dzieciom na pierwszym etapie edukacyjnym. Fundamenty wykształcenia językowego- wiedzy, postaw i umiejętności budowane są poprzez wykorzystanie zainteresowań muzycznych i plastycznych uczniów. Program nauczania (opracowany przez Mariolę Bogudzką), który realizuję na zajęciach języka angielskiego, zwraca szczególną uwagę na istotę zainteresowania dziecka językiem obcym na początkowym etapie nauki (w klasach I-III). Nadrzędnym celem jest uwrażliwienie ucznia na język angielski spotykany w życiu codziennym oraz wykształcenie zachowań sprzyjających przyswajaniu języka, rozwijaniu sprawności rozumienia ze słuchu oraz umiejętność komunikacji. Biorąc te wszystkie założenia pod uwagę i analizując różne sposoby osiągania tych nadrzędnych celów programowych, doszłam do wniosków, że dwoma  najchętniej podejmowanymi przez dzieci działaniami wpływającymi na proces uczenia się  jest: nauka języka poprzez śpiewanie i równoczesne oglądanie- wielozmysłowy odbiór (techniki multimedialne) oraz wykonywanie prac plastycznych- forma ekspresji. W oparciu o te spostrzeżenia mogę wnioskować, że wdrożenie tej innowacji będzie miało duży wpływ na zwiększenie podmiotowości uczniów poprzez działania ukierunkowane na ich zainteresowania, a to z kolei będzie wpływało na wykształcanie zachowań sprzyjających przyswajaniu języka angielskiego.

CELE INNOWACJI:

·         Głównym celem innowacji jest zwiększenie podmiotowości ucznia poprzez wykorzystanie zainteresowań dzieci.

·        Rozbudzenie zainteresowania językiem angielskim.

·        Kształtowanie zachowań sprzyjających przyswajanie języka.

·        Kształtowanie postaw sprzyjających rozwojowi dziecka.

·        Uatrakcyjnienie procesu  nauczania i uczenia się języka angielskiego.

·        Rozwijanie umiejętności słuchania i mówienia poprzez oglądanie i naukę piosenek, rymowanek z serii Super Simple Songs.

·        Rozwijanie umiejętności pisania poprzez wykonywanie prac plastycznych i tworzenia do nich  nagłówków, opisów  itd.

·        Kształtowanie pozytywnego nastawienia do nauki języka obcego.

·        Rozwój społeczny poprzez różne formy pracy.

·        Rozwijanie umiejętności komunikacyjnych poprzez opowiadanie o sobie i swoich pracach plastycznych.

·        Zachęcanie uczniów do samooceny, tak aby mieli świadomość postępu w nauce języka angielskiego.

 ·         Motywowanie uczniów do nauki języka angielskiego poprzez wykonywane prac plastycznych.

 ·        Rozwijanie w uczniach zainteresowania kulturą i tradycjami krajów anglojęzycznych.

·        Rozwijanie umiejętności przetwarzania informacji- zrozumienia przekazu w jednej formie, a przekazania go w innej.

 ·        Kształtowanie u uczniów odpowiednich nawyków reagowania na usłyszaną informację.

 

 

SPODZIEWANE EFEKTY:

·        Wzrost atrakcyjności zajęć 

·        Rozbudzenie u uczniów zainteresowania językiem angielskim

·        Wzrost podmiotowości ucznia

·        Wzrost motywacji do nauki wśród uczniów

·        Rozwój kompetencji komunikacyjnych uczniów

·        Rozwój strategii uczenia się

·        Rozwój sprawności produktywnych i receptywnych

·        Optymalizacja warunków pracy

·        Rozwój wyobraźni i twórczego myślenia u uczniów

·         Zwiększenie różnorodności form pracy

·        Rozwój wrażliwości interkulturowej

·        Rozwój interpersonalny uczniów

·        Poczucie satysfakcji z własnych osiągnięć i wiedzy

·         Pozytywny wizerunek szkoły w oczach rodziców, uczniów, nauczycieli oraz środowiska lokalnego

·         Podniesienie jakości pracy szkoły i wzbogacenie jej oferty edukacyjnej.

 

 

 

OPIS INNOWACJI

 

            Innowacja ta została opracowana, aby w pełni wykorzystać potencjał zdolności językowych dzieci na pierwszym etapie edukacyjnym, który często bywa niedostrzeżony, gdy nie podążamy za zainteresowaniami dzieci i nie dajemy im możliwości ekspresji, kreatywności i zabawy. W dzisiejszym świecie wykorzystanie technik multimedialnych podczas zajęć to ważny element atrakcyjnych lekcji języka angielskiego. Jednakże w pracy z dziećmi w klasach I-III to  nieoceniona forma prezentacji i utrwalania materiału. Szczególną rolę przypisać należy piosenkom i rymowankom, które wpadają dzieciom  w „ucho i oko”  już od pierwszego wysłuchania i obejrzenia. Co więcej, nie stają się one nudne dla dzieci nawet po kilkukrotnej prezentacji. Wręcz przeciwnie, melodia, filmik lub  scenka zapadają głęboko w pamięć, a dzieci śpiewając oraz  oglądając,  przyswajają słownictwo i struktury bez wielokrotnego i nużącego dla nich powtarzania. Reasumując, pierwszym elementem innowacji jest wprowadzenie jednej nowej piosenki lub rymowanki  co cztery lekcje słuchanej i oglądanej kilkakrotnie podczas kolejnych zajęć. Najważniejszym założeniem tego elementu innowacji jest to, aby prezentacja dźwięku i obrazu odbywały się równocześnie, a odbiór był wielozmysłowy. Piosenka dobierana będzie tematycznie do treści wprowadzanych w danym tygodniu. Istotą wprowadzenia tego elementu innowacji jest  wykorzystanie posiadanych już przez uczniów umiejętności, które ułatwiają uczenie się. Z drugiej jednak strony umiejętności te są stosunkowo ubogie,  co wynika z faktu, że dzieci dopiero co rozpoczęły proces kształcenia. Istotne jest więc,  aby dobrać metody techniki i formy tak, aby wykorzystywać każdą z nich  w stopniu maksymalnym w pracy z uczniami na pierwszym etapie edukacyjnym. Opracowując innowację, wzięłam pod uwagę te umiejętności, które  Susan Halliwell uznała za najistotniejsze:

*  interpretowanie i zgadywanie znaczeń na podstawie kontekstu i informacji niewerbalnych

*  twórcze zastosowanie bardzo ograniczonych środków językowych

*  przyswajanie wiedzy bez konieczności analizowania form językowych i bez znajomości wszystkich słów

*  przyswajanie wiedzy w trakcie zabawy, która jest naturalną potrzebą dziecka

*  wykorzystanie wyobraźni i kreowania świata fantazji

*  nawiązywanie kontaktu z innymi dziećmi.

Moim zdaniem prezentowanie materiału leksykalnego, struktur gramatycznych,  rozwijanie umiejętności słuchania i mówienia  poprzez oglądanie i słuchanie piosenek, rymowanek z serii Super Simple Songs jest doskonałym sposobem na wykorzystanie powyżej prezentowanych umiejętności a przede wszystkim uatrakcyjnia proces uczenia się.

            Jednakże poza pierwszym elementem innowacji przedstawionym powyżej, jego dopełnieniem będzie wykonywanie przez dzieci prac plastycznych, cyklicznie- raz w miesiącu. Umożliwi to wykorzystanie wyobraźni, naturalnej ciekawości świata, spontaniczność zarówno w przyswajaniu języka angielskiego jak i rozwijaniu umiejętności społecznych. Prace takie jak plakaty, portery, drzewa genealogiczne, albumy rodzinne, kalendarze itd. pozwolą uczniom wyrazić siebie, podzielić się  z klasą i nauczycielem informacjami o sobie i swojej rodzinie, co dla dzieci w tym wieku  jest istotnym elementem w nawiązywaniu kontaktów społecznych. Prace te uzupełniane będą o  opisy, podpisy, nagłówki, krótkie teksty w  języku angielskim,     a następnie prezentowane w klasie lub wywieszane na  ekspozycji w formie gazetki. Prace plastyczne maja za zadanie stymulować dzieci do  mówienia w języku angielskim i być bodźcem, który pozwoli się odblokować i poczuć swobodnie dzieciom, które mają obawy przed wypowiadaniem się w obcym języku. Co więcej, podczas wykonywania prac plastycznych dzieci maja możliwość pracy indywidualnej, w parach lub w  grupach, co daje możliwość uczenia się od siebie nawzajem i rozwijania umiejętności interpersonalnych.

            Ostatnim, ale równie ważnym ogniwem koniecznym do realizacji tej innowacji, jest stworzenie optymalnych warunków procesu edukacyjnego. Wiąże się to przede wszystkim ze zmianą liczebności grup. W celu, aby projekt odniósł sukces, niezbędne jest utworzenie dwóch grup we wszystkich oddziałach liczących 18 lub więcej uczniów. Zmiana ta wpłynie przede wszystkim na lepszy rozwój umiejętności komunikacyjnych uczniów. Dzięki mniej licznym grupom dzieci będą miały możliwość częstszego wypowiadania się na forum klasy i prezentowania swoich prac, a nauczyciel będzie w stanie poświęcić każdemu dziecku więcej uwagi. Podsumowując, innowacyjność w nauce języka angielskiego będzie polegać na korelacji trzech elementów: nauka  z wykorzystaniem  internetu (prezentacja piosenek, rymowanek),wykonywanie prac plastycznych oraz podział na grupy w oddziałach liczących 18 lub więcej uczniów.

            Program Nauczania dla Szkoły Podstawowej, Marioli Boguckiej będzie realizowany zgodnie z tym jak został ujęty w podręcznikach wiodących:  Adventure Island 1, 2, 3, wyd. Pearson. Innowacja  jest mim autorskim programem doboru  piosenek, rymowanek i prac plastycznych spójnym z programem  i  stanowić będzie jego dopełnienie. Podział na dwie grupy w każdym z oddziałów I-III zapewni możliwość ich realizacji .

 Mając na uwadze wyżej wymienione założenia innowacji, jestem pewna, że dzięki niej uczniowie będą mieli solidne fundamenty wykształcenia językowego. Wierzę, że pozwoli ona rozbudzić w nich zainteresowanie językiem angielski na długie lata. Program ten bez wątpienia rozwinie umiejętności komunikacyjne dzieci i  stworzy większe szanse dla zaistnienia każdego ucznia podczas lekcji języka angielskiego.

SPOSÓB EWALUACJI

            Badanie efektów wprowadzonej ewaluacji  będzie podzielone na dwa etapy i nastąpi pod koniec roku szkolnego 2016/2017 i 2017/2018. Podczas tej ewaluacji sprawdzane będzie, czy innowacja przebiegła zgodnie z założeniami i czy nie wymaga ona modyfikacji. W celu przeprowadzenia  skutecznej ewaluacji innowacji podejmowane  będą  następujące działania:

·        Zbierane będą wyniki klasyfikacji w celu porównania postępów uczniów.

·         Prace plastyczne uczniów będą prezentowane i omawiane podczas zajęć dydaktycznych  z zastosowaniem oceniania formatywnego.

·        Uczniowie będą głosować jeden raz w semestrze na najciekawszy temat pracy plastycznej w celu uzyskania informacji, który z projektów okazał się najatrakcyjniejszy.

·        W każdym oddziale przeprowadzony będzie konkurs na najciekawszą prezentację  pracy plastycznej w języku angielskim, a  w jury zasiądą uczniowie i nauczyciel.

·         Przeprowadzony będzie wewnątrzszkolny konkurs  języka angielskiego w celu  zbadania postępów uczniów, ale także by przez liczbę zgłoszonych uczestników określić poziom  zainteresowania wśród  uczniów podejmowaniem dodatkowych działań. 

·        Przeprowadzone będą testy diagnostyczne przed rozpoczęciem projektu i  pod koniec każdego z trzech etapów innowacji tak aby uzyskać informację o postępach uczniów.

·        Uczniowie będą mieli możliwość wyrażenia swoje opinii na temat prezentowanych i wybranych przez nauczyciela piosenek i zabawach, przyznając im odpowiednie symbole: gwiazdka-fantastyczne, słonko-dobre, chmurka- nie ciekawe.

·         Uczniowie raz w miesiącu będą oceniać atrakcyjność zajęć, rysując słoneczko lub chmurkę na specjalnym arkuszu przygotowanym przez nauczyciela

            Nauczyciel języka angielskiego zbada i podsumuje  osiągnięcia  uczniów.  Źródłem informacji o  innowacji i jej skutkach będą nie tylko opinie uczniów, ale także rozmowy, wywiady z rodzicami, innymi nauczycieli i obserwacje zajęć przez Dyrektora Szkoły. Nauczyciel przeprowadzający innowację podsumuje i opisze wyniki ewaluacji na koniec każdego etapu-roku szkolnego. Osiągnięte rezultaty i wyniki nauczania zostaną przedstawione Dyrekcji Szkoły, Radzie Pedagogicznej, Zespołowi Anglistów  i udostępnione  rodzicom.  Wyniki ewaluacji zostaną opracowane, a na ich podstawie wciągnięte wnioski do dalszej pracy z dziećmi na pierwszym etapie edukacyjnym.

 

Materiały dydaktyczne:

1.     Komputer, Magnetofon, odtwarzacz DVD, płyty CD,

2.     Słownik angielsko-polski, polsko-angielski

3.     Materiały potrzebne do wykonania prac plastycznych

 

Podręczniki wiodące:

1.     Adventure Island 1, 2, 3, wyd. Pearson

2.     Autorski projekt doboru piosenek, rymowanek i prac plastycznych spójnych z Programem Nauczania dla Szkoły Podstawowej- Edukacja Wczesnoszkolna, Mariola Bogucka, wyd. Pearson.


UZASADNIENIE PROJEKTU

 Innowacja opracowana została na podstawie obserwacji oraz zdobytego doświadczenia w pracy z uczniami  klas I-III szkoły podstawowej. Wprowadza ona  nowatorskie elementy w sposobie nauczania języka angielskiego w Szkole Podstawowej nr 135 w Krakowie.

 Pierwszy etap innowacji został zrealizowany w roku szkolnym 2015/2016 i finansowany jest do czerwca 2016 r. przez Wydział Edukacji Miasta Krakowa w ramach projektu „Jedna godzina języka angielskiego codziennie w szkołach podstawowych i gimnazjach”. Pieniądze zostały jednak przyznane na jeden rok realizacj, który właśnie dobiega końca. Zasadnym byłoby, aby program mógł być zrealizowany do końca, zgodnie z założeniami innowacji.

         Dostrzeżone potrzeby uczniów i wprowadzone na ich podstawie innowacyjne  zmiany okazały się kluczowe w procesie skutecznego budowanie fundamentów wykształcenia językowego wiedzy, postaw, umiejętności.

         Kontynuacja innowacji w latach  2016/2017 i 2017/2018 w klasach I-III Szkoły Podstawowej nr 135 w Zespole Szkół Ogólnokształcących nr 35 w Krakowie jest sprawą priorytetową dla całej społeczności szkolnej.

         Realizowana w roku szkolnym 2015/2016 innowacji pedagogiczna, wychodzi naprzeciw potrzebom edukacyjnym uczniów i spełnia oczekiwania rodziców co do sposobów nauczania języka angielskiego w naszej szkole. Kluczowe w odniesieniu sukcesu okazały się dwa elementy. Pierwszy z nich to  nacisk na rozwój kompetencji komunikacyjnych poprzez wykorzystanie zainteresowań muzycznych i plastycznych uczniów. Wpłynęło to bezpośrednio na kształtowanie zachowań sprzyjających rozwojowi wiedzy i umiejętności językowych. Drugim ale równie ważnym ogniwem koniecznym do realizacji i osiągnięcia pierwszych sukcesów było stworzenie optymalnych warunków procesu edukacyjnego. Wiązało się to przede wszystkim ze zmianą liczebności grup. Bez wątpienia projekt odniósł sukces już na pierwszym etapie realizacji dzięki możliwości przeprowadzenia podziału na grupy w każdym z oddziałów.

         Uzasadniając prośbę o finansowanie kolejnych etapów innowacji, lata 2016/2017 i 2017/2018 pragnę nadmienić iż już po sześciu miesiącach jej realizacji widoczne są efekty naszych działań. Przede wszystkim dzieci bardzo wysoko oceniają atrakcyjność zajęć  co bezpośrednio wzbudza w uczniach zainteresowanie językiem angielskim, wpływa na wzrost motywacji do nauki, daje poczucie satysfakcji z własnych osiągnięć i wiedzy. Dzięki możliwości podzielenia oddziałów na dwie grupy, wzrosła podmiotowości ucznia a także zwiększyła się różnorodności form pracy. Dzieci mają możliwość częstego wypowiadania się na forum klasy i prezentowania swoich prac, a nauczyciel jest w stanie poświęcić każdemu dziecku więcej uwagi co bezpośrednio wpływa na rozwój kompetencji komunikacyjnych uczniów.

         Nieocenione w nauce języka obcego jest budowanie u dzieci „pewności siebie” podczas wypowiadania się w obcym języku a także niwelowane lęków i oporów przed podejmowaniem pierwszych prób komunikowania się w języku angielskim. Sukces, którego jesteśmy świadkiem zaledwie po sześciu miesiącach realizacji innowacji to pokonywanie barier  komunikacyjnych. Nie mamy żadnych  wątpliwości, że jest to właściwa droga do dalszych osiągnięć w nauce języka angielskiego uczniów, którzy zostali objęci projektem.

          Jednakże wiemy już iż ważne jest aby proces ten nie został przerwany, a powrót do zajęć w oddziałach bez podziału na grupy uniemożliwi dalszą realizację innowacji w takiej formie w jakiej została zaplanowana. Zaprzepaści to również szansę na monitorowanie czy nasze dotychczasowe starania i praca  będą miały w przyszłości (szkoła podstawowa i gimnazjum) swoje odbicie w sukcesach uczniów objętych innowacją.

          Nasza placówka, Zespół Szkół Ogólnokształcących, jako jedna z nielicznych w Krakowie ma możliwość monitorowania postępów edukacyjnych tej samej  grupy uczniów od przedszkola do gimnazjum. W związku z powyższym całościowa- trzyletnia realizacja innowacji pozwoliłaby zaobserwować jaki ma ona wpływ na rozwój edukacji językowej w klasach IV-VI szkoły podstawowej i gimnazjum. Wyciągnięte wnioski na podstawie kilkuletnich obserwacji procesu edukacji naszych uczniów, pozwoliłyby na potwierdzenie naszych przypuszczeń, iż budowanie fundamentów wykształcenia językowego poprzez wykorzystanie zainteresowań muzycznych i plastycznych uczniów oraz stworzenie optymalnych warunków sprzyjających podejmowaniu przez dzieci pierwszych prób komunikacji w języku obcym, determinuje sukcesy w kolejnych latach edukacji. 

 

 

Kosztorys
Nazwa Opis Koszt
Prowadzenie zajęć języka angielskiego dla dzieci Rok trwania projektu dla około 140 uczniów 35 000,00 PLN
35 000,00 PLN
Harmonogram działań
Nazwa Opis Data
Wróć do poprzedniej strony