Archiwum projektów rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Strona archiwalna
Aktualna lista projektów budżetu obywatelskiego znajduje się na stronie:
Projekt lokalny - Dzielnica XI :

Eksperymentatorium

Projekt odrzucony: Szkoła Podstawowa im. bł. Celiny Borzęckiej w Krakowie jest szkołą publiczną prowadzona przez inny organ niż Gmina Miejska Kraków i zgodnie z artykułem 80 ustęp 3 ustawy z 7 września 1991 roku o systemie oświaty (tekst jednolity Dz. U. z 2015r. poz. 2156 z późniejszymi zmianami) może otrzymać jedynie dotację z budżetu miasta Krakowa w wysokości równej wydatkom bieżącym przewidzianym na jednego ucznia w szkołach tego samego typu i rodzaju prowadzonych przez Gminę Miejską Kraków. W związku z niespełnieniem wymogów §12 ust. 6 Regulaminu budżetu obywatelskiego miasta Krakowa (załącznik do uchwały Nr XXXIV/566/15 Rady Miasta Krakowa z dnia 16 grudnia 2015 r.) projekt zostaje odrzucony

Edycja Budżet Obywatelski 2016 Projekt lokalny - Dzielnica XI Realizacja projektu przewiduje ograniczoną liczbę uczestników.

Lokalizacja

Główna lokalizacja: Malborska 98, Kraków, Polska

Opis projektu

Projekt zakłada utworzenie i wyposażenia pracowni przyrodniczej, wraz z przeszkoleniem nauczycieli i warsztatami edukacyjnymi dla uczniów. Całość zadania zostanie przeprowadzona zgodnie w wytycznymi Ministerstwa Edukacji Narodowej (projekt systemowy „Opracowanie i pilotaż aktywnych metod pracy nauczyciela z uczniem opartych na metodzie badawczej”)

Projekt składa się z poszczególnych zadań:

1.      Utworzenie wraz z wyposażeniem pracowni przyrodniczej w szkole podstawowej  im. Bł. Celiny Borzęckiej, znajdującej się  przy ul. Malborskiej, w dzielnicy XI Podgórze Duchackie

Pracowanie będzie mieściła się w szkole podstawowej  im. Bł. Celiny Borzęckiej i będzie pracowania mobilną, co oznacza, że będzie możliwość przenoszenia jej w poszczególne sale na poszczególne lekcje, jeżeli będzie taka potrzeba.  

Dodatkową cechą pracowni jest fakt, że będzie ona ogólnodostępna dla uczniów i dzieci z całej dzielnicy, będzie możliwość organizacji tam lekcji i zajęć pokazowych, pozalekcyjnych itp.

Pracownia przyrodniczo-chemiczna  zostanie przygotowana i wyposażona godnie ze standardami opracowanymi przez Centrum Nauki Kopernik wraz z Ministerstwem Edukacji Narodowej:

Standardy dobrze wyposażonej pracowni:

  • wyodrębniona pracownia przyrodnicza w szkole; sala odpowiedniej wielkości (praca metodą badawczą wymaga więcej przestrzeni),
  • dostęp do mediów – woda, internet
  • możliwość zmian aranżacji sali np. przestawiania stołów (mobilne meble) ze względu na sposób pracy uczniów metodą badawczą w grupach
  • zaplecze pracowni lub miejsce do przechowywania sprzętu i materiałów; meble
  • do przechowywania sprzętu i materiałów
  • możliwość szybkiego transportowania sprzętu i materiałów między salami i zapleczem
  • wyposażenie w różnorodny sprzęt w ilości umożliwiającej samodzielną pracę uczniom, np. sprzęt pomiarowy; podstawowy sprzęt laboratoryjny

Szczególnie ważne jest wyposażenie pracowni w sprzęt, na kupno którego szkoły nie mogą sobie same pozwolić ze względu na wysoką cenę.

Pracownia zostanie wyposażona   w sprzęty ITC, dedykowane do prowadzenia lekcji z nauk przyrodniczych:

Oprogramowanie SPARKvue do interaktywnej wizualizacji i analiz - Pozwala na wyświetlanie i zapisywanie danych  z możliwością robienia notatek przez uczniów oraz przygotowywania tematycznych lekcji. Umożliwia nagrywanie filmów z uwzględnieniem przebiegu i wyników doświadczenia. Możliwość aktualizacji i pobierania gotowych, interaktywnych ćwiczeń.

Interaktywne czujniki  - Od podstawowych czujników temperatury, ciśnienia, wilgotności, dwutlenku węgla poprzez akcelerometry, barometry, mierniki ciśnienia krwi, napięcia i natężenia prądu, czujniki pomiaru czynności życiowych, a kończąc na zaawansowanych czujnikach światła UVA, pola magnetycznego, czujniki tlenu, EKG, Siły Wysokiej Rozdzielczości

Interface SPARKlink Air – do łączenia się z czujnikami.

Sprzęt komputerowy - Komputer z odłączaną klawiaturą, monitorem dotykowym, lupą (mikroskopem) i czujnikiem temperatury.

Tajemnicza Wyspa jest urządzeniem wspierającym rozwój, posiada 3 funkcje:

Funkcja tablicy interaktywnej umożliwia: prowadzenie zajęć w oparciu o dostępne programy, realizacji własnych scenariuszy zajęć, korzystania z aplikacji komputerowych, tworzenie rysunków, rozwiązywania zadań matematycznych, nauki języków obcych. Funkcja tablicy działa w dwóch trybach: długopisu na podczerwień (dołączonego do zestawu) oraz myszki.

Funkcja podłogi interaktywnej umożliwia: prowadzenie zajęć ruchowych w oparciu o zestaw gier i zabaw edukacyjnych, wspomaganie rozwoju dziecka w zakresie dużej motoryki, poznawczym, społecznym, fizycznym i rytmicznym oraz doskonałą zabawę. Każda gra zaopatrzona jest w scenariusz zajęć.

Funkcja projektora multimedialnego umożliwia: odtwarzanie animacji, ilustracji, filmów oraz prezentacji multimedialnych.

2.      Szkolenia praktyczne dla  10 nauczycieli przedmiotów przyrodniczych w zakresie wykorzystania na lekcjach możliwości pracowni.

Szkolenie prowadzone będzie w formie warsztatów w wyposażonej pracowni przyrodniczej i zajmie łącznie 30h (7 dni po 5 godzin dydaktycznych).

Zakres szkolenia:

  • Metoda badawcza, jako metodologia pracy w uczniem
  • Materiały dydaktyczne/ rekwizyty dydaktyczne do wykorzystania w pracowni przyrodniczej
  • Bezpieczeństwo przy stosowaniu metody badawczej w pracowni przyrodniczej
  • Stosowanie i obsługa dedykowanych narzędzi ITC (Intel Classmate, Sparklink Air, urządzenia PASCO – czujniki  
    PASPORT dla biologii, chemii i fizyki), w które zostanie wyposażona pracownia przyrodnicza.

Kompetencje, które nabędą nauczyciele po szkoleniu:

  • znajomość i dobre rozumienie metody badawczej, jako pełnowartościowej metody uczenia,
  • zapewnienie warunków bezpiecznego stosowania metody badawczej,
  • odmitologizowanie znaczenia i roli podręczników oraz innych materiałów dydaktycznych jako repozytorium wiedzy do „przyswojenia” przez uczniów i jako narzędzia pracy uczniów,
  • odmitologizowanie znaczenia i roli programów nauczania jako niepodważalnych wytycznych ograniczających czy wykluczających wybór zarówno treści jak metod uczenia,
  • znajomość i dobre rozumienie przez nauczycieli nowoczesnej pedagogiki, metod aktywizujących ucznia, znaczenia samodzielnego konstruowania wiedzy, rozwijania umiejętności samodzielnego uczenia się,
  • umiejętność stosowania metod uczenia angażujących uczniów; rozwój kompetencji organizacyjnych obejmujących nauczycieli,
  • znajomość psychologii rozwojowej i podstaw pedagogiki dzieci młodszych (aktualnie o rok młodszych np. w klasach 4).

3.      Warsztaty edukacyjne dla dzieci w nowo powstałej pracowni przyrodniczej (pokazowe warsztaty wykorzystujące potencjał pracowni).

Planowane jest przeprowadzenie  12 warsztatów dla 15 – 20 os. grup dzieci i  uczniów z terenu  IX Dzielnicy (szkół, przedszkoli, domów kultury).

Zajęcia mają na celu przestawienie możliwości pracowni przyrodniczej, wyposażenia, zachęcenie i motywacji dzieci do korzystania z zasobów pracowni i zdobywania wiedzy z zakresu nauk przyrodniczych.

Warsztaty będą odbywać się  w formie pozalekcyjnych zajęć edukacyjnych, które powinny wpłynąć na zainteresowanie dzieci naukami przyrodniczymi i ścisłymi.

Każdy z 12 warsztatów będzie trwał 2 godziny dydaktyczne.

UZASADNIENIE PROJEKTU

Zgodnie z badaniami przeprowadzonymi przez Centrum Narodowe Kopernik i Ministerstwo Edukacji Narodowej w ramach projektu systemowego  „Opracowanie i pilotaż aktywnych metod pracy nauczyciela z uczniem opartych na metodzie badawczej” dotyczącymi pracowni przyrodniczych, najlepszą i najskuteczniejszą metodą  przyswojenia przez dzieci nauk przyrodniczych  jest  nauka na samodzielnie prowadzonych obserwacjach, doświadczeniach i badaniach. To pozwolenie na eksperymenty, które pokazują mechanizmy działania podstaw  fizyki, chemii, czy biologii.

Wprowadzenie do metodologii uczenia dzieci metody badawczej, odkrywczej będzie skutkowało na przyszłość większą ilością młodzieży o wysoko rozwiniętych kompetencjach i umiejętnościach nauk przyrodniczych i ścisłych.

Celem projektu BO jest zwiększenie możliwości nauki przedmiotów przyrodniczych dla dzieci z terenu XI Dzielnicy Pogórze Duchackie poprzez utworzenie na terenie dzielnicy pracowni przyrodniczej z dedykowanym wyposażeniem ITC oraz przeszkoleniem nauczycieli z metod prowadzenia zajęć w powstałej pracowni

Do wprowadzenia metody  nauczania o charakterze badawczymi  potrzebna jest w szkołach odpowiednia pracownia przyrodnicza, ale także odpowiednie przygotowanie i przeszkolenie nauczycieli do prowadzenia w niej lekcji.

Dlatego też projekt BO zakłada również przeszkolenie nauczycieli z celu doskonalenia ich kompetencji związanych z wdrożeniem sposobu pracy z uczniem metodą badawczą.

Kompetencje, które nabędą nauczyciele po szkoleniu:

  • znajomość i dobre rozumienie metody badawczej, jako pełnowartościowej metody uczenia,
  • zapewnienie warunków bezpiecznego stosowania metody badawczej,
  • odmitologizowanie znaczenia i roli podręczników oraz innych materiałów dydaktycznych jako repozytorium wiedzy do „przyswojenia” przez uczniów i jako narzędzia pracy uczniów,
  • odmitologizowanie znaczenia i roli programów nauczania jako niepodważalnych wytycznych ograniczających czy wykluczających wybór zarówno treści jak metod uczenia,
  • znajomość i dobre rozumienie przez nauczycieli nowoczesnej pedagogiki, metod aktywizujących ucznia, znaczenia samodzielnego konstruowania wiedzy, rozwijania umiejętności samodzielnego uczenia się,
  • umiejętność stosowania metod uczenia angażujących uczniów; rozwój kompetencji organizacyjnych obejmujących nauczycieli,
  • znajomość psychologii rozwojowej i podstaw pedagogiki dzieci młodszych (aktualnie o rok młodszych np. w klasach 4).

Korzyści ze stosowania dedykowanych narzędzi ITC:

  • Możliwość przeprowadzania doświadczeń na zajęciach
  • Dostęp do bazy gotowych lekcji z użyciem czujników.
  • Możliwość realizacji wymogów podstawy programowej  dotyczących przeprowadzania doświadczeń.
  • Przekazywanie wiadomości w sposób praktyczny powodując ich utrwalenie.
  •  Zwiększenie zainteresowania uczniów nauką fizyki, chemii, biologii, przyrody i innych.
  • Możliwość przeprowadzania badań i obserwacji w terenie.

Pracownia będzie słuzyła uczniom szkół podstawowych z terenu całej dzielnicy. Będzie stanowiła także atrakcyjne miejsce realizacji zajęć pozalekcyjnych dla dzieci i młodziezy w wieku szkolnym.


 


Kosztorys
Nazwa Opis Koszt
Wyposażenie pracowni - zakup sprzętu do pracowni przyrodniczej - CZUJNIK PASPORT BIOLOGIA zestaw Czujnik dwutlenku węgla 2. Czujnik tlenu 3. Barometr/ Czujnik niskiego ciśnienia 4. Czujnik jakości wody 5. Wiatromierz 6. Pojemnik FOTOSYNTEZA 8 316,00 PLN
Wyposażenie pracowni - zakup sprzętu do pracowni przyrodniczej - CZUJNIK PASPORT CHEMIA zestaw 1. Zaawansowany czujnik chemiczny 2. Wysokiej dokładności licznik kropel 3. Kolorymetr 4. Czujnik napięcia/natężenia prądu 5. Sonda do błyskawicznego pomiaru temperatury 7. Sonda RedOx 4 184,00 PLN
Wyposażenie pracowni - zakup sprzętu do pracowni przyrodniczej - sprzęt komputerowy dla nauczyciela 1 sztuka KOMPUTER NAUCZYCIELA PODSTAWOWY matryca 15 cali 4 159,00 PLN
Wyposażenie pracowni - zakup sprzętu do pracowni przyrodniczej -monitor dla nauczyciela 1 sztuka Monitor interaktywny SMART Board 4065 65" FullHD + SMART Notebook 15 17 025,00 PLN
Wyposażenie pracowni - zakup sprzętu do pracowni przyrodniczej - sprzęt komputerowy dla nauczyciela 1 sztuka Podstawa mobilna Chief PFCUB + półka na komputer 2 580,00 PLN
Zakup urządzenia Tajemnicza Wyspa urządzenie edukacyjne interaktywne 9 900,00 PLN
Szkolenie dla 10 nauczycieli - 30 h dydaktycznych Szkolenie prowadzone będzie w formie warsztatów w wyposażonej pracowni przyrodniczej i zajmie łącznie 30h (7 dni po 5 godzin dydaktycznych). 3 000,00 PLN
Warsztaty edukacyjne dla dzieci (12 warsztatów po 2 godziny dydakytczne) 3. Warsztaty edukacyjne dla dzieci w nowopowstałej pracowni przyrodniczej (pokazowe warsztaty wykorzystujące potencjał pracowni). Planowane jest przeprowadzenie 12 warsztatów dla 15 – 20 os. grup dzieci i uczniów z terenu IX Dzielnicy (szkół, przedszko 4 000,00 PLN
Wyposażenie pracowni - zakup sprzętu do pracowni przyrodniczej - Komputery Intel Classmate - 5 sztuk Intel Classmate - Komputer z odłączaną klawiaturą, monitorem dotykowym, lupą (mikroskopem) i czujnikiem temperatury 11 070,00 PLN
Wyposażenie pracowni - zakup sprzętu do pracowni przyrodniczej - Interface SPARKlink Air - 5 sztuk Pozwala na wyświetlanie i zapisywanie danych z możliwością robienia notatek przez uczniów oraz przygotowywania tematycznych lekcji. 6 420,00 PLN
Wyposażenie pracowni - zakup sprzętu do pracowni przyrodniczej - oprogramowanie 1 sztuka Oprogramowanie SPARKvue do interaktywnej wizualizacji i analiz - licencja typu site 2 410,00 PLN
Wyposażenie pracowni - zakup sprzętu do pracowni przyrodniczej - CZUJNIK PASPORT FIZYKA zestaw 1. Czujnik ruchu 2. Cz. chemiczny 3. Podstawowy tor do wózków 4. Czujnik siły 5. Czujnik przewodności 6. Akcesoria do badania gęstości 7. Zestaw obciążnikó i zawieszek 8. Zestaw istotnych figur i oznaczeń 9. Uchwyt 10. Kołowrotek 11.poj.z przelewem 6 548,00 PLN
79 612,00 PLN
Harmonogram działań
Nazwa Opis Data
Wróć do poprzedniej strony