Eksperymentatorium
Edycja Budżet Obywatelski 2016 Projekt lokalny - Dzielnica XI Realizacja projektu przewiduje ograniczoną liczbę uczestników.
Lokalizacja
Główna lokalizacja: Malborska 98, Kraków, Polska
Krótki opis projektu
Utworzenie mobilnej pracowni przyrodniczo dla dzieci i młodzieży z Dzielnicy IX do celów edukacyjnych, wraz z zajęciami warsztatowymi dla dzieci, szkoleniem dla nauczycieli z możliwości pracy i prowadzenia lekcji wykorzystując wyposażenie pracowni.
Opis projektu
Projekt zakłada utworzenie i wyposażenia pracowni przyrodniczej, wraz z przeszkoleniem nauczycieli i warsztatami edukacyjnymi dla uczniów. Całość zadania zostanie przeprowadzona zgodnie w wytycznymi Ministerstwa Edukacji Narodowej (projekt systemowy „Opracowanie i pilotaż aktywnych metod pracy nauczyciela z uczniem opartych na metodzie badawczej”)
Projekt składa się z poszczególnych zadań:
1. Utworzenie wraz z wyposażeniem pracowni
przyrodniczej w szkole podstawowej im.
Bł. Celiny Borzęckiej, znajdującej się
przy ul. Malborskiej, w dzielnicy XI Podgórze Duchackie
Pracowanie będzie mieściła się w szkole podstawowej im. Bł. Celiny Borzęckiej i będzie pracowania mobilną, co oznacza, że będzie możliwość przenoszenia jej w poszczególne sale na poszczególne lekcje, jeżeli będzie taka potrzeba.
Dodatkową cechą pracowni jest fakt, że będzie ona ogólnodostępna dla uczniów i dzieci z całej dzielnicy, będzie możliwość organizacji tam lekcji i zajęć pokazowych, pozalekcyjnych itp.
Pracownia przyrodniczo-chemiczna zostanie przygotowana i wyposażona godnie ze standardami opracowanymi przez Centrum Nauki Kopernik wraz z Ministerstwem Edukacji Narodowej:
Standardy dobrze wyposażonej pracowni:
- wyodrębniona pracownia przyrodnicza w szkole; sala odpowiedniej wielkości (praca metodą badawczą wymaga więcej przestrzeni),
- dostęp do mediów – woda, internet
- możliwość zmian aranżacji sali np. przestawiania stołów (mobilne meble) ze względu na sposób pracy uczniów metodą badawczą w grupach
- zaplecze pracowni lub miejsce do przechowywania sprzętu i materiałów; meble
- do przechowywania sprzętu i materiałów
- możliwość szybkiego transportowania sprzętu i materiałów między salami i zapleczem
- wyposażenie w różnorodny sprzęt w ilości umożliwiającej samodzielną pracę uczniom, np. sprzęt pomiarowy; podstawowy sprzęt laboratoryjny
Szczególnie ważne jest wyposażenie pracowni w sprzęt, na kupno którego szkoły nie mogą sobie same pozwolić ze względu na wysoką cenę.
Pracownia zostanie wyposażona w sprzęty ITC, dedykowane do prowadzenia lekcji z nauk przyrodniczych:
Oprogramowanie SPARKvue do interaktywnej wizualizacji i analiz - Pozwala na wyświetlanie i zapisywanie danych z możliwością robienia notatek przez uczniów oraz przygotowywania tematycznych lekcji. Umożliwia nagrywanie filmów z uwzględnieniem przebiegu i wyników doświadczenia. Możliwość aktualizacji i pobierania gotowych, interaktywnych ćwiczeń.
Interaktywne czujniki - Od podstawowych czujników temperatury, ciśnienia, wilgotności, dwutlenku węgla poprzez akcelerometry, barometry, mierniki ciśnienia krwi, napięcia i natężenia prądu, czujniki pomiaru czynności życiowych, a kończąc na zaawansowanych czujnikach światła UVA, pola magnetycznego, czujniki tlenu, EKG, Siły Wysokiej Rozdzielczości
Interface SPARKlink Air – do łączenia się z czujnikami.
Sprzęt komputerowy - Komputer z odłączaną klawiaturą, monitorem dotykowym, lupą (mikroskopem) i czujnikiem temperatury.
Tajemnicza Wyspa jest urządzeniem wspierającym rozwój, posiada 3 funkcje:
Funkcja tablicy interaktywnej umożliwia: prowadzenie zajęć w oparciu o dostępne programy, realizacji własnych scenariuszy zajęć, korzystania z aplikacji komputerowych, tworzenie rysunków, rozwiązywania zadań matematycznych, nauki języków obcych. Funkcja tablicy działa w dwóch trybach: długopisu na podczerwień (dołączonego do zestawu) oraz myszki.
Funkcja podłogi interaktywnej umożliwia: prowadzenie zajęć ruchowych w oparciu o zestaw gier i zabaw edukacyjnych, wspomaganie rozwoju dziecka w zakresie dużej motoryki, poznawczym, społecznym, fizycznym i rytmicznym oraz doskonałą zabawę. Każda gra zaopatrzona jest w scenariusz zajęć.
Funkcja projektora multimedialnego umożliwia: odtwarzanie animacji, ilustracji, filmów oraz prezentacji multimedialnych.
2. Szkolenia praktyczne dla 10 nauczycieli przedmiotów przyrodniczych w zakresie wykorzystania na lekcjach możliwości pracowni.
Szkolenie prowadzone będzie w formie warsztatów w wyposażonej pracowni przyrodniczej i zajmie łącznie 30h (7 dni po 5 godzin dydaktycznych).
Zakres szkolenia:
- Metoda badawcza, jako metodologia pracy w uczniem
- Materiały dydaktyczne/ rekwizyty dydaktyczne do wykorzystania w pracowni przyrodniczej
- Bezpieczeństwo przy stosowaniu metody badawczej w pracowni przyrodniczej
- Stosowanie
i obsługa dedykowanych narzędzi ITC (Intel Classmate, Sparklink Air, urządzenia
PASCO – czujniki
PASPORT dla biologii, chemii i fizyki), w które zostanie wyposażona pracownia przyrodnicza.
Kompetencje, które nabędą nauczyciele po szkoleniu:
- znajomość i dobre rozumienie metody badawczej, jako pełnowartościowej metody uczenia,
- zapewnienie warunków bezpiecznego stosowania metody badawczej,
- odmitologizowanie znaczenia i roli podręczników oraz innych materiałów dydaktycznych jako repozytorium wiedzy do „przyswojenia” przez uczniów i jako narzędzia pracy uczniów,
- odmitologizowanie znaczenia i roli programów nauczania jako niepodważalnych wytycznych ograniczających czy wykluczających wybór zarówno treści jak metod uczenia,
- znajomość i dobre rozumienie przez nauczycieli nowoczesnej pedagogiki, metod aktywizujących ucznia, znaczenia samodzielnego konstruowania wiedzy, rozwijania umiejętności samodzielnego uczenia się,
- umiejętność stosowania metod uczenia angażujących uczniów; rozwój kompetencji organizacyjnych obejmujących nauczycieli,
- znajomość psychologii rozwojowej i podstaw pedagogiki dzieci młodszych (aktualnie o rok młodszych np. w klasach 4).
3. Warsztaty edukacyjne dla dzieci w nowo powstałej pracowni przyrodniczej (pokazowe warsztaty wykorzystujące potencjał pracowni).
Planowane jest przeprowadzenie 12 warsztatów dla 15 – 20 os. grup dzieci i uczniów z terenu IX Dzielnicy (szkół, przedszkoli, domów kultury).
Zajęcia mają na celu przestawienie możliwości pracowni przyrodniczej, wyposażenia, zachęcenie i motywacji dzieci do korzystania z zasobów pracowni i zdobywania wiedzy z zakresu nauk przyrodniczych.
Warsztaty będą odbywać się w formie pozalekcyjnych zajęć edukacyjnych, które powinny wpłynąć na zainteresowanie dzieci naukami przyrodniczymi i ścisłymi.
Każdy z 12 warsztatów będzie trwał 2 godziny dydaktyczne.
UZASADNIENIE PROJEKTU
Zgodnie z badaniami przeprowadzonymi przez Centrum Narodowe Kopernik i Ministerstwo Edukacji Narodowej w ramach projektu systemowego „Opracowanie i pilotaż aktywnych metod pracy nauczyciela z uczniem opartych na metodzie badawczej” dotyczącymi pracowni przyrodniczych, najlepszą i najskuteczniejszą metodą przyswojenia przez dzieci nauk przyrodniczych jest nauka na samodzielnie prowadzonych obserwacjach, doświadczeniach i badaniach. To pozwolenie na eksperymenty, które pokazują mechanizmy działania podstaw fizyki, chemii, czy biologii.
Wprowadzenie
do metodologii uczenia dzieci metody badawczej, odkrywczej będzie skutkowało na
przyszłość większą ilością młodzieży o wysoko rozwiniętych kompetencjach i
umiejętnościach nauk przyrodniczych i ścisłych.
Celem projektu BO jest zwiększenie możliwości nauki przedmiotów przyrodniczych dla dzieci z terenu XI Dzielnicy Pogórze Duchackie poprzez utworzenie na terenie dzielnicy pracowni przyrodniczej z dedykowanym wyposażeniem ITC oraz przeszkoleniem nauczycieli z metod prowadzenia zajęć w powstałej pracowni
Do wprowadzenia metody nauczania o charakterze badawczymi potrzebna jest w szkołach odpowiednia pracownia przyrodnicza, ale także odpowiednie przygotowanie i przeszkolenie nauczycieli do prowadzenia w niej lekcji.
Dlatego też projekt BO zakłada również przeszkolenie nauczycieli z celu doskonalenia ich kompetencji związanych z wdrożeniem sposobu pracy z uczniem metodą badawczą.
Kompetencje, które nabędą nauczyciele po szkoleniu:
- znajomość i dobre rozumienie metody badawczej, jako pełnowartościowej metody uczenia,
- zapewnienie warunków bezpiecznego stosowania metody badawczej,
- odmitologizowanie znaczenia i roli podręczników oraz innych materiałów dydaktycznych jako repozytorium wiedzy do „przyswojenia” przez uczniów i jako narzędzia pracy uczniów,
- odmitologizowanie znaczenia i roli programów nauczania jako niepodważalnych wytycznych ograniczających czy wykluczających wybór zarówno treści jak metod uczenia,
- znajomość i dobre rozumienie przez nauczycieli nowoczesnej pedagogiki, metod aktywizujących ucznia, znaczenia samodzielnego konstruowania wiedzy, rozwijania umiejętności samodzielnego uczenia się,
- umiejętność stosowania metod uczenia angażujących uczniów; rozwój kompetencji organizacyjnych obejmujących nauczycieli,
- znajomość psychologii rozwojowej i podstaw pedagogiki dzieci młodszych (aktualnie o rok młodszych np. w klasach 4).
Korzyści ze stosowania dedykowanych narzędzi ITC:
- Możliwość przeprowadzania doświadczeń na zajęciach
- Dostęp do bazy gotowych lekcji z użyciem czujników.
- Możliwość realizacji wymogów podstawy programowej dotyczących przeprowadzania doświadczeń.
- Przekazywanie wiadomości w sposób praktyczny powodując ich utrwalenie.
- Zwiększenie zainteresowania uczniów nauką fizyki, chemii, biologii, przyrody i innych.
- Możliwość przeprowadzania badań i obserwacji w terenie.
Pracownia będzie słuzyła uczniom szkół podstawowych z terenu całej dzielnicy. Będzie stanowiła także atrakcyjne miejsce realizacji zajęć pozalekcyjnych dla dzieci i młodziezy w wieku szkolnym.