Projekt lokalny - 8
:
USPOKOJENIE RUCHU SAMOCHODOWEGO NA ULICY DOBROWOLSKIEGO
Projekt odrzucony:
PROJEKT ODRZUCONY
Ul. Dobrowolskiego nie została zaliczona do żadnej kategorii dróg publicznych, jest zatem drogą wewnętrzną. Zgodnie z Ustawą z dnia 20.06.1997 r. prawo o ruchu drogowym art. 2 pkt. 10 ul. Brucknera oraz ul. Hufcowa są drogami publicznymi gminnymi i dlatego przecięcie ul. Dobrowolskiego z w/w drogami nie stanowi w ogóle skrzyżowania, a jeżeli nie zastosowano odpowiedniego oznakowania regulującego pierwszeństwo, to należy stwierdzić, że ul. Dobrowolskiego jest podporządkowaną w stosunku do ul. Brucknera i ul. Hufcowej.
Rodzaj skrzyżowania z wyniesioną powierzchnią stosowany w strefach uspokojenia ruchu charakteryzuje się podniesieniem tarczy skrzyżowania do poziomu chodników przy jezdni. Celem takiego ukształtowania jest podkreślenie charakteru strefy uspokojonej, tj. brak pierwszeństwa pojazdów przed pieszymi oraz ograniczenie prędkości.
W chwili obecnej na przedmiotowej ulicy brak jest chodników i jest ona odwodniona powierzchniowo w kierunku nieutwardzonych poboczy oraz rowów przydrożnych, z uwagi na brak miejskiej sieci kanalizacji opadowej.
Podniesienie tarczy przecięcia ul. Dobrowolskiego z ulicami: Brucknera
i Hufcową bez budowy odwodnienia może zaburzyć przepływ wód opadowych. Należy podkreślić, że konieczne jest również zapewnienie odpowiedniego oświetlenia wyniesionej tarczy przecięcia w/w ulic.
W związku z powyższym konieczne jest opracowanie dokumentacji projektowej, zawierającej m.in. budowę chodnika, odwodnienie i oświetlenie.
Ze względu na złożoność tematu kwota przeznaczona na realizację jednego projektu w ramach budżetu obywatelskiego Miasta Krakowa na terenie Dzielnicy VIII Dębniki jest niewystarczająca na wykonanie opisanego zakresu.
W związku z powyższym, opiniuje się negatywnie propozycję zadania w ramach budżetu obywatelskiego p.n.: „Uspokojenie ruchu samochodowego
na ul. Dobrowolskiego” na podstawie § 12 ust. 2, który stanowi, że w ramach procedury budżetu obywatelskiego nie mogą być realizowane zadania, których wymagany budżet całkowity na realizację jest niezgodny z limitami finansowymi (…).
Należy zaznaczyć, że Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu
w Krakowie w roku 2017 wnioskował o umieszczenie na liście rankingowej zadań inwestycyjnych do budżetu Miasta Krakowa na rok 2018 oraz w Wieloletniej prognozie Finansowej – Wieloletnim Planie Inwestycyjnym na lata kolejne zadania inwestycyjnego p.n.: „Rozbudowa ul. Dobrowolskiego w Krakowie” na odcinku
dł. 1100 mb od ul. Batalionów Chłopskich do ul. Kozienickiej” z kwotą 9 928 198 zł, jednakże przedmiotowe zadanie nie zostało wprowadzone do BMK 2018 r.
i obowiązującego WPF – WPI.
W celu rozbudowy ul. Dobrowolskiego konieczne będzie wejście w tereny stanowiące własność osób prywatnych.
W ramach budżetu obywatelskiego na poziomie ogólnomiejskim również brak byłoby możliwości realizacji zadania polegającego na rozbudowie
ul. Dobrowolskiego, gdyż zgodnie z regulaminem budżetu obywatelskiego, zatwierdzonego uchwałą nr XXXIV/566/15 Rady Miasta Krakowa z dnia 16.12.2015 r. nie mogą być realizowane zadania, których wymagany budżet całkowity na realizację jest niezgodny z limitami finansowymi oraz które naruszają obowiązujące przepisy prawa, prawa osób trzecich, w tym prawa własności (§ 12 ust. 2 i 6).
Edycja Budżet Obywatelski 2018
Projekt lokalny - 8
Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.
Lokalizacja
Główna lokalizacja: skrzyżowanie Dobrowolskiego - Hufcowa
Dodatkowe lokalizacje: skrzyżowanie Dobrowolskiego - Brücknera
Opis projektu
Ulica Antoniego Dobrowolskiego łączy się z ulicą Batalionów Chłopskich, zaraz przy Szkole Podstawowej nr 66 i Przedszkolu nr 23 (Zespół Szkolno - Przedszkolny nr 7). Od czasu położenia asfaltu na całej długości ulicy Dobrowolskiego, pojazdy poruszają się po niej ze znacznie większą prędkością. Przy drodze tej nie ma wydzielonych chodników ani ścieżek rowerowych, mimo, że jest ona wykorzystywana jako główna trasa dotarcia do szkoły mieszkańców z domów zlokalizowanych przy ulicy Dobrowolskiego, Hufcowej, Brücknera i Rosistej. W ostatnich latach ta część Krakowa bardzo dynamicznie się rozwija - powstają całe osiedla domów, co generuje też wzrost ruchu samochodowego. Co więcej, droga ta jest też wykorzystywana przez kierowców jako alternatywna do ulicy Skotnickiej, na której zainstalowane są miejscowe spowalniacze ruchu. Celem projektu jest uspokojenie ruchu samochodowego na ulicy Dobrowolskiego i uczynienie jej ponownie drogą o przeznaczeniu lokalnym, wykorzystywaną głównie przez mieszkańców przyległych posesji. Cel ten można osiągnąć poprzez wybudowanie wyniesienia na skrzyżowaniach z ulicami Hufcową i Brücknera.
Na załączonej mapce zaznaczone są na czerwono omawiane lokalizacje
Poniższe zdjęcie przedstawia przykład skrzyżowania z wyniesioną nawierzchnią
UZASADNIENIE PROJEKTU
Prezentowany projekt powstał w celu poprawy bezpieczeństwa pieszych poruszających się ulicą Dobrowolskiego, w szczególności w okolicy szkoły i przedszkola. Wybudowanie wyniesień na skrzyżowaniach z ulicami Hufcową i Brücknera wymusi na kierujących pojazdami zmniejszenie prędkości - znacznie skuteczniej, niż postawienie znaków z ograniczeniem prędkości. Dodatkowo, dzięki umieszczeniu tych wyniesień w proponowanych miejscach, ulica Dobrowolskiego przestanie być wykorzystywana jako szybka alternatywa do ulicy Skotnickiej.
Kosztorys Nazwa | Opis | Koszt |
Przebudowa dwóch skrzyżowań | Szacunkowy koszt wybudowania 1m2 skrzyżowania o wyniesionej powierzchni to około 500 zł. Każde ze skrzyżowań ma powierzchnię około 100m2, co daje łącznie 2*100*500 = 100 000zł | 100 000,00 PLN |
| | 100 000,00 PLN |
Harmonogram działań Nazwa | Opis | Data |
wybudowanie wyniesienia na skrzyżowaniu ulic Dobrowolskiego i Hufcowej | Prace związane z przebudową skrzyżowania | VII.2019 |
wybudowanie wyniesienia na skrzyżowaniu ulic Dobrowolskiego i Brücknera | Prace związane z przebudową skrzyżowania | VIII.2019 |
Galeria