Lekki tornister = zdrowe dziecko
Edycja Budżet Obywatelski 2018 Projekt lokalny - 13 Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.
Lokalizacja
Główna lokalizacja: Dzielnica XIII
Opis projektu
Zgodnie z wytycznymi Agencji Oceny Technologii Medycznych program dotyczy
dzieci 11 i 12 letnich. Dzieci muszą być uczniami Szkoły Podstawowej nr 29 z terenu Dzielnicy XIII.
Realizatora programu wyłoni w drodze konkursu Biuro ds. Ochrony Zdrowia UMK.
Program realizowany będzie na terenie szkół podstawowych. Na uczestnictwo w
programie rodzic lub opiekun prawny musi wyrazić zgodę. Badania powinny
odbywać się na terenie szkoły a dyrekcja szkoły powinna deklarować chęć
współpracy wyrażoną w liście intencyjnym. Część edukacyjna w tym warsztaty z
młodzieżą powinna odbywać się również na terenie szkoły w której będzie
realizowany program. Zajęcia terapeutyczne odbywać się będą na terenie szkoły,
placówki realizującej program lub innym wyznaczonym do tego celu
pomieszczeniach zaakceptowanych przez dyrekcję szkół. Program podzielny jest na
etap diagnostyczny czyli wykonanie badań przesiewowych służących do kwalifikacji
na zajęcia terapeutyczne oraz część terapeutyczną w której prowadzone będą
zajęcia korekcyjne w formie ćwiczeń grupowych lub instruktaży indywidualnych.
Części te poprzedzone są edukacją w formie specjalnie przygotowanego wykładu i
warsztatów dla dzieci i nauczycieli.
Ze względu na charakter działań realizatorem programu powinna być placówka
medyczna mająca siedzibę w Krakowie i posiadająca kontrakt z NFZ na
specjalistyczne konsultacje lekarskie
I ETAP
1. Badania przesiewowe
1) Wykonanie badań przesiewowych tradycyjną metodą badania fizykalnego z testem
zgięciowym Adamsa i jednoczesną jego weryfikację przez komputerową ocenę wad postawy z
wykorzystaniem zjawiska fotogrametrii i mory projekcyjnej lub urządzeniem DIERS, czyli ujęcie
wykrytej wady w parametry matematyczne. Badania muszą być wykonane przez specjalistę
/osobę co najmniej z tytułem mgr rehabilitacji ruchowej lub fizjoterapii z udokumentowanym co
najmniej 3-letnim doświadczeniem w diagnozowaniu z użyciem metody mory projekcyjnej lub
posiadający certyfikat ukończenia szkolenia diagnostyki urządzeniem DIERS.
2) Analiza wyników wydruków komputerowych i opis musi być wykonywany pod nadzorem
medycznym lekarza posiadającego specjalizację z zakresu rehabilitacji.
3) Realizator programu zobowiązany jest do przygotowania materiałów informacyjnych
dotyczących programu (ulotki informacyjne i plakaty) oraz ulotki informacyjnej o badaniu dla
rodzica, która umożliwi mu wyrażenia zgody bądź jej braku
4) Po badaniu realizator zobowiązany jest do przekazania opiekunom dziecka wyników
badań wraz opisem i zaleceniami do dalszego postępowania
2. Działania edukacyjno-informacyjne
1) Istotnym elementem programu zmierzającym do poprawy stosunkowo niskiego stanu
wiedzy w zakresie profilaktyki wad postawy wśród uczniów, rodziców i nauczycieli jest
przeprowadzenie działań edukacyjnych i promocyjnych. Na zorganizowanych po badaniach
spotkaniach z rodzicami szczegółowo omówione będą wyniki badań i postawionej diagnozy,
zostaną uświadomione zagrożenia i konsekwencje rozpoznanych wad. Omówione zostaną
zasady ergonomii stanowiska pracy osób dorosłych i nauki dla dzieci. Prowadzone powinno to
być w formie specjalnie przygotowanego wykładu trwającego 1,5 do 2 godzin. Prowadzącym
powinien być mgr rehabilitacji lub fizjoterapii.
Spotkania dla dzieci i nauczycieli powinny być przeprowadzone przed realizacją części
diagnostyczno-terapeutycznej. Edukacja dzieci powinna zawierać informacje na temat
przeciążeń kręgosłupa, pokaz prawidłowego pakowania i noszenia tornistra ,
naukę kształtowania nawyków prawidłowej postawy. Przeprowadzona będzie w formie
warsztatów i konkursu z rozwiązywaniem krzyżówki edukacyjnej z nagrodami dla najlepszej
klasy.
2) Celem pobocznym jest rozpropagowanie i nagłośnienie idei programu.
3. Działania organizacyjne.
Zdiagnozowana populacja zostanie podzielona na 3 podstawowe grupy:
I grupa – dzieci z postawą prawidłową, nie wymagającą podjęcia obecnie żadnych działań
terapeutycznych i kierowanych do monitorowania w latach następnych ;
II grupa – dzieci ze zdiagnozowaną wadą postawy wymagającą podjęcia działań
terapeutycznych przez mgr rehabilitacji lub fizjoterapii lub osoby z podyplomowymi studiami w
zakresie wad postawy;
III grupa – wymagająca skierowania do specjalistycznej konsultacji lekarskiej w ramach
umowy z NFZ i realizowanego przez podmiot wyłoniony w drodze konkursu i realizujący
program. Do tej grupy kierowane będą dzieci z podejrzeniem:
- idiopatycznej skoliozy wielopłaszczyznowej
- pochylenia i rotacji miednicy
- znacznej dysfunkcji kończyn dolnych i zgłaszające dolegliwości bólowe
W trakcie konsultacji lekarz specjalista rehabilitacji potwierdzi diagnozę i skieruje ewentualnie
dziecko na zajęcia w formie indywidualnych ćwiczeń korekcyjnych prowadzonych według
specjalistycznych metod takich metod jak między innymi : Lahnert-Schorth, PNF w skoliozach,
prof Dobosiewicz, dr Białek, Yumeiho.
II ETAP
Prowadzenie zajęć terapeutycznych: Ten etap powinna prowadzić placówka medyczna i
posiadać zgodę dyrekcji szkoły na terenie której prowadzony jest program w formie listu
intencyjnego akceptującego współpracę
1. Zajęcia w formie grupowych stacyjnych zajęć korekcyjnych dla uczniów wytypowanych
w części diagnostycznej do II grupy.
a) Prowadzone mają być na terenie szkoły, do której uczęszczają dzieci lub na terenie
placówki, która jest realizatorem programu lub w innym użyczonym do tego celu
pomieszczeniem.
b) Terapeuta prowadzący zajęcia musi być magistrem rehabilitacji lub fizjoterapii lub osobą
z podyplomowymi studiami w zakresie korekcji wad postawy i posiadać, co najmniej trzyletnie
doświadczenie w prowadzeniu zajęć korekcyjnych lub mieć ukończony kurs PNF.
c) Zorganizować należy cykl co najmniej 20 zajęć a odbywać się będą co najmniej 2 razy w
tygodniu po 45 minut
d) Zajęcia odbywać się będą w grupach do 10 osób. Zapewni to indywidualizację ćwiczeń i
zwiększy ich efektywność. Każde dziecko po 2-3 zajęciach otrzyma indywidualny zestaw
ćwiczeń domowych. Rodzice zapraszani na zajęcia będą mogli obserwować sposób
wykonywania poszczególnych ćwiczeń oraz ich cel terapeutyczny. Poza tym w każdym cyklu,
każdy rodzic indywidualnie w trakcie zajęć będzie mógł wspólnie z terapeutą prowadzić i
kontrolować ćwiczenia swojego dziecka.
e) Sprzęt niezbędny do realizacji zajęć dostarczony będzie przez realizatora programu
f) Po zakończeniu całego cyklu terapeuta przygotuje dla każdego dziecka zestaw ćwiczeń
domowych oraz przekaże wskazówki i zalecenia do ewentualnego kontynuowania terapii oraz
do konsultacji lekarskiej
2. Zajęcia w formie indywidualnych ćwiczeń korekcyjnych dla dzieci z III grupy
skierowanych na nie po konsultacji lekarskiej w ramach umowy z NFZ
a) będą one prowadzone według takich metod jak między innymi: Lahnert-Schorth, PNF w
skoliozach, prof Dobosiewicz, dr Białek, Yumeiho lub innymi wykorzystywanymi w leczeniu
skolioz
b) Terapeuta prowadzący instruktaż musi posiadać certyfikat ukończenia, co najmniej
jednego z w/w kursów.
c) Dziecko otrzyma zestaw ćwiczeń przygotowanych w trakcie trwania instruktażu i
dostosowanych indywidualnie dla niego.
e) Dziecko ćwiczy w domu według indywidualnie opracowanego programu codziennie 20-30
min pod nadzorem opiekuna.
f) Obowiązkowa jest, co najmniej jeden raz na miesiąc kontrola i modyfikacja ćwiczeń.
g) Zajęcia odbywać się będą w cyklu co najmniej 3 spotkań 1 raz w miesiącu po 45 minut
h) Zajęcia odbywać się będą na terenie szkoły, do której uczęszczają dzieci lub na terenie
placówki, która jest realizatorem programu lub w innym użyczonym do tego celu
pomieszczeniem.
i) Po zakończeniu całego cyklu terapeuta przygotuje dla każdego dziecka zestaw ćwiczeń
domowych oraz przekaże wskazówki i zalecenia do ewentualnego kontynuowania terapii oraz
do ponownej kontrolnej konsultacji u lekarza specjalisty
Ze względu konieczność uzyskania zgody opiekuna prawnego dziecka na jego uczestnictwo w
programie trudna jest do określenia faktyczna ilość dzieci , która będzie uczestniczyła w
poszczególnych etapach programu . Dlatego zakłada się możliwość przesuwania środków
między poszczególnymi zadaniami aby zapewnić pełną efektywność programu .
Konsultacje lekarskie powinny być zapewnione przez realizatora programu w ramach kontraktu
z NFZ
UZASADNIENIE PROJEKTU
Celem projektu jest zmniejszenie ilości dzieci z niezdiagnozowaną i nie leczoną wadą
postawy lub skoliozą oraz wyedukowanie opiekunów oraz same dzieci i nauczycieli
w zakresie konsekwencji, które niosą za sobą przeciążenia kręgosłupa w wieku
szkolnym. Długotrwały nierówny zwiększający się w okresie wzrostu nacisk na krążek
międzykręgowy powoduje odwodnienie pierścienia włóknistego, co daje w
konsekwencji zmiany dyskopatyczne i dolegliwości bólowe w życiu dorosłym. Na tego
typu dolegliwości cierpi około 75% dorosłej populacji. Dlatego zapobieganie w
okresie powstawania tych zmian jest najlepszą forma profilaktyki. Oczywistą rzeczą
jest fakt ogromnego zanieczyszczenia powietrza w Krakowie oraz coraz bardziej
statyczny trybu życia. Szczególnie dotyczy to dzieci spędzających bardzo dużo czasu
przed komputerem. Te elementy w znaczący sposób wpływają na populacyjną
dysfunkcję układu mięśniowo-szkieletowego oraz krążeniowo-oddechowego i wręcz
nakazują podjęcie działań zaradczych. Zbyt ciężkie tornistry , brak podstawowej
wiedzy na temat nawyków prawidłowej postawy powodują znaczne statyczne
przeciążenia . Statystyka od wielu lat potwierdza , że corocznie u około 35% dzieci
11 i 12 letnich (wchodzących w niebezpieczny okres szybkiego wzrostu i
dojrzewania ) stwierdza się średniego lub dużego stopnia wadę postawy lub skoliozę
- CZAS TO ZMIENIĆ.
Atrakcyjnością projektu jest prowadzenie wszystkich działań przez doświadczonych
fizjoterapeutów i lekarzy mających duże doświadczenie zawodowe w tym temacie.
Wszystkie procedury w ramach programu są procedurami typowo medycznymi.
Potwierdza to Agencja Oceny Technologii Medycznych. Nie powiela się w tym
przypadku żadnych procedur finansowanych przez NFZ. Specjalistyczna diagnostyka
w oparciu o badanie komputerowe nie jest finansowana przez NFZ, a co podkreśla
opinia AOTM-u oprócz weryfikacji badania poglądowego, pomaga w ocenie
skuteczności prowadzonej terapii. Również gimnastyka korekcyjna nie jest
finansowana ze środków NFZ.
Podobny program jest realizowany od wielu lat w szkołach podstawowych na terenie
Krakowa w ramach programu miejskiego programu Kraków Zdrowe Miasto . Niestety
w budżecie miasta na lata 2016- 2018 nie znaleziono środków na jego realizację.
Dlatego dostęp do programu ograniczony jest dla wielu dzieci i realizowany jest tylko
tam gdzie zdecydowały się finansować go Rady Dzielnic. Dlatego zgłaszany
program w ramach Budżetu Obywatelskiego zakłada objęcie programem tych szkół
które nie będą finansowane z tych innych źródeł w 2019 roku. W związku z tym
celem tego projektu jest również wyrównywanie szans dostępności do programów
profilaktyki wad postawy dla wszystkich dzieci 11 i 12 letnich na terenie miasta
Krakowa.
Nazwa | Opis | Koszt |
---|---|---|
Badania przesiewowe metodą komputerową mory projekcyjnej lub urządzenie DIERS | około 200 dzieci | 8 000,00 PLN |
Zajęcia terapeutyczne w formie ćwiczeń grupowych | 2 grupy x 20 zajęć x 150 zł 4 dzieci x 3 spotkania x 150 zł | 9 600,00 PLN |
Edukacja dla dzieci , nauczycieli i rodziców | 6 spotkań | 1 800,00 PLN |
Nagrody dla zwycięskiej klasy w konkursie edukacyjnym | słodycze , materiały reklamowe programu | 600,00 PLN |
20 000,00 PLN |
Nazwa | Opis | Data |
---|---|---|
edukacja i badania | dzieci oraz nauczyciele i rodzice , badania przesiewowe dzieci czyli I etap | I połowa 2019 |
zajęcia terapeutyczne | gimnastyki grupowe i instruktaże indywidualne | sukcesywnie od 03.2019 |