Trening samoobrony i asertywności dla dziewcząt
Edycja Budżet Obywatelski 2018 Projekt lokalny - 13 - dotyczy całego obszaru Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.
Lokalizacja
Główna lokalizacja:
Opis projektu
Jako lokalna społeczność Podgórza chcemy podjąć działania, które pomogą dziewczynkom i nastolatkom poradzić sobie w trudnych sytuacjach i zapobiec przemocy, na którą są narażone od najmłodszych lat.
Chcemy by dziewczynki i nastolatki mieszkające w naszej dzielnicy miały szanse zwiększyć bezpieczeństwo, podnieść poczucie własnej wartości, rozwijać się i spędzić dobrze wolny czas.
Na początek proponujemy im udział w warsztatach prowadzonych znaną na całym świecie metodą WenDo, w których mogą wziąć udział dziewczynki już od 7 roku życia, także z jakimś rodzajem niepełnosprawności. W zajęciach mogą wziąć udział wszystkie dziewczęta. Nie ma znaczenia czy są wysportowane, czy nie. Bez względu na siłę fizyczną, każda dziewczyna jest się w stanie obronić.
Chcemy by odbyły się minimum 3 takie warsztaty dla mieszkanek Podgórza.
WenDo jest metodą, która została stworzona w Kanadzie specjalnie dla dziewczynek i kobiet. Uczy jak w każdej sytuacji: w miejscu publicznym, na ulicy, w szkole lub pracy, w domu - przestać czuć się bezradną i bezbronną. Uczy także, jak reagować na przemoc. Wzmacnia poczucie pewności siebie i poczucie własnej wartości. Pomaga rozwiązywać konflikty, przełamać stereotypy i obawy, poczucie winy i wstyd.
WenDo jest metodą, która łączy samoobronę fizyczną z samoobroną psychiczną. Od "zwykłej" samoobrony WenDo różni się między innymi tym, że wielkie znaczenie przywiązuje do asertywności. Na WenDo poznając swoje własne granice, dziewczynki uczą się także szanować granice innych ludzi. WenDo jako metoda samoobrony psychicznej przekazuje wiedzę na temat skutecznych metod komunikowania się i wyrażania własnych potrzeb, emocji, zdania. Umiejętności zdobyte na WenDo są przydatne zarówno w życiu prywatnym jak i w szkole lub pracy.
Podczas 12-godzinnego warsztatu WenDo kobiety i dziewczęta mają możliwość poznania własnej siły oraz wypróbowania nowych sposobów zachowań (asertywnych) . Odbywają się ćwiczenia z zakresu efektywnej komunikacji i rozwiązywania konfliktów. W zakresie samoobrony fizycznej ćwiczą techniki (ciosy, kopnięcia, uwolnienia, bloki), dzięki którym doświadczają własnej siły oraz uczą się jak się bronić w sytuacji zagrożenia używając tylko własnego ciała.
Podczas zajęć dziewczęta uczą się:
· jak poczuć swoją siłę i podnieść poczucie wartości
· jak odpowiadać na zaczepki
· jak rozpoznać zagrażające sytuacje i jak reagować
· jak sobie radzić w trudnych sytuacjach
· jak odmawiać jeśli czegoś nie chcą, albo nie wiedzą czy chcą
· jak podejmować decyzje - te proste i te trudne
· jak się obronić, jak się uwolnić (ciosy, kopnięcia, uwolnienia)
· jak używać swojego głosu w sytuacji zagrożenia
· jak ochronić własne granice fizyczne i psychiczne
· jak współpracować z innymi i jak się wspierać w grupie
· jak się komunikować bez przemocy
· jak w sposób pokojowy rozwiązywać spory
· uczą się elementów świadomej, niewymuszonej zgody w relacjach intymnych
· jak uniknąć przemocy psychicznej jak i fizycznej
Po zakończeniu warsztatu uczestniczki maja poczucie własnej siły oraz przekonanie o prawie i realnych możliwościach obrony własnych granic zarówno w kontekście fizycznym (samoobrona) jaki psychicznym (asertywność). Wzrasta poczucie własnej wartości oraz sprawczości i wpływu na własne życie. Zdobyte na zajęciach umiejętności z zakresu komunikacji i asertywności pomagają lepiej funkcjonować w relacjach z innymi ludźmi.
Już w 2017 roku 120 dziewczynek z Krakowa miało okazję wziąć udział w takich zajęciach.
Z badań ankietowych przeprowadzanych wśród nich wynika, m.in. że:
· 40% dziewczynek spotkało się w swoim życiu z przemocą skierowaną bezpośrednio do nich
· tylko co druga zwracała się w związku z tym o pomoc do jakiejś dorosłej osoby
Dziewczynkom bardzo podobają się te zajęcia. Chętnie w nich uczestniczą, mimo, że muszą poświęcić na to kilkanaście godzin, także w weekendy. 100% z nich poleca udział w zajęciach WenDo innym dziewczynkom.
Z kolei niemal 100% kobiet dorosłych (96,63%), które brały udział w zajęciach WenDo i ankiecie uważa, że każda dziewczynka powinna mieć możliwości wzięcia udziału w WenDo, ponieważ gdyby same wzięły udział w takich zajęciach, uniknęły by w życiu wielu niebezpiecznych sytuacji. 86% tych kobiet w ciągu pół roku po szkoleniu przydała się wiedza i umiejętności zdobyte na WenDo, a 93% ocenia że WenDo jest skuteczną metodą przeciwdziałania przemocy.
Czas trwania poszczególnych warsztatów to 12 godzin zegarowych podzielonych na kilka spotkań - czas trwania poszczególnego bloku uzależniony od grupy wiekowej. Zajęcia są realizowane w małych kameralnych grupach (maksymalnie 12 dziewczynek). Tu nie chodzi o spędy w sali gimnastycznej i "rzucanie na matę", ale o prawdziwe bezpieczeństwo.
Warsztaty będą prowadzone według harmonogramu w 2019 roku.
Każde warsztaty prowadzony będzie, zgodnie z międzynarodowymi standardami przez zespół 2 certyfikowanych w metodzie WenDo trenerek. Polskie trenerki ukończyły minimum 370 godzin kursu przygotowującego do prowadzenia takich zajęć. Część z nich ma już 15 letnie doświadczenie w tej pracy.
UZASADNIENIE PROJEKTU
Choć często o tym nie myślimy, to przemoc, z którą spotykają się dzieci różni się skalą i rodzajami w zależności od tego czy są dziewczynkami czy chłopcami. Wskazują na to badania zarówno instytucji publicznych (Instytutu Badań Edukacyjnych 2014, statystyki Komendy Głównej Policji, Kancelarii Prezesa Rady Ministrów – Krajowy Program Działań na rzecz Równego Traktowania 2013). Na przemoc seksualną i molestowanie – najbardziej narażone są dziewczęta. Dziewczęta między 15-19 rokiem życia stanowią 50% ofiar przemocy seksualnej w skali światowej. Dziewczęta i młode kobiety pomiędzy 16 a 24 rokiem życia stanowią najbardziej narażoną na przemoc grupę kobiet. Co trzecia nastolatka doświadcza przemocy seksualnej na randkach i w związkach z rówieśnikami. Jak możemy przeczytać w raporcie „EU Kids on line” różnice istnieją także w odniesieniu do zagrożenia cyberprzemocą. W szczególności, jak wynika z badań, chłopcy częściej są użytkownikami i twórcami oraz osobami upowszechniającymi obraźliwe, nienawistne, nawołujące do przemocy treści oraz treści pornograficzne. Z kolei dziewczyny są częściej adresatkami tego rodzaju przemocowych zachowań w Internecie (częściej otrzymują obraźliwe komentarze o treści seksualnej). Zarówno chłopcy, jak i dziewczęta są narażeni na cyberbulling.
Nastolatki, które doświadczają przemocy często podejmują zachowania seksualne wysokiego ryzyka, próby samobójcze, uzależniają się od środków odurzających, mają zaburzenia odżywiania się (95% chorych to dziewczęta). W ostatnim czasie na światło dzienne wychodzą przypadki, w których nękani uczniowie i uczennice podejmują próby samobójcze.
Z najnowszych europejskich badań wynika, że polskie dziewczęta mają najniższe poczucie własnej wartości w całej Europie i najgorsze przekonania na temat siebie i swojego ciała.
Te przerażające statystyki znajdują częściowe potwierdzenie w wynikach badań dotyczących Krakowa i poszczególnych dzielnic.
Jak wynika z rankingu dotyczącego m.in. bezpieczeństwa w poszczególnych dzielnicach i możliwości spędzania wolnego czasu - w Podgórzu jest jeszcze dużo do zrobienia.
Z badań Miejskiego Centrum Profilaktyki Uzależnień przeprowadzone w Krakowie wśród 10 134 uczniów, w tym 5 183 uczniów szkół podstawowych, 2 814 szkół gimnazjalnych oraz 2 137 szkół ponadgimnazjalnych. dotyczących stosowania używek i substancji zmieniających świadomość . wynika, że 19% dziewcząt i 18% chłopców ze szkół gimnazjalnych raz lub kilka razy w życiu próbowało alkoholu. 32% dziewcząt i chłopców ze szkół ponadgimnazjalnych deklaruje, że sięga po alkohol kilka razy w miesiącu.
Sytuacja dziewczynek jest jeszcze gorsza w kwestii przyjmowania leków w celu zmiany nastroju, niemal dwa razy więcej dziewcząt niż chłopców przyjmuje takie leki! Aż 11% dziewcząt i 6% chłopców ze szkół gimnazjalnych deklaruje sięganie po leki w celu zmiany nastroju, przynajmniej raz w swoim życiu. W przypadku szkół ponadgimnazjalnych: 15% dziewcząt i 7% chłopców.
Niestety dziewczynki często zupełnie nie wiedzą, w jaki sposób można przeciwstawiać się namowom, przemocy, wymuszeniom, jak w takich sytuacjach reagować, aby zapewnić sobie bezpieczeństwo, albo uzyskać pomoc. Dlatego potrzebne są m.in. takie zajęcia.
Niniejszy projekt jest zgodny z miejskimi politykami dotyczącymi bezpieczeństwa. Na początku tego roku radni uchwalili nowy program „Bezpieczny Kraków”. Jednym z jego celów jest ograniczenie zjawiska agresji i przemocy w szkołach.
Nazwa | Opis | Koszt |
---|---|---|
zespół trenerski | dwie certyfikowane trenerki metody WenDo na wszystkie godziny zajęć - łącznie 48 godzin lekcyjnych (36 zegarowych) | 9 000,00 PLN |
catering | ciepły posiłek, napoje zimne i ciepłe dla wszystkich uczestniczek w każdym dniu zajęć | 1 440,00 PLN |
10 440,00 PLN |
Nazwa | Opis | Data |
---|---|---|
przeprowadzenie zamówienia | ogłoszenie zamówienia na przeprowadzenie warsztatów | styczeń - luty 2019 |
przeprowadzenie zamówienia | przeprowadzenie zamówienia na catering | styczeń - luty 2019 |
ogłoszenie harmonogramu warsztatów i rekrutacja | nabór do wszystkich 3 grup warsztatowych (grupy wiekowe 7-10, 11-14, 15-17) | marzec - maj |
przeprowadzenie warsztatów i ewaluacja | przeprowadzenie warsztatów i ich ewaluacja w okolicach Dnia Dziecka | maj - czerwiec |